Valvonta sosiaalihuollon laadun parantajana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
MITEN OMAVALVONTA TOIMII?
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
OMAVALVONTASUUNNITELMA
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
MITÄ TARKOITTAA OMAVALVONTA
Mistä tunnistaa laadukkaat asumispalvelut?
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Lounais-Suomen aluehallintovirasto,Pirkko Pakkala1 Edunvalvontailta Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat.
HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMAN LAATIMINEN
Valtakunnalliset valvontaohjelmat
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Viestintäsuunnitelma
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
AMHA eli Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä Miten tähän on tultu? Mikä muuttuu?
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Opiskeluterveydenhuollon valvonta
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Asiakkaan valinnanvapaus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
EDUNVALVONTAILTA TAMPERE
Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Minna Lahnalampi-Lahtinen Palvelupäällikkö Hoiva-asumisen palvelut
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
Asiointipalveluiden laatu
Sote-uudistuksen toimeenpano
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Esityksen transkriptio:

Valvonta sosiaalihuollon laadun parantajana Lilli Autti Ylitarkastaja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira Sosiaalialan asiantuntijapäivät 13.3.2013 Lilli Autti

Valvira on sosiaali- ja terveysministeriön alainen keskusvirasto, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on sosiaali- ja terveysministeriön alainen keskusvirasto, joka edistää ohjauksen ja valvonnan keinoin oikeusturvan toteutumista ja palvelujen laatua sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä elinympäristön ja väestön terveysriskien hallintaa. Huolehdimme erityisesti niiden ihmisten oikeuksista, jotka eivät itse pysty niitä puolustamaan. Lilli Autti

Valviran ohjaus ja valvonta Aluehallintovirastojen toimintaperiaatteiden, menettelytapojen ja ratkaisukäytäntöjen yhdenmukaistaminen Periaatteellisesti tärkeät ja laaja-alaiset, useaa aluetta tai koko maata koskevat asiat Asiat, jotka liittyvät Valvirassa käsiteltävään terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevaan valvonta-asiaan Asiat, joissa aluehallintovirasto on esteellinen Valtakunnalliset luvat Lilli Autti

Ohjaus perustehtävän toteuttamisessa Ohjataan kuntia ja aluehallintovirastoja viraston toimialan lainsäädännön toimeenpanossa (viranomaisohjaus) Ohjattaan alan toimijoita noudattamaan säädösten asettamia määräyksiä -lakisääteinen ohjaus -valvontaohjelmat -informaatio-ohjaus (ohjeet, oppaat, neuvonta) -sähköiset palvelut -koulutus -tiedottaminen ja muu viestintä -yhteistyö ja verkostot Lilli Autti

Lähtökohta laadulla – Lainsäädäntö Suomen perustuslaki, erityisesti 19 § ja 22 § Sosiaalihuoltolaki Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista Hallintolaki Laki yksityisistä sosiaalipalveluista Henkilötietolaki Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta Erityislait –> mm. Lastensuojelulaki, Toimeentulotukilaki, Vammaispalvelulaki Tuleva vanhuspalvelulaki Voimassa oleva lainsäädäntö ei ohjaa yksityiskohtaisesti sosiaalihuollon palveluiden järjestämistapaa, sisältöä tai laatua. Tämän vuoksi perusoikeuksilla ja perusoikeusmyönteisellä tulkinnalla on merkittävä vaikutus sosiaalihuollon eri osa-alueilla ja myös niiden Valvonnassa Valvonnalla selvitetään, onko toiminnassa noudatettu lainsäädännön velvoitteita, onko toiminta muutoin asiakkaille turvallista ja riittävän laadukasta ja saako asiakas lainsäädännön hänelle takaaman palvelun. Lilli Autti

Laatuun vaikuttavat myös Laatusuositukset Oikeuskäytäntö Ylempien laillisuusvalvojien päätökset Valvontaviranomaisten linjaukset -> sosiaalihuollon yhteistyöryhmä -> yhdenmukaisuus Valviran selvitykset Aluehallintovirastojen toiminta ja ratkaisut Kunnan oma toiminta ja valvonta Luottamushenkilöiden toiminta Arvot ja asenteet Yksityisten palvelluntuottajien omavalvonta Lilli Autti

