Ylitarkastaja Jenni Hyvärinen TEM/Alueosasto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Ikäheimo Pohjois-Savon ELY-keskus
Advertisements

”ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT ” KAJAANI
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
EU-varainkäytön valvonta EU:n rakennerahastot
Länsi-Suomen EAKR- seurantakomitean kokous Tampere, Ylitarkastaja Harri Ahlgren TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen
Osaamisen ja sivistyksen asialla PROJEKTIEN LAADULLINEN JA MÄÄRÄLLINEN SEURANTA EURA 2007 Sirpa Ruohomaa ESR-hankkeiden käynnistysseminaari
Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitea Moitteeton varainhoito rakennerahasto-ohjelmissa hallinnoiduissa hankkeissa Neuvotteleva.
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
Iisalmi Varkaus Kuopio
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
” Projektin toteuttaminen ja menojen tukikelpoisuus ” Joensuu , Rauno Rassi UUDEN OHJELMAKAUDEN RAKENNEMUUTOKSIA n ohjelmarakenteen muutos –EAKR:lla.
Ajankohtaista EU:n rakennerahasto-ohjelmissa: Kertakorvausmenettelyn käyttöönotto Kuopio Ylitarkastaja Jenni Hyvärinen TEM/Alueosasto/Rakennerahastot.
Uudenmaan ELY-keskuksen maksatuskoulutus rakennerahastohankkeille
EAKR JA ESR MAKSATUKSET Microteknia, auditorio Pirkko Markkanen Pohjois-Savon liitto.
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Keski-Suomen liitto tiistai klo 8.30
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
Virtuaaliamk - Itä-Suomi Koordinaattoritapaaminen
Itä-Suomen rakennerahastopäivät Kajaani
UUDEN OHJELMAKAUDEN RAKENNEMUUTOKSIA
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Tutkimus ja kehittämistoiminnan tiedonkeruu yliopistoilta ja ammattikorkeakouluilta Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden.
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
HANKEINFO
Tarkastusviranomaisen näkökulma hanketoimintaan
SK Hämeen TE-keskus Työllisyyspoliittinen avustus Sinikka Kauranen Hämeen TE-keskus
Tietoturvallisuus osa 6
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Itä-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Joensuu, Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
YVISTÄ ENERGIAA YRITTÄJYYSKASVATUKSEEN! Ohjausryhmän 7. kokous , klo 10 – Pellervo-seura, Helsinki.
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Laajennettu työssäoppiminen TOP LAAJA Verkostotapaaminen
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Sähköinen EURA järjestelmä Christa Löf EU-koordinaattori Etelä-Savon maakuntaliitto.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
EAKR-maksatusasteet jäsenmaittain (Komission 3. 11
TALOUSHALLINTO UUDISTUU 2010 ALKAEN Camilla Elander Kvestuuri
Työ- ja elinkeinokeskus ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS – TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA 2007 –
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
Pohjois-Savon EBC –hankkeen jatkoaika – Sisältö: 1.Kehittämisohjelman jalostus - EBC –strategiatyöryhmän workshop - Kehittämisohjelman.
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Johanna Rannanjärvi Ylitarkastaja Maaseutu- ja rakenneyksikkö
Silja Visanki Uudenmaan ELY-keskus
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen Kuopiossa
Henkilökierto valtionhallinnossa
Budjetin Laatiminen Perusperiaatteet:
ESR-rahoitus OKM:n valtakunnallisten toimenpidekokonaisuuksien toteutuksessa Henri Helander
Ohjelmakauden käytännöt
Kestävää kasvua ja työtä
Ohjelmakausi Merja Mäkivirta Marjo Levaniemi.
EU-rahoitus -info: Ajankohtaista rakennerahastoista
KUSTANNUSMALLIT Marjo ja Merja
Hyvää kehittämistä Pohjois-Savossa
Mahdollisuuksia avautuu tästä – Pohjois-Savon rakennerahastoinfo
Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamien EAKR-hankkeiden ”elämänkaari”
Infotilaisuus hanketoimijoille
Delegoitujen säädösten valmistelu TCMV komiteassa – ajoneuvojen päästövaatimusten hyväksyminen Keijo Kuikka.
Työllisyyspoliittisen avustuksen käyttö ja rajoitukset
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi 1. 12
Keskeiset asetusmuutokset
Flat Rate kirjanpidossa
Rakennerahastohankkeen aloituskoulutus
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Ylitarkastaja Jenni Hyvärinen TEM/Alueosasto Flat rate uutena kustannusmallina Itä-Suomen rakennerahastopäivät Savonlinna 30.9.2011 Ylitarkastaja Jenni Hyvärinen TEM/Alueosasto

