HENRY Foorumi Kohti valmentavaa johtamista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

Toiminnan suunnittelu KPKssa.
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
Juniorijoukkueen organisaatio
konsernin johtamisjärjestelmä
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Riski = todennäköisyys x riskien laajuus tai vakavuus
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Johtaminen ja uuden ajan organisaatio Venäjällä Jon Hellevig Awara Eduhouse Training Finlandia-talo.
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Mauno Tirkkonen Pertec Consulting Oy
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Performance testing of TETRA 1. SISÄLTÖ  TETRA standardointi  ICT- yrityksen toteutus  Testaus- prosessi  Motivaatio testaukseen  Vaiheet/ osa-prosessit.
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Projektin alustavat tulokset ja tulevaisuuden kehittämisnäkymät Veikko Torvinen Pietari
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
CAF Poliisihallinnossa
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Skills-Soppa Japanin harjoituksista Lontoon valmentajaksi.
Talpan strategiat 2009 – Strategiset tavoitteetKriittiset menestystekijät Taloushallinnon keskittäminen jatkuu Kyky vastaanottaa asiakkaita.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Projektijohtamisen jatkokurssi:
Tilannekatsaus Katju Holkeri VM/HKO. pp.kk.vvvv Osasto 2 Public Governance Committee Public Governance and Territorial Development Directorate.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Innovations in Business, Communication and Technology (InBCT) -hanke 2002 – 2004 Lähtökohtia  ydinosaamisen vahvistaminen  strategisen perustutkimuksen.
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Tietojärjestelmätieteen tutkimus JTJT 2002 Teema 3/
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Agora Cnterin monitieteellisen tutkimuksen toimintaympäristö Jyväskylän yliopistossa AGORA CENTER MATEMAATTIS- LUONNONTIETEET INFORMAATIO- TEKNOLOGIA TALOUSTIETEET.
HAAGA-HELIA Myynnin ja palvelun kehittämisen kumppani palveluyrityksille/palveluliiketoimintaan/palveluorganisaatioille Sales and Service Run.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Ylioppilaskunnan suunta -kuulumiset Milja Asikainen, Jani Kurki, Mikko Latva-Käyrä, Joona Orpana Pinja Raitanen
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Opinnäytetyö/Harjoittelu
Kohti maailman huippua. Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
Valmistelun organisointi 1.9. alkaen
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Mikko Keränen Director RDI
Opinahjo Oy Liiketoimintaa tukeva kumppani
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
Tavoite- ja kehityskeskustelut prosessina, syksyllä 2014
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
Koulutusvienti käyntiin
Lähiesimiestyön ammattitutkinto
Ryhmän 1 puolesta Tarja Jokinen
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Linkkejä hyviin menetelmiin
Ylemmän AMK-tutkinnon tavoitteet
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Esityksen transkriptio:

HENRY Foorumi 3.11.2004 Kohti valmentavaa johtamista Case Fortum Service Business University/ Veikko Sivanne Johtamisen kehittäminen Fortumissa/ Olli Kansanen

Fortum Service on johtavia käyttö- ja kunnossapitopalvelujen ja HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Fortum Service Fortum Service on johtavia käyttö- ja kunnossapitopalvelujen ja alan erikoispalvelujen toimittajia teollisuudelle ja energiayhtiöille. Service on yksi Fortumin 11:stä liiketoiminnosta liikevaihto (v. 2003) 470 milj. € (4% Fortumin lv:sta) Palvelut perustuvat pääosin pitkäaikaisiin sopimuksiin, mutta varsinkin erikoispalveluita toimitetaan projekteina Yhtiön toiminta-aluetta ovat Pohjoismaiden lisäksi valitut markkinat Euroopassa ja Aasiassa

HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Fortum Servicen henkilöstö Servicen henkilöstö (30.6.2004) 3 550 henkilöä (27% Fortumista) Henkilöstön keski-ikä on 47 vuotta Henkilöstö jakautuu MAITTAIN RYHMITTÄIN

Service Business Yliopisto tuottaa strategian toteuttamiskykyä HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Service Business University (SEBU) Missio Service Business Yliopisto tuottaa strategian toteuttamiskykyä kehittämällä johtamista, yksilöiden osaamista ja yhteisiä toimintatapoja

