PERHETERAPIAKOULUTUKSEN TYÖNOHJAUS AMMATILLISEN REFLEKTION KÄYNNISTÄJÄNÄ - WORKSHOP PERHETERAPIAN KOULUTTAMISESTA Jukka Harmainen Tapio Ikonen Aarno Laitila.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Advertisements

MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri.
Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
VAPAAEHTOISTEN TYÖNOHJAUS JA MENTOROINTI LAADUN VARMISTAJANA
Työnohjauksen hallinta
Huolen puheeksiottaminen
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: OPPIMISTYYLIT, OPPIMISNARRATIIVIT Andragogiikan näkökulmia perheterapian.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Erityistason perhe- ja pariterapiakoulutus Jyväskylässä
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Työnohjauksen hallinta
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Työnohjaus menetelmänä
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
FOKUKSESSA TYÖHYVINVOINTI
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Perhe- ja verkostotyön hyödyt ja haasteet Jukka Harmainen Veli-Matti Saarinen Koulutukset-
Tietoa työnohjauksesta
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Systeeminen lähestymistapa sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Ainetyöryhmien työn aloitus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Johdantoseminaari.
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Näin arvioimme tiimin toimintaa
KANSALAISYHTEISKUNNAN TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISPÄIVÄT 17-18
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kuntoutuksesta ja työttömyydestä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Esityksen transkriptio:

PERHETERAPIAKOULUTUKSEN TYÖNOHJAUS AMMATILLISEN REFLEKTION KÄYNNISTÄJÄNÄ - WORKSHOP PERHETERAPIAN KOULUTTAMISESTA Jukka Harmainen Tapio Ikonen Aarno Laitila jukka.harmainen@pp.inet.fi; o.tapio.ikonen@gmail.com; aarno.a.laitila@jyu.fi

Workshopin sisältö JH, TI, AL: oma käyttöteoria – minkä kuvittelemme itseämme ohjaavan AL: Työnohjauksen teoriasta ja orientaatioista JH: Koulutustyönohjaukset struktuuri ja oppimisen mahdollistuminen sen sisässä TI: Työnohjaajan roolin rakentuminen ja ohjattavan identiteetin suojelu agendan rakentumisessa Osallistujat: Mitä toimivia käytäntöjä itselle on matkan varrella karttunut: Mitä tarvitaan omaa työskentelyä koskevan reflektion käynnistämiseen – mitkä asiat sitä edistävät ja mitkä estävät?

Työnohjauksen teoriasta ja orientaatiosta työnohjauksen teoria ja orientaatiot käyttöteoria – artikuloitu teoria, ilmaistu teoria suhteessa funktioihin – Caplan joitakin tutkimustuloksia työnohjaajan toimenpiteistä

Teoriaa ja orientaatiota Kaksi yritystä määritelmäksi Työnohjaus on oman työn tutkimista, arviointia ja kehittämistä, joka tapahtuu koulutetun työnohjaajan avulla. Se on työhön, työyhteisöön ja omaan työrooliin liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden yhdessä tulkitsemista ja jäsentämistä. Työnohjauksessa ohjattava pohtii suhdettaan työhönsä. Ohjaaja ja mahdolliset muut osallistujat auttavat ohjattavaa näkemään itsensä ja työnsä entistä tarkemmin ja selvemmin. Työnohjaus on vuorovaikutusta, jossa sekä ohjaaja että ohjattavat oppivat toisiltaan. Työnohjaus auttaa jaksamaan työssä ja pysymään terveenä. = TYÖNOHJAUS ON OMAAN TYÖHÖN KOHDISTUVAA REFLEKTIOTA

Teoriaa ja orientaatiota ”Työnohjaus on työhön, työyhteisöön ja omaan työhön liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden tarkastelua ja jäsentämistä koulutetun työnohjaajan avulla. Työnohjauksen tavoitteena on vapauttaa voimia, luovuutta ja ajattelua työhön ja sen rajojen tunnistamiseen.” (Suomen Työnohjaajat ry, 2011) Super videre -> supervision -> työnohjaus Kun käsite kumpuaa paremmin näkemisestä, niin yhteistoiminnallisuus on iso haaste ja riskinä ohjaajan osaamisen korostuminen ja ohjattavan avuttomuuden lisääntyminen Ohjattavan toimijuuden tunnon tukeminen Työnohjaus ja sen lähityömuodot työnohjaus vrt konsultaatio työnohjaus vrt terapia

Teoriaa ja orientaatiota Työnohjauksen kolme agendaa/funktiota Opetuksellinen Tukeva Työn laadun varmistaminen Samalla tavalla kuin 3R-mallin osat nämäkin kietoutuvat toisiinsa, toteutuvat samanaikaisesti, mutta saattavat silti painottua eri tavoin eri vaiheissa ohjausprosessia Kaikki kolme funktiota ovat myös mahdollistamassa ja edistämässä ammatillista kehittymistä

Teoriaa ja orientaatiota Työnohjauksella on perinteisesti kaksi kontekstia eli oma työn yhteydessä toteutuva tai koulutukseen (esim. psykoterapeuttikoulutus, työnohjaajakoulutus) kuuluva työnohjaus Työnohjaus toteutuu yksilö-, työryhmä- tai työyhteisötyönohjauksena Yksilö- ja työryhmätyönohjauksessa tavallisimmin kaikki agendat ovat läsnä Työyhteisötyönohjauksessa taas opetuksellinen agenda on sivussa ja tukeva ja työn laadun varmistamisen agenda korostuvat

