RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
LUVALLISET POISSAOLOT
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kuopion kaupunki Perusopetus
Ops-iltapäivä
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Arviointi.
Esiopetuksen vuosiympyrä
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA

Tuen portaat Yleinen tuki Tehostettu tuki Erityinen tuki Vähäistä Tilapäistä Ennaltaehkäisevää Tukimuotoja vain muutama käytössä Tehostettu tuki Tuki jatkuvaa Tuki säännöllistä Useita tukimuotoja Oppilaalla oppimis- suunnitelma Erityinen tuki Oppilaalla erityisen tuen päätös Oppilaalla HOJKS Tuen määrä laaja Pedagoginen selvitys Pedagoginen arvio

Yleinen tuki Tuki on tilapäistä, vähäistä, ennaltaehkäisevää, tukimuodoista vain muutama käytössä. Opettajat merkitsevät wilmaan (oppilaan tuki sivulle) kaikki oppilaan saamat tuet. Ko. tuen antaja merkitsee aina annetun tuen. Tuki merkitään joko merkitsemällä päivämäärä tai ajanjakso. Päivämäärällä merkitään seuraavat tuet: ennakoiva tukiopetus ja tukiopetus huoltajapalaverit, kasvatuskeskustelu oppilaan kanssa Koulukuraattorin / koulupsykologin / terveydenhoitajan antama tuki ja oppilashuoltoryhmässä selvitellään oppilaan tilannetta. Ajanjaksolla merkitään seuraavat tuet: aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot koulunkäyntiavustajan antama tuki läksykerho, muu tuki omakielisen opettajan antama tuki oppiaineksen ydinkohtiin keskittyminen osa-aikainen erityisopetus ja tehostettu yhteistyö kodin kanssa.

Yleinen tuki  Tehostettu tuki Pedagoginen arvio MILLOIN? Kun mietityttää, epäilyttää ja herää huoli oppilaan tilanteesta. Kun yleinen tuki ei tunnu enää riittävältä KUKA? / MITEN? Luokanopettaja avaa wilmassa asiakirjan. Luokanopettaja kartoittaa tilanteen muissa oppiaineissa. Luokanopettaja /aineenopettaja / erityisopettaja yhteistyössä. Pedagogisen arvion laatimisessa ovat myös oppilas ja huoltaja mukana. Arvioon kirjataan huoltajan kommentit. Kun ped.arvio on valmis ja se on käyty oppilaan ja huoltajien kanssa läpi luokanopettaja vie sen ohr:ään käsiteltäväksi. Sen jälkeen ohr tekee päätöksen oppilaan siirtämisestä tehostettuun tukeen tai yleisen tuen jatkamisesta. Ohr-käsittelyn jälkeen ohr:n jäsenet lukitsevat pedagogisen arvion, jonka jälkeen sitä ei voi enää wilmassa muokata. Kun oppilas siirtyy tehostettuun tukeen oppilaalle laaditaan aina oppimissuunnitelma.

Tehostettu tuki Oppimissuunnitelma (1/2) MILLOIN? Laaditaan aina, kun pedagoginen arvio on käsitelty ohr:ssä ja oppilas siirtyy tehostettuun tukeen.   KUKA? MITEN? Luokanopettaja avaa wilmaan asiakirjan. Luokan opettaja kartoittaa tilanteen muissa oppiaineissa ja täyttää asiakirjan yhteistyössä muiden opettajien kanssa. (aineenopettajat, oman kielen opettaja, matu-opettaja) Luokanopettaja sopii tapaamisen oppilaan ja tämän huoltajien kanssa, kun oppimissuunnitelma on opettajien osalta täytetty. Oppilaan ja huoltajien kanssa käydään yhdessä oppimissuunnitelma läpi ja samalla kirjataan myös oppilaan ja tämän huoltajien näkemykset oppilaan vahvuuksista ja tuen tarpeesta. Myös kodin antama tuki kirjataan. Opettaja, oppilas ja huoltaja allekirjoittavat oppimissuunnitelman tapaamisessa. Allekirjoitettu oppimissuunnitelma arkistoidaan koulun kassakaappiin oppimissuunnitelmakansioon. Luokanopettaja toimittaa allekirjoitetun oppimissuunnitelman kansliaan ja ilmoittaa ohr:lle oppimissuunnitelman olevan valmis. Ohr lukitsee oppimissuunnitelman, jonka jälkeen siihen voi täydentää vain seuranta kohtaa.