Ns. yksinkertaistetut kustannusmallit Perustuvat EAKR- ja ESR-asetuksen samansisältöisiin muutoksiin, joilla tavoitellaan hanketoiminnan yksinkertaistamista Prosenttimääräiset välilliset kustannukset FLAT RATE: otettu käyttöön tukikelpoisuusasetuksen muutoksella 1.6.2011 alkaen Yritysten toimintaympäristön kehittämisavustusten osalta tavoitteena käyttöönotto 1.1.2012 Kertakorvaus, LUMP SUM Valmistelu aloitettu, tavoitteena käyttöönotto 1.1.2012 Vakioyksikkökustannukset, STANDARD UNIT COST FLAT RATE edellytti KOM hyväksyntää, muut eivät edellytä Flat raten soveltaminen alueellinen yhteistyö –tavoitteen ohjelmissa.

Flat rate pähkinänkuoressa Flat rate –kustannusmallissa tuensaajan on esitettävä ja todennettava vain osa kustannuksista, eli ns. välittömät kustannukset, todellisiin kustannuksiin perustuen. Ns. välilliset kustannukset korvataan prosenttimääräisenä osuutena hankkeen palkkakustannuksista, eikä niitä tarvitse todentaa kirjanpitotositteiden ja kuittien avulla. Flat rate –osuus: ESR:ssa 17 % hankkeen palkkakustannuksista EAKR:ssa 20 % hankkeen palkkakustannuksista

Flat rate pähkinänkuoressa Flat rate –mallin käyttöönoton tarkoituksena on: yksinkertaistaa ns. välillisten kustannusten eli mm. monien pienten ja vaikeasti kohdennettavien kustannuserien käsittelyä vähentää välillisten kustannusten kohdentamiseen liittyvää tuensaajan oikeudellista epävarmuutta ja taloudellisia riskejä nopeuttaa maksatuskäsittelyä

Flat rate: taustaa Komissiolle esitettyä laskentamallia varten tarvittiin historiatietoa hankkeiden kustannusrakenteesta. Selvitys teetettiin syksyllä 2010 Tuokko Tilintarkastus Oy:llä. Selvityksen perusjoukkoon sisällytettiin kuluvan ohjelmakauden aikana rahoitettujen hankkeiden hyväksyttävät kustannukset niistä ESR- ja EAKR -hankkeista, joista oli tehty vähintään kaksi maksatushakemusta Selvityksen tuloksena saatiin flat rate –prosentit: 17 % / ESR, 20 % / EAKR Esitykset ESR:n ja EAKR:n flat rate –laskentamalleista tehtiin komissiolle marraskuussa 2010. KOM hyväksyi esitykset huhtikuussa 2011.

Mistä lisätietoa? - Säädösperusta ja ohjeistus EU:n säädökset ja ohjeistus ESR-asetus (EY) N:o 1081/2006, muut. 396/2009, 11 artiklan 3 kohdan b alakohdan i alakohta EAKR-asetus (EY) N:o 1080/2006, muut. 397/2009 ja 437/2010, 7 artiklan 4 kohdan i alakohta COCOFin ohje yksinkertaistetuista kustannusmalleista (COCOF 09/0025/04-FI) Kansalliset säädökset ja ohjeet Tukikelpoisuusasetus (501/2011) Hallintoviranomaisen flat rate –ohje 12.5.2011 EURA 2007 –järjestelmän hakemuslomakkeen ja maksatushakemuslomakkeen täyttöohjeet (www.rakennerahastot.fi)

