Uudistuvat työvoima- ja yrityspalvelut MYR:n koulutusjaoston kokous 4.9.2012 Kehittämispäällikkö Martti Rantala Ref. ylitarkastaja Tiina Korhonen; TEM.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
Tiedätkö, mitä aloittavan yrittäjän tulee tietää?
JTYPL:n VAIKUTUKSET TE-PALVELUIHIN
Uudistuvat työvoima- ja yrityspalvelut Palvelut ja tuottamistapa –ryhmän ehdotukset TE-toimiston uudistetuksi palveluvalikoimaksi.
TYÖ- JA ELINKEINOTOIMISTON TYÖNANTAJAPALVELUT
Työ- ja elinkeinoministeriö vammaisten työllisyyden edistäjänä
KOULUTUSTAKUU.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
1 Työministeriö Työvoiman kehittäminen ja ohjaus –tiimi Työministeriö Työvoiman kehittäminen ja ohjaus –tiimi OHJAUS seminaari.
Yhteishankintakoulutuksesta apua rekrytointiin
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Työolosuhteiden järjestelytuki
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
TYÖTAITAJA 2013–2014 ”Työelämän perussäännöt kunniaan”
Nuorten hankkeet MYR Minna Koljonen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Tampereen työllistämistuki
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Työllisyyspoliittista avustusta saavat hankkeet
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Työvoimakoulutus v Martti Rantala Koulutusjaostolle
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Yhteishaku. Mihin haen? Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Nuorisokoulutus.
Työolosuhteiden järjestelytuki Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 10 luku 3 § VnA JTYPL, 9: Ohje JTYPL, sivut 275, , ja.
T E - PALVELU - UUDISTUS MAAHANMUUTTAJIEN OSALTA Bahar Mozaffari
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Kuopion alueen työllisyyskokeilu
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
OPPISOPIMUKSEN ALOITTAMINEN Verkostoyhteistyö koko prosessin ajan:
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
TE-palvelut Marianne Selin-Mynttinen, Palvelupäällikkö Uudenmaan TE-toimisto, Tuetun työllistymisen palvelut.
Palkkatuki Työllisyyspoliittista avustusta saaneiden hankkeiden ja välityömarkkinatoimijoiden ja sekä työkokoukset.
Tavoitteena asiantuntevat ja asiakkaan palvelutarpeeseen pohjaavat palvelut
Satakunnan TE-toimisto
Uudenmaan ELY-keskus, erikoissuunnittelija Riitta Somero
TE-toimiston yrityspalvelut
Kasvupalvelu-uudistus
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Infotilaisuus välityömarkkinatoimijoille Muutoksia 2018 työttömyysturva, liikkuvuusavustus, aktiivimalli.
Uudenmaan ELY-keskus, erikoissuunnittelija Riitta Somero
Työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliset kokeilut 2017 ja
Uraohjauspalvelut työkyvyn muutostilanteissa
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työllisyyspoliittisen avustuksen käyttö ja rajoitukset
Palkkatuki ja starttiraha
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Uudistuvat työvoima- ja yrityspalvelut MYR:n koulutusjaoston kokous Kehittämispäällikkö Martti Rantala Ref. ylitarkastaja Tiina Korhonen; TEM

Hallituksen esitys laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta •TEM valmistelee hallituksen esitystä laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta •Valmistelun eteneminen: •Kesäkuu 2012: Luonnos hallituksen esitykseksi kuulemiskierrokselle kesäkuun loppuun mennessä (kuulemisaikaa n. 6-8 viikkoa) •Syyskuu 2012: Hallituksen esitys annetaan eduskunnalle •Alkuvuosi 2013: Laki julkisista työvoima- ja yrityspalveluista voimaan •TYO asettanut toimeenpanoryhmän varmistamaan ehdotettujen muutosten toimeenpanon (valtion talousarvio, ohjeet, esitteet, lomakkeet, mol.fi –sivut, sähköiset asiointipalvelut, URA, tilastot jne)

Valmisteilla oleva laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta •Laki uudistaa työ- ja elinkeinoviranomaisen järjestämisvastuulla olevia palveluja ja niihin liittyviä tukia ja korvauksia koskevan lainsäädännön kokonaisuudessaan •Lakiin kootaan säännökset seuraavista nykyisistä laeista, jotka kumotaan: •Laki julkisesta työvoimapalvelusta •Laki pienten ja keskisuurten yritysten osaamisen kehittämispalveluista •Laki työhallinnon asiakaspalvelun tietojärjestelmästä •Tavoitteena selkeyttää ja yksinkertaistaa julkisia työvoima- ja yrityspalveluja koskeva lainsäädäntö •Lain keskeinen sisältö muodostuu palvelujen sisällön määrittelystä •Palveluvalikoima uudistetaan osin sisällöllisesti

