HAMK verkko-opetus Jaana Kullaslahti 30.01.2011
Tietohallinto (eworking & HelpDesk) määrittää digitaalisen työskentelyn kehittämisen strategiset linjaukset ja niistä johdettavat toimenpiteet koulutus-, T&K -ja tietohallintastrategiaan tekee esitykset henkilöstön koulutuksesta, opetusteknologian hankinnoista tiedottaa ajankohtaisista asioista johtotiimille ja ideoi yhdessä T&K –hankkeita - laatii kehittämissuunnitelman TASO-kausittain HAMKin verkko-osaamisen tuki ja kehittäminen Digitaalisen työskentelyn ja verkko-opetuksen kehittäminen -ohjausryhmä Kehittämistiimi, verkko-opetuksen asiantuntija (1) suunnittelija/koordi-naattori (3) Hekilöstön taitojen kehittäminen - koulutus, suunnittelun tuki, ohjaus, konsultointi verkko-opetuksen työkalujen käytön tuki , ohjaus ja koulutus tukimateriaali Joustavan opiskelija-liikkuvuuden edistämi-nen Kehittämistyö strategiatyö asiantuntijatehtävät projekteissa ja kehittämisryhmissä verkostotoiminta ja yhteistyöhankkeet Tutkimus- ja kehittämistyö uusien innovaatioiden ja teknologioiden tutkiminen strategiatyö asiantuntijatehtävät projekteissa ja kehittämis-ryhmissä verkostotoiminta ja yhteistyöhankkeet Koulutuksen kehittämispalvelut Kirjasto Infra, laitteet ja ohjelmistot - valinta, ylläpito, asennus käyttäjähallinta HelpDesk koulutus, ohjaus, konsultointi ohjeet T&K (fokusryhmät ja hankkeet) Tietohallinto (eworking & HelpDesk) AOKK, Biotalous, Elinympäristö, Hyvinvointi, Toimitusketjujen hallinta, Teknologiateollisuus, Teollisuuden palveluliiketoiminta, Yrittäjyys ja liiketoiminta, YAMK, Kielikoulutuskeskus KT-keskukset Digitaalisen materiaali tuotanto, hallinta ja tuki ? Jokaisessa KT:ssa: verkko-opetuksen vastuuhenkilö verkko-opetuksen assitentti/tietotyö ope verkossa toimivat opettajat (valmennus, suunn. toteutus), resursointi toiminnan mukaan
Roolit ja tehtävät KT-keskuksissa koordinointi ja tuki Kehittämistiimi – HAMK kehittäminen ja koordinointi KT-keskuksissa koordinointi ja tuki Verkko-opetuksen asiantuntija verkko-opetuksen kehittämistyö ja verkoston koordinointi KT:n vastuuhenkilöiden tuki yhteistyö tietohallinnon, T&K:n sekä KT:n vastuuhenkilöiden kanssa digiohryn ohjausryhmä valmennuksen organisointi ja mahdoll. koulutus - HAMKin virtuaaliamk-toiminta valtakunnalliset verkostot (esim. virtuaaliamk, metropolia-alue) Verkko-opetuksen vastuuhenkilö (1-3/KT) - tilanneanalyysi KT:ssa - koulutus ja tuki: organisointi ja mahdoll. itse kouluttaa ja tukee - yhteydet :muiden KT-keskusten vastuuhenkilöt (tapaamiset 2x lukukausi),tietohallinto, tukipalvelut ja T&K - KT:n virtuaaliamk toiminta - uusien työkalujen testaus, valinta ja käyttöönotto (organisointi) - tiedotus: HAMKin yleiset verkko-opetusasiat & muiden välittämä - koulutus ja osaamisen ylläpito (esim. yhteiset seminaari- ja konferenssimatkat ) Verkko-opetuksen assistentti - perehtyy uusiin työkaluihin -> opastaa näiden käytössä - ratkoo arjen pienet ongelmat, tuki sisällöntuotannossa - ennen toteutusta suunnittelee opettajan kanssa toteutuksen - toteutuksen aikainen tuki: opiskelijoiden ja opettajien saatavilla (myös ilta- ja vl-opetuksessa) - tuntemus KT:n toimintatavoista, verkko-opintojaksoista, työkaluista, materiaaleista - ympäristöjen testaukset ennen opetusta ja tarvittaessa sen aikana - tuki istunnoissa (esim. WebEx-tallenteet, Second Life opastus) - toteutuksen palaute ja kehitys kootaan palaute yhteen ja käsitellään muutoksia varten - verkko-opetuksen kehitystyö KT:ssa yhteistyössä vastuuhenkilön ja opettajien kanssa Suunnittelija/koordinaattori Moodle kehitys, koulutus ja opettajien tuki WebEx-koulutus ja opettajien tuki Second Life kehitys, koulutus ja opettajien tuki opettajien tuutorointi sisällöntuotantoprosessissa hamk ja valtakunnalliset verkostot (virtuaaliamk, moodle-rengas yms)
