AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Työpaikkaohjaajakoulutus
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov
AMMATILLISTA VERKKOSUOMEA MAAHANMUUTTAJILLE METALLIALALTA Rakennekaavio materiaalista Pekka Minkkinen Vaasan akk
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
KONEISTUS 20ov LOPETUS TAVOITE VIDEOKIRJASTO BLOGI
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Jarkko Kröger Levy- ja teräsrakennetyöt 10 ov 1. Työprosessin hallinta Suunnitelmallinen työskentely Työn kokonaisuuden hallinta.
Mielenterveys kuntoutus
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Kon Työstökoneiden käyttö 3op 3op Syksy 2014 Kaikki ajankohtainen tiedotus Nopassa!
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Työstökoneet ja työkalut -Työstökoneet - Työkalut - Teräaineet - Lastuamisarvot - Terien kuluminen.
Lieriösorvaus -sorvauksessa käytettävä kone on sorvi -sorvaus tapahtuu talttaa käyttäen -sorvi on sähkömoottorikäyttöinen, älä mittele voimiasi koneita.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Arviointi.
Työn sujuvuus, työprosessin hallinta Koulutuksessa on syytä huomioida työn tehokkuus vaatimuksia, jotka työpaikoilla ovat itsestään selvyys.
Kon Työstökoneiden käyttö
Joustavat oppimispolut
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Tavoitteet ja arviointi
Ammatillinen työkykypassi
Liiketalouden perustutkinto
Liikunnan Perusopinnot
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 1. Työprosessin hallinta Suunnitelmallinen työskentely Työn kokonaisuuden hallinta Oppiminen ja ongelmaratkaisu 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Työpiirustuksen lukeminen Koneistus Laadunhallinta Matematiikan ja luonnontieteiden taidot 2. Työmenetelmien, välineiden ja materiaalin hallinta Tekninen piirtäminen Sorvaus Poraus ja kierteitys Poran teroitus Jyrsintä Mittaaminen 4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Terveys, työturvallisuus ja toimintakyky Oppiminen ja ongelmaratkaisu Vuorovaikutus ja yhteistyö Ammattietiikka

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 1. Työprosessin hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä 2H Kiitettävä K3 Suunnitelmallinen työskentely Tarvitsee ohjausta Tarvitsee ohjausta alkuun pääsyssä Työskentelee itsenäisesti suunnitelman mukaan Työn kokonaisuuden hallinta Tarvitsee ohjausta työstömenetelmien tunnistamiseen Tuntee erilaiset työstömenetelmät, mutta tarvitsee ohjausta niiden käytössä Hallitsee itsenäisesti erityöstömenetelmät VAO-Vaasa Reima Mänty

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 1. Työprosessin hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä 2H Kiitettävä K3 Oppiminen ja ongelmaratkaisu Kysyy tarvittaessa neuvoa Osaa arvioida omaa työtään Parantaa työsuoritustaan työn edetessä

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 2. Työmenetelmien ja materiaalin hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä 2H Kiitettävä K3 Tekninen piirtäminen Osaa hieman ohjeistettuna piirtää kuvannot ja mitoittaa työpiirustuksen Osaa piirtää kuvannot ja mitoittaa työpiirustuksen Piirtää itsenäisesti työpiirustuksen mitoituksineen oikein Sorvaus Osaa käyttää sorvia Tuntee sorvin akseliston ja osaa asettaa tarvittavan terän sorviin Osaa käyttää sorvin mittarumpuja ja osaa asettaa tarvittavat työstöarvot sorviin Osaa käyttää monipuolisesti sorvia ja osaa valmistaa sorvilla kuvanmukaisen kappaleen itsenäisesti

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 2. Työmenetelmien ja materiaalin hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä 2H Kiitettävä K3 Poraus ja kierteitys Osaa käyttää erityyppisiä porakoneita ja tunnistaa kierteet Osaa valita työstöarvot poraukseen ja osaa valita kierteelle sopivan poran Osaa valmistaa kuvan mukaan levylle piirrottomansa kappaleen itsenäisesti missä on kierrereikä ja reikien sijainti on Poran teroitus Tietää, koska poranterä pitää teroittaa ja osaa pienellä ohjauksella teroittaa Osaa teroittaa poran käsivaraisesti Teroittaa poran niin, että poratusta reiästä tulee toleranssin mukainen

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 2. Työmenetelmien ja materiaalin hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä 2H Kiitettävä K3 Jyrsintä Osaa käyttää jyrsinkonetta, tuntee jyrsinkoneen akseliston ja osaa asettaa tarvittavan terän jyrsinkoneeseen Osaa käyttää jyrsinkoneen mittarumpua ja osaa asettaa tarvittavat työstöarvot Osaa asettaa ja kellottaa koneruuvipuristimen jyrsinkoneen pöytään ja valmistaa itsenäisesti kuvanmukaisia kappaleita, joissa on tasopinnat Mittaaminen Valitsee oikean mittavälineen ja osaa työntömitan ja rullamitan käytön Tekee mittaukset työntömitalla ja rullamitalla itsenäisesti Tekee mittaukset itsenäisesti myös mikrometrillä

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä 2H Kiitettävä K3 Työpiirustuksen lukeminen Osaa lukea työpiirustuksen ja hahmottaa koneistettavan kappaleen Ymmärtää työpiirustusten projektioita, osaa lukea toleranssimerkit ja tuntee pintamerkit Osaa lukea työpiirustukset ja ymmärtää kaikki pinta- ja toleranssimerkinnät Koneistus Osaa valita koneistustavan (poraus, sorvaus, jyrsintä.) Osaa valita työstökoneen, tarkkuusvaatimusten ja työn joutuisuuden mukaan Tunnistaa kappaleesta, millä työstömenetelmällä se tehdään

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä 2H Kiitettävä K3 Laadunhallinta Tarvitsee ohjausta laatuvaatimusten tunnistamiseen Osaa käyttää jyrsinkoneen mittarumpua ja osaa asettaa tarvittavat työstöarvot Osaa asettaa ja kellottaa koneruuvipuristimen jyrsinkoneen pöytään ja valmistaa itsenäisesti kuvanmukaisia kappaleita, joissa on tasopinnat Matematiikan ja luonnontieteiden taidot Ymmärtää fysikaalisien suureiden merkityksen Päättelee fysikaalisten suureiden muutosten vaikutusta työkohteeseen Tarkastelee matematiikan avulla erisuureiden vaikutusta toimintaan

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Tyydyttävä T1 Hyvä 2H Kiitettävä K3 Terveys, turvallisuus ja toimintakyky Noudattaa työturvallisuusohjeita Työskentelee ergonomisesti oikein Pitää työpaikkansa siistinä ja järjestyksessä Oppiminen ja ongelmaratkaisu Kysyy tarvittaessa neuvoja Osaa arvioida omaa työtään Parantaa työsuoritustaan työn edetessä

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Koneistus 10 ov 4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Tyydyttävä T1 Hyvä 2H Kiitettävä K3 Vuorovaikutus- ja yhteistyö Ottaa huomioon toiset työntekijät Toimii vuorovaikutteisesti Toimii aktiivisena työparina tai ryhmän jäsenenä Ammattietiikka Käyttää työvälineitä oikein Työskentelee vastuuntuntoisesti ja huolehtii työvälineistä ja työympäristöstä Työskentelee huolellisesti ja tarkasti, huolehtien koneiden ja laitteiden huollosta ja korjauksesta