Tehostettu tuki Oppimissuunnitelma (2/2) KUKA? MITEN? Oppimissuunnitelma tarkistetaan/ arvioidaan vähintään kerran lukuvuodessa ja /tai aina tuen tarpeen muuttuessa. Arviointi /seuranta kirjataan oppimissuunnitelman seuranta kohtaan. Seurantapäivän lisäksi kirjataan oppilaan edistymisen arviointi, arvio tukitoimien sopivuudesta ja riittävyydestä sekä arviointiin osallistuneet henkilöt. Jos arvioinnissa todetaan, että tehostettua tukea jatketaan, tulee oppilaalle laatia uusi oppimissuunnitelma. Tämä avataan klikkaamalla kopioi oppimissuunnitelma. Tällöin uuteen oppimissuunnitelmaan kopioituu kaikki tiedot vanhasta oppimissuunnitelmasta ja sitä voidaan muokata ja muuttaa. Uuden oppimissuunnitelman kanssa toimitaan kuten ensimmäisenkin.( tavataan huoltajat, allekirjoitetaan, arkistoidaan kassakaappiin ja ilmoitetaan ohr:lle) Mikäli arvioinnissa todetaan, että oppilas ei enää tarvitse tehostettua tukea tehdään uusi pedagoginen arvio, joka käsitellään ohr:ssä. Mikäli arvioinnissa todetaan, että tehostettui tuki ei riitä ja oppilas tarvitsee vielä kokonaisvaltaisempaa tukea laaditaan pedagoginen selvitys.

Tehostettu tuki Erityinen tuki Pedagoginen selvitys MILLOIN? Kun huoli on todella suuri eikä tehostetun tuen tukimuodot tunnu riittävän. KUKA? MITEN? Luokanopettaja aloittaa pedagogisen selvityksen laatimisen. Selvitys tehdään yhteistyössä muiden opettavien opettajien kanssa. Laadittaessa kuullaan oppilasta sekä hänen huoltajiaan. Kun selvitys on valmis, luokanopettaja tuo sen ohr:n käsittelyyn. Ohr tekee esityksen erityiseen tukeen siirtymisestä ja lukitsee asiakirjan. Päätöksen erityiseen tukeen siirtymisestä tekee Tea Kiviluoma.

Erityinen tuki HOJKS Henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma laaditaan kun oppilaalla on erityisen tuen päätös. KUKA? MITEN? Luokanopettaja avaa asiakirjan. Luokanopettaja täyttää HOJKSin yhteistyössä muiden opettajien ( aineenopettajat, erityisopettajat). HOJKS sisältää oppimisen ja koulunkäynnin tavoitteet, suunnitelman opetuksen sisällöistä ja painoalueista eri oppiaineissa, pedagogisen tuen ja muun tuen käytännön toteutuksen ja työnjaon sekä huoltajan tarjoaman tuen, edistymisen seurannan suunnittelun sekä arvioinnin. Hojksiin määritellään jokaisesta yksilöllistetystä oppiaineesta tavoitteet, sisällöt ja arviointitavat. Yksilöllistetty oppiaine merkitään todistukseen tähdellä *. HOJKS käydään aina läpi yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa. Tapaamisessa opettaja, oppilas ja huoltaja allekirjoittavat HOJKSin. Allekirjoitetun HOJKS:in kanssa toimitaan samoin kuin oppimissuunnitelmankin kanssa. HOJKS tarkistetaan ja arvioidaan vähintään kerran lukuvuodessa tai tuen tarpeen muuttuessa. Mikäli oppilas ei enää tarvitse erityistä tukea tehdään pedagoginen selvitys. Se käsitellään ohr:ssä ja asiakirja lukitaan. Tämän jälkeen tehdään hallinnollinen päätös erityisen tuen päättymisestä. Päätös kirjataan oppilas rekisteriin, ja oppilas siirretään takaisin tehostettuun tukeen.

YTE vuosi TAMMI- HELMIKUU: 6. luokan erityisen tuen oppilaiden pedagogiset selvitykset erityispalvelupäällikölle 28.2 mennessä. MAALISKUU: Pedagogiset selvitykset uusia erityistä tukea tarvitsevia oppilaita varten HELMI-HUHTIKUU: Oppimissuunnitelmien arviointia HUHTI-TOUKOKUUN PUOLIVÄLI: 2. luokan erityisen tuen oppilaiden pedagogiset selvitykset erityispalvelupäällikölle KESÄKUU: oppilaan muuttaessa voimassa olevat asiakirjat(oppimissuunnitelma,hojks) lähetetään vastaanottavalle koulullle. ELO-SYYSKUU: Vanhojen oppimissuunnitelmien ja hojksien päivitys syyslomaan mennessä. LOKA-MARRAS-JOULUKUU: pedagogiset arviot ohr:ään ja uusien oppimissuunnitelmien laatiminen JOULUKUU: Ensimmäisen luokan oppilaiden KOS-lomakkeet hävitetään.