Valtakunnalliset valvontaohjelmat 1/3 Laaditaan Valviran ja aluehallintovirastojen yhteistyönä Määrittelevät yhteiset linjaukset ja hyväksyttävän tason kriteerit - mitä valvotaan - millä kriteereillä ( puuttumiskriteerit sekä vuosittaiset painopistealueet) - millaisin seurauksin Yhdenmukaistavat valtakunnallista ohjausta sekä yksityisen ja julkisen sosiaalihuollon valvonta- ja ratkaisukäytäntöjä Käsikirja Valviralle ja aluehallintovirastoille - lupahallintoon, ohjaukseen ja valvontaan Valvira ja aluehallintoviranomaiset toimivat ratkaisuissaan valvontaohjelmissa esitettyjen linjausten mukaisesti tämänhetkisessä ja tulevassa toiminnassaan Suositusten merkitys valvontatyössä (Esim. KHO 23.12.2010 T 3888 Dnro 2145/3/10, ) Lilli Autti

Valtakunnalliset valvontaohjelmat 2/3 Lisäävät valvonnan suunnitelmallisuutta ja siirtävät painopistettä ennakkovalvontaan - tavoitteena vähentää jälkivalvonnan tarvetta pitkällä tähtäimellä Suuntaavat niukkoja voimavaroja keskeisiin ja vaikuttavuudeltaan merkittäviin asioihin - kaikkea ei voida valvoa samanaikaisesti Kehittävät valvontaan riskiperusteiseksi - valvontaa suunnataan sinne, missä riskit ovat suuret Kertovat toimijoille, mitä valvojat vähintään edellyttävät toiminnalta - auttavat palvelun tuottajia omavalvonnan kehittämiseen ja toiminnan suunnitteluun Lilli Autti

Valtakunnalliset valvontaohjelmat 3/3 Parantavat valvonnan läpinäkyvyyttä - Ohjelmat ja niiden pohjalta laadittavat raportit julkaistaan Valviran nettisuvuilla Turvaavat asiakkaiden perusoikeuksia Lisäävät kansalaisten tietoa oikeuksistaan palvelujen käyttäjinä - kertovat palvelun saajille mihin heillä on oikeus  - palvelujen asianmukaisuus Lisäävät kansalaisten tasa-arvoa eri puolilla maata Kolmivuotiset ohjelmakaudet - tarvittaessa vuosipäivitykset  lainsäädännön + toimintaympäristön muutokset Lilli Autti

Sosiaalihuollon valtakunnalliset valvontaohjelmat 2012-2014 Sosiaalihuollon valvonnan periaatteita käsittelevä yleinen osa Kokonaiskuvan saaminen edellyttää sekä yleiseen osaan että palvelukohtaiseen valvontaohjelmaan tutustumista. Palvelukohtaiset valvontaohjelmat Lastensuojelun ympärivuorokautisen hoito ja kasvatus Mielenterveys- ja päihdehuollon ympärivuorokautiset asumispalvelut sekä päihdehuollon laitoshoito Vammaisten henkilöiden ympärivuorokautiset asumispalvelut Kotiin annettavat palvelut ja hoito Toimeentulotuen määräaikojen noudattaminen Ympärivuorokautinen hoito ja hoiva vanhustenhuollossa Kunnalliset lastensuojelupalvelut (valmistunut) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestäminen (valmistelussa) Toimeentulotuen sisältö ja prosessit (valmistelussa) Lilli Autti

Valvontaohjelmien yleinen osa Sisältää tiivistetysti sosiaalihuollon palvelukohtaisten valtakunnallisten valvontaohjelmien yhteiset oikeudelliset pääperiaatteet sekä normipohjan Käytetään palvelukohtaisten valtakunnallisten valvontaohjelmien rinnalla Yleisessä osassa ei käsitellä yksityiskohtaisesti substanssikohtaista normipohjaa, jotka on kirjattu palvelukohtaisiin valvontaohjelmiin Työväline sosiaalihuollon toimeenpaneville viranomaisille, palveluntuottajille ja muille sidosryhmille sekä valvontatyötä tekeville viranomaisille Lilli Autti

