Ristiretkien aika Euroopassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Yhdyssanat ja alkukirjaimet
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Toimintaohjeet opelle
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Kokemuksia historiakerhosta
Kielipläjäys 7. luokalle
Ristiretket ja keskiaika Suomessa
Tietojen hallinta Alkuperäinen teksti:
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
7.-luokan historia kunnialla läpi!
Lukemaan oppii vain lukemalla
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Sanaristikko 1 (historia) 1. Hiippakuntansa johtaja
Sanaristikko (historia) © Jussa Lehtinen
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Mitä kuuluu rakennekaavioille? Jari Sjölund
Oppimistehtävä Oppimaan oppimisen koulutus
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Tutor-koulutus SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS Vuorovaikutus ja tutortoiminta.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Kuningas Matias I Omistaa suuren valtakunnan keskellä Eurooppaa.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
Vastaukset kpl 1-5 kertausmoniste 6.luokka
Opetussuunnitelma/OPS
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
EUROOPPALAINEN IHMINEN Keskiaika. KAHTIA JAKAUTUNUT EUROOPPA  Itä-Rooma säilyi Länsi-Rooman tuhouduttua 476  Lännessä kansainvaellusten jälkeen vain.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
SUOMI ENNEN AUTONOMIAA KESKIAIKA. KESKIAIKA SUOMESSA 1.VARHAISKESKIAIKA Muualla: SYDÄNKESKIAIKA Muualla: MYÖHÄISKESKIAIKA.
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA Luku 6 – Opetusvinkki 1.
SUOMI OSAKSI RUOTSIN VALTAKUNTAA Hi 5 / Hämäläinen.
SMART Table (Kaijan kokeilu)
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Tutkielman teko-ohjeet
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
Keskiaika Suomessa Noin
Luen, kirjoitan ja kerron
Talonpoikia ja torppareita
Kristillinen Eurooppa syntyy keskiajalla
Kuvia keskiajalta Sakari Koistinen 2010.
Pyhiinvaellukset ja ristiretket
Lännen kirkko keskiajalla
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Esityksen transkriptio:

Ristiretkien aika Euroopassa Lisää historian, äidinkielen ja kuvataiteen tehtäviä osoitteessa www.jussalehtinen.fi © Jussa Lehtinen

Käsitteitä (historia) Selitä käsite vihkoosi. Kerro myös, miksi juuri se on mielestäsi valittu keskeisten käsitteiden listaan ristiretkien ajan Eurooppaa tutkittaessa. Paavi Kuningas Ristiretki Säädyt Pyhä maa Islam Pyhäinjäännös Pyhiinvaellus Ritarilaitos Luostarilaitos Kilta Verovapaus Piiritystaistelu Silkkitie Opettaja voi jakson päättyessä käyttää käsitteitä suoraan kokeen tai testin osana. © Jussa Lehtinen

Aikasuora (historia, kuvataide) Laatikaa luokan seinälle pitkä aikasuora joka kattaa vuodet 1095-1300. Tehkää ryhmissä infokortit tai seinälehdet kaikista merkittävimmistä ristiretkistä ja sijoittakaa ne oikeaan kohtaan aikasuoran varrelle. Jokaisesta ristiretkestä tulisi selvittää ainakin seuraavat asiat: ajankohta, keskeiset toimijat, lähdön syyt, tapahtumien kulku ja ristiretken seuraukset. Alkuun pääsette esim. Wikipediasta tai lähdeluettelon ristiretkiä käsittelevästä kirjallisuudesta. Laatikaa kuvataiteen tunnilla aikasuoralle ristiretkien tapahtumia esittävää kuvitusta. © Jussa Lehtinen

Ruutusuurennos (kuvataide, historia) Muodostakaa sopivankokoisia ryhmiä ja suurentakaa netistä tulostettu tai karttakirjasta kopioitu keskiaikaisen Euroopan kartta osissa luokan seinälle. Älkää tehkö kartasta liian yksityiskohtaista. Rajat ja tärkeimmät paikannimet riittävät. Vinkki: Sopiva karttapohja löytyy myös osoitteesta www.jussalehtinen.fi/kouluille.html. Merkitkää tärkeimmät ristiretket vuosilukuineen karttaan erivärisillä nuolilla. Jos koulun kartastoista ei ole apua, kuvahaku sanalla ”crusades” auttaa alkuun. Jos aika riittää, viimeistelkää kartta ajan henkeen sopivalla kuvituksella (esim. koristeellinen kompassi, ornamentit, maastonmuodot, pienet ihmishahmot) © Jussa Lehtinen