Ehdotus uudistetuksi palveluvalikoimaksi1/2 Palvelut: •Työnvälitys •Tieto- ja neuvontapalvelut •Osaamisen kehittämispalvelut •Ammatinvalinta- ja uraohjaus •Valmennus •Työnhakuvalmennus •Uravalmennus •Työhönvalmennus •Kokeilu •Koulutuskokeilu •Työkokeilu •Koulutus •Ammatillinen koulutus •Kotoutumiskoulutus •Palkkatuki •Yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalvelut •Starttiraha •Maksulliset yritystoiminnan kehittämispalvelut

Ehdotus uudistetuksi palveluvalikoimaksi2/2 Asiantuntija-arvioinnit •Osaamis- ja ammattitaitokartoitus •Työkyvyn tutkimus ja arviointi •Arvio yrittäjävalmiuksista ja yritystoiminnan edellytyksistä Palveluihin ja asiantuntija-arviointeihin liittyvät harkinnanvaraiset taloudelliset etuudet •Matka- ja yöpymiskustannusten korvaus •Muuttokustannusten korvaus •Kulukorvaus palveluun osallistuvalle •Työolosuhteiden järjestelytuki (selvitetään erikseen) •Työllisyyspoliittinen avustus •Investointiavustus

Työ- ja elinkeinotoimistojen yrityspalvelua vahvistetaan •Yrityksille ja muille työnantajille tarjottavia työvoima- ja yrityspalveluja olisivat: •Työnvälitys •Tieto- ja neuvontapalvelut •Erityisesti työvoiman saatavuus ja hankinta sekä yritystoiminnan kehittämismahdollisuudet •Palkkatuki •Työhönvalmentajan palvelut •Yhteishankintakoulutus •Maksulliset yritystoiminnan kehittämispalvelut

Alkavaa yrittäjyyttä tuetaan •Yrittäjyyttä uravaihtoehtona harkitsevalle ja yrittäjäksi aikovalle tarjolla olevat julkiset työvoima- ja yrityspalvelut: •Tieto- ja neuvontapalvelut •Yritystoiminnan käynnistäminen •Uravalmennus •Yrittäjäkoulutus •Alkavan yritystoiminnan tukeminen starttirahalla

Lain suunniteltu rakenne1/2 •Laki jakaantuisi 14 lukuun: •1 luku. Yleiset säännökset •2 luku. Työnhakija •3 luku. Työnvälitys •4 luku. Tieto- ja neuvontapalvelut, asiantuntija- arvioinnit, ammatinvalinta- ja uraohjaus, valmennus ja kokeilu •5 luku. Työvoimakoulutus •6 luku. Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu •7 luku. Palkkatuki •8 luku. Yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalvelut

Lain suunniteltu rakenne2/2 •9 luku. Kulukorvaus •10 luku. Palveluihin ja asiantuntija-arviointeihin liittyvät harkinnanvaraiset etuudet •11 luku. Julkisen työvoima- ja yrityspalvelun toimeenpano ja siihen liittyvä yhteistyö •12 luku. Työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmä •13 luku. Muutoksenhaku •14 luku Voimaantulosäännökset.

Valmennusta koskevat keskeiset ehdotukset1/3 •Esityksessä ehdotetaan, että nykyisin TE-toimistojen palveluvalikoimaan kuuluvista työnhakuvalmennuksesta, ohjaavasta koulutuksesta, ohjauksellisista ryhmistä, ammattialalle, yrittäjyyteen tai oppisopimukseen valmentavasta koulutuksesta ja työhönvalmennuksesta muodostettaisiin valmennus -niminen palvelu, joka jakaantuisi •Työnhakuvalmennukseen (max. 20 päivää/v), uravalmennukseen max. 40 päivää/v) ja työhönvalmennukseen (max. 50 h/v). •Valmennus kuvaisi nimenä paremmin palvelun sisältöä kuin ohjaava tai valmentava koulutus. •Työnhakuvalmennuksen tavoitteena olisi tukea ja ohjata henkilöasiakasta työn hakemisessa. •Työnhakuvalmennus yhdistäisi nykyisen työnhakuvalmennuksen ja työnhakuun painottuvan ohjaavan koulutuksen.

Valmennusta koskevat keskeiset ehdotukset 2/3 •Uravalmennuksella tuettaisiin ja ohjattaisiin henkilöasiakasta ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojen selkiyttämisessä, ammatilliseen koulutukseen hakeutumisessa ja työelämävalmiuksien kehittämisessä. •Uravalmennus yhdistäisi nykyiset ohjaukselliset ryhmät, ammatilliseen suunnitteluun painottuvan ohjaavan koulutuksen, työelämävalmiuksien jäsentämiseen ja kehittämiseen painottuvan ohjaavan koulutuksen sekä ammattialalle, yrittäjyyteen tai oppisopimukseen valmentavan koulutuksen. •Työnhaku- ja uravalmennuksen sisältöä olisi mahdollista painottaa eri tavoin valmennukseen osallistuvasta kohderyhmästä riippuen. Esimerkiksi eri palvelulinjojen asiakkaille tarjottavien työnhaku- ja uravalmennusten sisällöissä painottuisivat eri asiat.

