TUOTTEISTAMINEN Leena Vainio Hämeen Ammattikorkeakoulu AKTIIVI hanke 4

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Advertisements

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Diabeteshoitotyön osaaminen
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
PK-kehittämispalvelut
Matinkylän Huollon arvot Luotettava •Mitä se on? –MH Oy:n historia paikallisena toimijana –Asiakkaiden omistama ja johtama –Tunnettu ja avoin Yhteistyökykyinen.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Luova Tila Häme Projektisuunnitelma –
Kokeiltavat ubiikit palvelut Alpakka-hanke Maunulassa 2008 tutkija Sirkku Wallin Teknillinen korkeakoulu TKK projektipäällikkö Anna Kanervo Helka ry. Maunulan.
Lähiruokaa julkisen sektorin ruokapalveluissa
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Urheiluseuran tuotteistaminen: Esiselvitys Seinäjoen Seudun Urheilijat ry:lle Helena Ketola SeAMK.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kaikkien kirjastojen yhteys- ja palvelutiedot - suunnitelma uudesta yhteisestä palvelusta Matti Sarmela, Kirjastot.fi-toimitus.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Leena Koskimäki, Hämeen ammattikorkeakoulu Liiketunnistin Kinectin hyödyntäminen opetuksessa.
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Sami Nikula, Stefan Lindström
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Matematiikan oppiminen.
Kokemuksia akatemiakiertueelta / Humu Keskustelun Top 6 aiheet lasten liikunta urheilijan arki ja sen haasteet valmennusosaaminen, valmennuksen johtaminen.
Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Liikuntapalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteetMittaritAikatauluVastuu- henkilö 1. KKI Saada vähän liikuntaa harrastavat aktivoitua liikunnan pariin.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Opetus- ja koulutuspalveluiden tavoitetila
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
2. Markkinoiden käyttäytyminen
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Hei, katsotaanpa netistä miten pääsen auditorioon! "Esteettömyys oppilaitoksissa" – tietopohja rakennusten opastuksen välineenä Seija Örn, Pohjois-Karjalan.
Kirjastot.fi:n keskeisiä tavoitteita Kirjastot.fi-palvelut kirjastojen verkkopalveluiden peruselementeiksi - yhteiset palvelut ja sisällöt kirjastojen.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun kehittäminen ja tuoteimagon ylläpito - Miten varmistetaan JTK-laatu? Simo Saurio Suomalaisten Jatkajakoulutoimijoiden 2. tapaaminen.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Kulttuuripalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö Laadukkaiden ja korkeatasoisten tapahtumien ja näyttelyiden tuottaminen.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
3.3 Tuotteistuspaja Vie mukana edellisen kerran fläppitaulut Läsnäolot
Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Tukiliiton strategiaprosessi
Konseptin kuvauspohja
Esityksen transkriptio:

TUOTTEISTAMINEN Leena Vainio Hämeen Ammattikorkeakoulu AKTIIVI hanke 4 TUOTTEISTAMINEN Leena Vainio Hämeen Ammattikorkeakoulu AKTIIVI hanke 4.5.2012 Sadonkorjuuseminaari

Järjestöt lähidemokratian tukena, Kiravo –kirjasto avoimena oppimisympäristönä 5 esiselvitys hanketta Avara museo –kehittyvä oppimisympäristö aikuisille Yhteisillä vesillä - tiedosta toimintavalmiutta vesien hoitoon ja kunnostukseen Verkko haltuun! Nätet i besittning! Järjestöt lähidemokratian tukena, verkostoitumis- ja oppimisympäristö Avoimet verkostot oppimiseen -AVO Osaavat verkostot Mobiilisti Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin AVO2   Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt -TTS Tietotaitotalkoot Lähellä kaupungissa Open Zone Aistien –Avoimia oppimisympäristöjä kehittämässä Esiselvitys Avoimissa oppimisympäristöissä aktiiviseksi kansalaiseksi -kehittämisohjelmaan Verkostohankkeet. Osa edustettuna myös täällä. Osoitteet löytyvät aktiivin sivustolta Avoin yhteisöllinen virtuaalinen oppimisympäristö -AYVOT Sápmi miehtá

Hankkeista jää paljon hiljaista tietoa

Haaste Miten saadaan juurrutettua arkityöhön? Miten vältetään pyörän keksiminen aina uudelleen

Kaupallinen tuotteistaminen Projektituotteistaminen

Tuotteistamisen kehityspolku AKTIIVI-hankkeissa Parhaat käytännöt (2010) Tuotteistaminen (2012) Näkyväksi tekeminen https://elgg.mcampus.fi/aktiivi/pg/pages/view/1029/ https://elgg.mcampus.fi/aktiivi/pg/pages/view/12723/hankkeiden-tuotteita

