Turvallinen ja arvokas vanhuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Advertisements

VANHUSPALVELULAKI Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012) Tapio Siirilä
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Laatua ammattitaitoisesti ja yrittäjähenkisesti Pellervo-päivä Outi Huusko.
Vanhuspalvelulaki voimaan
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (”vanhuspalvelulaki”) 980/2012 (HE 160/2012) annettu.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
EETUn puheenjohtaja Hannes Manninen VANHUSPALVELULAKI – MITÄ SE SISÄLTÄÄ Hämeen liiton vanhuspalveluseminaari Forssa
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Häiritsevä elämä Asunnossa vietetty häiritsevä elämä on paljon puhuttava ja erimielisyyttä aiheuttava aihe Liikkeellä on myös paljon väärää tietoa sovellettavasta.
Syysliittokokous Olli Luukkainen
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Lounais-Suomen aluehallintovirasto,Pirkko Pakkala1 Edunvalvontailta Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat.
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Tasavallan toimielimet
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
IMATRA Palvelusuunnitelma asumisratkaisujen suunnittelun lähtökohtana Kouvola Sirpa Koistinen.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Yhteisvoimin kotona – ikääntyneiden kotiin annettavien palveluiden ja kuntoutuksen kehittäminen Satakunnan vanhusneuvosto
Toimintakykyinen vanhus hoiva-asumisessa
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
KOTITALO-LEHDEN LUKIJATUTKIMUS 2014 N971. Lehteä luetaan useampana päivänä Keskimäärin lehteä luetaan 2,2 päivänä.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
Tähän tarvittaessa otsikko VANHUSPALVELUIDEN KEHITTÄMISPROJETIN ( NHG) VÄLIRAPORTTI 2013 Perusturvalautakunta liite nro 3.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Lasten päivähoito 2011 – Tilastoraportti 30/20121 Lasten päivähoito 2011 Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala.
Elän, osallistun ja päätän asioistani Salo Pirkko Karjalainen.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Tiina Hellman Palveluseteli Laukaassa Tiina Hellman Palvelusetelit vanhusten palvelujen tulosyksikössä Tilapäinen kotihoito, jonka järjestäminen.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 Sosiaalisten yritysten toimintaedellytykset – ajankohtaista lainsäädännöstä.
Matkailun mahdollisuudet käyttöön! PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Päivi Voutilainen, Sosiaali- ja terveyspalveluosasto Ikäihmisten palvelujen LAATUSUOSITUS.
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Yhteysopettajakoulutus
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Vanhusneuvostojen seminaari Oulu Vanhustyön pastori Markku Palosaari.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Asiakkaan valinnanvapaus
33 Laki ja budjetti syntyvät yhteistyöllä s
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Minna Lahnalampi-Lahtinen Palvelupäällikkö Hoiva-asumisen palvelut
Esityksen transkriptio:

Turvallinen ja arvokas vanhuus SDP kampanjalauantai taustamateriaali 29.9.2012 SDP ja vanhuspalvelulain sisältö sekä rahoitus

Vanhuspalvelulain taustaa Jo pitkään on ollut tiedossa eri puolilla Suomea vanhusten hoidon monia epäkohtia. Mm. lääninhallitusten tekemässä selvityksessä todettiin, että henkilökuntaa on kaikkialla liian vähän ja monin paikoin alle minimin. Myös Eduskunnan oikeusasiamies on joutunut puuttumaan ympärivuorokautisessa hoidossa olevien vanhusten kohteluun. Lakia vanhusten hyvästä hoidosta on vaadittu toistuvasti. 3.4.2017

SDP:n linja vanhusten hoidossa Vanhustenhuollon kehittäminen on ollut SDP:lle pitkän linjan arvopolitiikkaa. Lipposen II hallitus 2000 otti käyttöön hoitosuositukset, erityispainopisteenä kotona asumisen tukeminen. SDP korosti Vanhasen I hallitusohjelmassa 2004 avopalveluiden ja pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevien ikäihmisten hoidon laadun parantamista. Vanhasen II-Kiviniemen hallitus (SDP oppositiossa) ei pystynyt yrityksestä huolimatta säätämään vanhuspalvelulakia. 3.4.2017

SDP:n linja vanhusten hoidossa SDP pyrki saamaan edellisellä vaalikaudella muutoksen hallituksen vanhuspalveluiden linjaa ja teki mm. aiheesta eduskunnassa välikysymyksen 2009 Vuoden 2010 puoluekokouspäätös: puolueelle vanhuspoliittinen ohjelma ja laki, joka takaa vanhuksille oikeuden ihmisarvoista ja mielekästä elämää tukeviin palveluihin. SDP nosti asian myös esille eduskuntavaaleissa 2011, vei asian hallitusneuvotteluun ja vaati budjettineuvotteluissa 2012 asian toimeenpanoa. 3.4.2017