Valvontaohjelman rakenne Valvontaohjelma jakautuu Sisältöosaan Valvonnan kohdentuminen Asianmukaisen toiminnan vähimmäisvaatimukset Suositukset toiminnan kehittämiseksi Toimeenpano-osaan Toimenpiteet, joilla valvontaohjelman sisältö jalkautetaan Aikataulutus ja työnjako (AVI - Valvira) Liitteenä ohjaus- ja valvonta- sekä tarkastuskäynnin kertomus Sopii käytettäväksi omavalvonnan pohja-asiakirjana. Antaa kattavan kuvan asioista, joihin valvonnassa kiinnitetään huomiota. Kuvattu toiminnan eri osatekijöille asetetut vaatimukset ja/tai suositukset. Lilli Autti

Valvonnan painopistealueet Toiminnan organisointi, toimintaedellytysten turvaaminen ja asiakasrakenne Henkilöstö (kelpoisuus, määrä, kehittäminen) Toimitilat Asiakkaan asema ja oikeudet Asiakkaiden hoito, huolenpito ja kuntoutus Asiakirjahallinta ja dokumentointi . Lilli Autti

Toiminnan organisointi, toimintaedellytysten turvaaminen ja asiakasrakenne Toiminta-ajatus ja strateginen suunnittelu Toimintayksiköllä on toiminta-ajatus ja –suunnitelma, johon on kirjattu, mille asiakasryhmille palvelu on tarkoitettu ja millaisiin tarpeisiin palvelulla pyritään vastaamaan. Pääperiaatteena on, että samassa toimintayksikössä asuu ainoastaan asiakkaita, jotka ovat suunnilleen samanikäisiä ja tarvitsevat samantyyppisiä palveluja. Toiminnan johtaminen Yksiköllä on kelpoisuusehdot täyttävä vastuuhenkilö ja hänen tehtävänkuvansa sekä toimivalta- ja vastuusuhteet on määritelty. Lähtökohta on, että vastuuhenkilö työskentelee toimintayksikössä päätoimisesti Laadunhallinta ja omavalvonta Yksikössä on omavalvontasuunnitelma ja/tai laatujärjestelmä. Riskien tunnistaminen ja torjuminen ennakolta niin, että toiminnassa sattuu mahdollisimman vähän virheitä, edellyttää toimivaa omavalvontajärjestelmää Yhteistyö ja verkostot Yhteistyö asiakkaiden, asiakkaiden läheisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa toimii. Lilli Autti

Henkilöstö Henkilöstön osaaminen ja ammattitaito Henkilöstöllä on lain mukainen kelpoisuus. Sosiaalipalveluihin keskittyvien toimintayksiköiden johtoon on perusteltua valita ensisijaisesti sosiaalialan tutkinnon suorittaneita henkilöitä. Henkilöstön määrä ja rakenne Henkilöstön määrä ja rakenne vastaavat asiakkaiden tarpeita. Hoitohenkilöstöön lasketaan asiakkaan välittömään hoitoon osallistuvat työntekijät Kaikissa työvuoroissa on koulutettuja työntekijöitä Tavoitteena, että kaikilla hoitoon osallistuvilla on alan ammatillinen koulutus Henkilöstön osaamisen kehittäminen ja työhyvinvointi Täydennyskoulutus on järjestetty Työnohjaus ja tarvittavat konsultaatiopalvelut on järjestetty Lilli Autti

