Toiminnan kuvaaminen kehittämisen lähtökohtana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Toimintaohjeet opelle
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Toimintajärjestelmän rakentaminen
Ohjeet videotarinan tekemiseen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Tietojärjestelmän suunnittelu
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Älä pelkää UX-suunnittelijaa, hän on ystäväsi
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Viestintäsuunnitelma
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Haastatteluun valmistautuminen
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Kilpailijan starttikurssi
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Henkilöstöhallinnon käsikirja
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
Esityksen transkriptio:

Toiminnan kuvaaminen kehittämisen lähtökohtana Minna Käkelä 2005 Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessit – mitä ja miksi? Laadunvarmistustyö yliopistossa Johtaminen Opetus Tutkimus Hallinto- ja tukipalvelut Kun tunnistamme prosesseja, itse asiassa etsimme yhteisiä nimityksiä työkokonaisuuksille joita teemme joko asiakkaillemme tai toinen toisillemme sisäisesti Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessien kuvaamisen hierarkiaa Kirjallisuudessa esiintyvä käsitteistö on hyvin kirjavaa Yksiköittäin on olennaista päästä käsitteistä yksimielisyyteen; mitä nämä prosessikäsitteet tarkoittavat juuri meillä? Ydinprosessi (tuottaa lisäarvon asiakkaalle, organisaatiolla n. 3 – 8 kpl, esim. palveluiden kehittämisprosessi tai tilausprosessi) Tukiprosessi (ydinprosesseja tukevat sisäiset toiminnot, esim. henkilöstövoimavarojen johtamisen prosessi) Pääprosessi (keskeiset toiminnot, jotka muodostavat ydin- ja tukiprosessit) Osaprosessi (edellisten osia) Tehtävät (edellisten osia) Minna Käkelä 24.11.2005

Miksi prosesseja kannattaa tutkia? Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessien kuvaamisen hierarkiaa, esimerkki Tarkoituksenmukainen prosessihierarkiatasomäärää ja prosessien nimitykset joudutaan miettimään tapaus kerrallaan Ydinprosessi: Henkilöstön hyvinvoinnin varmistaminen Pääprosessi: Työyhteisöjen kehittämishankkeiden toteuttaminen Osaprosessi: Rahoituksen hakeminen Yksittäinen työtehtävä: Hakemuksen kirjoittaminen Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessit Ydinprosessit esitetään prosessikarttana (esim. KOTU) Prosessikartta esittää organisaation/yksikön tärkeimmät toiminnot ”makrotasolla” Lisäksi voidaan esittää käsikirja, joka kertoo ydinprosessien osaprosessit ja vastuut niissä Lisäksi prosessikarttaan on hyvä merkitä tukiprosessit, jotka ovat tarpeellisia ydinprosessien kannalta Ydinprosessit Johtamisprosessi Tuotekehitysprosessi Koulutuksen tuottamisen prosessi Kehittämishankeprosessi Asiakkaat Resurssit Markkinointi Henkilöstöhall. Tietohall. Virastomestari Tukiprosessit Proj.hall. ja laatu Taloushall. Yleishall. Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessien tunnistaminen Tiimityö erittäin suositeltavaa Ryhmässä jäsenet, joita prosessi oikeasti koskettaa (prosessin kehittämisryhmä) Esim. seinälapputekniikka apuna Keltaisten lappujen avulla kuvataan organisaation toimintaympäristö; mitä järkeviä kokonaisuuksia yhteisponnistuksin teemme täyttääksemme tarkoitustamme? Tästä saamme esille ydinprosessimme. Sitten pohditaan millaisia keskeisiä sisäisiä toimintoja ydinprosessimme tarvitsevat. Näin tunnistamme tukiprosessit. Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessien tunnistaminen Prosessien tunnistamisessa auttavia kysymyksiä: Missä prosesseissa toteutamme yksikössämme ydintoimintojamme? Miksi me olemme olemassa, mitä tehtävää täyttämässä? Mihin olemme menossa, millainen on pitkän tähtäimen suunnitelmamme? Keitä ovat keskeiset asiakkaamme ja sidosryhmämme ja mitä ovat heidän odotuksensa meitä kohtaan? Mitä ovat tuotteemme ja palvelumme ja miten saamme ne aikaan? Millaisia sisäisiä palveluja tarvitsemme tuottaaksemme näitä palveluja? Mitä resursseja tarvitsemme tämän kokonaisuuden tuottamisessa? Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessien sisällön määrittely eli nykytilan analysointi Vaikein työn vaihe on aloittaminen  Näkemys nykytilasta on tärkeää; saavutetaan yhteinen ymmärrys nykytilasta ja rakennetaan yhteistä kieltä Vaihe on erittäin tärkeä, ja siihen perustuvat myöhemmät kehittämistoimet Prosessikuvaukset ovat aina yksinkertaistuksia Prosessien määrittelyssä kannattaa aina pohtia, mikä kuvaamisen tarkkuus on järkevä Auttavia kysymyksiä ovat esimerkiksi: Mikä prosessissa toistuu? Mitä vaiheita siinä on? Ketkä osallistuvat? Mitä syötteitä prosessi tarvitsee? Mitä siinä syntyy? Mitä resursseja tarvitaan? Mitä päätöksentekotilanteita esiintyy? Minna Käkelä 24.11.2005

