Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Ykspihlajan koulu, Kokkola
TESOMAN KOULUN AE- LUOKKIEN INTEGRAATIOHANKE
Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Yksilölliset opetussuunnitelmat
PERUS- JA ERITYISOPETUS
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Harvialan koulu ja päiväkoti
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
OPO-hanke Hankeseminaari
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
TET =Työelämään tutustuminen
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Joustava perusopetus eli JOPO
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Tämän hetkinen tilanne
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Erityisopetuksen malli
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa Lukuvuosi 2009-2010 2 esiopetuksen pienluokkaa 3 harjaantumisopetuksen pienluokkaa 1.-3. pienluokka 1.-3. pienluokka 0.-2. pienryhmä 3.-4. pienluokka 3.-4. pienryhmä 5.-6. pienluokka 5.-6. pienryhmä Lukuvuosi 2010-2011 2 esiopetuksen pienluokkaa 3 harjaantumisopetuksen pienluokkaa 1.-2. pienluokka 1.-2. pienluokka 0.-2. pienryhmä 3.-4. pienluokka 3.-4. pienryhmä 5.parkkiluokka 6. parkkiluokka Jaana Selkilä ja Minna Knuutila 30.03.2011

Muutoksen tavoitteet: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki samalta opettajalta joustavat ryhmittelyt joustava, tilanteen mukaan muuttuva ryhmäkoko samanaikaisopetus/tiimiopettajuus oman opinto-ohjelman mukaan eteneminen yksilöllistäminen HOJKS/HOPS Jaana Selkilä ja Minna Knuutila 30.03.2011

Muutoksen tavoitteet jatk. varhainen, riittävä tuki opettajien asiantuntijuus ja yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin esteiden tunnistaminen tuen suunnittelu ja toteutus eriyttäminen, opetuksen monipuolistaminen oppilaan eheä oppimispolku Jaana Selkilä ja Minna Knuutila 30.03.2011

PARKKI 5 = PIENRYHMÄ + -LUOKKA Kuusi pysyvää oppilasta (ent.pienluokan oppilaita) Tuki yleisopetuksen 5. luokan oppilaille Minna Knuutila 13.1.2011 Integraatio taito- ja taideaineissa yleisopetuksen 5. luokkiin

TOTUTTU AJATUS Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan integraation lisääminen HAASTEINA: Erityisoppilaan status Toiminnallinen integraatio UUSI KOKEILU Yleisopetuksen oppilas integroituu 5 A:n oppilaita Parkkiin mm. äidinkielessä ja matematiikassa Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.03.2011

AJATUKSIA KOKEILUSTA YHTEISKUNNALLINEN INTEGRAATIO Perusparkkilainen Yleisopetuksen oppilas Sosiaalisen kanssakäymisen harjoittelu tutussa ympäristössä Kokemus reaaliaineiden opiskelusta ”isossa” ryhmässä tunne selviytymisestä Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki Suvaitsevaisuuden lisääntyminen Tehokas oppiminen Metakognitiiviset taidot kehittyvät SOSIAALINEN INTEGRAATIO YHTEISKUNNALLINEN INTEGRAATIO

HAVAITTUJA HYÖTYJÄ Minna Knuutila 13.1.2011 - selkeytyminen - oppimisen tehostuminen - luokan- ja erityisopettajan yhteistyön lisääntyminen - ryhmäkokojen vaihtelu yksilöllisyys - resurssien tehokas käyttö - oppilas ei leimaudu - oppilas hakeutuu itseohjautuvasti Parkkiin - useampi yleisopetuksen oppilas saa tukea Minna Knuutila 13.1.2011

Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2010 HAASTEITA HAASTEITA Totutuista toimintatavoista luopuminen Innokas työpari? Tulokset näkyvät hitaasti (sosiaalinen integraatio) Erityisopettaja – erityisluokanopettaja Yhteisen ajan löytäminen säännölliseen suunnitteluun Mukavuusalue Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2010

Tuntematon tulevaisuus!  Kuinka minun käy? 21/11/10 y ? Tuntematon tulevaisuus!  Kuinka minun käy? UHKA: Epävarmuus, Huhut ja epäluulo, Pelko ja epätoivo MAHDOLLISUUS: Aktiivi kehittymishalu, Uteliaisuus, Luottamus Tulevaisuushakuisuus Tositietoa ja ymmärrystä kaikille nopeasti ja "läpinäkyvästi":  miten koskee minua..ja meitä ?  tarkoitus, perusteet ja hyödyt  miten edetään: suunnitelma ? Ahdistuminen, Todellisuudelta kieltäytyminen, Lojaalisuus murtuu, Vainoharhaisuus Prof. M Ylikoski / 10.2.2011

Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2011 JAETTU OPETTAJUUS JAETTU OPETTAJUUS Yhteinen vastuu oppilaasta Perimmäinen vastuu yleisen ja tehostetun tuen oppilaista luokanopettajalla, erityisen tuen oppilaista erityisopettajalla Vaatii yhteistä opetusjärjestelyjen ja tuntien suunnittelua Opetuksen toteuttaminen yhteistyössä luokanopettaja/erityisopettaja Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2011

JAETTU OPETTAJUUS jatkuu Lukujärjestys; palkkitunnit koko luokka-asteella Reaaliaineet jaksoina Avustajan joustava käyttö HALU TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2011

Opetuksellinen tasa-arvo toteutuu paremmin PARKKI-TOIMINTA REHTORIN NÄKÖKULMASTA Opetuksellinen tasa-arvo toteutuu paremmin Perinteisestä opettajantyöstä tiimityöhön; jaettu asiantuntijuus Lukujärjestys Oppilaiden asioiden selvittely vähentynyt Parkkitoiminta jatkuu yläkoulussa ensi syksynä Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2011