Palvelusetelit osana kokonaisvaltaisesti toimivaa palvelurakennetta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Advertisements

Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
Palvelut auki! Viisi vaatimusta kuntauudistukselle (Eva 2012) •Elinkeinoelämän valtuuskunta Eva esittää avointa julkisten palveluiden mallia, joka perustuu.
Palveluseteli vammaisjärjestön näkökulmasta Pikkuparlamentti, kansalaisinfo Sosiaaliturvapäällikkö Virpi Peltomaa.
Päätösten yritysvaikutusten arvioinnista arkipäivää Kehittämispäällikkö Janne Pesonen Kunta ja yrittäjät -seminaari , Lahti.
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Hyödynarviointi vesistöjen kunnostushankkeissa Lectio praecursoria
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
Uudenmaan Yrittäjät Yritysten ilta – Kerava Menesty sähköisessä liiketoiminnassa! Kerava Vpj. Ritva Lill-Smeds ja Tj. Petri Graeffe.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Pk-yritysten Suhdannenäkemys Marraskuu 2009 Suomen Yrittäjät.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Big Society ja paikallisuuden paluu yhteiskuntapolitiikkaan Ilkka Haavisto yhteisöllisyyden.
Yritystoiminnan raportti
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Helatalo KajaaninLukko Oy Timo Peussa. KAINUU ON KUTEN SUOMI TARVITSEMME VIENTITEOLLISUUTTA TUOMAAN MEILLE RAHAA KAINUUN ULKOPUOLELTA OLTAVA LÄHES OMAVARAINEN.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
OECD:n terveydenhuollon laatuindikaattorit Suomessa 2011–2012 Päivi Hämäläinen, Jouni Rasilainen & Mika Gissler
SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI 7/2012 MAAHANMUUTTAJAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA N=1153.
Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa Tilanne Pirjo Häkkinen Lähde: THL, Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa -tilasto ( tiedonkeruu)
Sairaaloiden tuottavuus 2012 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2012 – Tilastoraportti 2/2014.
Esperi Care Parempaa hoitoa
Julkiset hankinnat ja julkisen sektorin oma elinkeinotoiminta Puheenjohtaja Mikko Simolinna Tornio.
Tiina Hellman Palveluseteli Laukaassa Tiina Hellman Palvelusetelit vanhusten palvelujen tulosyksikössä Tilapäinen kotihoito, jonka järjestäminen.
Hyvinvointialan yrittäjyyden kasvuohjelma HYRRÄ Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy Alueet ja hyvinvointi.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2012 Sami Fredriksson & Simo Pelanteri Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2012 – Tilastoraportti 5/20141.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Liikeidean esittelyohje
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Helsingin sosiaaliviraston palvelustrategia Jarmo Räihä.
Palvelusetelin käyttö Kainuun maakunta- kuntayhtymän vanhuspalveluiden kotihoidossa Teija Seppälä sosiaaliohjaaja
Palvelusetelillä potkua palvelutuotantoon – case Jyväskylä palveluiden joustoa, elinkeinojen elinvoimaisuutta, valinnan vapautta Pekka Utriainen Apulaiskaupunginjohtaja.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
Palvelutarjotin – välineitä aktiiviasiakkuuteen * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Terhi Kukkonen Terhi Kukkonen Aktiiviasiakashanke.
Liisa Kaitero Marian Kartano Oy Riikka Uurtomies Marian Kamari Oy.
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Asiakkaan valinnanvapaus
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Esityksen transkriptio:

Palvelusetelit osana kokonaisvaltaisesti toimivaa palvelurakennetta Elinkeinoasioiden päällikkö Janne Pesonen 16.9.2010 Kouvola

Yrittäjien näkemys kuntien elinkeinopolitiikan osa-alueiden tärkeydestä (3 mainintaa): Lähde: SY:n elinkeinopoliittinen mittaristokysely 2010

Lähtökohtia kuntapalveluiden tuotannon kehittämiselle Kunnilla ja kuntayhtymillä lähtökohtaisesti järjestämisvastuuseen liittyvä ”kysyntämonopoli” SY: ”Palveluiden tuottamistapa ei ole itseisarvo – palvelut on tuotettava niiden toimesta, jotka ne pystyvät kokonaistaloudellisimmin tuottamaan”  Haasteena oman tuotannon todellisten kustannusten määritteleminen uskottavan kustannusvertailun tekemiseksi Haasteena niin ikään palveluiden laatuun ja tuotteistamiseen liittyvät epävarmuudet Haasteena esim. sosiaali- ja terveyssektorin sekä elinkeinotoimen heikohko vuoropuhelu (erityisesti tilanteessa, jossa markkina voisi lähteä kehittymään)

Klassisen ostopalveluasetelman hankaluudet Uuden yritysten syntyminen on kysynnän keskittymisestä johtuen haastavaa kilpailutusten välissä Hankintakäytännöt johtavat usein tilanteeseen, jossa kilpailutus suosii pelkästään paperilla olemassa olevia yrityksiä (voittavat kilpailutukset mm. täysillä laatupisteillä) Kilpailutuksia ei päästä toteuttamaan kilpailuneutraalissa toimintaympäristössä (mm. järjestöt vs. yritykset vs. kunnalliset osakeyhtiöt ja -liikelaitokset) Kunta voi säästää rahaa ja kehittää ostopalveluidensa laatua vain kilpailuttamalla monipuolista ja toimivaa palvelumarkkinaa

