4. Biologia tieteenalana ja oppiaineena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
7 Terveyden tutkiminen.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Bios 1: Eliömaailma 1 Happonen P, Holopainen M, Sotkas P, Tenhunen A, Tihtarinen-Ulmanen M & Venäläinen J (2011)
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Ideaali luokkahuone Ressussa
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Ekologinen teatteri s
Tytöt teknologian taitajiksi
Validiteetti ja reliabiliteetti
Seminaarityön rakenteesta
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
KIRKKOHISTORIA Mitä se on ja miten sitä tutkitaan?
BI1 - Eliömaailma.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Kyselylomakkeen tekeminen
painotuslinjan esittely
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Tutkimuksen abc.
Tavoitteet ja arviointi
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
3. Terveystottumusten tutkiminen
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Millainen luonnontiede kemia on ?
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
I Biologia – elämän tiede
Mitä elämä on? 1 Avainsanat alkuaine elämä elämän organisaatiotasot
Lukion biologia Eliömaailma BI 1.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
1. MAA – elämän planeetta 7. BIOLOGIA.
1. Biologia On elämän tiede.
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Esityksen transkriptio:

4. Biologia tieteenalana ja oppiaineena Anu Hartikainen-Ahia Anu.hartikainen@uef.fi

4.1. Biologia tieteenalana bios = elämä logos = oppi Biotieteet = elämäntieteet oppi elämästä

4.1.1 Biologian historia ja traditiot Mistä biologia sai alkunsa? 1. Lääketieteen traditio Anatomia ja fysiologia 2. Luonnonhistoriallinen traditio Kasvitiede Eläintiede 3. Tieteellinen biologia (1828 alkaen)

4.1.2 Biologian tutkimuskohde Tutkimuskohteena elävät organismit. Elävillä organismeilla on kykyjä, joita ei esiinny elottomissa systeemeissä: Kyky aineenvaihduntaan Kyky itsensä jäljentämiseen Kyky reagoida ympäristöstä tuleviin ärsykkeisiin

Kyky itsesäätelyyn Kyky kasvuun Kyky muuttumiseen kahdella tasolla, fenotyyppisellä ja genotyyppisellä. Kyky evoluutioon.

4.1.3 Biologian toiminnantasot ja osa-alueet BIOLOGIA TUTKII ELOLLISEN LUONNON RAKENNETTA, TOIMINTAA JA VUOROVAIKUTUSSUHTEITA ERI TOIMINNAN TASOILLA.

Biosfääri Biomi Ekosysteemi Eliöyhteisö Populaatio Laji Yksilö eli organismi Elimistö Elimet Kudokset / solukot Solu Soluelimet Orgaaniset yhdisteet Molekyylit Atomit

Jokaisella toiminnan ja organisaation tasolla on oma tutkimuskenttänsä. Biologia on nykyisessä muodossaan monihaarainen tiede. Biologian osa-alueita: Ekologia, etologia, taksonomia, fysiologia, anatomia ja morfologia, solubiologia, genetiikka, mikrobiologia, molekyylibiologia jne.

4.1.4 Biologian yhteydet muihin tieteen aloihin Biologia on läheisessä yhteydessä biofysiikkaan ja biokemiaan Soveltavia aloja ovat: Lääketiede, kansanterveys, maanviljely, metsänhoito, jalostus, kalastus, tuholaistorjunta jne.

4.1.5 Biologian tutkimusmenetelmät ja tutkimuksen kulku Biologiassa tärkeää kokeet ja niistä saadut tulokset sekä havainnointi ja vertailu Selityksen viisi vaihetta (Ernst Mayer 1997): 1) Havaintojen teko 2) Havainnoista johdettujen kysymysten laatiminen (millainen? miten? miksi?) 3) Alustavien vastausten laatiminen (hypoteesit eli olettamukset)

4) Hypoteesien asettaminen testiin 4) Hypoteesien asettaminen testiin. Testeihin kuuluvat lisähavainnot, eri tavoin tehdyt ja suunnitellut kokeet. 5) Selitysten etsiminen. Selitys on se olettamus, joka on osoittautunut testausprosessissa menestyneimmäksi.