Valmennusta koskevat keskeiset ehdotukset3/3 •Työhönvalmennuksen tavoitteena olisi tukea ja ohjata henkilöasiakasta työhön sijoituksessa ja työpaikalla suoritettavassa koulutuksessa. •Työhönvalmennuksella voitaisiin auttaa työnhakijaa työpaikan etsimisessä sekä tukea työnhakijaa ja työnantajaa työsuhteen alussa. •Työhönvalmennusta voitaisiin käyttää myös tukemaan asiakasta koulutukseen hakeutumisessa ja siirtymisessä sekä työpaikalla toteutettavan koulutuksen (palkkatuettu oppisopimuskoulutus ja TOPPIS) suorittamisessa. •Työhönvalmennusta voitaisiin tarjota sekä yksittäisille henkilöille että ryhmille.

Työvoimakoulutusta koskevat keskeiset ehdotukset •Termin muutos: Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus -> Työvoimakoulutus •Työ- ja elinkeinohallinto järjestää •ammatillista koulutusta (ml. yhteishankintakoulutus ja yritystoimintaa suunnitteleville tarkoitettu koulutus) •Kotoutumiskoulutusta (sis. kielikoulutusta, yleissivistäviä opintoja) •Nykyisin ohjaavana tai valmentavana koulutuksena tarjottua palvelua tarjottaisiin jatkossa työnhaku- tai uravalmennuksena. •Kielikoulutusta ja tietotekniikan opintoja sisällytetään tarpeellisessa laajuudessa ammatilliseen koulutukseen ja valmennukseen. •Sivutoimiset yleissivistävät ja ei-ammatillisesti suuntautuneet kieli- ja tietotekniikkaopinnot mahdollisia työttömyysetuutta menettämättä •Työvoimakoulutusta koskevissa säännöksissä huomioidaan v alussa voimaan tullut ns. SORA-lainsäädäntö

5 luku Työvoimakoulutus (luonnos) •1 §. Työvoimakoulutuksen tavoitteet •Työvoimakoulutuksena tarjottaisiin ammatillisia valmiuksia antavaa koulutusta ja kotoutumiskoulutusta •2 §. Korkeakoulututkintoon johtavien opintojen hankkiminen työvoimakoulutuksena •Vastaisi asiasisällöltään pääosin voimassa olevan lain 6 luvun 1 a §:ää •Jatkossa mahdollista hankkia myös yksittäisenä opiskelijapaikkana •Keskeytyneiden korkeakouluopintojen loppuun saattaminen työvoimakoulutuksena: •Edellytyksenä aiemmin harjoitettujen kk-opintojen todisteellinen vähintään vuoden keskeytyminen •Jäljellä olevien opintojen suorittamisaika •Opistoasteen tutkinnon ja ulkomailla suoritetun vastaavantasoisen tutkinnon täydentäminen saman alan korkeakoulututkinnoksi

5 luku Työvoimakoulutus (luonnos) •3 §. Opiskelijavalinta •Vastaa asiasisällöltään pääosin voimassa olevan lain 6 luvun 6- 7 §:iä •Työ- ja elinkeinotoimiston toteama koulutustarve opiskelijavalinnan edellytykseksi •Alle 20-vuotiaan valitseminen ammatillisia valmiuksia antavaan työvoimakoulutukseen: •oppivelvollisuuden suorittanut •koulutuksen suorittaminen ei ole mahdollista tai muutoin tarkoituksenmukaista omaehtoisena opiskeluna

5 luku Työvoimakoulutus (luonnos) •4 §. Opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet •Opiskelijalla on oikeus saada opetusta ja suorittaa opintoja työvoimakoulutuksen keston ajan •Opiskelijalla velvollisuus osallistua opetukseen ja edetä opinnoissaan koulutus- tai opintosuunnitelmassa tarkoitetulla tavalla •Kk-opintojen riittävä eteneminen 5 op / opiskelukuukausi •SORA-lainsäädännön huomioiminen (opiskeluoikeuden peruuttaminen ja siihen liittyvät menettelyt, huumausainetestaus) •5 §. Koulutuksen keskeyttäminen •Päätös koulutuksen keskeyttämisestä, jos opiskelija ei etene opinnoissaan 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla tai on luvatta poissa yhtäjaksoisesti viisi opetuspäivää

5 luku Työvoimakoulutus (luonnos) •6 §. Koulutukseen liittyvä työssäoppiminen ja harjoittelu •Vastaisi pääosin voimassaolevaa 6 luvun 10 §:ää •7 §. Koulutuksen yhteishankinta •Vastaisi pääosin voimassaolevaa 6 luvun 3 §:ää •Yrittäjä itse voi jatkossakin osallistua työntekijöilleen järjestettyyn yhteishankintakoulutukseen, mutta työ- ja elinkeinoviranomaisen maksama osuus yrittäjän koulutuksesta de minimis –tukea.