Sanaristikko (historia) © Jussa Lehtinen 17. 1 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. Köyhä talonpoika, joka oli käytännössä linnanherransa omaisuutta Islaminuskoinen ihminen Keskiaikaisen Euroopan tärkein pyhiinvaelluskohde Paikka, jossa Jumalalle omistautuneet ihmiset asuivat, työskentelivät ja opiskelivat Monta päivää kestäneet sotataitokilpailut Kaupungin kauppapaikka Suuri ja näyttävä kivikirkko Piirityksissä käytetty sotakone Kirkon keräämien verojen nimitys Ritariksi lyöminen Porvarisäätyyn kuuluva jonkin alan ammattilainen Merkittävän kristityn luunkappale tai hänelle kuulunut esine Kristikunnan päämies Ritarin oppipoika Jumalanpalvelus, joka keskiajalla pidettiin latinaksi Paavin julistama rangaistus, jossa rangaistut suljettiin kirkon palvelujen ulkopuolelle Kristinuskoa levittämään tai puolustamaan lähtenyt ihminen © Jussa Lehtinen

Sanaristikko toiseen suuntaan (historia) 17. 1 M A O R J 2. U S L I 3. E 4. T 5. N 6. 7. K D 8. P 9. Y 10. 11. Ä Ö 12. H 13. V 14. 15. 16. Oppilaat keksivät yksin tai parin kanssa vastauksiin sopivat vihjeet ja kirjoittavat ne vihkoihinsa. Opettaja pyytää vuoron perään oppilaita lukemaan yhden vihjeen ja muut yrittävät arvata, mistä sanasta on kyse. Keskustellaan, miksi vihje oli hyvä tai miksi se ei ollut. Parhaiden vihjeiden ja ristikon apusanojen avulla voidaan kerätä kaikille yhteinen tietopaketti © Jussa Lehtinen

Tehtävien suunnittelua (historia) Jakakaa tärkeimmät/kiinnostavimmat ristiretket ryhmien kesken. Suunnitelkaa ryhmissä monivalintatehtäviä, sanaristikoita tai kysymyksiä omaan ristiretkeen liittyen. Tarpeen vaatiessa aihepiireiksi voidaan rajata yksi tai useampi seuraavista näkökulmista: henkilöt, ajat, paikat, tapahtumat. Näkökulmat voidaan myös jakaa eri oppilaille ryhmän sisällä. Koulun resursseista riippuen tehtävät voidaan suunnitella oppikirjojen, lähdekirjaston ja/tai netin avulla ratkaistaviksi. Muistakaa tehdä myös tarkistuspaperi! Opettaja monistaa ryhmien laatimat tehtävät ja jakaa ne muiden selvitettäväksi. Jakson lopussa opettaja voi halutessaan käyttää oppilaiden laatimia kysymyksiä esim. testin tai kokeen runkona. © Jussa Lehtinen

(historia, äidinkieli) Esitelmiä (historia, äidinkieli) Ristiretkiä voi lähestyä myös henkilölähtöisesti. Muodostakaa kahden tai kolmen hengen ryhmiä. Jokainen ryhmä saa tutkittavakseen oman ristiretken. Tutustukaa ristiretken kannalta tärkeimpiin henkilöihin ja tehkää heistä kertova esitelmä. Elämänkertatietojen sijaan esitelmän pääpainon pitäisi olla siinä, mikä merkitys henkilöillä oli ristiretken kulkuun. Opettajan tulisi lisäksi kannustaa oppilaita pohdiskelemaan, mitä henkilöt olisivat voineet tehdä toisin ja mitä seurauksia erilaisista ratkaisuista olisi voinut ristiretken kannalta olla. Jos tehtävä osoittautuu liian vaikeaksi esitelmään sisällytettäväksi, aihetta voidaan käsitellä opettajajohtoisesti esitelmän pitämisen jälkeen. © Jussa Lehtinen

Sanasokkelo (historia) Etsi ruudukosta keskiaikaan liittyvät sanat ja kirjoita ne vihkoosi. Selitä lyhyesti, mitä ne tarkoittavat. A M N E I T K L S O U J P R V Y H D Ö Ä 15 kpl 7 kpl 8 kpl © Jussa Lehtinen

