Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
Majoitus- ja ravitsemisalan koulutus pääkaupunkiseudulla sekä ammatillisten perustutkintojen uudistus Majoitus- ja ravitsemisalan Ennakointikamari II.
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
ELINTARVIKEALAN PERUSTUTKINTO
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudet perustutkintojen perusteet
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Mielenterveys kuntoutus
Työpaikkakouluttajan ABC
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Nuorten oppisopimuskoulutus
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Toisen asteen koulutus
Liiketalouden perustutkinto
Yhteiset tutkinnon osat
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä Ammatillisten erityisopettajien 30-vuotis opintopäivät 4.10.2008 Kaija Miettinen Kaija.miettinen@oph.fi www.oph.fi

Muutoksia koulutuksen järjestäjissä Ammattiopistostrategian toteutuminen Suurempia ja vahvempia ammatillisen koulutuksen yksiköitä

Muutoksia koulutuksen järjestäjissä Valtion oppilaitosten liittäminen yksityisiin oppilaitoksiin Erityistehtävän laajeneminen: Rajatut erityistehtävät saivat: Savon Koulutuskuntayhtymä, , enintään 30 opiskelijaa Rovaniemen koulutuskuntayhtymä, enintään 20 opiskelijaa Siika-Pyhäjokialueen koulutuskuntayhtymä enintään 20 opiskelijaa Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, enintään 40 opiskelijaa Ennestään se oli: Päijät-Hämeen koulutuskonsernilla (Kaarisilta) Optima samkommunilla (Yrkesträningsskolan Optima) Ammatillisten oppilaitosten erityisopetuksen laajeneminen/supistuminen

Valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen opsin päivitys Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus toimii koordinaattorina Valmis vuoden 2009 loppuun mennessä Ohjausryhmään kutsuttu edustajat: Valtakunnallinen Vammaisneuvosto VANE Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö Kansaneläkelaitos Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen laitos Kehitysvammaisten Tuki ry Diakoniaopiston Säätiö/Helsingin diakoniaopisto Päijät-Hämeen koulutuskuntayhtymä Invalidiliiton Järvenpään Koulutuskeskus Kuulemistilaisuuksia järjestetään, prosessia voi seurata OPH:n nettisivujen kautta

Opetussuunnitelmien päivitys Perustutkinnot, koulutusohjelmat/osaamisalat, tutkintonimikkeet (asetuksen 1411/2007 liite) Päivitysaikataulu ja perusteidenlaatijat http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,17627,5238,6610. Elinikäisen oppimisen avaintaidot http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,17627,5238,6610.

Uutta sanastoa Tutkinnon perusteet (ennen opetussuunnitelman perusteet) Tutkinnon osa (ennen opintokokonaisuus) Opiskelija/tutkinnon suorittaja Opinnot

Perututkinnon osat ammatillisessa peruskoulutuksessa Ammatilliset tutkinnot osat Pakolliset ja valinnaiset osat Ammattipätevyyttä yksilöllisesti syventävät tutkinnon osat Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat, tutkinnollistetaan (ennen yhteiset opinnot) Pakolliset ja valinnaiset tutkinnon osat Vapaasti valittavat tutkinnon osat

Ammatillisten perustutkintojen uudistaminen Tutkinnot perustuvat osaamiseen ja työelämän toimintakokonaisuuksiin Tutkinnon osien suorittamisen mahdollisuus Muiden tutkintojen tutkinnon osien valitseminen Tutkinnon osan nimellislaajuus = informaatio siitä millaisen työmäärän tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten saavuttaminen keskimäärin edellyttää, jos opiskelijalla ei ole ennestään osaamista

Ammatillisten perustutkintojen uudistaminen Koko tutkinnon suorittaminen on ensisijainen tavoite Perustutkinto voidaan suorittaa tutkinnon osa tai osia kerrallaan, silloin kun se on yksilön opiskeluvalmiuksien, elämäntilanteen tai työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaista

Ammatillisten perustutkintojen uudistaminen Suunnitelma koko tutkinnon suorittamisesta esim. työpaikan kanssa Tutkinnon osan suorittamisesta annetaan todistus Tutkintoja uudistettaessa otetaan huomioon yksilöllisen oppimisen ja erityisopetuksen näkökulmat Aikuisten ja nuorten tutkinnon perusteet samat, toteutustapa erilainen, lainsäädäntö erilainen

Ammatillisten perustutkintojen uudistaminen Tiedot, taidot ja osaaminen Yrittäjyys kaikissa tutkinnoissa Ekologisen, sosiaalisen, taloudellisen ja kulttuurisen kestävän kehityksen edistäminen Tutkintojen terveydentilavaatimukset määritellään Terveyttä ja työkykyä vahvistavat osiot ammatillisiin opintoihin