Projektituotteistaminen Hanketulosten systemaattista kuvaamista niin, että muutkin pystyvät niitä soveltamaan Luodaan oppimisalusta, johon eri henkilöiden yksittäiset kokemukset ja oivallukset voidaan liittää ja jonka pohjalta keskustellen luodaan yhteistä ymmärrystä. (Marja Toivonen)

Palvelulupaus Palvelut ovat usein prosesseja – käyttäjä tekee päätöksen palvelulupaukseen perustuen Lupauksessa on oltava näkyvillä, kenelle palvelu on tarkoitettu ja mihin tarpeisiin se vastaa, mistä palvelu löytyy ja mitä palvelun käyttö asiakkaalta itseltään vaatii

Mitä projektituotteistaminen on? Tuotteistamisen tavoite on palvelun eräiden osien vakiointi niin, ettei palvelua tarvitse miettiä jokaisen asiakkaan kohdalla alusta pitäen. Tuotteistaminen ei poista palveluun liittyvää räätälöinnin tarvetta vaan vähentää sen tarkoituksenmukaiselle tasolle. Jonkin-asteinen asiakaskohtainen vaihtelu kuuluu palvelun perusluonteeseen (Marja Toivonen)

Tuotteistamisprosessin kulku Tuotteistettavan palvelun rajaaminen Asiakastarpeen arviointi ja määrittely 3. Palvelulupauksen hahmottaminen 4. Palvelun rakenteen, prosessin ja resurssien määrittely 5. Vakiointiasteen määrittely ja sovittujen palvelun osien vakiointi 6. Henkilöstön kouluttaminen ja sitouttaminen (työnkuvat ym.) 7. Tuotteistetun palvelun kuvaaminen asiakkaalle (palvelukortit ym.) 8. Seuranta ja palvelun onnistuneisuuden arviointi 9. Palvelun kehittäminen ja uudistaminen Monipuolisen ajattelun varmistamiseksi on tärkeää osallistaa palvelun tuotteistamisprosessiin kaikki palvelun kannalta keskeiset henkilöt. (Jaakkola et al. 2007, muokattu)

Palvelutuote Palvelun ydin Palvelun tukiosat Palvelun lisäosat Se mitä asiakas ensisijaisesti hakee, esimerkiksi työkalua vuorovaikutukseen Välttämättömiä ydinpalvelun kannalta, esimerkiksi mobiilisovellut Palvelun ydin Palvelutuote voidaan edelleen nähdä kerroksellisena kokonaisuutena. Kaikissa kerroksissa voi esiintyä paitsi palveluja, myös tavaroita ja järjestelmiä. Keskellä on tuotteen ydin, joka siis määrittelee millainen tuote on kysymyksessä. Ydin ratkaisee asiakkaan tarpeen. Jos esimerkkinä on kaikille tuttu lentomatkailu, niin palvelun ydin on henkilön turvallinen ja sujuva matka paikasta A paikkaan B, tietysti matkatavaroineen. Auttavien palvelujen kerros koostuu palveluista ja apujärjestelmistä, jotka eivät asiakkaan näkövinkkelistä ole välttämättömiä, mutta palveluntuottajan näkökulmasta ne tarvitaan, jotta ydinpalvelu voitaisiin tuottaa. Tämä on esimerkiksi passintarkastus terminaalissa ja check-in ennen lentoa. Tukipalvelut ovat ekstroja, joilla pyritään nostamaan palvelun arvoa asiakkaan silmissä. Tämä on esimerkiksi businessluokassa matkustavien ja kultakorttiasiakkaiden lounge lähtöterminaalissa. Palvelun tukiosat Eivät välttämättömiä mutta nostavat palvelun laatua, esimerkiksi liittymät lisäpalveluihin Palvelun lisäosat Grönroos 2000, Normann 1991, Brax 2006

Ulkoinen tuotteistaminen Sisäinen tuotteistaminen Käyttäjäasiakas Tilaaja-asiakas Testaaminen Pilotointi - Timantin hiominen Paketointi Suunnittelu ja ideointivaihe - Konseptin luominen Hyödyntäminen Levittäminen Pilotointi Prosessikuvaukset Benchmarking SWOT Tuotearviointi Pilotointi Kiteytys Brandaaminen Resurssointi Aivoriihityöskentely Tarvekartoitus Asiakaslähtöisyyden varmistaminen Markkinointi Ja levittäminen Tuotteistamis- suunnitelma Tuotekuvaukset Tuote-esitteet Markkinointi- ja levityssuunnitelma Projektituotteistajan opas, Työministeriö