Käsitteiden määrittely flat rate -mallissa Kiinteä prosenttiosuus, jolla korvataan välilliset kustannukset tiettyjen määriteltyjen hankkeen todellisten välittömien kustannusten (palkkakustannukset) osuutena. EAKR: 20 %, ESR: 17 % palkkakustannuksista Huom! Palkkakustannusten tarkempi määrittely! Kiinteä % -osuus ei muutu missään vaiheessa hankkeen toteutuksen aikana (eli aina 20 % / 17 %)! (Välillisten kustannusten euromäärä voi sen sijaan muuttua, jos palkkakustannukset muuttuvat.) Välittömät kustannukset: Määritellään tyhjentävästi tukikelpoisuusasetuksessa sekä HVO:n ohjeessa. Muita kustannuseriä ei voi hyväksyä välittömiin kustannuksiin. Sovelletaan voimassa olevia tukikelpoisuussäännöksiä. Todennetaan maksettujen laskujen ja muiden vastaavien kirjanpitotositteiden avulla (kuten tähänkin asti). Tulee olla suoraan kohdennettavissa hankkeelle (ei jyvityksiä).

Käsitteiden määrittely flat rate -mallissa Välilliset kustannukset: Hyväksytään ja korvataan prosenttimääräisenä. Tuensaajan ei tarvitse yksilöidä projektisuunnitelmassa ja maksatushakemuksessa, eikä tarvitse todentaa laskujen tai kirjanpitotositteiden avulla. Kaikki muut hankkeesta syntyvät kustannukset, paitsi tukikelpoisuusasetuksessa ja HVO:n ohjeistuksessa välittömiksi määritellyt, käsitellään prosenttimääräisinä välillisinä kustannuksina eli korvataan flat rate –osuudella. Huom! Flat rate -mallissa välilliset kustannukset –käsitettä käytetään osin tavanomaisesta poikkeavalla tavalla (esim. matkakustannukset).

Minkälaisissa hankkeissa flat ratea voi soveltaa? 1.6.2011 alkaen rahoitetuissa uusissa hankkeissa joilla ei ole aikaisempaa projektikoodia ja –päätöstä (ns. jatkohankkeessa voi ottaa flat raten käyttöön, jos hanke perustetaan uudella projektikoodilla) joita ei ole tukikelpoisuusasetuksessa (501/2011) rajattu flat raten soveltamisalan ulkopuolelle

Minkälaisissa hankkeissa flat ratea ei voi soveltaa lainkaan? Teknisen tuen hankkeet (viranomaisten itse toteuttamia hankkeita) Hankkeet, joissa ei ole henkilöstökustannuksia Hankkeet, joiden valintamenettely perustuu kansallisen hankintalain mukaiseen julkiseen hankintaan TUKI2000-järjestelmässä hallinnoitavat yritysten kehittämisavustukset ja energiatuet Finnveran ja Tekesin rahoittamat EAKR-hankkeet Työ- ja elinkeinoministeriön itse toteuttamat ESR-hankkeet

Flat rate vai todelliset kustannukset? Kustannusten ilmoittamisessa on flat raten käyttöönoton jälkeen (1.6.2011 ->) kaksi vaihtoehtoa: Välilliset kustannukset ilmoitetaan prosenttimääräisenä (flat rate) Kaikki kustannukset ilmoitetaan todellisiin kustannuksiin perustuen, jolloin kaikki kustannukset on todennettava Hakija tekee esityksen käytettävästä kustannusmallista (flat rate / ei-flat rate) EURA 2007 –järjestelmän hakemuslomakkeella.

