Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TE-palvelut 6.10.2015 Marianne Selin-Mynttinen, Palvelupäällikkö Uudenmaan TE-toimisto, Tuetun työllistymisen palvelut.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TE-palvelut 6.10.2015 Marianne Selin-Mynttinen, Palvelupäällikkö Uudenmaan TE-toimisto, Tuetun työllistymisen palvelut."— Esityksen transkriptio:

1 TE-palvelut Marianne Selin-Mynttinen, Palvelupäällikkö Uudenmaan TE-toimisto, Tuetun työllistymisen palvelut

2 TE-palvelut perustuvat lakiin julkisista työvoima- ja yrityspalveluista(JTYPL)
Monipuoliset ja selkeät palvelut henkilöasiakkaille sekä yrityksille, yhteisöille ja muille työnantaja-asiakkaille. Tehokkaat, riittävät, yhdenmukaiset ja tasalaatuiset palvelut koko maassa. Yhä paremmat mahdollisuudet asioida verkossa, puhelimitse tai kasvokkain tilanteeseen parhaiten sopivalla tavalla.

3 Alueelliset TE-palvelut
Uudenmaan TE-toimisto Varsinais-Suomen TE-toimisto Satakunnan TE-toimisto Hämeen TE-toimisto Pirkanmaan TE-toimisto Kaakkois-Suomen TE-toimisto Etelä-Savon TE-toimisto Pohjois-Savon TE-toimisto Pohjois-Karjalan TE-toimisto Keski-Suomen TE-toimisto Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto Pohjanmaan TE-toimisto Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto Kainuun TE-toimisto Lapin TE-toimisto

4 TE-TOIMISTON YDINPROSESSIT
Asiakkaaksi tuleminen Palvelutarpeen arviointi

5 Palvelumalli TE-toimistossa on 3 palvelulinjaa
Työnvälitys- ja yrityspalvelut Osaamisen kehittämisen palvelut Tuetun työllistymisen palvelut Asiakkaat ohjautuvat palvelulinjoille palvelutarpeensa mukaisesti. Palvelumalli ei perustu erityispalveluihin tai asiakasryhmittäisiin erillisyksiköihin Ei erityisiä ammatillisen kuntoutuksen palveluja Asiakkaita, joilla on vamma tai sairaus, joka vaikeuttaa työllistymistä, palvellaan kaikilla palvelulinjoilla.

6 Työnhakijan määritelmä
Henkilöasiakas, joka on käynnistänyt työnhakunsa ja pitänyt sen voimassa Työtön Ei työ- eikä virkasuhteessa Ei työllisty yrittäjänä eikä omassa työssään Ei ole päätoiminen opiskelija Työtön työnhakija Täyttää työnhakijan ja työttömän määritelmän Eläkeiän saavuttaneet ja työkyvyttömyysetuutta saavat työnhakijaksi rekisteröityneet ja tosiasiallisesti työtä vailla olevat ovat työttömiä työnhakijoita.

7 Eläkeiän saavuttaneet ja työkyvyttömyysetuutta saavat työnhakijaksi rekisteröityneet ja tosiasiallisesti työtä vailla olevat ovat työttömiä työnhakijoita. Määritelmällä on merkitystä myönnettäessä palkkatukea, työnhakumatkasta aiheutuvia matka- ja yöpymiskustannusten korvauksia ja muuttokustannusten korvauksia. Lisäksi työttömän työnhakijan määritelmällä on merkitystä tarkasteltaessa työllistymissuunnitelmaan oikeutettujen henkilöiden piiriä. Muiden julkisten työvoimapalvelujen tarjoaminen ei edellytä, että henkilö on työtön työnhakija.

8 Palvelut Tieto- ja neuvontapalvelut Työnvälitys
Ammatinvalinta- ja uraohjaus Valmennus Työnhakuvalmennus Uravalmennus Työhönvalmennus Kokeilu Työkokeilu Koulutuskokeilu Koulutus Työvoimakoulutus Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu Palkkatuki Yritystoiminnan käynnistämispalvelut Palveluprosessiin liittyvät asiantuntija-arvioinnit

9 Työkokeilu Ei-työsuhteinen palvelu, joka toteutetaan aina työpaikalla.
Työkokeilun käyttötarkoitus Ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojen selvittäminen Nuoret ja muut ammatillista koulutusta vailla olevat Alaa tai ammattia rakennemuutostilanteesta, terveydellisistä syistä tms. vaihtavat Yrittäjyyttä suunnittelevat Työmarkkinoille paluun tukeminen Henkilöt, jotka ovat olleet pitkään poissa työmarkkinoilta pitkittyneen työttömyyden tai muun syyn vuoksi (esim. perhevapaat)

10 Sopimus työkokeilusta
Ennen työkokeilun alkamista työkokeiluun osallistuva, TE-toimisto ja työkokeilun järjestäjä tekevät yhdessä kirjallisen työkokeilusopimuksen. Sopimukseen kirjataan: Tavoite Tehtävät Kokonaiskesto (max 6kk samalla järjestäjällä) Päivittäinen ja viikoittainen kesto Työkokeilun valvonnasta työpaikalla vastaava

