21.3.2005 Matti Sipponen 1 Power taitoilta 21.3.2005 Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Matti Sipponen 1 Power taitoilta kevät 2005 Kilpailupäivä ja kilpailusuoritus.
SUUNNISTAMINEN JA KARTTAMERKIT
KEVÄÄN 2009 OHJELMA Koovee.
Valmistautuminen Alkuverryttely Kilpailusuoritus Loppuverryttely
Perinnekäsityötä joulun alla -projekti Nyplätty sydän
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
10 vinkkiä voimaantumiseen
Sprinttisuunnistuksen tekniikka
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Aikuisten suunnistuskoulutus 15. ja
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
NALLE PUH.
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Perhesuunnistuskoulu
Lapselle hyvä päivä tänään
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
HOLLOLAN URHEILIJAT-46 AMPUMAHIIHTO SUUNNITELMA SYYSKUU - JOULUKUU 2014.
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Ennen kilpailua – asiaa valmistautumisesta.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Terassi-projekti.
Suomen Suunnistusliitto Reilua peliä rasteilla Suunnistuksen eettiset reitinvalinnat.
Palautetaidot ja opponointi
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
T YÖSSÄOPPIMINEN ULKOMAILLA Portfoliotyöskentelyn ohjeistus.
Ajattelun taito 1) Taitokäsitys 2) Suunnistustaito – oma oivallus 3) Keskustelu; ajattelun taito ja kehittäminen eri lajeissa Pekka Nikulainen
Suunnistuksen kuivaharjoitus
Suunnistuksen kuivaharjoitus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Käytännön harjoitus 2.1. Viuhkasuunnistus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Käytännön harjoitus 1.2. Suunnanotto ja kartan suuntaaminen
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Työpöytäharjoitus 3.2. Yösuunnistuksen reitinvalinta
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Jukola-koulu Teoria 3.
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen ohjaaminen
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Harjoituksen ohjaaminen
Työpöytäharjoitus 4.1 Olennaisen hahmottaminen 2
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Työpöytäharjoitus 4.2. Radan suunnittelu
Työpöytäharjoitus 1.3. Suunnistusradan suunnittelu
Käytännön harjoitus 3.3. Väyläsuunnistus
Suunnistustaidon perusteet Osa 1
Esityksen transkriptio:

Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen

Matti Sipponen2 Miksi pitäisi miettiä mennyttä kisaa?  Keskeistä on oppia omista tekemisistä, niin onnistumisista kuin virheistäkin  Kun ennen kisaa oli päättänyt jotakin, on hyvä miettiä missä onnistuin ja missä on parannettavaa  Kisan läpikäynti hyödyttää seuraavaa harjoitusta ja kilpailua.  Otetaan kehitysaskeleita, parannetaan omaa suunnistustaitoa vähitellen.

Matti Sipponen3 Miten pitäisi miettiä mennyttä kisaa? - valmistautuminen  Oman valmistautuminen pohtiminen  olinko tehnyt asiat kuten piti?  Viikolla (harjoittelu)  Edellisenä päivänä (suorituksen pohdinta ja aiempien kokemuksien mieliin palauttaminen)  Ruokailut  Varusteet  Verryttely  Ym.  olinko valmis suunnistukseen?  tuliko liian kiire lähtöön?  Ym.

Matti Sipponen4 Miten pitäisi miettiä mennyttä kisaa? - kisasuoritus  Reittipiirros (täydennä kommentteja kartan reunaan ja taakse)  Pohdi kilpailun sujuminen  Sujuvuus  Suunnitelma (mistä rastille, oleelliset kohteet) – teinkö aina suunnitelman?  Lähdinkö aina oikeaan suuntaan lähdöstä, rastilta?  Ennakointi ja havainnot – oliko aina selkeä ajatus siitä mitä seuraavaksi pitäisi nähdä ja havaitsinko asiat, jotka piti?  Suunnassa kulku ja kartan luku – oliko säännöllistä?  Mitkä seikat aiheuttivat häiriöitä omaan suunnistukseen?  Juoksuvire ja jaksaminen?  Rastiväliajat (esim. tulostesuikaleen liimaus kartan reunaan)? Oma vauhti verrattuna muihin?  Muut mahdolliset seikat (maastopohja, näkyvyys, millaiset reitinvalinnat olivat kannattavia tällaisessa maastossa)?

Matti Sipponen5 Kartat tietolähteinä kansiossa  Pidä karttakansiota. Yhden tai kahden kauden kartat sopivat samaan kansioon.  Hyvin pohdittu kilpailu on tärkeä osa kehittymistä. Kansio toimii tietolähteenä seuraaviin kilpailuihin valmistautumisessa.

Matti Sipponen6 Lopuksi  Suunnistus on iloinen asia. Suorituksen pohtiminen ei ole ryppyotsaista hommaa, vaan siinäkin pitää muistaa positiivisuus.  Keskity onnistumisiin. Mieti miten onnistut seuraavalla kerralla.  Laadi tarvittaessa oma muistilista ja pidä se mukanasi harjoituksissa ja kilpailumatkoilla.  Kukaan ei ole täydellinen, mutta siihen pyrkimällä voi tulla riittävän hyväksi.