Flat rate vai todelliset kustannukset? Todellisten kustannusten mukaista mallia suositellaan käytettäväksi lähinnä silloin, mikäli hankkeessa toiminnan sisällön vuoksi syntyy poikkeuksellisen paljon kustannuksia, jotka flat rate –mallissa korvattaisiin prosenttimääräisenä. esim. hankkeet joissa on erityisen paljon matka- kustannuksia kv-toiminnan tai pitkien etäisyyksien vuoksi

Flat rate: yhteishankkeet Yhteishankkeissa kaikkien tuensaajien on käytettävä samaa kustannusmallivaihtoehtoa (flat rate / ei-flat rate). Hakuvaiheessa (ennen rahoituspäätöksen tekemistä) on hyvä varmistaa, että hakijat ovat sopineet ja sitoutuneet yhdessä valittuun malliin. Flat rate –osuuden jakaantumisesta kannattaa selkeästi sopia päätöksen liitteeksi tulevassa sopimuksessa, jotta siitä ei synny myöhemmin epäselvyyttä. Lähtökohtana ja pääsääntönä voidaan pitää, että kunkin tuensaajan flat raten osuus on 17 % (ESR) / 20 % EAKR omista palkkakustannuksista, jos sopimuksessa ei ole muuta sovittu.

Flat rate -hankkeen kustannusrakenne Palkkakustannukset (flat raten laskentapohja) Muut välittömät kustannukset (joiden perusteella ei lasketa flat rate –kustannuksia) Esim. sisällölliseen toteuttamiseen kuuluvat ostopalvelut % Flat rate –kustannukset % (17 % / 20 % palkkakustannuksista) = Välitön = Välillinen

Tuen määrän laskeminen Palkat 300 000 € Muut välittömät kustannukset 100 000 € Välilliset kustannukset (Flat rate 20 % / EAKR) 60 000 € Kustannukset yhteensä 460 000 € Tuki 70 % 322 000 €

Flat rate: hakuvaihe Flat rate: Ei-flat rate: Kustannusmallivalinta (flat rate / ei-flat rate) ohjaa EURA 2007 -järjestelmän hakemuslomakkeen kustannusarvion rakennetta: Flat rate: vain osa kustannuslajeista täytettävissä hakija täyttää kustannusarvioon vain välittömät kustannukset, välillisiä kustannuksia ei eritellä järjestelmä laskee automaattisesti ilmoitettujen henkilöstökustannusten mukaan välillisten kustannusten määrän Ei-flat rate: kaikki kustannuslajit täytettävissä kuten ennenkin EAKR-hakemuslomakkeen uusi kustannuslaji välilliset kustannukset ei ole täytettävissä (harmautettu)

Flat rate: hakuvaihe Rahoittajan on hyväksyttävä käytettävä malli (flat rate / ei flat rate) rahoituspäätöksellä. Kustannusmallia (flat rate / ei-flat rate), ei voi muuttaa missään vaiheessa hankkeen toteutusaikana sen jälkeen, kun hanke on hyväksytty rahoitettavaksi (eli on saanut projektikoodin EURA 2007 –järjestelmässä), vaan hanke on toteutettava loppuun asti valitun mallin mukaisesti.

Muistettavaa hankkeen hakuvaiheessa… Kustannusmallin valinta on mietittävä tarkkaan etukäteen, koska kustannusmallia ei voi muuttaa sen jälkeen, kun rahoituspäätös on tehty. Projektisuunnitelman kustannusarviosta on käytävä selkeästi ilmi, että välittömiin kustannuslajeihin sisältyy ainoastaan tukikelpoisuusasetuksen sekä hallintoviranomaisen flat rate -ohjeistuksen mukaisia kustannuksia. Palkkakustannusten huolellinen määrittely on erityisen tärkeää! Hankkeen kirjanpito on järjestettävä alusta saakka huolellisesti siten, että välittömät kustannukset on erotettu flat rate –kustannuksista. Hankkeen kirjanpidosta vastaava henkilö mukaan aloituspalaveriin! Yhteishankkeissa kustannusmallista sopiminen etukäteen.

