Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Advertisements

J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Arvioinnin käsitteitä
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppilasarvioinnin lähtökohtia
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Palautteen antaminen ja saaminen
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET arviointi lukiossa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Oppilasarvioinnin lähtökohtia Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Oppilasarvioinnin lähtökohtia
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Tervetuloa! OPS 2016.
Vanhempainilta
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Nopolan koulu Opettajien veso
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta

Arvot ja arviointi  Arviointi on jonkin arvon selvittämistä.  Hyvyys Toiminnan päämäärä tai kyky olla hyväksyttävä X.  Totuus Ontologinen, Semanttinen tai tiedollinen hyvyys.  Kauneus Hyvyys aistimellisessa ulottuvuudessaan. 5 aistia ja "älyllinen kauneus" (harmonia, yksinkertaisuus, syvyys tms.)

Hyvän muunnelmat (ks. von Wright 1963/2001) 1) välineellinen hyvä, hyvä johonkin tarkoitukseen, esim. hyvä veitsi (funktionaalinen, objektiivinen arviointi) 2) tekninen hyvä, hyvä jossain asiassa, esim. hyvä shakinpelaaja (funktionaalinen, objektiivinen arviointi) 3) terveydelliset hyvät, elinten ja kykyjen hyvä, esim. hyvä sydän, hyvä näkö (funktionaalinen, objektiivinen arviointi) 4) hyvinvointi hyvät vaikuttavat suosiollisesti, esimerkiksi levon vaikutus väsyneeseen (objektiivinen arviointi) 5) mielihyvä (subjektiivinen arviointi) 6) onnellisuus (subjektiivinen & objektiivinen arviointi) 7) inhimillinen ja moraalinen hyvä (von Wrightin mukaan ei yhtenäistä käsitteellistä rakennetta (ei hyvän yksi muunnelma) -> arviointi ongelmallista)

4 Arviointi koulun kontekstissa  Arvioinnin kohteena on (lähes aina) oppiminen, mutta tavoitteet eroavat:  oppilaan kannalta tähdätään opiskelun ja oppimisen  opettajan kannalta opetuksen ja  kansallisen ja kansainvälisen koulutuspolitiikan kannalta koulutusinstituutioiden parantamiseen.  Jotta objektiivis-funktionaalinen arviointi olisi mahdollista, oppimisella pitää olla tavoitteet, oppimista arvioidaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.  Arviointi on laaja yläkäsite, jonka yhtenä osa-alueena on oppilaiden arviointi, jonka yksi osa on oppilasarvostelu.  Mm. monipuolisen tiedon tarpeen takia arvioinnissa on myös käytettävä monipuolisia menetelmiä.

Arvioinnin kohde  Viime kädessä arvioinnin ”hyvä” määrittyy koulun konteks- tissa oppimisesta, mutta ensisijainen kohde voi olla:  (oppijan) oppiminen  yksilön  ryhmän  opetus  tuloksellisuus (~ oppijoiden oppiminen)  muu piirre (kustannukset, viihtyminen yms.)  organisaatio  rakenne (esim. organisaation ”oppivuus”)  johtaminen  muu piirre (esim. ilmapiiri)

Arvioija  itse  vertainen  ”ylempi” (opettaja, esimies)  ulkopuolinen (tutkija, ACER tms.)  viranomaisarviointi (esim. OPH:n tekemä) on tavallaan yhdistelmä kahdesta viimeksi mainitusta Kuka arvioi / ketä oppilasta/ opiskelijaaopettajaainstituutiota itse vertaiset opettaja esimies tutkija/ulkopuolinen

Oppimisen arviointi  Oppimisen arviointi voi kohdistua  prosessiin (oppimiseen eli alku- ja lopputilanteen eroon) tai  lopputulokseen (osaamiseen)  Pääasiassa (mutta ei ainoastaan) tämän eron pohjalta prof. Arja Virta on tehnyt seuraavan erottelun:  Tulosarviointi (perinteinen) vs.  Suoritusarviointi (autenttinen arviointi) ks. tarkemmin Arviointi lukiossa

Arvioinnin ulottuvuuksia Mitä / millaista arvioidaantoistava luova/ soveltavalaaja-alainen Tieto Taito Asenne Miksi arvioidaanparantaminen valinta/ tulosresurssien allokointi diagnostinen formatiivinen summatiivinen