Teoriaa ja orientaatiota Asiakastyön työnohjausta tehdään lähinnä yksilötyönohjauksessa ja työryhmätönohjauksessa – suorana tai välillisenä Koulutuksen työnohjaus painottaa potilas-/asiakastyön prosessia Esim. Caplanin teos 1970-luvulta korosti vastuukysymysten erottavan työnohjausta ja konsultaatiota toisistaan siten, että työnohjaajan vastuu työnohjauksessa syntyvien ajatusten toteuttamisesta on suurempi kuin konsultin vastuu

Käyttöteoria ja ilmaistu teoria Kuten kaikessa auttamis- ja ihmissuhdetyössä todellisuus on kuvauksia ja kuvausyrityksiä rikkaampi Jos ohjaustilanteessa ohjattavan saa pohtimaan työtapaansa vaihtoehtoisista (≠ yhdestä oikeasta) näkökulmista, niin tarjoutuu mahdollisuus myös kuvausten rikastumiseen ja käyttöteorian muovaamiseen

Mitä tutkimus sanoo ohjaajasta Caplanin mainitsemat kolme funktiota toteutuvat työnohjausprosesseissa Johdonmukaisuus ja pitkäjänteisyys teemojen työstämisessä Uusi ymmärrys, positiiviset konnotaatiot ja ei-tietäminen Avoimilla kysymyksillä saa aikaan osallistuvaa pohdintaa Ohjaajien puheenvuorojen moniselitteisyys Huumori ja itsestä kertominen Oman aseman aktiivinen muuttaminen Lähde: Antikainen Reetta (2011) Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa. Psykologian pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto)

Jukan käyttöteoria ”Työnohjaajan tehtävä on tulla ajoissa paikalle, huolehtia työskentelyn ja keskustelun (”työnohjausrituaalin”) etenemisen rakenteista ja huolehtia työskentelyilmapiiristä” Koulutustyönohjauksissa myös erityisesti muistettava perustehtävä: Asiakkaan hyvä palvelu.

Perheterapian koulutustyönohjaus Koulutustyönohjaukset strukturoituneimpia omista työnohjauksista Perinne Jyväskylässä v. 1991 lähtien kouluttajayhteisö kehitellyt osana koulutusmallia työnohjauskäytäntöjä (yli 20 koulutusta) Koulutusmallin perusideana erilaisten terapiakoulukuntien vertailu, jolloin koulutettavien henkilökohtaisen integraation merkitys korostuu - tavoitteena tukea omaa hk tapaa tehdä perheterapiaa.

Ammatillisen reflektion aktivointi koulutustyönohjauksessa Tavoitteena aktivoida teorian, työnohjauksen ja oman terapian aineksien tiivistyvää vuoropuhelua koulutuksen edetessä Edellyttää a) työnohjausryhmien hyvää ryhmäytymistä, turvallista ilmapiiriä ja b) kouluttajayhteisön hyvää yhteispeliä

Reflektiota aktivoivat työmuodot HOPS Pakottaa tietoisemmin jäsentämään omia ammatillisia tavoitteita, vahvuuksia ja kehittämisalueita Auttaa suuntaamaan palautetta itselle merkityksellisiin teemoihin SUORA TYÖNOHJAUS Työ tulee avoimeksi, kaksoiskuvaus –asetelma / julkilausuttu vs. käyttöteoria. Syntyy monenlaisia reflektiivisiä positioita Toiminnan, ajattelun, elämysten yhdessä tutkiminen – palvelee monenlaisia oppijoita Edistää ryhmäytymistä

Reflektiota aktivoivat ..2 TYÖNOHJAUSLOMAKE Ohjaa systeemiseen havainnointiin Eri agendojen tutkiminen rinnakkain Suuntaa palautetta Intensifioi työnohjaustapahtumaa (esityöskentelystä seurantaan) PALAUTERAKENTEET Strukturoitu palautekierros (ohjattavan tunnelmat, case –analyysi, ohjattavan työskentely, kytkös teoriaan) Reflektiivinen palaute; ”Jos itse olisin ollut työntekijänä olisin…”)

Reflektiota aktivoivat…3 OPPIMISPÄIVÄKIRJA Mahdollistaa sisäisen dialogin tulemisen tietoisemmaksi Auttaa oman opiskeluprosessin kokonaisuuden hahmottamista OMA TERAPIA TYÖNOHJAUSRYMISSÄ Näyttää parhaimmillaan mahdollistavan henkilökohtaisten kokemusten ja reaktiotapojen tutkimisen erityisesti ammatillisessa kontekstissa

Reflektiota aktivoivat …4 ERILAISET TYÖNOHJAUSTEKNIIKAT Suora työnohjaus Nauhoitteiden katsominen Videoavusteinen mieleenpalauttaminen KOULUTUS- JA TYÖNOHJAUSPÄIVÄKIRJO- JEN PITÄMINEN Kouluttajat pysyvät ajan tasalla eri osioiden teemoista ja käydystä keskustelusta – mahdollistaa teorian ja käytännön sitomisen tiukemmin toisiinsa

Työnohjaajan kannalta Koulutustyönohjauksissa on samaan aikaan koetettava seurata asiakastyön prosessia, koulutettavan työskentelyä, koulutusryhmän toimintaa, opetuksellista prosessia ja omaa suhdetta työskentelyyn. Tehtävää helpottavat edellä kuvattujen työvälineiden ja työtapojen soveltaminen.