Nyt säädetään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa lailla vanhuspalveluiden järjestämisestä kokonaisuutena. Laki astuu voimaan 1.7.2013. Nyt säädetään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa laki vanhusten palveluista, joka turvaa vanhusten oikeudet hyvään hoitoon ja arvokkaaseen kohteluun. Vanhuspalvelulaki astuu voimaan 1.7.2013. 3.4.2017

Laki pähkinänkuoressa 1/2 Vanhuspalvelulaki koskee kaikkia toimintamuotoja kotihoidosta laitoshoitoon. Ei ikärajaa: vanhukselle annetaan tarpeenmukaiset palvelut iästä riippumatta. Vanhuksen palvelutarve selvitetään moniammatillisessa tiimissä. Kotiin vietävät palvelut ovat ensisijaisia. Pitkäaikainen laitoshoito on vaihtoehto vain, jos siihen on lääketieteelliset perusteet tai se on muuten iäkkään henkilön arvokkaan elämän ja turvallisen hoidon kannalta perusteltua. 3.4.2017

Laki pähkinänkuoressa 2/2 Henkilöstön määrän ja osaamisen vastattava vanhusten palveluntarpeeseen. Henkilöstön alimitoitukselle nollatoleranssi. Iäkkäille avio- ja avopuolisoille on järjestettävä mahdollisuus asua yhdessä. Vanhukselle on nimettävä vastuuhenkilö. Jokaiseen kuntaan tulee vanhusneuvosto. Kiireelliseen hoitoon pitää päästä välittömästi ja kiireettömien palveluiden piiriin viivytyksettä mutta vähintään kolmen kuukauden sisällä. Hoidon laadun ja hoitoisuuden mittareita kehitetään 3.4.2017

Resurssit vanhustenhoitoon Lain toteuttamiseksi koti- ja laitoshoidon parantamiseen satsataan yhteensä 151 miljoonaa. Valtion osuus kokonaisuudesta on 82 miljoonaa, kuntien 69 miljoonaa. Budjettiriihessä lisättiin ensi vuodelle rahaa laitoshoitoon 10 miljoonaa euroa. Myös omaishoidon tukipalvelujen parantamiseen lisättiin 10 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuusprosentti on normaalisti 50 % uusista tehtävistä, 30 % jos vanhoja tehtäviä lisätään Vanhuspalvelulain resurssoinnin kohdalla valtionosuusprosentti on 54,3 % normaalin asemasta. Toisin sanoen, valtio tukee lain toteuttamista poikkeuksellisella osuudella. 3.4.2017

Sitova henkilöstömitoitus 1.1.2015 alkaen Keskeiseksi kysymykseksi julkisessa keskustelussa nousi henkilömitoitus. Se on kuitenkin vain yksi osa lain kokonaisuutta. Tällä hetkellä suosituksen alle jäädään reilusti yli sadassa hoitolaitoksessa. Sitovaksi henkilömitoitukseksi tulee vähintään yksi hoitaja kahta hoidettavaa kohden. Ensin vapaaehtoisesti, tarvittaessa pakolla. Kunnille annetaan aikaa hoitaa asia kuntoon. Sitovasta henkilöstömitoituksesta ympärivuorokautisessa hoidossa säädetään asetuksella vuoden 2015 alussa, jos yksikin toimipiste alittaa vähimmäissuosituksen yksi hoitaja kahta vanhusta kohden. 3.4.2017

Harhakäsityksiä ja oikaisuja SDP:n tavoitteista ja ratkaisuista lain yhteydessä on esitetty muutamia erheellisiä väitteitä: ”Henkilöstömitoitukset eivät yksin riitä.” - Totta, eikä SDP ole väittänytkään muuta. Siksi laissa on käsitelty koko vanhuspalveluiden kokonaisuus. ”SDP vaati henkilöstömitoituksia kotihoidon kustannuksella” - Ei vaatinut. Lain painopiste on nimenomaan kotihoidossa. ”Kokoomus kannattaa valinnanvapautta, SDP ei” - Valinnanvapaus on kauniilta kuulostava sana. Kaikilla ei ole kuitenkaan mahdollisuutta tai varaa valita. Heikoimmatkin vanhukset (yleensä laitoshoidossa) ansaitsevat ihmisarvoisen vanhuuden. 3.4.2017

Kuntapäättäjät avainasemassa Jokaisessa kunnassa tullaan päättämään miten vanhuspalvelulaki jalkautetaan kunnan hoitokäytäntöihin. SDP on asettanut seuraavien kuntien valtuustojen valtuuskauden yhdeksi tärkeimmistä asioista vanhustenhoidon kuntoon laittamisen jokaisessa Suomen kunnassa. 3.4.2017

3.4.2017

* Nyt säädetään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa lailla vanhuspalveluiden järjestämisestä kokonaisuutena. Laki astuu voimaan 1.7.2013. SDP. Tekoja työn ja oikeudenmukaisuuden puolesta. 3.4.2017