Toimitilat Valvira ja AVIt suhtautuvat kielteisesti eri erityisryhmille tarkoitettujenasumispalvelujen keskittämiseen samalle alueelle. Asuntokeskittymät synnyttävät eristäviä toimintakulttuureja, jotka heikentävät yksilön toimintakykyä ja syrjäyttävät tavallisesta elämästä. Yksittäisiä lupahakemuksia käsiteltäessä Valvira ja AVIt kiinnittävät tästä näkökulmasta huomiota myös yksikön suunniteltuun sijoituspaikkaan. Asumispalveluyksiköiden sijoittamista taajama-alueiden ulkopuolelle on syytä välttää. Asumispalveluyksikön sijoituspaikan valinnassa on otettava huomioon päivittäisten palvelujen, kuten terveydenhuolto-, kauppa-, kulttuuri- ja liikennepalvelujen saatavuus. Asukkaiden tilat Jokaisella henkilöllä pitää olla oma huone. Pariskunnille on varattava mahdollisuus asua yhdessä silloin, kun kumpikin sitä haluaa Ryhmäasumisessa asukkaalle on aina varmistettava myös riittävä yksityisyys. Yhteiset tilat ja tilojen esteettömyys Toimitilat ovat esteettömät ja turvalliset Huonetilat ja/tai palveluyksikön muut tilat ja kulkuyhteydet mahdollistavat asiakkaan kuntouttavan toiminnan ja ulkoilun (esim. piha-alue, kerrostaloissa parveke) sekä osallistumisen Turvallisuus ja tapaturmien ehkäisy Pelastusviranomaisten hyväksymä pelastussuunnitelma Tapaturma- ja vaaratilanteet kirjataan ja arvioidaan säännöllisesti. Kameravalvonta Vain perustellusta syystä, rekisteriseloste laadittu. Lilli Autti

Asiakkaiden asema ja oikeudet Asiakkaan palvelutarpeen selvittäminen ja palvelun järjestäminen Asiakkaan palvelutarpeen arviointi perustuu luotettavalla mittarilla tehtyyn toimintakyvyn arviointiin. Palvelun antaminen on oikein ajoitettu ja palveluketjujen toimivuus on varmistettu Yhteistyössä asiakkaan ja hänen edustajansa tai läheisensä kanssa laaditut ajantasaiset palvelu, kuntoutus- ja hoitosuunnitelmat Suunnitelmat tarkistetaan hoidon tarpeen muuttuessa/ määräajoin Asiakasmaksut Lain mukaiset asiakasmaksut Käyttövarat Oikeusturvakeinot Asiakkailla on tiedossa sosiaaliasiamiehen yhteystiedot ja asiakasta neuvotaan muistutus- ja kantelumenettelystä Yksikön omavalvontasuunnitelma on julkisesti esillä Rajoitteet ja eristäminen Tiedot rajoitteesta, päätöksentekijästä ja päätöksen voimassaolosta kirjataan asiakastietoihin. Mikäli rajoitteita käytetään, niiden käytöstä on kirjalliset ohjeet ja käytön valvonta kuuluu myös yksikön omavalvontasuunnitelmaan Lilli Autti

Asiakkaille annettava apu, tuki ja huolenpito Omaehtoista elämää tukeva työote, toimintakyvyn ylläpito ja edistävä toiminta Asiakkaalle järjestetään palveluita ja tukitoimia hoito - ja palvelusuunnitelmassa määritellyn mukaisesti. Toimintakyvyn kehitystä seurataan mittareilla. Asiakkaalla on mahdollisuus oman valintansa mukaan osallistua kulttuuri-, virike- ja yhteiskunnalliseen toimintaan ja asiakkaiden osallistumista ja sosiaalisia suhteita tuetaan. Mahdollisuus päivittäiseen liikkumiseen asiakkaan tarpeiden mukaisesti ympäri vuoden. Ravinto ja ruokahuolto Ruokahuolto on suunnitelmallista ja asiakkaiden erityistarpeet ja toiveet otetaan huomioon. Hoivaa tarvitsevien asiakkaiden ravitsemustilaa seurataan säännöllisesti. Henkilökohtainen hygienia Asiakkailla on oikeus päivittäiseen hygieniaan ja puhtauteen. Terveyden- ja sairaanhoito Yksikön terveydenhuollon palvelut on järjestetty. Asiakkaan terveydentilaa seurataan säännöllisesti. Asiakkaat saavat tarvitsemansa sairaanhoidon palvelut. Lääkehuolto Yksiköllä on oppaan mukaisesti laadittu lääkehoitosuunnitelma Lilli Autti

