Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kasvupalvelu-uudistus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kasvupalvelu-uudistus"— Esityksen transkriptio:

1 Kasvupalvelu-uudistus
Ajankohtaiskatsaus 3/2017 Eri diasarjoista koottuna Kjell Henrichson

2

3

4

5 Kasvupalvelun sisältövalmistelu
Tehtävät ja palvelut –valmisteluryhmä (pj. Patrikainen) Palvelutarjooman arviointi ja uudistaminen – synkronointi sisältölakien valmistelun kanssa Palveluprosessien ja –mallien kuvaaminen – avainprosessien kuvaukset palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen Asiakaslähtöisyyden ja -kokemuksen vahvistaminen valmistelussa Rajapinnat eri hallinnonalojen palvelujen välillä – tunnistaminen ja arviot; synkronointi maakuntauudistuksen Palvelut ja prosessit –työryhmän kanssa Järjestäminen, tuottaminen ja tieto –valmisteluryhmä (pj. Jouppila) Kasvupalvelun monikanavamalli – kanavalinjaukset prosessimäärittelyn pohjalta Järjestämistoiminto ja –osaaminen – järjestämisen ydinprosessit ja hankintaosaaminen Markkinoiden rakentamisen mekanismit – nykytila, vuoropuhelu ja markkinoille siirtymisen toimenpiteet Valinnanvapaus ja asiakkaiden vahvistuva rooli – valinnanvapauden ala ja mekanismit Tiedolla johtaminen ja laadunhallinta – synkronointi maakuntauudistuksen vaikuttavuus- ja kustannustietoryhmän kanssa Vaikuttavuusinvestoinnin toiminta- ja rahoitusmallin arviointi kasvupalveluissa

6

7

8

9

10

11 Säädösvalmistelun tilanne – Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalvelusta Laki rekrytointi- ja osaamispalveluista

12 Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista luo perustan maakunnallisille kasvupalveluille
Maakunnallisina kasvupalveluina voidaan järjestää seuraavia palvelukokonaisuuksia: rekrytointeja ja osaamista, yritystoimintaa ja yrittäjyyttä, innovaatioiden kehittämiselle edellytyksiä luovia, kansainvälistymistä ja rahoitusta muita palvelukokonaisuuksia tai palveluita maakuntalain 6 § 1 momentin 9 kohdan mukaisen toimivaltansa rajoissa. Maakunnalliset kasvupalvelut ovat lähtökohtaisesti harkinnanvaraisia Työ- ja elinkeinoministeriö • 

13 Maakunnan järjestämisvastuu
Maakunnan järjestämisvastuuseen kuuluu: palvelujen tarveharkinta ja maakunnan resurssien käyttämistä koskeva päätöksenteko; palvelujen saatavuuden varmistaminen siten, että asiakas voi mahdollisimman monen palvelun osalta valita tarvitsemansa palvelun tuottajan useammasta kuin yhdestä vaihtoehdosta; ja palvelujen tuottajana olevan maakunnan yhtiön ohjaaminen silloin, kun palvelujen saatavuutta ei muutoin ole voitu varmistaa. Maakunta vastaa aina siitä, että maakunnassa on tarjolla rekrytointi- ja osaamispalveluita; kotoutumisen edistämisestä annetun lain 12 §:ssä tarkoitetun työttömänä työnhakijana olevan maahanmuuttajan kanssa laaditaan kotoutumissuunnitelma; 57 vuotta täyttäneelle työttömälle työnhakijalle, jonka oikeus palkansaajan työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta, järjestetään koulutus- tai työntekomahdollisuus siten kuin siitä erikseen säädetään (työllistämisvelvoite) Maakunnan on huolehdittava (siten kuin erikseen säädetään): asiakkaan oikeuksista, velvollisuuksista ja etuuksista tiedottamisesta palvelujen käyttöön liittyvästä neuvonnasta palvelutarpeen arvioinnista näihin liittyvästä ohjauksesta Työ- ja elinkeinoministeriö • 

14 Maakunnan viranomaistehtävät
Maakunnan tulee hoitaa viranomaistehtävinä henkilölle maksettavien tukien tai korvausten myöntäminen palkkatuen myöntäminen yritykselle tai muulle työnantajalle yritykselle myönnettävät muut tuet, jos haetun tuen arvo ylittää euroa tuen tai korvauksen maksatuksen keskeyttämistä, lopettamista tai takaisinperintää koskevan päätöksen tekeminen työttömyysetuudella tuettua omaehtoista opiskelua koskevat ratkaisut päätös työnantajalle tai yritykselle tarjottavien rekrytointi- ja osaamispalvelujen epäämisestä työntekijän ja elinkeinonharjoittajan oleskelulupaan liittyvät tehtävät Euroopan unionin rakennerahastokauden 2014–2020 ja Euroopan unionin globalisaatiorahaston varoin rahoitettuja hankkeita koskeva päätöksenteko. Työ- ja elinkeinoministeriö • 

15 Laki rekrytointi- ja osaamispalveluista 1/2
Korvaa (tarpeellisilta osin) julkisesta työvoima ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012, JTYPL) Valmistelun lähtökohtana on, että palveluista säädetään vain tarpeellisilta osin : Asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet Kv-sopimusvelvoitteet Yksittäisistä palveluista säätämisen sijasta tavoitteena säätää reunaehdoista, jotka huomioitava järjestettäessä palveluja Mistä säädetään: Työnhaun aloitus, voimassaolo/päättyminen, palvelutarpeen arviointi määräajoin, työnhakijan informointi Rekrytointipalvelut Osaamispalvelut: Ammatinvalinta- ja uraohjaus, kasvupalvelukoulutus (ei-tutkintoon johtava ammatillisia valmiuksia antava koulutus, kotoutumiskoulutus) Reunaehdot työpaikalla toteutettavalle ei-työsuhteiselle palvelulle (nykyinen työkokeilu, rekrytointikokeilu) Työllistämisvelvoite Erinäiset säännökset Työ- ja elinkeinoministeriö • 

