Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suunnistuksen kuivaharjoitus

Samankaltaiset esitykset

Esitys aiheesta: "Suunnistuksen kuivaharjoitus"— Esityksen transkriptio:

1 Suunnistuksen kuivaharjoitus
Aapo Leskinen/Sporzz

2 Harjoituksessa on kahdeksan rastiväliä miesten SM-keskimatkan kilpailusta toukokuusta. Ensin tulee pelkkä rastiväli, johon tehtävänäsi on tehdä reitinvalinta ja miettiä miten rastivälin sujuvasti ja riskittömästi suorittaisit. Seuraavalla dialla on sama rastiväli, jossa on minun gps-reittini (vihreällä viivalla) sekä punaisella merkattu selkeitä kohteita (viivoilla ja ympyröillä), jotka itse koin tärkeimmiksi kohteiksi. Mukana myös tekstinä kerrottu ajatuksia auki. Dia vaihtuu seuraavaan klikkaamalla, joten aikarajaa ei ole. Yritä silti tehdä valintasi mahdollisimman nopeasti. Laita nyt diaesitys pyörimään ja keskity!

4 Rastiväli melko helppo, kunhan huomaa kuviorajan
Rastiväli melko helppo, kunhan huomaa kuviorajan. Kuviorajan viereinen muoto toimii hyvänä varmistuksena rastimäkeen noustessa. Alkumatkalla turhaa ajanhukkaa lukea pieniä muotoja, tärkeintä että suunta on oikea.

6 Alkuväli tasossa pysyen notkoon saakka
Alkuväli tasossa pysyen notkoon saakka. Notkon takana varmistus kumpareesta (ja jyrkänteestä) ja kompassivarmistuksella rastille. Ennen notkoa taas paljon turhaa informaatiota tarjolla, joihin ei kannata aikaa tuhlata.

8 Oikea lähtösuunta ja väli on melkein taputeltu
Oikea lähtösuunta ja väli on melkein taputeltu. Polun jälkeen katsetta ylös ja jyrkännettä kohden, jyrkänteen vasemmalta puolelta koukkaus rastille.

10 Alkuun pitkulainen mäkimuoto seuraillen linjan alta
Alkuun pitkulainen mäkimuoto seuraillen linjan alta. Sitten pieni nyppylä ennen rastimäkeä (eka pieni punainen ympyrä). Rastimäen reunassa selvä nenä+pikkukivi varmistukseksi (viimeinen ympyrä). Tästä olisi pitänyt nojata mäen reunaan, jolloin rastia edeltävä muoto tulee suoraan syliin. Nyt lirvahdin hieman liikaa oikealla ja tuloksena pieni virhe.

12 Pahan näköinen väli, jossa kompassi todella tärkeä
Pahan näköinen väli, jossa kompassi todella tärkeä. Ajattelin niin, että otan mieluummin hieman rastiväliviivan oikealle puolelle, jossa mäkeen noustessa on kiveä ja jyrkännettä. Niistä kiinni ja nousu rastille. Varmistuksena mietin myös, että jos en kiviä tai jyrkänteitä näe, olen enemmän vasemmalla, jolloin rastiympyrän reunalla oleva hieman isompi kumpare olisi selkeästi havaittava kohde mäkeen noustuani.

14 Lyhyt väli, jossa lähtösuunta taas äärimmäisen tärkeä
Lyhyt väli, jossa lähtösuunta taas äärimmäisen tärkeä. Selkeänä silmään pistää pitkulainen avokalliomuoto (punainen viiva). Rasti on notkossa avokalliomuodon vieressä ja muodon vasemmalla puolella oleva pieni suo toimii varmistavana kohteena rastia kohti notkoon laskiessa.

16 Ekan mäen reuna haltuun (punainen viiva) ja katse hakee seuraavan mäen päätä, jossa jyrkänne (punainen ympyrä). Jyrkänne kiertäen, mäen reunassa kiinni pysyen rasti tulee helposti vastaan.

18 Tärkeimpänä kohteena jyrkännerivi n
Tärkeimpänä kohteena jyrkännerivi n.200m ennen rastia (punainen nelikulmio). Alkuvälillä ojanylityksen jälkeen nousu mäkeen, oikeaan laakeaan huippuun nojaten. Sen jälkeen seuraavan laakean huipun yli ja katse hakee jo koko ajan jyrkänneriviä. Ennen sitä oikealla varmistuksena näkyy kasa pieniä kumpareita. Jyrkännerivin jälkeen kompassilla suon yli ja suossa kiinni oleva apukäyräkumpare varmistaa vielä suunnan rastille.

19 Treeni on päättynyt. Huomioi, että nuo olivat minun ajatuksiani rastiväleistä. Suunnistustekniikoita on erilaisia ja kaikki eivät välttämättä hyödynnä samoja kohteita tai ajattele samalla tavalla. Eli vaikka olisitkin tehnyt eri ratkaisuja, niin ne eivät välttämättä ole yhtään huonompia Koko radan pääset katsomaan tuosta: SM-Keskimatka H21 Tämän tyylistä harjoittelua kannattaa tehdä viikoittain, jolloin silmä oppii hahmottamaan muotoja ja selkeät kohteet osuu paremmin silmiin. Gps-seuranta on hyvä väline oman taidon harjoittamiseen työpöydän ääressä. Jos vanhoja seurantoja katsot, niin kannattaa tehdä niin, että ensin katsot omat reitinvalintasi ja ajatuksesi rastiväleistä ja sen jälkeen katsot millaisia valintoja kilpailijat ovat tehneet. GPS-seurantalinkkejä löytyy tuolta: GPS-seuranta

Lataa ppt "Suunnistuksen kuivaharjoitus"