Flat rate: maksatus Tuensaaja tekee maksatushakemuksen toteutuneista projektisuunnitelman mukaisista välittömistä kustannuksista. EURA 2007 –järjestelmä laskee automaattisesti välillisten kustannusten flat rate -osuuden henkilöstökustannusten perusteella. Maksatushakemuksessa ei yksilöidä välillisiä kustannuksia eikä tuensaaja ole velvollinen esittämään kirjanpidon otteita tai tositteita prosenttimääräisenä ilmoitettavista välillisistä kustannuksista. Eli tuensaaja ei kirjaa flat rate -kustannuksia hankkeen kirjanpitoon (kustannuspaikalle). Toteuttaja voi halutessaan seurata flat rate -kustannuksia erillisellä, hankkeen kirjanpidon ulkopuolisella, seurantakohteella. Maksaja tarkastaa maksatushakemuksessa esitettyjen välittömien kustannusten tukikelpoisuuden.

Kustannuslajit flat rate –mallissa / ESR 1. Aineet, tarvikkeet ja tavarat Ei voi merkitä kustannuksia

Kustannuslajit flat rate –mallissa / ESR 2. Henkilöstökustannukset Tukikelpoisuusasetuksen 4 ja 17 § hankkeen toteuttamiseksi tarpeellisesta työstä ja erityisesti hanketoiminnasta aiheutuvat kohtuulliset hankehenkilöstön palkkakustannukset sekä lakisääteiset henkilöstösivukulut kirjalliset tehtävänkuvaukset hankkeelle osa-aikaisesti työskentelevien henkilöiden osalta päiväkohtainen kokonaistyöajanseuranta Huom! Flat rate –hankkeessa henkilöstökustannuksiin ei voi sisältyä: työterveysmaksuja (->välilliset kustannukset) ulkoistettuja ostopalveluita tai muille kuin hankkeen henkilöstölle maksettuja palkkioita (->palvelujen ostot) hankkeelle vyörytettyjä yleishallinnollisia kustannuksia kuten johdon hankehallinnointikuluja

Esimerkki palkkakustannuksista Välittömiä vai flat ratella korvattavia? Projektipalvelusihteerin palkkakustannukset, jos työ sisältää mm. projektin kokousten sihteerinä toimimista, projektin seurantatietojen keräämistä, asiakirjahallinnosta huolehtimista, maksatushakemusten laatimista, jaksotuksien laskemista ja muistiotositteiden tekemistä. Lisäksi hieman hankkeesta ja hankkeen sisällöstä riippuen voidaan sopia myös muista tehtävistä projektissa. Voidaan hyväksyä välittöminä Lisäksi hankkeessa on ulkopuolinen kirjanpitotoimisto, joka varsinaisesti kirjaa muistiotositteet ja projektin kustannukset kirjanpitoon. Korvataan flat ratella

Kustannuslajit flat rate –mallissa / ESR 3. Palvelujen ostot hankkeen sisällölliseen toteuttamiseen kuuluvat palvelujen ostot (ml. palvelusta aiheutuvat matkakustannukset), kuten: markkinointiin, mainontaan ja tiedotukseen liittyvät palvelujen ostot, esim. tiedotus- ja markkinointimateriaalin suunnittelu-, painatus- ja käännöstyöt, ilmoituskustannukset sekä messuosastojen kustannukset, selvitykset ja tutkimukset, kohderyhmälle järjestettäviin koulutuksiin, valmennuksiin, seminaareihin, teemapäiviin ym. tilaisuuksiin liittyvät seminaaripaketit tai vastaavat palvelujen ostona hankittavat järjestelyt, hankehenkilöstön ulkopuolisille asiantuntijoille maksettavat suunnittelu-, koulutus-, konsultointi-, luento- ja asiantuntijapalkkiot (ei koske hankehenkilöstölle järjestettävää yleisluonteista koulutusta, joka korvataan flat ratella),

Kustannuslajit flat rate –mallissa / ESR hankkeeseen kohdistuvasta tilintarkastuksesta aiheutuvat kustannukset (mikäli rahoittaja edellyttää tilintarkastusta hyväksytyssä rahoituspäätöksessä). Huom! Myös flat ratella korvattaviin kustannuksiin sisältyy tiettyjä ostopalveluita – varmista, että niitä ei tule kirjatuksi välittömiin kustannuksiin!