Terveydenhuollon muutosskenaario 2020 (tutkija Jukka Ohtonen, 2010) Keskitetty OYJ Ketjuuntunut tuotanto UK Julkiset palvelut Yksityiset palvelut Suomi vuoteen 1992 asti Keski- Eurooppa Pohjoismaat Palvelutuotanto monopolisoituu ja kustannukset nousevat 1992 Valtionosuusuudistus Hajautettu 1993 2009 2010 2020 Palvelusetelilaki Kilpailu markkinoista kiihtyy Suomessa maailman hajautetuin palvelujärjestelmä Suomessa maailman hajautetuin ja markkinavetoisin palvelujärjestelmä Palvelumarkkinat suuryritysten hallintaan

Sosiaali- ja terveydenhuollon vaihtoehtoinen muutosskenaario 2020 (Suomen Yrittäjät, 2010) Keskitetty Ketjuuntunut tuotanto UK Julkiset palvelut Yksityiset palvelut Suomi vuoteen 1992 asti Keski- Eurooppa Pohjoismaat 1992 Palvelusetelikäytännöt leviävät, julkisen sektorin palveluostot ja hankintatoimi mitoitetaan tukemaan monipuolisen palvelumarkkinan kehittymistä Valtionosuusuudistus Hajautettu 1993 2009 Palvelusetelilaki 2010 Suomessa maailman hajautetuin palvelujärjestelmä Suomessa maailman hajautetuin ja markkinavetoisin palvelujärjestelmä Palveluntuotanto järkevästi hajautetussa monituottajamallissa, Suomessa maailman paras terveydenhuolto ja parhaiten toimivat palvelumarkkinat 2020

Kysynnän ja tarjonnan tavoitetila Yksityinen kysyntä Kysyntä (julkinen) Osto -palvelut Palvelu- setelit Oma tuotanto Asiakkaat OYJ OYJ Tarjonta OY Tmi. Tmi. 3 sektori (OY) OY 3 sektori 3 sektori OY

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä Tulee voimaan 1.8.2009 Laki on luonteeltaan mahdollistava, ei siis velvoita kuntia mihinkään, mutta avaa uusia mahdollisuuksia palvelurakenteiden kehittämiseksi Mahdollistaa palveluseteleiden käytön lähes kaikissa sosiaali- ja terveyspalveluissa Poistaa suurimman osan juridisista esteistä palvelusetelien käyttöönotolle Luo edellytyksiä jopa satojen miljoonien eurojen arvoiselle uudelle yksityiselle palvelumarkkinalle Asiakaslähtöisyys varmistaa markkinoiden toimivuuden ja palvelujen laadun

Palvelusetelien hyötyjä kunnille Mahdollistaa merkittävät kustannussäästöt Asiakkaiden hoitoon pääsy nopeutuu (säästöjä esim. hoitotakuusakkojen vähenemisen muodossa) Hoidon tarjonnan ja kulujen ennakoitavuus paranee Hoitoon pääsyn nopeutuessa ja sen laadun parantuessa sairauspäivät vähenevät Lisää kuntien tietämystä omista kustannuksistaan ja laadustaan Vähentää kuntien omien työntekijöiden työpainetta Palvelusetelit ovat kunnille aito mahdollisuus keventää kustannustaakkaa lakisääteisissä palveluissa

Palvelusetelien hyödyt asiakkaille Voi valita itse palveluntuottajansa ja saa näin aina haluamaansa laatua sopiviksi katsomillaan kustannuksilla Asiakas saa valita hoidon ajankohdan ja paikan Palveluiden laatu, saatavuus ja kustannustaso paranevat kilpailun myötä Sen väestöryhmän, joka pystyy itse valitsemaan palveluntuottajansa, koko kasvaa merkittävästi Palveluseteli sorsii köyhimpiä ainoastaan tilanteessa, jossa kunta on asettanut palvelusetelin arvon liian alas

Palvelusetelien hyödyt yrityksille Uudet liiketoimintamahdollisuudet (perusteeksi palvelusetelien käyttöönottamattomuudelle ei voida katsoa sitä, että ei ole valmista palvelumarkkinaa) Liiketoiminnan fokus järkevöityy; nyt keskitytään seurustelemaan kunnan hankintavastaavien kanssa, jatkossa painopiste nykyistä enemmän asiakkaassa Eri toimijoiden välinen kilpailu tapahtuu aidosti asiakkaan kannalta oleellisilla asioilla; palveluiden laadulla, saatavuudella ja hinnalla Mahdollista toiminnan pitkäjänteisemmän kehittämisen nykyisen sopimuskausittaisen suunnittelun sijaan ( esimerkiksi henkilökuntaa pystytään palkkaamaan määräaikaisuuksien sijaan toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin)