Opiskelijan arviointi Kolmitasoinen arviointi 1.8.2009 T1 tyydyttävä H2 hyvä K3 Kiitettävä Arviointi perustuu oppimistuloksiin Arvioinnin kohteena ovat työprosessien, -työtehtävien, - menetelmien ja –materiaalien sekä työn perustana olevan tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Ammattitaidon osoittamistavat Ammattiosaamisen näyttö Muu osaamisen arviointi (Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa ammattitaitoa ei voida ammattiosaamisen näytössä tai tutkinnonsuorituksessa osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen arvioinnilla) Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

(Valtioneuvoston asetus 488/2008) Todistukset Tutkintodistus Erotodistus Todistus suoritetusta koulutuksesta Todistus suoritetuista opinnoista (Valtioneuvoston asetus 488/2008) Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Elinikäisen oppimisen avaintaidot Oppiminen ja ongelmanratkaisu Vuorovaikutus ja yhteistyö Ammattietiikka Terveys, turvallisuus ja toimintakyky Aloitekyky ja yrittäjyys’ Kestävä kehitys Estetiikka Viestintä ja mediaosaaminen Matematiikka ja luonnontieteet Teknologia ja tietotekniikka Aktiivinen kansalaisuus ja eri kulttuurit Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Elinikäisen oppimisen avaintaidot Sisällytetään ammattitaitovaatimuksiin ja ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien tavoitteisiin ja arvioidaan niiden yhteydessä Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Tutkinnon osat Ammatillisessa peruskoulutuksessa tutkinnon osan laajuus on aina 5:llä jaollinen Pakollisten tutkinnon osien laajuudet ovat pääsääntöisesti 10 ov - 20 ov Valinnaisten opintojen laajuudet voivat olla 5 ov – 20 ov Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Tutkinnon perusteet Järjestyksen muutos: ensin ammatilliset tutkinnon osat, sitten ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osa Kaikki tutkinnot uusittu 2010 Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Lisätietoa www.oph.fi opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteet – opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden valmistelu Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Väitöstutkimuksen tuloksia Erityisopetuksen kannalta monipuolisesti laadittuja opetussuunnitelmia on vähän (14 %) Erityisen heikosti oli kuvattu arviointi erityisopetuksessa (4 %) Monipuolisimmin erityisopetusta käsittelivät koulutuksen järjestäjät, joilla oli paljon opiskelijoita ja erityisopiskelijoita ja ne olivat yleensä kuntayhtymiä Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Väitöstutkimuksen tuloksia Hyvässä opetussuunnitelmassa: Opiskelijan tukeminen kulki läpi koko opetussuunnitelman Erityisopetukselle oli oma luku, jota syvennettiin erillisellä erityisopetuksen suunnitelmalla Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Väitöstutkimuksen tuloksia Erityisopetuksen käsitteet ovat: Epätäsmällisiä Monenlaisia tulkintoja Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Väitöstutkimuksen tuloksia Seudullinen yhteistyö ja verkostotyö hyvin kuvattu HOJKS-prosessi hyvin kuvattu Ammatillisten oppilaitosten ja erityisoppilaitosten toiminta hyvin erilaista Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Väitöstutkimuksen tuloksia Ristiriitaisuuksia: Opettajat näkevät koko ikäluokan koulutusperiaatetta toteutettavan tehokkaammin kuin mitä se tuli esille opetussuunnitelmissa Opettajat eivät suosi integraatiota yhtä paljon kuin mitä opetussuunnitelman perusteissa on linjattu Opetussuunnitelmaa ei välttämättä nähdä tiedonlähteenä Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Väitöstutkimuksen tuloksia Tärkein erityisopetuksen menetelmä on hyvä vuorovaikutus opiskelijan ja opettajan välillä Pedagogiikka on erityisopetuksen perusta Opiskelija on objekti, joka suorittaa, sopeutuu ja tulee hyväksi työntekijäksi Erityisopetuksessa kasvatetaan sosiaalista pääomaa (ei kulttuurista) Erityisopetuksen perusteen ja opetuksen välillä ei ole yhteyttä Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Väitöstutkimuksen tuloksia Tutkittua ja jäsennettyä tietoa alkaa olla Tiedon laajentamisen ”teoriaksi” on ajankohtaista Luotujen ”teorioiden” soveltaminen, kehittäminen ja varmistaminen Esimerkiksi: Opettajan ja opiskelijan hyvä vuorovaikutus edistävät hyvien oppimistulosten saavuttamista. Hyvin toteutetun erityisopetuksen taustalla on koulutuksen järjestäjän tuki ja selkeä määrittely. Levan tiedon java tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta

Onnea Onnea Onnea 30 vuotta