Kustannuslajit flat rate –mallissa / ESR 4. Matkakustannukset Ei voi merkitä kustannuksia

Kustannuslajit flat rate –mallissa / ESR 5. Muut kustannukset Projektin kohderyhmän käyttöön vuokratuista tiloista aiheutuvat kustannukset; tilat, jotka on vuokrattu projektissa järjestettävää toimintaa varten. Tilakustannusten tulee olla suoraan kohdennettavissa hankkeelle eli jyvitettäviä kustannuksia (tai sisäisiä laskutuksia) ei hyväksytä välittömiin kustannuksiin. Huom! Projektihenkilön toimitilat korvataan flat ratella! Kohderyhmän käyttöön hankitut aineelliset ja aineettomat pienhankinnat Huom! Projektihenkilöstön käyttöön projektin hallinnointia varten hankitut pienhankinnat korvataan flat ratella!

Kustannuslajit flat rate –mallissa / ESR 6. Välilliset kustannukset (lista ei ole tyhjentävä!) matkakustannukset: hankehenkilöstön, sidosryhmien, partnereiden ym. sekä kotimaan että mahdolliset ulkomaan matkakulut kaikki ohjausryhmästä aiheutuvat kustannukset, kuten kokouskulut sekä mahdolliset matkakustannukset ja palkkiot tai ansionmenetyskorvaukset, kokous- ja neuvottelukulut kuten tarjoilukulut (kohderyhmälle järjestettävien seminaarien ym. tilaisuuksien seminaaripaketit tai vastaavat voidaan sisällyttää palvelujen ostoihin), hankehenkilöstön toimitilojen vuokrat sekä muut toimitiloista aiheutuvat menot kuten sähkö, vesi ja siivous,

Kustannuslajit flat rate –mallissa / ESR hankkeen hallinnointia varten hankehenkilöstölle hankittavat pienhankinnat, aineet, materiaalit ja toimisto- sekä muut tarvikkeet, hankkeen hallinnointia varten hankehenkilöstölle hankittavien laitteiden ja koneiden vuokra- ja leasingkulut sekä poistot, toimistokulut ja -palvelut kuten hankehenkilöstön puhelin-, faksi-, internet- ja ohjelmistokustannukset, postitus, kopiointi, aulapalvelu ja muuttopalvelu, muut vyörytetyt yleishallinnolliset kustannukset, kuten organisaation johdon hankehallinnointikustannukset ja yhteiset tukipalvelut kuten taloushallintopalvelut ja tietohallintopalvelut (sekä sisäiset että ostopalvelut), hankehenkilöstöstä aiheutuvat työterveysmaksut hankehenkilöstölle järjestettävästä koulutuksesta aiheutuvat osallistumismaksut, TYKY-toiminta tms.

Kustannuslajit flat rate –mallissa / ESR Erikseen raportoitavat kustannukset / luontoissuoritukset Huom! Flat rate -hankkeessa luontoissuorituksina hankkeen käyttöön luovutettujen tuotantopanosten tulee liittyä hankkeen sisällölliseen toteuttamiseen. Projektihenkilöstön käytössä olevia toimitiloja, projektin hallinnointiin liittyviä koneita ja laitteita tai tarvikkeita ei voida hyväksyä luontoissuorituksina, koska ne käsitellään flat rate -hankkeessa välillisinä kustannuksina. Työvoimapoliittiset toimenpiteet (Välittömiä kustannuksia, joiden perusteella ei lasketa prosenttimääräisiä välillisiä kustannuksia)

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR Henkilöstökustannukset Tukikelpoisuusasetuksen 4 ja 16 § hankkeen toteuttamiseksi tarpeellisesta työstä ja erityisesti hanketoiminnasta aiheutuvat kohtuulliset hankehenkilöstön palkkakustannukset sekä lakisääteiset henkilöstösivukulut kirjalliset tehtävänkuvaukset hankkeelle osa-aikaisesti työskentelevien henkilöiden osalta päiväkohtainen kokonaistyöajanseuranta Huom! Flat rate –hankkeessa henkilöstökustannuksiin ei voi sisältyä: työterveysmaksuja (->välilliset kustannukset) ulkoistettuja ostopalveluita tai muille kuin hankkeen henkilöstölle maksettuja palkkioita (->palvelujen ostot) hankkeelle vyörytettyjä yleishallinnollisia kustannuksia kuten johdon hankehallinnointikuluja

