HENRY Foorumi 3.11.2004 Kohti valmentavaa johtamista Case Fortum Service Business University/ Veikko Sivanne Johtamisen kehittäminen Fortumissa/ Olli Kansanen
Fortum Service on johtavia käyttö- ja kunnossapitopalvelujen ja HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Fortum Service Fortum Service on johtavia käyttö- ja kunnossapitopalvelujen ja alan erikoispalvelujen toimittajia teollisuudelle ja energiayhtiöille. Service on yksi Fortumin 11:stä liiketoiminnosta liikevaihto (v. 2003) 470 milj. € (4% Fortumin lv:sta) Palvelut perustuvat pääosin pitkäaikaisiin sopimuksiin, mutta varsinkin erikoispalveluita toimitetaan projekteina Yhtiön toiminta-aluetta ovat Pohjoismaiden lisäksi valitut markkinat Euroopassa ja Aasiassa
HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Fortum Servicen henkilöstö Servicen henkilöstö (30.6.2004) 3 550 henkilöä (27% Fortumista) Henkilöstön keski-ikä on 47 vuotta Henkilöstö jakautuu MAITTAIN RYHMITTÄIN
Service Business Yliopisto tuottaa strategian toteuttamiskykyä HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Service Business University (SEBU) Missio Service Business Yliopisto tuottaa strategian toteuttamiskykyä kehittämällä johtamista, yksilöiden osaamista ja yhteisiä toimintatapoja
SERVICE BUSINESS UNIVERSITY HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Osaamisen kehittämisen vastuunjako Johtaminen, businessprosessit Ammatillinen osaaminen Strategia Markkinat Asiakkaat Palvelukonseptit/ tuotteet Vastuut/ organisaatio Omat asiakkaat Työnjako/ yhteistyö Työt/ palvelut Ammattitaito Oma tulevaisuus SERVICE BUSINESS UNIVERSITY TULOS- YKSIKKÖ Kehityskeskustelut Ryhmäkeskustelut Pää kylmänä Sydän lämpimänä Mieli avoimena Kädet puhtaana
AUKKO - KOHDISTUS - ORGANISOINTI - SISÄLTÖ - TOTEUTUS - HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Service Business Universityn prosessit Keskitetty - Paikallinen Omat tilat - Ulkopuolella Strategia Business-tavoitteet Ajoitus Järjestelyt Valmennus Palautteet Osaamis- aukkojen tunnistus AUKKO - KOHDISTUS - ORGANISOINTI - SISÄLTÖ - TOTEUTUS - Valmennettavat Johto Service Business University Valmentajat "Tutorit" Sisältö Esitys- aineisto Aihe Kohderyhmä Tavoite Esimiehet Asiantuntijat Omat käytännöt - Ulkopuolinen tieto Sisäinen - Konsultti Vastuu- henkilöt Tiimit Avainroolit Organisaatioyksiköt ja -tasot
ToolBox B A ToolBox ToolBox B ToolBox A Asiakkuuksien johtaminen HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University ToolBox valmennus esimiehille ToolBox A Johtaminen ja viestintä Talous Turvallisuus Työlainsäädäntö ja ohjeet ToolBox B Asiakkuuksien johtaminen Tarjoukset ja sopimukset Projektit Ympäristö ja johtamisjärjestelmä ToolBox B Special Special Special A ToolBox
HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University ToolBox valmennuksen toteutus SEBU Board ToolBoxin luominen kohderyhmä aiheet perusmateriaali valmennusprosessi ja aikataulu vastuuhenkilöt SEBU ja vastuuhenkilöt Suunnittelu- ja ohjaus toteutustiimit suunnittelupalaverit materiaalien kokoaminen ja yhtenäistäminen paikallisten tilaisuuksien koordinointi ja seuranta palautteet ja raportointi SEBU ja vastuuhenkilöt Perehdytysvalmennukset tulosyksikön vetäjille ja vastaaville osallistujavalinnat materiaalipaketit tilaisuuden toteutus palautteen kokoaminen parantaminen Tulosyksikön vetäjät Paikalliset valmennukset kaikille esimiehille ja vastaaville materiaalin "paikallistaminen" tilaisuuksien järjestäminen esittäminen/ valmentaminen raportointi SEBUlle SEBU+asiantuntijat Special valmennukset suunnittelu organisointi valmistelu toteutus palautteet parantaminen
HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University SEBU valmennusten jakautuma
HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum Management Development Ladder FORTUM SUMMIT Corporate strategy & culture Corporate executives, senior managers & future leaders FORTUM FORWARD Senior managers & recognised future leaders Organisational effectiveness FORTUM CHALLENGER General management skills Middle managers 15 days of training + project work FORTUM MANAGER L E A D E R S H I P Newly appointed managers 12 days of training Basic management skills FORTUM PASSPORT eLearning + training Induction
HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum Fortum Challenger New perspectives, ideas, latest trends & innovations Professors and Facilitators 1) Business Strategy Project work Project work 5) Business Renewal and Project Work 2) Customer Focus Fortum Module Owners Project work Project work 3) People, leadership and change 3) Business Profitability Project work JOKO Executive Education tailoring & support Best practices formalized
HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum PERFORMANCE DEVELOPMENT PROCESS Vision Business Unit Strategy Business Goals The Context of Performance and Development Discussions Team Goals INPUT PROCESS OUTPUT Promised Results & Increased Competence Individual Goals / Roles Plan, Do, Review and Improve VALUES Rewarding Individual Competencies