Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat 19.10.2010 Sokos Hotel Vantaa www.nuorisuomi.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -toimintamalli. Lähtökohdat • Itsenäinen ja avustettu ulkoilu kuuluu laadukkaaseen vanhuuteen • Kaikki eivät kuitenkaan pääse.
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Satakunnan.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Tuplatiimi -työmenetelmä
Kouluterveydenhoitaja lasten liikunnan edistäjänä ja tukijana
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Tuplatiimi -työmenetelmä
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
TERVETULOA Työseminaariin !
Sirkka Peltola, Susanna Elsilä JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO TYÖELÄMÄPALVELUT OHJAUSTA, KASVATUSTA JA SUOJELUA KEHITTÄMÄÄN II -HANKE
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
Turun seutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Tiistai , klo Turun Ammattikorkeakoulu, Joukahainen OMALLE HUIPULLE.
Suositusopas ladattavissa osoitteesta:
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Viestintäsuunnitelma
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Ops seminaari Askola.
LÄHILIIKUNTA TUTUKSI – HANKE Kohderyhmä: Lapset ja nuoret, perheet Kohdealue: Kuopion kaupunki, lähiliikunta-alueet Taustakuvaus / Lähtökohdat Taustalla.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
TAIDELÄHTÖISTEN MENETELMIEN KÄYTÖN LISÄÄMINEN PÄIVÄKODISSA
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Ideointia Oulussa
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kehitysvammaliitto ja FASD
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Osatyökykyisille tie työelämään
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat 19.10.2010 Sokos Hotel Vantaa www.nuorisuomi.fi

Tämän päivän työstön ohjurit Eri syistä liian vähän liikkuvat tai inaktiiviset lapset ja nuoret kohderyhmänä Miten ennaltaehkäistään ? Miten korjataan? www.nuorisuomi.fi

Esimerkki: alle kouluikäiset Ongelma, johon puututaan: Osa alle kouluikäisistä (ei tarkkaa tietoa kuinka monella) syrjäytyy liikunnasta jo ennen kouluikää. Liian vähäinen liikunta alle kouluikäisenä ehkäisee lapsen tervettä kasvua ja kehitystä, motoriset perustaidot jäävät vajavaisiksi, lapselle voi kehittyä ylipainoa ja terveyshaittoja. Syinä voivat olla perheen ongelmat, vanhempien asenteet, istuva elämäntapa, virikkeetön ympäristö tai lapsen tuen tarve. Toimenpide-ehdotus: Vanhemmille tuotetaan laadukkaat neuvontamateriaalit liikunnan merkityksestä oman lapsen kehitykselle ja käytännön malleja liikunnan toteuttamiseksi. www.nuorisuomi.fi

Alle kouluikäiset Miten toteutetaan: Yhdenmukainen materiaali jaetaan kaikkien liikuntaneuvontaa antavien kanavien kautta (äitiysneuvola, perheneuvola, päivähoito, järjestöt, hankkeet). Materiaali tuotetaan STM:n ja OKM:n tuella ja toteuttamisesta vastaa Nuori Suomi yhdessä asiantuntijaryhmän kanssa. Perusteluja: Vanhempien tietoisuutta on lisättävä lapsen liikunnan merkityksestä osana tervettä kasvua ja kehitystä sekä jaettava tietoa arkiliikkumisen mahdollisuuksista. Kyse on ennen kaikkea vanhempien asenteiden muuttamisesta: liikkeen pysäyttäjästä liikkeen mahdollistajaksi. Paras vaikutus saadaan, jos neuvontamateriaali annetaan vanhemmille neuvontilanteiden yhteydessä ja korostetaan pieniä tekoja lasten liikkeen lisäämiseksi. Alle kouluikäisen lapsen liikunnan tukemisessa on keskeistä korostaa omaehtoisen liikunnan roolia. www.nuorisuomi.fi

Alle kouluikäiset Keinoja, työkaluja Pienten lasten liikunnan havainnointikortti ladattavissa internetistä Vanhempainkoulu (esim. 2 vanhempainiltaa päiväkodissa) lasten liikuntateemalla, jossa käydään materiaalin ydinviestejä läpi keskustellen) Laaja herättelevä vanhemmille suunnattu viestintäkampanja yhteistyössä eri medioiden kanssa Neuvolakäynneillä liikunta teemana kerran vuodessa, jolloin vanhempien kanssa käydään läpi heille jaettavan materiaalin pääkohdat Puheeksi ottamisen työkalu äitiys- ja perheneuvoille www.nuorisuomi.fi

