Aineenopettajan-koulutuksen opinnäytteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Työhönvalmennuksella työelämään
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Metodologian ja menetelmien valinta
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Rehori-instituutti Koulutus
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Minkälainen on hyvä gradu?
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Aineenopettajan- koulutuksen opinnäytteet Leena Hiltunen
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Toimintaohjeet opelle
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
Systeemiset oppimisratkaisut SysTech – Valuation of Emerging Learning Solutions.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Oppijan yksilöllisen oppimistyylin tukeminen peleillä (aihio 3) OPYP
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus - opinnäytteissä tutkittua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Esityksen transkriptio:

Aineenopettajan-koulutuksen opinnäytteet Leena Hiltunen 10.9.2009

Yleistä OPE-linjan kanditutkielmista Tyypillisesti teoreettisia kirjallisuusanalyysejä, joissa luodaan taustaa ja viitekehystä tietylle aiheelle Pääsääntöisesti poikkitieteellisiä yhdistäen tietotekniikan ja kasvatustieteen ilmiöitä Aiheet oppimiseen, opettamiseen, opettajuuteen sekä menetelmiin liittyviä

Viime aikoina kanditutkielmissa toteutettuja aiheita Oppimispelit opetuksen tukena Osaamisen todentamismenetelmät Elinikäinen, mielekäs oppiminen ja verkkoympäristön tuki Tietoturvan opetus yläkoulussa Yhteistoiminnallisen verkko-oppimisen tehostaminen skriptien avulla

Kandista graduksi Kanditutkielmasta voi jatkaa graduksi laajentamalla teoriaosuutta sekä lisäämällä empiirisen osuuden Yleensä tutkimuksen tavoite ja tutkimusongelmat muuttuu, mutta kanditutkielman sisällöstä suurin osa on uudelleen hyödynnettävissä

Yleistä OPE-linjan pro gradu -tutkielmista Jakautuu teoria-, menetelmä- sekä tutkimusosuuteen Teoriaosuudessa selvitetään aiheen teoreettiset taustat ja muiden tekemiset Menetelmäosuudessa kuvataan käytetyt tutkimusmenetelmät sekä toteutettu empiirinen tutkimusasetelma Tutkimusosuudessa kuvataan löydetyt tulokset sekä johtopäätökset Empiirinen osuus joko omasta tai valmiista aineistosta

OPE-linjan tutkimusmenetelmistä 1 Määrällisessä tutkimuksessa ilmiöiden kuvaaminen tai yleisyyden kartoittaminen Laadullisessa tutkimuksessa ilmiöiden ymmärtäminen Mitä tutkitaan: Ihmisten omakohtaisia kokemuksia tai yleisiä mielipiteitä Miten he toimivat ja mitä he tekevät Mitä he ajattelevat, tuntevat, kokevat tai uskovat Millaisia kykyjä tai osaamista heillä on

OPE-linjan tutkimusmenetelmistä 2 Menetelminä usein mm. suora havainnointi haastattelut kyselylomakkeet päiväkirjatekniikat asenneskaalat standartoidut testit

Viime aikoina toteutettuja aiheita Verkko-opetuksen suunnittelun ja toteutuksen problematiikkaa toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Verkko-opetuksen tuotannon laatu – Case: Jyväskylän yliopisto Verkkotyöympäristön kehittämiskohteiden kartoittaminen opetuskäytön näkökulmasta Tieto- ja viestintätekniikan taidot perusopetuksen luokilla 1-6 Portfolio IT-alan opinnoissa HOPS-käytänteet Jyväskylän yliopistossa MIDI-soitinsovelluksen kehittely ja kokeilu päähiirtä käyttävällä CP-henkilöllä

Muita tekijäänsä odottavia aiheita 1 Tietostrategioiden ja opetussuunnitelmien suuntaviivat tietotekniikan pedagogiselle käytölle Miksi, hienoista strategioista huolimatta, tieto- ja viestintätekniikka siirtyy heikosti perusopetukseen? Tietotekniikan käyttömahdollisuudet koulussa Minkälaisia resursseja kouluissa on / tulisi olla käytössä? Ovatko oppilaat tasa-arvoisessa asemassa? Teknologiaosaaminen / tietoyhteiskuntaosaaminen Tietotekniikan merkitys ja rooli kouluopetuksessa Miten rehtori ja opettajat arvioivat tietotekniikan merkityksen esim. oppimistulosten kannalta? Missä oppiaineissa tietotekniikkaa hyödynnetään tyypillisimmin? Miten tietotekniikan käyttö soveltuu eri oppiaineisiin? Tietotekniikan pedagogiset käyttötavat Mitkä tekijät vaikuttavat eniten siihen, missä määrin opettajat hyödyntävät tietotekniikkaa opetuksessa?

Muita tekijäänsä odottavia aiheita 2 Peruskoulujen tilanne tietotekniikan pedagogisessa hyödyntämisessä Innovatiivinen tieto- ja viestintätekniikan hyödyntävä luokkahuone / koulu Tietotekniikan käyttötavat oppilaan arjessa (koulu, vapaa-aika) Tietotekniikan käytön tekninen ja pedagoginen tuki Tietotekniikan opetuskäytön haasteet ja esteet Tulevaisuuden koulu Minkälainen on innovatiivinen tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävä koulu? Miten koulun pitäisi uudistua? Teknologian kehityssuunnat Minkälaista teknologiaa on kouluissa käytettävissä vuonna 2025?

Hankkeita, joihin pääsee mukaan 1 Opetusteknologia koulun arjessa (OPTEK) perusteltuja ja kestäviä ratkaisuja tieto- ja viestintäteknologian käyttöön koulun arjessa. toimintamalleja ja sisältöjä, joiden avulla tieto- ja viestintäteknologian käyttö voidaan vakiinnuttaa kaikkiin Suomen kouluihin. Tekes-rahoitteitteinen mukana Jyväskylän yliopiston lisäksi 12 tutkimusyksikköä 7 yliopistosta ja 28 yritystä sekä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttön kehittävät peruskoulut

Hankkeita, joihin pääsee mukaan 2 Kansainvälinen Innovative Teaching and Learning –hanke opetukseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät erilaisissa koulujärjestelmissä teknologian rooli innovatiivisen oppimisen edistämisessä rahoittaja Microsoft Oy tutkimuksen toteutuksesta vastaa SRI International (Stanford Research Institute)

Tukea gradun tekemiselle OPE-linjan oma graduryhmä kokoontuu noin joka toinen viikko; alkaa 16.9. klo 14-16, jos osallistujia riittävästi blogi aiemmista teemoista tukea oman gradun tekemiseen teemoina mm. tutkimustavoitteiden, -ongelmien, -kysymysten ja –tehtävien asettaminen sekä hypoteesit aineiston hankinta metodina kyselytutkimus aineiston analysointi aktiivisesta osallistumisesta opintopisteitä

Yhteydenotot Leena.r.k.Hiltunen@jyu.fi Ag C523.3 p. 014-260 4977