Dokumentointi, asiakirjahallinto ja tietosuoja Yksikössä tehdään asiakkaan hoidon kannalta riittävät ja asianmukaiset asiakas/potilaskirjaukset. Tietosuojavastaava on nimetty ja tietosuojasta on yksikössä ohjeistettu. Rekisterinpitäjä on määritelty ja yksiköllä on arkistointisuunnitelma. Lilli Autti

Valvontaohjelman toimeenpano Valvontaohjelma substanssialueen käsikirjana Informaatio-ohjaus Julkaisu, tiedotus, koulutus Valvottavien ohjaus Lupahallinnossa toiminnan asianmukaisuutta arvioidaan valvontaohjelmassa esitettyjen periaatteiden mukaisesti. Toimintakertomuksia tarkasteltaessa varmistetaan valvontaohjelmassa asetettujen edellytysten täyttyminen. Reaktiivisessa valvonnassa käytetään tarkastuskertomuslomaketta. Lilli Autti

Kohdennettu erityisvalvonta vuonna 2012 Itsemääräämisoikeuden toteutuminen lastensuojelun ympärivuorokautisessa hoidossa ja kasvatuksessa vammaisten henkilöiden ympärivuorokautisissa asumispalveluissa, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien ympärivuorokautisissa asumispalveluissa ja päihdehuollon laitoshoidossa Sähköinen webropol- kysely  kirjalliset lisäselvitykset  riskiyksiköt Valviran raportti + kaksi ohjauskirjettä + valvontatoimenpiteet Yksiköiden omavalvonta Lilli Autti

Kohti tulevaa Ruotsin hyvät käytännöt osaksi omaa valvontaa: Avoin vertailu: Kootaan kunta- ja suurimpien kaupunkienosalta myös kaupunginosakohtaiset toiminnan laatua koskevat tiedot. Näin voidaan vertailla eri kuntia keskenään sekä saadaan keskiarvo koko maan tilanteesta. Kunta voi havaita, miltä osin toiminnassa on kehitettävää tai parannettavaa suhteessa muihin kuntiin. Kaikki yhdellä kertaa: Valtakunnallinen tehoisku dementiayksiköihin -> työntekijämäärä + ovien lukitseminen yöaikaan -> suunniteltiin keskitetysti + tarkka kirjallinen ohjeistus-> tiedot puhelimitse -> käsitellyt tiedot saatiin käyttöön päivä tarkastuksen jälkeen tiedotusta varten -> päätöksistä yhteinen linjaus -> päätökset internetiin -> kansallinen raportti (Lisätietoja: www.socialstyrelsen.se mm. Öppna jämförelser) Asiakkaiden kuuleminen valvonnan yhteydessä  mielekäs, hyvä elämä Yhteistyön lisääminen kuntien kanssa valvonnan toteuttamisessa Yhteistyö sosiaaliasiamiesten, järjestöjen ym. kanssa Seuraamukset - Velvoittavien määräysten antaminen aiempaa nopeammin Valvontaratkaisujen julkaiseminen Euroopan komissio ehdottaa tietosuojaviranomaisille sakotusoikeutta. Seuraamusmaksu liikeyrityksille olisi lainrikkomuksesta riippuen 0,5 -2 prosenttia liikevaihdosta. Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mielestä sakotusoikeus olisi hyvä lisä tietoturvaviranomaisten keinovalikoimaan. Voisiko tässä olla kankean ja aikaa vievän uhkasakkomenettelyn rinnalle sopiva terästyskeino valvontaan? Seuraamusmaksu voitaisiin määrätä suoraan rikesakon mukaisesti kiinteäsummaisena, teon moitittavuuden lisätessä sakon suuruutta. Rikesakko on euromäärältään kiinteä, sakkoa lievempi varallisuusrangaistus. Lilli Autti

Valvonta vaikuttaa www.valvira.fi Lilli Autti