Yhteiskuntakaavio (historia) Tutustukaa feodaalisen yhteiskunnan rakenteeseen (porvaristo erottui omaksi säädykseen vasta keskiajan loppupuolella, tätä on hyvä korostaa asian käsittelyn yhteydessä) Muodostakaa neljä ryhmää ja jakakaa neljä säätyä (aatelisto, papisto, porvaristo, talonpojat) ryhmille. Tehkää isoille papereille otsikkotekstit jokaiselle säädylle. Otsikot kiinnitetään seinälle hierarkkiseen järjestykseen (aatelisto ja papisto ylös, porvarit niiden alapuolelle ja talonpojat kaikkein alimmaiseksi). Jättäkää otsikoiden alle reilusti tilaa! Kirjoittakaa irrallisille korteille niin paljon keskiaikaisia ammatteja kuin keksitte. Kukin ryhmä yrittää ensisijaisesti keksiä oman säätynsä ammatteja tai ammatteja, joiden säädystä ei ole varma. Vinkki: keskiaikaisia ammatteja löytyy ”Ammattilaiset asialla” –tehtäväpohjasta. Muistakaa myös kuningas ja paavi! Kiinnittäkää ammattikortit oikeiden otsikoiden alle niin, että säädyn vaikutusvaltaisimmat edustajat ovat ylinnä ja alempiosaiset alinna. Pohtikaa epäselvien ammattien sijainti koko luokan voimin. Huom! Kaikille korteille ei välttämättä löydy omaa säätyä. Nämä voi sijoittaa säätyjen ulkopuolelle omaksi ryhmäkseen. Keskustelkaa havainnoistanne yhteiskuntakaavion rakenteeseen liittyen. Mitä hyvää ja mitä huonoa oli yhteiskunnassa, jossa kaikkien paikka oli tiukasti määrätty ja säädystä toiseen liikkuminen vaikeaa? Kuka hyötyi, kuka kärsi? © Jussa Lehtinen

Ammattilaiset asialla (historia, äidinkieli) Opettaja valitsee kullekin oppilaalle ammatin seuraavalta listalta, näyttämättä listaa oppilaille. Keskiaikaisia ammatteja: ritari, puuseppä, herttua, kuningas, paavi, vuokraviljelijä, nahkuri, aseseppä, kynttiläntekijä, munkki, herttua, piispa, kalastaja, sotilas, maaorja, kauppias, paroni, kansleri, leipuri, prinsessa, ompelija, renki, nunna, trubaduuri, prinssi, muurari, hovinarri, kisälli, piika, tynnyrintekijä, kankuri, lammaspaimen, vouti, teurastaja, turkismetsästäjä, pyöveli, aseenkantaja, suutari, lasimaalari, kengittäjä, ruukuntekijä, apotti, rahanlainaaja, metsänhoitaja. Vaikeimmat ammatit kannattaa jakaa taitavimmille oppilaille. Oppilaat saavat pari minuuttia aikaa kirjoittaa paperille kolme vihjettä, joiden perusteella muiden luokasta on tarkoitus arvailla, mistä ammatista on kyse. Suoria ammattiin liittyviä sanoja ei saa käyttää (esim. leipoo leipää: leipuri) Ensimmäisessä vaiheessa oppilas esittää ammattinsa edustajaa pantomiimina. Nopeimmat kolme viittaajaa saavat arvata vuorollaan. Jos joku/jotkut arvaavat oikein, sekä esittäjä että arvaaja saavat 5 pistettä. Jos kolme ensimmäistä arvausta menee väärin, oppilas lukee ensimmäisen vihjeen ja jälleen kolme nopeinta arvaa (ei kuitenkaan samat kuin edellisellä kierroksella). Tässä vaiheessa oikea arvaus on 3 pisteen arvoinen sekä esittäjälle että arvaajalle/arvaajille. Sama toistetaan toisen ja kolmannen vihjeen kohdalla, jotka ovat 2 ja 1 pisteen arvoisia. Jos kukaan ei arvaa oikein viimeiselläkään kierroksella, esittäjä jää pisteittä ja on seuraavan oppilaan vuoro. Nopeimmat/innokkaimmat oppilaat voivat ottaa esitettäväkseen useamman ammatin. © Jussa Lehtinen

Vertailua (historia) Piirrä vihkoosi tarpeeksi suuri taulukko alla olevan mallin mukaan ja pohdi yksin tai parin kanssa, mitä hyvää ja mitä huonoa kuhunkin säätyyn syntymisestä seurasi. Listaa niin monta asiaa kuin keksit! Sääty Hyvät puolet Huonot puolet Aatelisto Papisto Porvaristo Talonpojat Kun olet valmis, vertaile tuloksia ja ympyröi sääty, johon tahtoisit vastauksiesi perusteella syntyä. Tehkää kysely luokan kesken ja selvittäkää, mikä sääty osoittautui suosituksi ja mikä ei. Keskustelkaa, mistä tulokset johtuvat. © Jussa Lehtinen