Palvelusetelikäytäntöihin liittyviä haasteita ja kysymyksiä Palvelumarkkinoiden kehittymisen kannalta keskeinen kysymys tuottajien valinta (kilpailuttaako kunta etukäteen vai hyväksytäänkö kaikki kriteerit täyttävät toimijat?) Palvelusetelien hinnan/ arvon määrittyminen (liian pieni arvo johtaa tilanteeseen, jossa palveluseteleitä ei käytetä, toisaalta liian lähelle kunnan omaa kustannustasoa määritelty hinta ei tuo säästöjä eikä kannusta palvelusetelien käyttöönottoon)  Kunnilla on aidosti suhteellisen vapaat kädet kehittää omannäköisiään palvelusetelikäytäntöjä

Palvelusetelit helposti sovellettavissa mm: Lasten päivähoito Koti- ja tukipalvelut (kotipalvelut jo vuoden 2004 alkaen, käytössä esim. Karhukunnissa) Kotisairaanhoito (jo vuodesta 2008 alkaen) Vanhusten asumispalvelut (Helsingissä varsin toimiva malli) Erilaiset apuvälineet Vammaispalvelut Kaihileikkaukset Päiväkirurgia yleisemminkin Fysikaaliset hoidot Hammaslääkäripalvelut (mm. Helsingissä käytössä jo pitkään)  Ylipäätään palvelusetelien käyttöönotto on helppoa jo tuotteistetuissa tai helposti tuotteistettavissa olevissa palveluissa

Jyväskylä Vuonna 2010 noin 20 000 palveluseteliä vanhus- ja vammaispalveluissa sekä lasten tilapäisessä kotihoidossa Tämän lisäksi ”palvelurahalla” noin 1000 lasta päivähoidossa Vastaa noin 1,5 prosenttia sosiaali- ja terveystoimen budjetissa, mutta osuutta pyritään kasvattamaan Palveluntuottajina yhteensä 150 yritystä Palvelusetelin arvo esim. vanhuspalveluissa 20 €, asiakkaan omavastuuosuuden ollessa noin 8 € seteliä kohden  Pyrkimys kehittää jatkossa palvelumarkkinaa maakunnalliseksi

Vanhus- ja vammaispalveluiden markkinat Jyväskylässä Hyväksyttyjä palvelusetelituottajia yhteensä 33 Palvelusetelillä tuotettavat palvelut Kotipalvelua 19 yritystä Kotisairaanhoitoa 10 yritystä Lyhytaikaishoitoa palvelukodissa 4 yritystä Omaishoitajien sijaispalvelua 19 yritystä Päivätoimintaa 2 yritystä Siivouspalvelua 19 yritystä Myönnettyjä palveluseteleitä 11 866 kpl (vuonna 2009 tammi-lokak.) Omaishoito 7 626 kpl = 152 520 € Kotihoito 4 240 kpl = 84 800 € TA 2010: yht. 391 700 € Jyväskylän osalta

Kuusamo ottanut käyttöön erikoissairaanhoidon palvelusetelit Koillissanomat, 6.5.2010, s.6:- Kuusamo on Suomen ensimmäinen kunta, joka on ottanut käyttöön erikoissairaanhoidon palvelusetelit. Palveluja tuottava ODL Terveys Oy on jo hyväksytty palveluntuottajarekisteriin, ja ennen kesää 2010 rekisteri täydentynee ainakin kolmella muulla toimijalla. Toistaiseksi palveluseteliä voi käyttää kaihi-, tekonivel- ja lihavuusleikkauksiin sekä olkapää-, polvi- ja käsikirurgisiin leikkauksiin ja toimenpiteisiin. Asiakkaan maksama omavastuu palveluista on noin 25 %.

Välttämättömiä arvovalintoja Hyväksytäänkö ajatus siitä, että kustannustaakkaa siirretään asiakkaan vapaaseen valintaan perustuen asiakkaalle? Hyväksytäänkö ajatus siitä, että ”valtaa” tuottajan valinnasta siirtyy kustannusvastuun myötä kunnalta asiakkaalle? Hyväksytäänkö ajatus siitä, että kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia valita palveluntuottajaa kaikista tarjolla olevista tuottajista (hinta vs. eriarvoisuus)? Hyväksytäänkö ajatus siitä, että julkisen sektorin lakisääteisessä palvelussa voi olla asiakkaan valintaan perustuen hinta- ja laatueroja? Hyväksytäänkö ajatus siitä, että kunnan oma tuotanto-organisaatio kevenee kysyntämonopolin purkautuessa asiakasvalinnan kautta aiempaa enemmän yrityksille?

Lopuksi Kunnilla on paitsi vastuu ja velvollisuus, niin myös aidot mahdollisuudet kehittää palvelumarkkinoita nykyistä toimivampaan suuntaan Palveluseteli on tähän erinomainen väline ja mahdollistaa persoonallisten kuhunkin kuntaan parhaiten tarvetta vastaavien järjestelmien kehittämisen Jos järjestelmätasolla halutaan jotain ryhmää voimaannuttaa, tulee voimaannuttaa asiakkaita