SERVICE BUSINESS UNIVERSITY HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Osaamisen kehittämisen vastuunjako Johtaminen, businessprosessit Ammatillinen osaaminen Strategia Markkinat Asiakkaat Palvelukonseptit/ tuotteet Vastuut/ organisaatio Omat asiakkaat Työnjako/ yhteistyö Työt/ palvelut Ammattitaito Oma tulevaisuus SERVICE BUSINESS UNIVERSITY TULOS- YKSIKKÖ Kehityskeskustelut Ryhmäkeskustelut Pää kylmänä Sydän lämpimänä Mieli avoimena Kädet puhtaana

AUKKO - KOHDISTUS - ORGANISOINTI - SISÄLTÖ - TOTEUTUS - HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University Service Business Universityn prosessit Keskitetty - Paikallinen Omat tilat - Ulkopuolella Strategia Business-tavoitteet Ajoitus Järjestelyt Valmennus Palautteet Osaamis- aukkojen tunnistus AUKKO - KOHDISTUS - ORGANISOINTI - SISÄLTÖ - TOTEUTUS - Valmennettavat Johto Service Business University Valmentajat "Tutorit" Sisältö Esitys- aineisto Aihe Kohderyhmä Tavoite Esimiehet Asiantuntijat Omat käytännöt - Ulkopuolinen tieto Sisäinen - Konsultti Vastuu- henkilöt Tiimit Avainroolit Organisaatioyksiköt ja -tasot

ToolBox B A ToolBox ToolBox B ToolBox A Asiakkuuksien johtaminen HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University ToolBox valmennus esimiehille ToolBox A Johtaminen ja viestintä Talous Turvallisuus Työlainsäädäntö ja ohjeet ToolBox B Asiakkuuksien johtaminen Tarjoukset ja sopimukset Projektit Ympäristö ja johtamisjärjestelmä ToolBox B Special Special Special A ToolBox

HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University ToolBox valmennuksen toteutus SEBU Board ToolBoxin luominen kohderyhmä aiheet perusmateriaali valmennusprosessi ja aikataulu vastuuhenkilöt SEBU ja vastuuhenkilöt Suunnittelu- ja ohjaus toteutustiimit suunnittelupalaverit materiaalien kokoaminen ja yhtenäistäminen paikallisten tilaisuuksien koordinointi ja seuranta palautteet ja raportointi SEBU ja vastuuhenkilöt Perehdytysvalmennukset tulosyksikön vetäjille ja vastaaville osallistujavalinnat materiaalipaketit tilaisuuden toteutus palautteen kokoaminen parantaminen Tulosyksikön vetäjät Paikalliset valmennukset kaikille esimiehille ja vastaaville materiaalin "paikallistaminen" tilaisuuksien järjestäminen esittäminen/ valmentaminen raportointi SEBUlle SEBU+asiantuntijat Special valmennukset suunnittelu organisointi valmistelu toteutus palautteet parantaminen

HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum, Service Business University SEBU valmennusten jakautuma

HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum Management Development Ladder FORTUM SUMMIT Corporate strategy & culture Corporate executives, senior managers & future leaders FORTUM FORWARD Senior managers & recognised future leaders Organisational effectiveness FORTUM CHALLENGER General management skills Middle managers 15 days of training + project work FORTUM MANAGER L E A D E R S H I P Newly appointed managers 12 days of training Basic management skills FORTUM PASSPORT eLearning + training Induction

HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum Fortum Challenger New perspectives, ideas, latest trends & innovations Professors and Facilitators 1) Business Strategy Project work Project work 5) Business Renewal and Project Work 2) Customer Focus Fortum Module Owners Project work Project work 3) People, leadership and change 3) Business Profitability Project work JOKO Executive Education tailoring & support Best practices formalized

HENRY Foorumi 2004/ Case Fortum PERFORMANCE DEVELOPMENT PROCESS Vision Business Unit Strategy Business Goals The Context of Performance and Development Discussions Team Goals INPUT PROCESS OUTPUT Promised Results & Increased Competence Individual Goals / Roles Plan, Do, Review and Improve VALUES Rewarding Individual Competencies