- etäasennukset ja -säädöt, tietojenkäsittelyn mikrotuki Taulukko 1. Roolit ja tehtävät verkkotutkinnoissa (esim. Yrittäjyys ja liiketoiminta KT) Tuutoropettaja Opintojakson opettaja Tekninen tuki - ohjausympäristö Moodlessa, samassa myös opiskelijana ammattikorkeakoulussa opintojakso - vuoden opintopolku näkyvissä Moodlessa - käytössä kalenteri - tukena koulutus- ja opintosihteerit, opo ja koulutusohjelmajohtaja - ”työnjohtaja” periodeilla, viestittää asiat opiskelijoille ja opettajille - ohjeistukset, tiedotteet - mahdollisuus opiskelijoiden etenemisen seurantaan myös winhassa - osaa verkkotyökalujen ja luokkien peruskäytön - oma työtila Moodlessa kullekin opintojaksolle - vastaa oman opintojaksonsa ohjauksesta - tekee pedagogisen käsikirjoituksen ja toteutussuunnitelma Moodleen - tekee yhteistyötä samalla periodilla ja/tai teemalla opettavien kanssa, yhteissuunnittelua - palautettavat ja arvioitavat oppimistehtävät tehtävätyökalulla päivämäärineen -> näkyvät muiden kanssa samasta kalenterista - arvioinnit, materiaalit, nauhoitteet opintojakson työtilassa osaa verkkotyökalujen ja luokkien peruskäytön vastaa oman opintojaksonsa työtilan ylläpidosta ja varmuuskopioinnista - offline: HAMK helpdesk ja assistentit (Moodle, WebEx, TeamSpeak, Vitka) - etäasennukset ja -säädöt, tietojenkäsittelyn mikrotuki - online: WebEx-sessiot assistentti mukana ( myös puhelintuki), hoitaa nauhoituksen ja sen tallennuksen - testaukset etukäteen verkossa - ohjeistukset, myös Mac, Vista, Linux erilliset ohjeet - verkkotyökalujen ja luokan peruskäytön opastus opettajille
Tavoitteet 2011 Toimivat virtuaaliopetuksen ja -ohjauksen käytänteet sekä tuki eri tasoilla: koulutusohjelma, KT-keskus ja HAMK vastuuhenkilöt ja assistentit: toiminnan vahvistaminen ja tukeminen konsultointi ja koulutus, näkyväksi hamk-wiki Hyvien mallien ja käytänteiden jakaminen KT-keskusten sekä koulutusohjelmien välillä kuukausitapaamiset, konsultointi ja koulutus, näkyväksi hamk-wiki HAMKin hyvät käytänteet 19.5. Ajasta ja paikasta riippumattomien toteutusten kehittäminen opintojaksot, sivuaineet ja tutkinnot erilaiset toteutusmallit ja uusien työkalujen sekä tilaratkaisujen pilotit ja käyttöönotto (ePortfolio, mobiilimoodle , Echo 360, WebEx/AC, Second Life, sos.median työkalujen integrointi esim. moodleen) Opiskelijaliikkuvuuden edistäminen virtuaaliAMKissa ja FUAS
Käytössä olevat tuetut verkkotyökalut HAMKissa Moodle WebEx /ACP Skype ja TeamSpeak Confluence-wiki https://wiki.hamk.fi Second Life ECHO 360 Kyvyt.fi (ePortfolio), Mobiili-kokeilut ja vapaat sos.median työkalut Etäopetustilat kaikissa yksiköissä SoleOPS, eHOPS ja WinhaWiivi Opiskelija- ja henkilöstöportaali Webropol-kyselytyökalu Vitka, tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Virtualisoidut palvelimet ja -työasemat
Moodle työtilat oppimisprosessin koonti ja hallinnointi oppimistehtävien anto ja työskentely pienryhmissä - oppimistehtävien palaute ja ohjaus sisältömateriaalit linkitettynä SecondLife-tapaaminen TeamSpeak ja Skype yksilö- ja pienryhmäohjaus pikaviestit kollegoille pitää tiimin yhteydessä WebEx-istunnot rytmittävät työskentelyä, ohjausta aktiivista työskentelyä, luennot, katsottavissa myös tallenteina
HAMK opetuksen verkkoympäristöt PUOLIAVOIN Blogger Facebook Henkilöstöportaali Diigo TeamSpeak3 SoleOps Twitter Wiki Malleja opetukseen, miten kokonaisuus voi rakentua Oskari-opiskelijaportaali SlideShare Kyvyt.fi Moodle LinkedIn WebEx/AC eHops iGoogle SULJETTU SecondLife Flicker VirtuaaliAMK-portaali Ning GWMessenger Skype Delicious AVOIN
Opetus kahden pisteen välillä Opetus verkossa, osallistujat verkossa ja yhdessä pisteessä Kaikki osallistujat verkossa Echo360 tallentava luokka Osallistujat lähiopetuksessa, katsottavissa jälkeenpäin
Virtuaalinen ATK-luokka Opiskelija 3 & mobiililaite Opiskelija 1 Internet Ohjaaja Bla…bla..blaa Opiskelija 2
VDI - käyttötarkoitukset Tietohallinnon näkökulmasta neljä tärkeää tehtävää mahdollistaa ammattisovellusten etäkäyttö virtualisoida tietyt hankalasti perinteisiin atk-luokkiin soveltuvat ohjelmistot (esim. Visual Studio) vähentää tiettyjen ammattisovellusten luokkasidonnaisuutta, mahdollistaa opetustilanne missä tahansa luokassa pidemmällä tähtäimellä mahdollistaa oppilaille omien koneiden käyttämisen opetustilanteissa ja näin vähentää tarvetta ylläpitää nykyistä työasemamäärää