16 Laki rekrytointi- ja osaamispalveluista 2/2
Lähtökohta: Uudessa laissa ei säädettäisi seuraavista asioista, jotka sisältyvät nykyiseen JTYPL:iin: Tieto- ja neuvontapalvelut Asiantuntija-arvioinnit Valmennukset Koulutuskokeilu Matka- ja yöpymiskustannusten korvaukset Työolosuhteiden järjestelytuki Työllisyyspoliittinen avustus TY-neuvottelukunta Työttömyysturvalakiin siirtyisivät säännökset: Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu Kulukorvaus Kasvupalvelujen rahoituslaissa säädettäisiin: Palkkatuki Starttiraha Työ- ja elinkeinoministeriö • 

17 Valmistelussa olevia asioita:
Yhdenvertaisuuden varmistaminen (harkinnanvaraisuus / minimipalvelut) Heikossa työmarkkina-asemassa olevat / sote- ja kasvupalvelujen integraatio Työnhakijan palveluprosessista linjattava ne asiat, joista tarpeen säätää laissa Työnhaun alkamiseen, voimassaoloon ja lakkaamiseen liittyvät kysymykset – verkkopalvelut / ei verkkopalveluja käyttävät asiakkaat Palveluprosessin etenemiseen, palvelujen tarjoamiseen ja valinnanvapauteen liittyvät kysymykset Työnhakijan palveluprosessista tunnistettava ne seikat, joihin liittyy tiedon keräämistä ja siirtymistä Asiat, jotka huomioitava lainsäädännössä (tietojen salassapito, käsittely, tietojen vaihto jne.) Asiat, jotka on huomioitava järjestelmäarkkitehtuurin näkökulmasta Työ- ja elinkeinoministeriö • 

18 Kasvupalvelulaki lausunnolla
1. Säädösvalmistelun aikataulut 23.2. I-paketti edus- kunnalle 27.4. valinnan-vapauslaki eduskunnalle 22.6. I-paketti ja valinnanvapaus hyväksytään 1.7. Maakuntalaki voimaan II -paketti eduskunnalle Valinnanvapauslaki lausunnolla II-paketti lausunnolla Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Eduskun- nalle Rahoituslain täydennys lausunnolla Eduskun-nalle Kasvupalvelulaki lausunnolla LAUSUNTOAIKA 8 VIIKKOA Tehtäviä koskeva muutos lausunnolla (eduskunnalle 9/17) *) Sisältölait: Laki rekrytointi ja osaamispalveluista Laki kotoutumisen edistämisestä Laki alke ja kasvup.n rahoittamisesta ”Tietojärjestelmälaki” - omassa aikataulussaan TEM-sisältölait lausunnoilla (eduskunnalle 9/17) Työ- ja elinkeinoministeriö • 

19 ”LAKI ALUEIDEN KEHITTÄMISEN JA KASVUPALVELUIDEN RAHOITTAMISESTA”
Mikko Ojala

20 Yleistä /2 Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan sekä maakuntien liittojen tukien myöntämistä koskevat säännökset kootaan yhteen lakiin, jossa säännellään tukien myöntämisen yleisistä ehdoista, tukimuotokohtaisista erityisehdoista sekä tukien myöntämiseen liittyvästä hallinnollisesta menettelystä. Koskee myös eräitä sosiaali- ja terveysministeriön myöntämiä tukia. Tukien kohteena yritykset, yhteisöt (ja luonnolliset henkilöt). Työ- ja elinkeinoministeriö • 

21 Yleistä /2 Lain ulkopuolelle jää valtakunnallisten toimijoiden, kuten Tekesin, Finnveran, Finpron ja Tesin toiminta (poikkeuksena Tekesin RR –hallinto). Lain perusteella voidaan myöntää sekä EU- osarahoitteisia että kansallisesti rahoitettuja tukia. Tavoitteena mahdollistava sääntely ja sääntelyn purku. Työ- ja elinkeinoministeriö • 

22 Lain rakenne 1 LUKU Yleiset säännökset
1 LUKU Yleiset säännökset 2 LUKU Yritykselle myönnettävät tuet  3 LUKU Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja investointitoimintaan 4 LUKU Palkkatuki 5 LUKU Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen 6 LUKU Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen 7 LUKU Euroopan Unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset 8 LUKU Erinäiset säännökset   Työ- ja elinkeinoministeriö • 

23 Lain rakenne 1 LUKU Yleiset säännökset
1 LUKU Yleiset säännökset 2 LUKU Yritykselle myönnettävät tuet  3 LUKU Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja investointitoimintaan 4 LUKU Palkkatuki 5 LUKU Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen 6 LUKU Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen 7 LUKU Euroopan Unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset 8 LUKU Erinäiset säännökset   Työ- ja elinkeinoministeriö • 

24 Maakuntauudistuksen vaikutuksia lakiin kotoutumisen edistämisestä
Maahanmuuttojohtaja Sonja Hämäläinen Työllisyys- ja yrittäjyysosasto

25

26 Palvelulomaketyöskentely työvoimapalvelukokonaisuuden alatyöryhmässä
Case: Muutosturvaneuvonta Henrichson Kjell

27 Kaikki otteet: Yhteistyötahokokouksen esityslistan liite 20.3.2017
Virta Tatu

28 Virta Tatu

29 Virta Tatu

30 Virta Tatu

31 Virta Tatu

32 Virta Tatu

33 Virta Tatu


Lataa ppt "Kasvupalvelu-uudistus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google