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR 2. Ostopalvelut Hankkeen sisällölliseen toteuttamiseen kuuluvat ostopalvelut (ml. palvelusta aiheutuvat matkakustannukset),kuten: markkinointiin, mainontaan ja tiedotukseen liittyvät palvelujen ostot, esim. tiedotus- ja markkinointimateriaalin suunnittelu-, painatus- ja käännöstyöt, ilmoituskustannukset sekä messuosastojen kustannukset, selvitykset ja tutkimukset, kohderyhmälle järjestettäviin koulutuksiin, valmennuksiin, seminaareihin, teemapäiviin ym. tilaisuuksiin liittyvät seminaaripaketit tai vastaavat palvelujen ostona hankittavat järjestelyt, hankehenkilöstön ulkopuolisille asiantuntijoille maksettavat suunnittelu-, asennus-, koulutus-, konsultointi-, luento- ja asiantuntijapalkkiot (ei koske projektihenkilöstölle järjestettävää yleisluonteista koulutusta, joka korvataan flat ratella),

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR koneiden ja laitteiden käyttökoulutus-, asennus-, ja korjauspalvelut, silloin kuin ne ovat osa hankkeen sisällöllistä toteuttamista (ei koske hankkeen hallinnointia varten hankehenkilöstön käytössä oleviin koneisiin ja laitteisiin liittyviä kustannuksia, jotka korvataan flat ratella), rakentamiseen liittyvät kokonaisurakat hankkeeseen kohdistuvasta tilintarkastuksesta aiheutuvat kustannukset (mikäli rahoittaja edellyttää tilintarkastusta hyväksytyssä rahoituspäätöksessä). Huom! Myös flat ratella korvattaviin kustannuksiin sisältyy tiettyjä ostopalveluita – varmista, että niitä ei tule kirjatuksi välittömiin kustannuksiin!

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR 3. Matkakustannukset Ei voi merkitä kustannuksia

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR 4. Kone- ja laitehankinnat Kone- ja laitehankinnat, silloin kun ne ovat osa hankkeen sisällöllistä toteuttamista tai vastaavien koneiden ja laitteiden vuokra- ja leasing- tai mahdolliset poistokustannukset. Käytettynä hankittujen koneiden ja laitteiden hankintakustannukset, silloin kun ne ovat osa hankkeen sisällöllistä toteuttamista ja mikäli voidaan todentaa, että niiden hankintaan ei edellisten viiden vuoden aikana ole saatu julkista tukea. Huom! Projektihenkilöstön käyttöön hankkeen hallinnointia varten hankitut koneet ja laitteet ml. vuokraus ja leasing (esim. tietokoneet, kännykät jne) korvataan flat ratella.

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR 5. Rakennukset ja maa-alueet Hankkeen toteuttamiseen liittyvät investoinnit rakennuksiin ja maa-alueisiin (jotka hyväksytään vain poikkeuksellisesti erittäin painavista syistä yleisasetuksen sallimissa rajoissa). Flat rate -hankkeessa tähän kustannuslajiin merkitään myös mahdolliset hankkeen sisällölliseen toteuttamiseen liittyvät rakennusten ja maa-alueiden vuokrat.

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR 6. Vuokrakustannukset Ei voi merkitä kustannuksia 7. Toimistokulut

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR 8. Muut kustannukset hankkeen sisällölliseen toteuttamiseen kuuluvat aineelliset ja aineettomat hankinnat, kuten: rakentamiseen liittyvät materiaalikustannukset aineettomat investoinnit kuten kiinteistöliittymät ja ohjelmistolisenssit silloin kun ne ovat osa hankkeen sisällöllistä toteuttamista sekä raaka-aineet ja puolivalmisteet (esim. jalokaasut ja laboratoriotarvikkeet), silloin kun ne ovat osa hankkeen sisällöllistä toteuttamista (Huom! Hankehenkilöstön käyttöön hankkeen hallinnointia varten tehdyt hankinnat korvataan flat ratella!)