Miellekartta Kerratkaa miellekartan idea. (historia) Kerratkaa miellekartan idea. Muodostakaa pareja tai kolmen hengen ryhmiä. Valitkaa oma aiheenne alla listatuista vaihtoehdoista tai ehdottakaa opettajalle omaa aihetta. Muistakaa pitäytyä ristiretkien aikakaudella! Laatikaa aiheestanne isokokoinen ja näyttävä miellekartta luokan seinälle kiinnitettäväksi. Viimeistelkää työ aiheeseen sopivalla kuvituksella ja ornamenteilla. Aiheita: linnat, luostarit, elämää maaseudulla, elämää kaupungeissa, kaupankäynti, koulunkäynti, sodankäynti, feodaalinen yhteiskunta, ritarit, heraldiikka, katolinen kirkko, pyhimykset ja pyhäinjäännökset, islam, ristiretket, Itä-Rooma, Saksalais-roomalainen keisarikunta, Lähi-idän maat, Silkkitie. Tietojen löytäminen joistakin aiheista voi olla vaikeampaa kuin toisista. Valitkaa aiheet oppilaiden käytössä olevien resurssien ja tiedonhankintataitojen mukaan! Jos miellekartoista tulee tarpeeksi kattavia, niiden sisältöä voi käyttää kokeen tai testin runkona. Tällöin oppilaat voivat kopioida miellekartat itselleen tai referoida vihkoihinsa tärkeimmät asiat. © Jussa Lehtinen

Kertauskysymyksiä (historia) Päättele kyseessä oleva henkilö, paikka tai tapahtuma ja kirjoita se vihkoosi (opettaja voi myös kopioida tehtäväpohjan kaikille oppilaille). Tärkein kauppareitti Kiinan ja Euroopan välillä: ___________________ Feodaalisen yhteiskunnan säädyt (4): ___________________________________ Kirkonmies, joka puheillaan käynnisti ristiretkien ajan: ____________________ Keskiaikaiset sotataitokilpailut: ___________________________________ Mahtava kivikirkko: _________________ Kaupunki, jossa Pyhä Hauta sijaisee: ___________________________________ Kuningas ja ristiretkeläinen, joka tunnetaan mm. tarusta Robin Hoodista: ___________________________________ Muslimien pyhä kirja: _______________ Itä-Rooman (myöh. Bysantin) pääkaupunki: ______________________ Munkkien ja nunnien koti: ___________ Ankara rangaistus, jolla paavi saattoi uhata jopa kuninkaita: _______________________ Aseenkantajan isäntä: __________________ Piirityksissä käytetty sotakone, jolla heitettiin kiviä: ________________________ Kauppiaiden tai käsityöläisten ammattijärjestön nimitys: _______________ Muureilla ja vallihaudoilla suojattu kivirakennus: _________________________ Katolisen kirkon kieli: __________________ Kreikkalaiskatolisen kirkon toinen nimi: ______________________________________ Kirkon keräämien verojen nimitys: ______________________________________ Vaakunoihin ja lippuihin erikoistunut tutkimusala: __________________________ Uskonsa puolesta kuollut ihminen: ______________________________________ © Jussa Lehtinen

(historia, äidinkieli) Näytelmiä (historia, äidinkieli) Tutustukaa feodaalisen yhteiskunnan säätyjärjestykseen Muodostakaa neljä ryhmää ja jakakaa neljä säätyä (aatelisto, papisto, porvaristo, talonpojat) ryhmille. Tarvittaessa sama sääty voidaan antaa useammalle ryhmälle. Suunnitelkaa lyhyt näytelmä, joka opettaa muille ryhmille jotain olennaista valitsemastanne säädystä tai sen asemasta johonkin toiseen säätyyn nähden (säätyjen pyramidirakenne). Näytelmä voi kertoa esimerkiksi säätyyn kuuluvan ihmisen tyypillisestä päivästä tai tilanteesta, jossa tämä joutuu tekemisiin/hankaluuksiin jonkun muun säädyn edustajan kanssa. Luovemmat ideat ovat tietysti toivottavampia! Esittäkää näytelmät ja keskustelkaa, mitä kukin ryhmä halusi omalla näytelmällään sanoa. © Jussa Lehtinen

Seikkailutarinoita (äidinkieli) Kirjoittakaa ristiretkien aikaan sijoittuvia seikkailutarinoita. Käyttäkää valmiita otsikoita tai keksikää itse parempia. Kiinnittäkää huomiota realistiseen ajankuvaukseen! Kuninkaan miekka Turnajaiset Tallirengistä ritariksi Musta ritari Kuningattaren suosikki Prinssi talonpoikana Munkki ja kiusallinen vaitiolovala Onnekas nuoli Loukatun kreivin kosto Villisian metsästys Kadonneen papin tapaus Kaksintaistelu Noituudesta syytetty Silkkitiellä Tarinat voidaan lukea ensin ryhmissä, minkä jälkeen joka ryhmästä valitaan pari mielenkiintoista tarinaa koko luokalle luettavaksi. © Jussa Lehtinen