11 Koulutuskokeilu Kohderyhmä ammatillista peruskoulutusta vailla olevat henkilöasiakkaat ja ammatinvaihtajat, jotka tarvitsevat tukea sopivan koulutusalan varmistamiseksi. Palvelun sisältö: Opettajien ja oppilaanohjaajien kanssa keskustelut Opiskeluun tutustuminen ja oppituntien seuranta Työ- ja toimintakyvyn arviointi suhteessa koulutusalan valintaan ja ammatissa toimimisen edellytyksiin Oppilaitokseen tutustuminen esim. tilat, asuminen, esteettömyys, oppilashuolto Enintään 10 pv kerrallaan.

12 Työolosuhteiden järjestelytuki
Työnantajan mahdollista hakea, jos työhön palkattavan tai työssä olevan henkilön vamma tai sairaus edellyttää työvälineiden hankkimista tai välttämättömiä työpaikalle tehtäviä muutoksia tai toisen työntekijän antamaa apua. Myöntäminen edellyttää, että työntekijällä on lääkärin todistuksella todettu vamma tai sairaus. Lääkärin todistuksessa on oltava kuvaus haitasta ja sen kestosta. Mikäli on kyseessä synnynnäinen tai pysyvä ja näkyvä haitta on vanhempikin lääkärinlausunto tai hoitoseloste riittävä.

13 Tukea ei myönnetä vakavaraiselle työnantajalle eikä hankintoihin, jotka kuuluvat normaalien työnantajavastuiden piiriin tai muun lain perusteella hankittaviksi. Ammatillisena kuntoutuksena saadut apuvälineet ovat henkilökohtaisia eli seuraavat työntekijää, jos työsuhde päättyy; työolosuhteiden järjestelytuella hankitut apuvälineet jäävät työnantajalle. Työnantaja hakee lomakkeella, jota on saatavilla Internetistä TEM685 (suomi.fi) tai TE-toimistoista. Hakemuksen liitteenä tulee olla lääkärinlausunto, kustannusarvio ja tarvittaessa fysioterapeutin lausunto.

14 Tuen määrä Korkeintaan 4000 € henkilöä kohden.
Työssä olevan työntekijän kohdalla tuen edellytyksenä työnantajan osallistuminen kustannusten rahoittamiseen kohtuulliseksi katsottavalla määrällä. Toisen henkilön antamaa apua voidaan korvata järjestelytukena enintään 400 €/kk (20 h x 20 €), max 18 kuukauden ajan.

15 Palkkatuki Palkkatuki on työttömän työnhakijan työllistymisen edistämiseksi tarkoitettu TE-toimiston myöntämä tuki, jota voidaan myöntää työnantajalle palkkauskustannuksiin. Vaikka palkkatuki maksetaan työnantajalle, lähtee tuen myöntäminen aina työnhakijan tarpeista.    Tuen myöntäminen edellyttää aina, että tuella palkattavan tuottavuuden arvioidaan olevan alentunut kyseiseen tehtävään. Tuottavuuden alentuma voi johtua esimerkiksi puutteista osaamisessa, vammasta tai sairaudesta tai pitkittyneestä työttömyydestä. Vammasta tai sairaudesta on esitettävä nykytilannetta kuvaava, ajantasainen lääkärinlausunto. Vamma tai sairaus ei ole automaattisesti peruste myöntää palkkatukea, vaan työkyvyn on oltava alentunut nimenomaan tarjolla olevaan tehtävään.      

16 Palkkatuen määrä ja enimmäiskesto
Tuen määrä ja enimmäiskesto määräytyvät tuella palkattavan työttömyyden keston tai vamman/sairauden perusteella. 30 %, jos työttömyys on kestänyt alle 12 kuukautta; tukijakso enintään 6 kk 40 %, jos työttömyys kestänyt vähintään 12 kuukautta 14 kuukauden aikana; tukijakso enintään 12 kk 50 %, jos työttömyys kestänyt vähintään 24 kuukautta 28 kuukauden aikana; tukijakso enintään 12 kk, voidaan myöntää vielä 12 kk, mutta tuen määrä 30 %  50 % koko työsuhteen ajalta, kuitenkin enintään 24 kk kerrallaan, jos vamma tai sairaus olennaisesti ja pysyvästi alentaa tuottavuutta tarjolla olevassa tehtävässä.

17 Työhönvalmennus Henkilöasiakkaille, jotka tarvitsevat tukea työmarkkinoille siirtymiseen ja siellä pysymiseen. Työpaikan etsimiseen (työhakemuksen tekeminen, yhteydenotot työnantajiin ja haastatteluun valmistautuminen, hakutilanteen analysointi), työsopimuksen solmimiseen ja/tai työsuhteen vakiinnuttamiseen.

