Arjen pyhyydestä - narratiivisen työtavan koulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ADHD ja narratiivisuus
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Tapio Malinen Rohkeuden kasvattaminen-ratkaisukeskeinen näkökulma sosiaaliseen jännittämiseen Tapio Malinen
Heijastuksia elämästä
1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Tie rakentuu askeleista, joita otamme- Sosiaalikonstruktionismi asiakastyössä Tapio Malinen HPI/
Kiireen kesytys tekemällä olemisen mielentilaa Tapio Malinen PsykoVirtapiiri
John Rawls REILUPELI.
Teksti, taito ja tavoite
Psykoterapia eettisenä harjoitteena
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Maahanmuuttaja mielenterveyspalveluissa
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Tapio Malinen Kanneljärven opisto
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Tavoitteet antaa eri maista tuleville nuorille mahdollisuus tapaamiseen ja mielipiteiden vaihtoon Antaa nuorille tietoa Kreikan historiasta ja kulttuurista.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Olen, mitä en ole; en ole, mitä olen – narratiivisen työtavan koulutus 3 Tapio Malinen wwww wwww wwww.... tttt aaaa tttt hhhh aaaa tttt aaaa.... ffff iiiiHPI/
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
VAPAAEHTOISTEN JOHTAMINEN. Minä “Happiness is a state of activity.” – Aristotle.
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 II Uusien sukupolvien vastaanotto; ja yhteisyyssuhteet Loving I Elannon.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
PERHETERAPIAN HISTORIAA ja PERUSKÄSITTEITÄ
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Valmentajana kehittyminen
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Asenteet.
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
1 Invalidiliitto 1 Avustajakoiratoiminta Katso esittelyvideo.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihtoehto väkivallalle - Yksilötyöstä miesten ryhmään Sukupuoli terapiatyössä Väkivaltafoorumi Heli Siltala.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
TOIMINNALLISET MENETELMÄT KÄYTÄNNÖSSÄ
3 Minuudessa on kaksi puolta
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Esityksen transkriptio:

Arjen pyhyydestä - narratiivisen työtavan koulutus Tapio Malinen tapio.malinen@tathata.fi www.tathata.fi HPI 16.10.2009

Kouluttajan intentio -Tehdä narratiivisen työtavan perusideat kokemuksellisesti eläviksi ja antaa arkeen ”kättä pidempää”. - Opettaa tietoista ja hyväksyvää läsnäoloa.

Harjoitus 1 Tarina koulutukseen hakeutumisesta.

Narratiivisen työtavan perusideoita- ja käytäntöjä Merkitys ja intentionaalisuus • Ihmiset luovat tarinoilla merkityksiä ja mielekkyyttä kokemuksilleen. • Ihminen on monitarinallinen. • Elämä on täynnä ”jämähtäneitä” aloitteita ja niihin liittyviä tarinoita. Niitä ei kerrota, koska ne ovat usein hallitsevan ongelmatarinan varjossa. • Ongelma on ongelma, ei ihminen. Työtapoja • Avaaminen ja dekonstruktio • Vaihtoehtojen osoittaminen • Merkitystä kartoittavat kysymykset • Suotuisten tarinoiden rakentaminen

(jatkuu) Kieli pikemminkin luomme sitä. Työtapoja • Kieli, jota käytämme luo todellisuutta. Emme selvittele historiaa; pikemminkin luomme sitä. Työtapoja • Kokemusta vastaava kielenkäyttö • Ulkoistava keskustelu • Huomio siihen, mikä toimii; ainutkertaiset avautumat; näkymätön, mutta läsnäoleva (absent, but implicit)

(jatkuu) Kriittinen konstruktionismi, post- strukturalismi • Merkitykset ovat sosiaalisia konstruktioita, kulttuuriprojekteja • Identiteetti muodostuu historiallisten ja sosiaalisten voimien varassa Työtapoja • Uudistavat jäsentelyt, avoin dialogi • Reflektiivinen työryhmä • Virtuaaliset verkostot, vertaisryhmät ja kannustusjoukot