Asiantuntijoiden ydinviestejä Tuomas Törrönen, nuorisotoiminnan suunnittelija Suomen Vammaisurheilu ja –liikunta VAU ry : Enemmän tekoja –vähemmän puhetta. Liikkuminen ei ole itsestäänselvyys. Toiminko minä vanhempana niin kuin puhun? Eeva Monto, varhaisen tuen koordinaattori, Helsingin kaupunki: ”Mens sana in corpore sano – terve mieli terveessä ruumiissa”. Lapsen tulee oppia liikkumaan ja saada liikkua. Kaikkien aikuisten yhteinen tehtävä on turvata lapsen terveellisen ja turvallisen kasvun edellytykset Katri Arnivaara, pienten lasten liikunnan kehittäjä, Lounais Suomen Liikunta ja Urheilu ry Jokainen lapsi on luotu liikkumaan omalla tavallaan. Eikö meidän aikuisten tehtävänä ole tukea lapsiamme, jotta he voivat voida hyvin nyt lapsina ja tulevaisuuden aikuisina? Liikunta-asiantuntija Annukka Alapappila.Suomen Sydänliitto: Pieni ottaa isosta mallia. Kaikessa. Nyt isot liikkumaan yhdessä pienten kanssa, niin hyvä tulee. Elina Räsänen, Espoon kaupunki, lasten ja nuorten kohderyhmävastaava: Vanhempien oikeus on kunnioittaa lasten liikkumisen tarvetta, mennä ulos mukaan ja pyytää muitakin kavereita mukaan sekä ohjata leikkeihin, joita ennen vanhaan leikittiin ja pelailtiin www.nuorisuomi.fi

Esimerkki: alakouluikäiset Ongelma, johon puututaan: Puolet alakoululaisista ei liiku terveytensä kannalta riittävästi. Inaktiivisia lapsia on 20-25%. Alakouluissa on osaamisvaje vähän liikkuvien lasten motivoimiseksi liikkumaan. Luokanopettajat samoin kuin kouluterveydenhoitajat tarvitsevat lisää tietoa vähän liikkuvien lasten tunnistamiseen ja liikuntaan aktivoimiseen. Toimenpide-ehdotus: Henkilökunnan osaamisen lisääminen Opetussuunnitelmia uudistettaessa on lasten ja nuorten liikunta kirjattava pakolliseksi opintokokonaisuudeksi erityisesti seuraavien ammattiryhmien koulutusohjelmiin: luokanopettajat, erityisopettajat, aineenopettajat ja terveydenhoitajat. Lisäksi ammatissa toimiville tarvitaan laaja valtakunnallinen täydennyskoulutus liikunnan osaamisen varmistamiseksi. www.nuorisuomi.fi

Alakouluikäiset Miten toteutetaan: Alakoulun opetussuunnitelmien uudistamisen yhteydessä on opettajakunnan liikunnan osaaminen varmistettava liikunnan opintokokonaisuudella, joka sisältyy pakollisena kaikkien koulutusohjelmiin. Sama koskee terveydenhoitajien koulutusohjelmia. Laaja valtakunnallinen liikunnan täydennyskoulutusohjelma luokanopettajille, aineenopettajille ja terveydenhoitajille toteutetaan viiden vuoden aikana. Koulutus on valtion tukemaa. Vastuutahona Opetushallitus. Perusteluja: Kaikkein alakoulussa toimivien aikuisten lasten liikunnan osaamista on lisättävä. Luokanopettajien peruskoulutuksessa on liikunnan osuus vuosien saatossa kaventunut niin pieneksi (3-6 op), ettei koulutus anna valmiuksia ymmärtää liikunnan merkitystä eikä taitoja lasten liikunnan toteutukseen koulussa. Tilanne on sama kouluterveydenhoitajien osalta. Terveydenhoitajien perusopinnoissa liikuntaa on sisältönä valinnaisissa opinnoissa, eikä välttämättä käsittele lasten liikuntaa lainkaan. www.nuorisuomi.fi