18 Uravalmennus Uravalmennus on tarkoitettu henkilöasiakkaalle, joka on vailla ammatillista koulutusta, harkitsee alan vaihtoa, on palaamassa takaisin työelämään tai harkitsee yrittäjyyttä. Uravalmennukseen voi liittyä lyhytkestoista tutustumista työtehtäviin työpaikalla, mutta ei työharjoittelua.  Uravalmennus on pääsääntöisesti ryhmämuotoista ostopalvelua, jonka sisältö voidaan räätälöidä erilaisille kohderyhmille.

19 Asiantuntija-arvioinnit
Osaamis- ja ammattitaitokartoitus Kartoituksia voidaan hankkia tilanteissa, joissa on tarpeen selvittää yksittäisen asiakkaan osaaminen, erityisosaaminen tai osaamisen puutteet perusteellisemmin kuin ne voidaan TE -toimiston toimesta kartoittaa. Työkyvyn arviointi TE-toimisto voi ostopalveluna hankkia työkyvyn arvioinnin terveydenhuollon yksiköltä, kuntoutuslaitokselta tai yksittäiseltä asiantuntijalta asiakkaalle, jolla on sellainen diagnosoitu vamma tai sairaus, jonka arvioidaan vaikuttavan mahdollisuuksiin saada työtä. Työkyvyn arviointi hankitaan tilanteessa, jossa asiakkaan työ- ja toimintakykyä pitää tarkemmin tai yksilöidymmin selvittää suhteessa 1) hakuammattiin; tai 2) suunniteltuun koulutukseen tai uuteen ammattiin

20 Yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arviointi
TE-viranomainen voi hankkia yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arviointeja. TE-hallinnon ulkopuolisia asiantuntijapalveluja voidaan käyttää tarvittaessa silloin, kun TE- toimisto katsoo tälle olevan tarvetta. TE-hallinnon ulkopuolinen asiantuntijapalvelu voi sisältää tapauskohtaisen harkinnan perusteella starttiraha-asiakkaiden ohjausta, neuvontaa ja asiantuntijalausunnon Muut asiantuntija-arvioinnit TE-viranomainen voi hankkia muita asiantuntija-arviointeja henkilöasiakkaan osaamisen, ammattitaidon, soveltuvuuden sekä työ-, yritystoiminta- ja koulutusvaihtoehtojen selvittämiseksi.

21 Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella
Edellytykset Työnhakijana Täyttänyt 25 vuotta opintojen tukemisen alkaessa TE-toimiston toteama koulutustarve Opiskelun katsotaan olennaisesti parantavan työnhakijan mahdollisuuksia työllistyä avoimille työmarkkinoille Opintojen tulee olla päätoimisia Opiskelijaksi ottamisesta päättää aina oppilaitos. Työnhakijan on haettava opintoihin samoin ehdoin kuin muidenkin koulutukseen hakevien. 

22 Työvoimakoulutus Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti yli 20-vuotiaille työttömille tai henkilöille, joita uhkaa työttömyys. Ammatillinen työvoimakoulutus on pääosin tutkintotavoitteista. Siinä voi suorittaa perus- ammatti- tai erikoisammattitutkinnon tai tutkinnon osan. Lisäksi tarjolla on jatko- ja täydennyskoulutusta sekä yrittäjäkoulutusta yritystoimintaa käynnistäville tai harkitseville. Työvoimakoulutukseen hakeudutaan TE-toimiston kautta.

23 Starttiraha Starttiraha edistää uutta yritystoimintaa ja työllistymistä. Se turvaa yrittäjän toimeentulon siltä ajalta, jonka yritystoiminnan käynnistys ja vakiinnuttaminen arviolta kestää – kuitenkin enintään 18 kuukauden ajan. Starttiraha muodostuu perustuesta, joka on 32,80 euroa päivältä vuonna 2015 lisäosasta, jonka suuruus vaihtelee tapauksittain TE-toimiston harkinnan mukaan. Lisäosa on enintään 60 prosenttia perustuen määrästä. TE-toimisto päättää, myönnetäänkö hakijalle starttiraha. Päätöksessä otetaan huomioon muun muassa alan yritysten kilpailutilanne ja uuden yritystoiminnan tarve paikkakunnalla.

24 Starttirahan edellytykset
Työtön työnhakija. Ei työtön, mutta siirtyy kokoaikaiseksi yrittäjäksi esim. palkkatyöstä, opiskelusta tai kotityöstä. TE-toimisto myöntää starttirahan vasta, kun on selvittänyt, että yrittäjyys on hakijalle sopiva vaihtoehto työllistyä. Päätoiminen yrittäjyys. Riittävät valmiudet aiottuun yritystoimintaan. Mahdollisuudet jatkuvaan kannattavaan toimintaan. Tarpeellisuus toimeentulon kannalta. Yritystoiminnan aloitus vasta sen jälkeen, kun tuki on myönnetty.

25 www.te-palvelut.fi Palvelua 24/7


Lataa ppt "TE-palvelut 6.10.2015 Marianne Selin-Mynttinen, Palvelupäällikkö Uudenmaan TE-toimisto, Tuetun työllistymisen palvelut."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google