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR 9. Luontaissuoritukset Huom! Flat rate -hankkeessa luontoissuorituksina hankkeen käyttöön luovutettujen tuotantopanosten tulee liittyä hankkeen sisällölliseen toteuttamiseen. Projektihenkilöstön käytössä olevia toimitiloja, projektin hallinnointiin liittyviä koneita ja laitteita tai tarvikkeita ei voida hyväksyä luontoissuorituksina, koska ne käsitellään flat rate -hankkeessa välillisinä kustannuksina.

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR 10. Välilliset kustannukset (lista ei ole tyhjentävä!) matkakustannukset: hankehenkilöstön, sidosryhmien, partnereiden ym. sekä kotimaan että mahdolliset ulkomaan matkakulut, kaikki ohjausryhmästä aiheutuvat kustannukset, kuten kokouskulut sekä mahdolliset matkustuskulut ja palkkiot tai ansionmenetyskorvaukset, kokous- ja neuvottelukulut kuten tarjoilukulut (kohderyhmälle järjestettävien seminaarien ym. tilaisuuksien seminaaripaketit tai vastaavat voidaan sisällyttää palvelujen ostoihin), hankehenkilöstön toimitilojen tilavuokrat sekä muut toimitiloista aiheutuvat menot kuten sähkö, vesi ja siivous,

Kustannuslajit flat rate –mallissa / EAKR hankkeen hallinnointia varten hankehenkilöstölle hankittavat laitteet, kalusteet, aineet, materiaalit, toimisto- sekä muut tarvikkeet ja edellä mainittujen laitteiden korjauskulut, hankkeen hallinnointia varten hankehenkilöstölle hankittavien laitteiden ja koneiden vuokra- ja leasingkulut sekä poistot, toimistokulut ja -palvelut kuten hankehenkilöstön puhelin-, faksi-, internet- ja ohjelmistokustannukset, postitus, kopiointi, aulapalvelu ja muuttopalvelu, muut vyörytetyt yleishallinnolliset kustannukset, kuten organisaation johdon hankehallinnointikustannukset ja yhteiset tukipalvelut kuten taloushallintopalvelut ja tietohallintopalvelut (sekä sisäiset että ostopalvelut), hankehenkilöstöstä aiheutuvat työterveysmaksut hankehenkilöstölle järjestettävästä koulutuksesta aiheutuvat osallistumismaksut, TYKY-toiminta tms.

Kustannusarvio flat rate –mallissa ESR

Kustannusarvio flat rate –mallissa EAKR

Yleistä flat rate –hankkeen tarkastuksesta (COCOF 09/0025/04-FI) Välillisten kustannusten (eli flat rate –kustannusten) tositteita ei tarkasteta. Tarkastus voi kohdistua: Hankkeen välittömiin kustannuksiin Onko tuensaaja ilmoittanut sellaisia välittömiä kustannuksia, jotka eivät sisälly hallintoviranomaisen tukikelpoisuusasetuksessa vahvistamien tukikelpoisten välittömien kustannusten luokkiin (kaksinkertainen rahoitus). Huom!! Yksinkertaistetuilla kustannusmalleilla pyritään vähentämään yksityiskohtaisten kuittien säilyttämistä. Tämä ei kuitenkaan poista tuensaajan velvoitetta noudattaa täysimääräisesti kaikkia sovellettavia yhteisön ja kansallisia sääntöjä, jotka koskevat esimerkiksi julkisuutta, julkisia hankintoja, yhdenvertaisia mahdollisuuksia, kestävää ympäristöpolitiikkaa ja valtiontukia. ...ts. lakeja ja asetuksia on edelleen noudatettava.

Kiitos mielenkiinnosta! Kysymyksiä,kommentteja?