OTE Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä Pedagogisesti kestävät laite- ja ohjelmistoratkaisut opetuksessa Virtuaaliopetuspäivät 3.12.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Ota osaa Haitin koulujen jälleenrakennukseen! Päivätyökeräys 2013–2014.
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Käsinukke ja sorminukke pedagogisena työvälineenä
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Aineenopettajan-koulutuksen opinnäytteet
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Etäopetuksen tutkimushanke - ensituloksia Oppimistutkimuksen keskus Erikoistutkija, KT Minna Nummenmaa.
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ideaali luokkahuone Ressussa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
Kiinan kieltä lukioissa
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ops 2016 ja arviointi.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Ops seminaari Askola.
Miten uusi opetussuunnitelma näkyy rakentamishankkeessa? NOVA SCHOLA FINLANDIA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Vanhempien mielipiteitä
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
SMART Table (Kaijan kokeilu)
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opeka-kyselyn tulokset
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

OTE Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä Pedagogisesti kestävät laite- ja ohjelmistoratkaisut opetuksessa Virtuaaliopetuspäivät

Nykyajan opetustilat Leena Hietaniemi Anna-Maria Laattala

väitöstutkimuksen (2012) tehneen Marko Kuuskorven mukaan suomalaislapset viettävät koulupäivänsä tiloissa, joiden perusteet ovat muotoutuneet Englannissa noin 150 vuotta sitten Lähde: Opettaja eLehti s.28 Artikkeli Luokkahuone huutaa apua R_PG/2011_38/ htm Tulevaisuuden oppimisympäristö on käyttäjälähtöinen ja muunneltava tila -

Dynaaminen opetustila  Muunneltavat ja helposti siirreltävät kalusteet  Tilannekohtaiset opetusmetodit  Opetusteknologia sulautuneena tilaan  Yksilö- ja ryhmätyön vaivaton vuorottelu

Dynaaminen opetustila  Mahdollistaa  työn tekemisen sosiaalisemmin eri kokoisissa ryhmissä  yksilö- ja ryhmätyön osuuden vaihtelemisen joustavasti  tilassa liikkumisen ja työpisteiden vaihtamisen työvaiheen mukaan  Ei sido oppijaa teknologiseen kiinteään laitteeseen eikä opettajaa tiettyyn sisältösidonnaiseen opetusmetodiin

Marko Kuuskorven tutkimuksessa on haastatteluin ja kyselyin selvitetty, minkälaisia kalusteita oppilaat, opettajat ja rehtorit tarvitsisivat. Piikkiön yhtenäiskoulun oppilaiden palaute testikalusteryhmistä on ollut myönteistä Lähde: Opettaja eLehti sivut

Nykyajan oppimisen ympäristössä Lähde: Kuuskorpi, M. (2012)  Opettajan työpiste sijaitsee luokan keskiosassa, jolloin opetusta voidaan toteuttaa moneen eri suuntaan  Erikokoiset opetusryhmät ja monentasoiset oppilaat opiskelevat luontevasti samassa tilassa  Voidaan sujuvasti toteuttaa erilaisia opetukseen liittyviä integraatioita ja opettaa ainerajat ylittäviä aihekokonaisuuksia

Opetustila Lähde: Kuuskorpi, M. (2012)  Laajenee osaksi ympäröivää yhteiskuntaa  Avautuu luokkahuoneista pihalle ja lähiympäristöön (museot, kulttuurikeskukset)  Laajenee omasta pulpetista virtuaalisiin oppimisympäristöihin

Opetustiloilta vaaditaan muunneltavuutta ja joustavuutta Lähde: Opettaja eLehti sivut

Tietoteknisillä päätelaitteilla ja näyttöratkaisuilla on merkitystä Opetusteknologia on keskiössä esimerkiksi:  Flipped Classroom –metodissa  classroom/ classroom/  Videokerronnassa

Esimerkki kehittämishankkeista Mobiluck – Mobiiliopetusteknologia lukiolaisen arjessa, Jyväskylä   "Älytaulu -appseilla" voi tehdä matematiikan ratkaisuvideoita. Yksinkertainen on esim. ilmainen ShowMe (Ks. Elimäen lukion opiskelijan tekemiä harjoitusvideoita) ja monipuolisempi em. Explain Everything (ks. saman opiskelijan tekemiä videoita EE:llä)ShowMe opiskelijan tekemiä harjoitusvideoita saman opiskelijan tekemiä videoita EE:llä - Sormikikka yhdeksän kertotauluun -

Esimerkki kehittämishankkeista Unelmakoulu, Kauniainen  nt&task=view&id=63&Itemid=82 nt&task=view&id=63&Itemid=82  Kasavuoren koulun oppilaat kertovat videoiden tekemisestä

Opetustilat ennen : nyt:

Antoisaa oppijalähtöistä opettamista!