(jatkuu) Valta • Ongelmat saavat valtansa sisäistetyistä normeista, yhteiskuntaan, historiaan ja kulttuuriin sisältyvistä merkityksistä, säännöistä, mielikuvista ja uskomuksista. • Ns. modernin tieteen valta ja sen vaikutukset (yleistykset, luokittelusysteemit, asiantuntijatietoon liittyvät hierarkiat). • Ihmiset ovat itse elämänsä asiantuntijoita. Heillä on mahdollisuus myös henkilökohtaiseen toimijuuteen. Työtapoja • Ongelmien sijoittaminen yhteiskunnallisiin diskursseihin; yhteyksien ja diskurssien avaaminen • Ihmisten paikallistiedon ja kykyjen korostaminen • Kuuntelu ”tyhjällä päällä”; terapiaan tullut ihminen on prosessin keskiössä

Terapeutin asema Keskiössä ja vaikuttava Keskiössä ja ei-vaikuttava Ei-keskiössä ja ei-vaikuttava Ei-keskiössä ja vaikuttava

”Talking about ideas” Kulttuuriantropologia Richard Geertz • ohut vs. moniulotteinen kuvaus Barbara Meyerhoff • uudistava jäsentely (re-membering) Kirjallisuusteoria ja kulttuuripsykologia Edward Bruner • tekstianalogia Jeremo Bruner • toiminnan ja identiteetin maisemat Poststrukturalismi ja kriittinen filosofia Michael Foucault • tiedon ja vallan suhteet, ”itsen teknologiat” Jacques Derrida • dekonstruktio, läsnäoleva näkymättömänä Gilles Deleuze • jokainen identiteetti syntyy ”eron vaikutuksesta”

(jatkuu) Sosiologia Ei-strukturaalinen psykologia Ervin Goffman • ainutkertaiset avautumat (unique outcomes) Ei-strukturaalinen psykologia William James • muistiteoriat (traumaterapia) Lev Vigotsky • etäännyttäminen, lähikehityksen vyöhyke, opastavat keskustelut

Arviointia Suunta Valta Tietoisuus • Mikä tämän koulutuspäivän aikana oli sinulle merkittävintä? • Mihin se sinut kytkee ja mistä se sinut etäännyttää? • Minkälaiseen toimintaan se houkuttaa sinua tulevaisuudessa? Valta • Miten valta ilmeni tämän koulutuspäivän aikana? • Onko päivä pakottanut sinut ajattelemaan tai tekemään jotain sellaista, mitä et olisi halunnut tehdä? Jos, niin mitä sinulle tärkeitä arvoja se loukkasi tai uhkasi? Tietoisuus • Miten tämä koulutuspäivä on eronnut aikaisemmista koulutuksista, joihin olet osallistunut? • Mikä on ollut samanlaista, mikä erilaista? • Mitä uutta tai yllättävää tämä koulutuspäivä avasi?

Kirjallisuutta Brown,C. & Augusta-Scott, T. (Eds.) (2007) Narrative Therapy. Making Meaning, Making Lives. London, Sage Publications. Epston, D. (2008) Down Under and Up Over. Travels with Narrative Therapy. London, AFT Publishing. Malinen,T.(2008) Luova tila – ratkaisukeskeisestä ja narratiivisesta työtavasta. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti. Monk. G. et al. (Eds.) (1997) Narrative Therapy in Practice. The Archeology of Hope. New York, Jossey-Bass. Morgan, A. (2004) Johdatus narratiiviseen terapiaan. Porvoo: Kuva ja Mieli. Payne,M.(2007) Narrative Therapy. London, Sage Publications. The Legacy of Michael White. Family Process. Vol.48, No.3, 2009. White, M. & Morgan, A. (2006) Narrative Therapy with Children and their Families. Adelaide: Dulwich Centre Publications. White, M. (2008) Karttoja narratiiviseen työskentelyyn. Porvoo: Kuva ja Mieli.