Ydinprosessien tunnistaminen Miten vastaamme asiakkaidemme ääneen? TÄRKEITÄ KYSYMYKSIÄ Missio; miksi olemme olemassa? Mistä meille maksetaan? Visio; mihin olemme pyrkimässä? Tunnista ydinprosessinne Ydinprosessi 1. Alkaa Päättyy Ydinprosessi 2. Alkaa Päättyy Prosessien nimeämisessä auttaa kysymys: mikä on prosessin tarkoitus? Ydinprosessi 3. Alkaa Päättyy Ydinprosessi 4. Alkaa Päättyy Ydinprosessi n. Alkaa Päättyy Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessien mallintaminen Ydinprosessia (tai tukiprosessia) sitten lähdetään purkamaan pienemmiksi ja pienemmiksi osakokonaisuuksiksi Prosessikaaviot (ja vuokaaviot) Kuvaukset eroavat toisistaan kuvaustekniikasta riippuen Hyvä prosessikuvaus: sisältää prosessin kannalta olennaiset asiat; henkilöt, järjestelmät, asiakkaat, tavarat, tiedon, tehtävät esittää tapahtumien väliset riippuvuudet auttaa ymmärtämään kokonaisuutta ja henkilöstön roolia edistää yhteistyötä antaa mahdollisuuden toimia joustavasti tilanteen mukaan Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessin räjäytystekniikka Tehtävät Prosessin purkaminen osaprosesseiksi Osaprosessit Pääprosessit Ydinprosessit Minna Käkelä 24.11.2005

Ruotokaavio apuna selvittämässä prosessin sisältöä Osaprosessi tai tehtävä Prosessin nimi Ruotokaaviota voidaan käyttää apuna prosessien purkamisessa pienemmiksi kokonaisuuksiksi, jopa tehtävätasolle saakka. Tapahtumajärjestyksestä ei tässä vaiheessa kannata vielä välittää, ne vasta pohditaan prosessikaaviota laadittaessa. Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessikaavio Yksinkertainen kuvaus – kuka, mitä milloin tekee? 10 – 20 vaihetta sopiva määrä/prosessi Prosessikaaviolla voidaan kuvata eritasoisia prosesseja Kuvataan vain vaiheet, jotka lisäävät arvoa, liikuttavat työtä eteenpäin tai aiheuttavat viiveen Kuvataan työn tyypillinen kulku (mahd. poikkeamat erillisissä ohjeissa) Sisältää roolit, vastuut ja reitit prosessissa Kuvaus näyttää yksinkertaiselta; sen luominen on kaikkea muuta Symboleina nuolia ja suorakulmioita, kronologinen eteneminen Prosessikaavion lisäksi esitetään jokaisesta prosessista vielä yhteenvetotiedot ja tekstitiedot Minna Käkelä 24.11.2005

Tilaus- ja toimitusprosessi, prosessikaavioesimerkki Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessikaavio, KOTU Minna Käkelä 24.11.2005

Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessin yhteenvetotiedot Yksittäisten prosessien yhteenvetotiedot (1*A4) Prosessin nimi Tarkoitus Prosessin kehittäjä (kuka on vastuussa prosessista ja sen kehittämisestä) Asiakkaat Keskeiset inputit ja resurssit Tuotokset Prosessin alku ja päätös Menestystekijät Mittarit Palautteet ja niiden hyödyntämismenettely Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessin tekstitiedot Esitetään prosessin vaiheittain Kirjallinen selitys jokaisesta vaiheesta; Tehtävä Vastuu Kuvaus tehtävästä Tietojen hallinta Poikkeavat tilanteet Kriittiset tekijät Esimerkki Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessin nimeäminen Kannattaa pohtia tarkasti, sillä prosessin nimi on viestintäväline Nimeäminen on myös strateginen valinta Jos se tuottaa arvoa asiakkaalle, nimeä hänen perspektiivistään ”Mikä on prosessin tarkoitus?” –kysymys auttaa Esim. Ratkaisun toimittaminen, osaamisen kehittäminen Vältä… Suosi… Varmistaa Tarkistaa Koordinoi Kysyy Käsittelee Kertoo Tutkii Ideoi Auttaa Kerää Saa Kutsuu Osallistuu Nimeää Vastaa Kirjaa Esittää Minna Käkelä 24.11.2005

Prosessin omistajan vastuut Vastuu prosessin ja sen osaprosessin ylläpidosta ja kehittämisestä Olla prosessin edustajana päättämässä johtoryhmässä Vetää prosessin kehitysprojektin ohjausryhmää, jos sellainen nimetään ko. prosessille Valita ja ohjata prosessin kehityshankkeita ja hankkia kehitystyölle tarvittavat resurssit Määritellä prosessissa toimiville tiimeille pelisäännöt Hoitaa suhteet viranomaisiin ja muihin tarpeellisiin tahoihin Varmistaa, että prosessiin kuuluvien eri funktioiden rajapinnoissa ei synny ongelmia Minna Käkelä 24.11.2005

Käytännön vinkkejä Prosessien kuvaaminen kannattaa aloittaa paperille Tietotekniikka hyvä viimeistelyapuväline sitten, kun prosessi on jo hahmotettu ja kuvattu paperille Prosessin nimeäminen; viestinnällistä roolia kannattaa miettiä; kenelle prosessi tuottaa jotakin? Prosessin nimen tulee kuvata sitä, mitä siinä suoritetaan. Prosessien kuvaamisen tasoa tulee arvioida; ei liian tarkka eikä yksityiskohtiin menevä. Prosessikuvaus kannattaa testata läpi; onko se totuudenmukainen? Kuka prosessin omistaa? Kenen on vastuu prosessin kehittämisestä edelleen? Minna Käkelä 24.11.2005

Kun prosessi on kunnossa… Prosessilla on omistaja, joka vastaa sen toimivuudesta ja kehittämisestä Prosessin rajapinnat ulkoisiin asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin ovat selvät Prosessin sisäiset rajapinnat eri osastojen välillä ovat selvät Prosessin ohjaukseen liittyvät politiikat, menettelyohjeet, standardit, asetukset, määräykset ym. ovat soveltuvia, sopivia ja hyvin dokumentoitu ja ymmärrettäviä Prosessin kriittiset menestystekijät ja mittarit ovat käytössä prosessin ohjaamista ja jatkuvaa parantamista varten Prosessin kaikki tuotokset on määritelty ja testattu asiakkaiden todellisten vaatimusten mukaisiksi Prosessin toimittajat ja yhteistyökumppanit osallistuvat prosessin kehittämiseen Prosessin resurssit on suunnattu lisäarvoa tuottaviin vaiheisiin Prosessissa korjaustyön, uudelleen tekemisen, valitusten ym. negatiivisten asioiden määrä on minimoitu Prosessin päämäärät ja tavoitteet on asetettu parhaiden käytäntöjen asettamien haasteiden mukaisesti Minna Käkelä 24.11.2005