Aikaisemmat tutkimukset ja teoriat Aikaisemmat tutkimukset ja teoriat Uusia ongelmia Havainnot Tutkimuksen raportointi Yleisluonteinen kysymys Tutkimuksen pätevyys ja luotettavuus? Uutta tutkimusta, teoriaa Tutkimusongelma Uutta tutkimusta, teoriaa TARKISTA, KORJAA Tulokset ja niiden tulkinta Alaongelmat Aineiston käsittely Teoreettinen tieto Aineiston hankinta Hypoteesit Aikaisemmat tutkimukset ja teoriat Aikaisemmat tutkimukset ja teoriat suunnitelma Tutkimus-

4.2 Biologia koulussa 4.2.1 Biologia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa Vuosiluokilla 1-4 biologian opetus on integroitu ympäristö- ja luonnontieto oppiaineeseen. Vuosiluokilla 5-6 biologiaa opetetaan biologia nimisenä oppiaineena. Lue s. 170-179 www.oph.fi Mitkä asiat biologian opetussuunnitelmassa helppoja / vaikeitta?

Keskeiset biologian oppisisällöt Vuosiluokilla 1-4: Eliöt ja elinympäristöt Ihminen ja terveys Vuosiluokilla 5-6: Ihmisen rakenne, elintoiminnot, kasvu, kehitys ja terveys Luonnon monimuotoisuus

4.2.2 Oppisisältöjen valinta vuodenaikojen mukaan Oppisisältöjä valitessa huomioitava fenologinen kalenteri Tavoitteena on opettaa oppilasta havainnoimaan luonnon ilmiöitä eri vuodenaikoina ja tukea vuodenaikaisrytmin ymmärtämistä

Lähde: Biologia eläväksi. Biologian didaktiikka (2005)

4.2.3 Oppilaiden ennakkotietämyksen kartoittamisen keinoja Hypoteesien asettaminen ja perustelut Mind mapit, käsitekartat, tietovee Piirrokset, mallit Diagnostiset testit (tieto & taito) Väittämien käyttö (esim. asenteiden kartoitus) kirjoitelmat Keskustelut Jne.

3.2.4 Opetuksellisia lähestymistapoja Kokeellinen työskentely Mikroskopointi Kokeellista työskentelyä, jossa käytetään havaintojen ja tutkimuksen teon apuna mikroskooppia. Laborointi Kokeellista työskentelyä, jossa yleensä seurataan jonkin tekijän tai tekijöiden vaikutusta tutkittavaan muuttujaan. Esimerkiksi siemenen itämisen vaikuttavien tekijöiden tutkiminen tai kasvin kasvuun vaikuttavien tekijöiden tutkiminen. Preparointi Kokeellista työskentelyä, jossa tutkitaan yleensä eliöiden ja elinten rakennetta ja toimintaa.

Maasto-opetus ja kenttätyöt Opetuksellinen lähestymistapa, johon liittyy kokemuksellisuus, elämyksellisyys, havaintojen teko, näytteiden kerääminen ja tutkimuksellinen ote. Kokoelmien tekeminen Edistää lajintuntemusta ja luonnon monimuotoisuuden ymmärtämistä Tutkiva oppiminen

Käsityksemme tutkivasta oppimisesta? Miten ymmärrät käsitteen tutkiva oppiminen? Millaisia kokemuksia sinulla on tutkimusten teosta omilta kouluajoiltasi? Mitä tutkittiin? Miten tutkittiin? Miten onnistui? Mitä opittiin? Miten halukas ja innokas olisit käyttämään tutkivaa oppimista omassa biologian opetuksessasi? Perustele. Millaisia tutkimuksia teettäisit omilla biologian oppitunneillasi (aihe ja menetelmät)? Mitkä ovat mielestäsi tutkivan oppimisen edut? Mitä ongelmia tutkivaan oppimiseen voi liittyä? Miten arvioisit tämän hetkiset taitosi selviytyä tutkivaan oppimiseen pohjautuvan opetuksen järjestelyistä?