Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa Lukuvuosi 2009-2010 2 esiopetuksen pienluokkaa 3 harjaantumisopetuksen pienluokkaa 1.-3. pienluokka 1.-3. pienluokka 0.-2. pienryhmä 3.-4. pienluokka 3.-4. pienryhmä 5.-6. pienluokka 5.-6. pienryhmä Lukuvuosi 2010-2011 2 esiopetuksen pienluokkaa 3 harjaantumisopetuksen pienluokkaa 1.-2. pienluokka 1.-2. pienluokka 0.-2. pienryhmä 3.-4. pienluokka 3.-4. pienryhmä 5.parkkiluokka 6. parkkiluokka Jaana Selkilä ja Minna Knuutila 30.03.2011
Muutoksen tavoitteet: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki samalta opettajalta joustavat ryhmittelyt joustava, tilanteen mukaan muuttuva ryhmäkoko samanaikaisopetus/tiimiopettajuus oman opinto-ohjelman mukaan eteneminen yksilöllistäminen HOJKS/HOPS Jaana Selkilä ja Minna Knuutila 30.03.2011
Muutoksen tavoitteet jatk. varhainen, riittävä tuki opettajien asiantuntijuus ja yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin esteiden tunnistaminen tuen suunnittelu ja toteutus eriyttäminen, opetuksen monipuolistaminen oppilaan eheä oppimispolku Jaana Selkilä ja Minna Knuutila 30.03.2011
PARKKI 5 = PIENRYHMÄ + -LUOKKA Kuusi pysyvää oppilasta (ent.pienluokan oppilaita) Tuki yleisopetuksen 5. luokan oppilaille Minna Knuutila 13.1.2011 Integraatio taito- ja taideaineissa yleisopetuksen 5. luokkiin
TOTUTTU AJATUS Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan integraation lisääminen HAASTEINA: Erityisoppilaan status Toiminnallinen integraatio UUSI KOKEILU Yleisopetuksen oppilas integroituu 5 A:n oppilaita Parkkiin mm. äidinkielessä ja matematiikassa Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.03.2011
AJATUKSIA KOKEILUSTA YHTEISKUNNALLINEN INTEGRAATIO Perusparkkilainen Yleisopetuksen oppilas Sosiaalisen kanssakäymisen harjoittelu tutussa ympäristössä Kokemus reaaliaineiden opiskelusta ”isossa” ryhmässä tunne selviytymisestä Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki Suvaitsevaisuuden lisääntyminen Tehokas oppiminen Metakognitiiviset taidot kehittyvät SOSIAALINEN INTEGRAATIO YHTEISKUNNALLINEN INTEGRAATIO
HAVAITTUJA HYÖTYJÄ Minna Knuutila 13.1.2011 - selkeytyminen - oppimisen tehostuminen - luokan- ja erityisopettajan yhteistyön lisääntyminen - ryhmäkokojen vaihtelu yksilöllisyys - resurssien tehokas käyttö - oppilas ei leimaudu - oppilas hakeutuu itseohjautuvasti Parkkiin - useampi yleisopetuksen oppilas saa tukea Minna Knuutila 13.1.2011
Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2010 HAASTEITA HAASTEITA Totutuista toimintatavoista luopuminen Innokas työpari? Tulokset näkyvät hitaasti (sosiaalinen integraatio) Erityisopettaja – erityisluokanopettaja Yhteisen ajan löytäminen säännölliseen suunnitteluun Mukavuusalue Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2010
Tuntematon tulevaisuus! Kuinka minun käy? 21/11/10 y ? Tuntematon tulevaisuus! Kuinka minun käy? UHKA: Epävarmuus, Huhut ja epäluulo, Pelko ja epätoivo MAHDOLLISUUS: Aktiivi kehittymishalu, Uteliaisuus, Luottamus Tulevaisuushakuisuus Tositietoa ja ymmärrystä kaikille nopeasti ja "läpinäkyvästi": miten koskee minua..ja meitä ? tarkoitus, perusteet ja hyödyt miten edetään: suunnitelma ? Ahdistuminen, Todellisuudelta kieltäytyminen, Lojaalisuus murtuu, Vainoharhaisuus Prof. M Ylikoski / 10.2.2011
Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2011 JAETTU OPETTAJUUS JAETTU OPETTAJUUS Yhteinen vastuu oppilaasta Perimmäinen vastuu yleisen ja tehostetun tuen oppilaista luokanopettajalla, erityisen tuen oppilaista erityisopettajalla Vaatii yhteistä opetusjärjestelyjen ja tuntien suunnittelua Opetuksen toteuttaminen yhteistyössä luokanopettaja/erityisopettaja Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2011
JAETTU OPETTAJUUS jatkuu Lukujärjestys; palkkitunnit koko luokka-asteella Reaaliaineet jaksoina Avustajan joustava käyttö HALU TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2011
Opetuksellinen tasa-arvo toteutuu paremmin PARKKI-TOIMINTA REHTORIN NÄKÖKULMASTA Opetuksellinen tasa-arvo toteutuu paremmin Perinteisestä opettajantyöstä tiimityöhön; jaettu asiantuntijuus Lukujärjestys Oppilaiden asioiden selvittely vähentynyt Parkkitoiminta jatkuu yläkoulussa ensi syksynä Minna Knuutila ja Jaana Selkilä 30.3.2011