HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMAN LAATIMINEN HILKKA RAUTAVA LUOTEIS –LAPIN SEUDULLINEN IKÄIHMISTEN PALVELURAKENTEIDEN JA – PROSESSIEN KEHITTÄMISHANKE (LÄHDE : HOITO- JA PALVELUSUUNNITELMA STM, STAKES JA KUNTALIITON JULKAISU)
Sosiaalihuoltolaki (812/2000)7§ TOISTUVIA TAI SÄÄNNÖLLISIÄ PALVELUJA TARVITSEVALLE ASIAKKAALLE ON LAADITTAVA PALVELU-, HOITO-, KUNTOUTUS TAI MUU VASTAAVA SUUNNITELMA YHTEISYMMÄRRYKSESSÄ ASIAKKAAN KANSSA
HYVÄ HOITO- JA PALVELUSUUNNITELMA Tiivistelmä asiakkaan yksilöllisestä tilanteesta Asiakkaan tarvitsemista palveluista Asiakkaan tilanteen seuranta Kokemusten kirjaaminen Toiminnan vaikutusten kirjallinen arviointi
OTETAAN KÄYTTÖÖN ASIAKKAAN TARVITSEMAT TUKI- JA AUTTAMISMENETELMÄT TARVITTAVAT APUVÄLINEET JA PALVELUT PÄÄTÖKSISSÄ LÄHTÖKOHTANA ON ASIAKKAAN KÄSITYKSET JA HÄNEN VALINTANSA POIKKEAVAT KÄSITYKSET KIRJATAAN
HOITO- JA PALVELUSUUNNITELMA TYÖNTEKIJÄN TUKENA Hoitoon osallistuvilla tiedossa samat tavoitteet Työntekijän vaihtuessakin hoito- ja palvelu jatkuu Ehkäisee päällekkäistä työtä
Hyvässä hoito- ja palvelusuunnitelmassa yhdistyy Asiakkaan toiveet ja tarpeet Olemassa olevat palvelu- ja hoitomahdollisuudet Työntekijän asiantuntijuus
SUUNNITELMA OHJAA JA VELVOITTAA TYÖYHTEISÖÄ JOUSTAA JA ELÄÄ ARJEN TILANTEIDEN, ASIAKKAAN TARPEIDEN MUTTUESSA SÄÄNNÖLLINEN KIRJAAMINEN YMMÄRRETTÄVÄLLÄ, SELKEÄLLÄ JA ASIAKASTA KUNNIOITTAVALLA KIELELLÄ TIETOJEN AJAN TASALLA PITÄMINEN
VOIMAVARALÄHTÖISYYS TÄRKEÄ SUUNNITELMAN TOTEUTUMISTA SEURATTAESSA HUOMIO ASIAKKAAN SELVIYTYMISEEN, PÄTEVYYTEEN JA OSAMISEEN EI ONGELMIIN