Alakouluikäiset Keinoja, työkaluja Oppilaitosten yhteistyönä laaditut koulutusohjelmat (parhaiden toimintamallien hyödyntäminen) Luokanopettajien täydennyskoulutusohjelman toteuttaminen laajan yhteistyöprojektina (kaikki mahdolliset tahot järjestämään yhdenmukaista täydennyskoulutusta) www.nuorisuomi.fi

Asiantuntijoiden ydinviestejä Raija Korpelainen, terveysliikunnan professori, Oulun Liikuntalääketieteellinen Klinikka (ODL) Tieto liikunnan yhteiskunnallisesta merkityksestä ei tavoita terveydenhuollon ammattilaisia. Jotta nämä terveysviestinnän kannalta avainasemassa olevat henkilöt edistäisivät aidosti väestön fyysistä aktiivisuutta, tarvitaan huomattavasti nykyistä enemmän liikuntatieteen ja liikuntalääketieteen koulutusta erityisesti lääkärien ja terveydenhoitajien koulutukseen. Kati Karinharju, toimintakyvyn tukemisen lehtori, Satakunnan ammattikorkeakoulu. Tavoitteiden ja tulosten sijaan, kyky liikuttaa lapsia lähtee läsnäolosta. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa, vaan erilaisia tapoja liikkua tai liikuttaa. Kun liikuntaan käsitteenä ei kohdistu liikaa odotuksia, rohkenee yhä useampia liikkumaan ja liikuttamaan. www.nuorisuomi.fi

Esimerkki: nuoret Ongelma, johon puututaan: Nuorten omatoimisuutta ja osallisuutta ei liikunnan toteuttamisessa ole osattu hyödyntää riittävästi. Aito osallisuus voi kuitenkin olla keskeinen motivaatiotekijä lisätä liikettä monen vähän liikkuvan nuoren kohdalla. Toimenpide-ehdotus: Nuorten osallisuus Nuorten osallisuutta liikunnan suunnittelijoina ja toteuttajina tulee vahvistaa yläkouluissa ja toisella asteella. www.nuorisuomi.fi

Nuoret Miten toteutetaan: Osallisuuden vahvistaminen kouluissa on olennainen osa koulun liikuntamyönteistä toimintakulttuuria. Keskeinen toimija tässä työssä on koulun rehtori. Rehtoreille jaetaan tietoa ja työkaluja osallisuuden vahvistamiseksi omassa koulussaan (vastuu Opetushallitus, AVI:t). Nuorten vertaisohjaajien koulutuksiin tuotetaan yhtenäiset materiaalit ja koulutetaan eri toimijoiden kouluttajat niiden toteuttamiseen yhtenäisellä kouluttajakoulutuksella. Vastuu Opetushallitus, Nuori Suomi, KLL, SAKU…. Perusteluja: Nuorten liikunnan lisäämiseksi on nuorten ääni saatava nykyistä paremmin kuuluviin – heidät on otettava mukaan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Osallisuuden kokemus aktivoi ja rohkaisee lapsia ja nuoria vastuuseen ja lisää omaehtoista liikkumista – myös vähän liikkuvilla. Meillä on jo monia hyviä esimerkkejä lasten ja nuorten osallisuudesta kunnan tasolla (Lasten parlamentti, nuorisovaltuustot, Lapsen ääni Etelä-Suomessa, Lasten ja nuorten Vantaa). Osallisuudessa liikunnan osalta olemme vielä alkutaipeella, vaikka hyviä avauksia ja hankkeita on viime vuosina käynnistetty. Näistä hyvistä avauksista on kerättävä hyvät kokemukset ja jalkautettava ne jokaiseen yläkouluun ja toisen asteen oppilaitokseen. www.nuorisuomi.fi

Nuoret Keinoja, työkaluja Osallisuuden lisäämisen työkaluja nuorille ja nuoria ohjaaville Nuorten (20-25 v.) mentoreiden ja tutoreiden verkoston luominen tukemaan kouluihin oppilaiden osallisuuden vahvistamista Nuorten vertaisohjaajakoulutus (välituntiliikunnan ohjaajat, apuohjaajat) Nuorille koulutusta tapahtumien järjestämiseksi Oppilaskunnille tulee antaa lisää vastuuta ja valtaa koulun tai oppilaitoksen liikunnan toteuttamisessa (koulun yhteiset tapahtumat, yhteisöllisyyttä lisäävät luokkasarjat, talousvastuuta) Ohjaavien opettajien verkoston luominen (”koulutusta”, ideoiden jakamista, tukea toisilta) www.nuorisuomi.fi

Asiantuntijoiden ydinviestejä Pauli Miettinen, kehittämispäällikkö, Kuusamon kaupunki ja Hyrrä-hanke Nuoria on aidosti kuunneltava ja otettava mukaan osallisiksi ideoimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan liikkumistaan. Nuorten nimellinen osallisuus on muutettava aidoksi nuorten ja aikuisten yhteiseksi päämäärähakuiseksi toiminnaksi. www.nuorisuomi.fi

Työstö I Tavoite: Tuottaa mahdollisimman konkreettinen, vaikutuksiltaan merkittävä toimenpide-ehdotus vähän liikkuvien liikunnan edistämiseksi Ryhmät: jaettu valmiiksi Alle kouluikäiset Eeva Monto, Annukka Alapappila, Katja Rajala, Minna Aromaa, Hannele Wallin, Nina Korhonen, Anu Kullberg, Kirsi Räty Alakouluikäiset Toni Piispanen, Tuija Tammelin, Kari Koivumäki, Petteri Jaatinen, Riikka Eerola, Pauli Miettinen, Riitta Asanti, Jukka Karvinen Nuoret Juha Mallat, Tarja Siira, Maurizio Pratesi, Raija Korpelainen, Riikka Juntunen, Saija Sippola, Kari Sjöholm, Sari Rautio, Marianna Tarhala www.nuorisuomi.fi

Työstö I Tehtävä: Vaihe 1: Jokaisen oma pohdinta keskeisimmästä toimenpide-ehdotuksesta tälle ikäluokalle (HUOM! Kohderyhmä!) – valmis työstöpohja aika 10 min. Vaihe 2: Yhden keskeisimmän toimenpide-ehdotuksen valinta ryhmänä – A3 –työstöpohja toimenpide-ehdotuksen purku annetuilla otsikoilla tiivistetty esitys (Nuoren Suomen sihteeri kirjaa) aika 50 min. Vaihe 3: Oman toimenpide-ehdotuksen tiivis esittely muille ryhmille – aika 5 min. / esitys Vaihe 4: Muiden ryhmien toimenpide-ehdotusten kehittely omassa ryhmässä – aika 15 min. www.nuorisuomi.fi

Työstö II Tavoite: Jatkaa/tuottaa mahdollisimman konkreettinen, vaikutuksiltaan merkittävän toimenpide-ehdotuksen konkretisointi (tai 2, jos väkisin pukkaa) vähän liikkuvien liikunnan edistämiseksi www.nuorisuomi.fi

Työstö II Tehtävä: Vaihe 1: Jokaisen oma pohdinta keskeisistä toimenpide-ehdotuksesta tälle ikäluokalle (HUOM! Kohderyhmä!) – valmis työstöpohja aika 10 min. Vaihe 2: Yhden keskeisimmän toimenpide-ehdotuksen valinta ryhmänä – A3 –työstöpohja toimenpide-ehdotuksen purku annetuilla otsikoilla tiivistetty esitys (Nuoren Suomen sihteeri kirjaa) aika 50 min. Vaihe 3: Oman toimenpide-ehdotuksen tiivis esittely muille ryhmille – aika 5 min. / esitys Vaihe 4: Muiden ryhmien toimenpide-ehdotusten kehittely omassa ryhmässä – aika 15 min. www.nuorisuomi.fi

7.12.2010 tilaisuuden ohjelmarunko 11.30 Ilmoittautuminen 12.00 Avaus Video Valtiosihteeri Rantala (OKM) Nuori Suomi 12.30 Toimenpide-ohjelman esittely 14.00 Tauko 14.15 Video Toimenpideohjelman esittely jatkuu 15.00 äänestyksen tulokset 15.15 Miten tästä eteenpäin – OKM ja STM puheenvuorot 15.50 Päätössanat 16.00 Kahvit ja mahdollisuus keskusteluun www.nuorisuomi.fi

Kiitokset kaikille ahkerasta työskentelystä www.nuorisuomi.fi