PELASTUSSUUNNITELMA Pelastuslaki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lisää tähän prosessin nimi Kerro tässä tuotteen ja yrityksen nimi.
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Pelastussuunnitelman laatiminen
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Yliopistolaki ja kirjastojen kokoelmat ─ Näkökulmia ja kysymyksiä Harri Ahonen Suomen tieteellinen kirjastoseura, kokoelmatyöryhmä.
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Valistusta ja neuvontaa paloilmoitinkiinteistöille
TUKES Kolme säädöstä palovaroittimista Jussi Rahikainen SM pelastusosasto.
YRITYKSEN PALOTURVALLISUUS
Järjestyksenvalvonta seurojen tilaisuuksissa
RISKIEN ARVIOINTI 787/2003 Valtioneuvoston asetus pelastustoimesta
Kirkkojen paloturvallisuusohje
VALMIUS JA PELASTUSTOIMINTA PELASTUSSUUNNITELMAT
Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
onnettomuuksia ennaltaehkäisevä
SÄÄDÖKSET PALOVAROITTIMILLE • VN:n asetus sähkö- ja elektroniikkaromusta (852/2004) • YM:n asetus rakennusten paloturvallisuudesta annetun asetuksen muuttamisesta.
Keski-Pohjanmaan aikuisopiston palvelut yritysten ja työllisyyden kehittämiseksi Työllisyysseminaari Kaisa-Leena Ahlroth.
turvallisuusviestintäpäällikkö
TURVALLISUUS- JA PELASTUSSUUNNITELMA YLEISÖTILAISUUKSISSA
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Eläinsuojan ympäristölupa Valvonnan näkökulma
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Sähköpalokuolemat Suomessa Antti Nenonen, Tukes Sähköpalokuolemat Suomessa Tilastollinen tutkimus Ylitarkastaja Antti Nenonen.
palomestari Jukka Taskinen
Tietoturvallisuus osa 6
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Ohjeistus työntekijätiedoista
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Aluehallinnon uudistus ja sisäisen turvallisuuden kehitysnäkymät Kouvola Leena Gunnar Johtaja Kaakkois-Suomen ympäristökeskus.
Ajankohtaista lakirintamalta Varatuomari Kari Lehto Pellervon Päivä Tapahtumatalo Bio Rex, Helsinki.
Erityistilanteiden sääpalvelu HydMet
Eläinsuojien ympäristöluvat
PELASTUSTOIMEN LAITELAKI
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Eläinsuojien ympäristöluvat
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Eläinsuojien ympäristöluvat ja valvonta
Palo- ja kemikaaliturvallisuus
Työsuojelun toimintaohjelma
Sosiaalihuoltolaki.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
Lsn Mika Kättö Pelastuslain uudistamishanke SUOMEN MERIPELASTUSSEURAN 44. KOULUTUSPÄIVÄT Lainsäädäntöneuvos Mika Kättö.
Kanta-Hämeen pelastuslaitos on yksi maamme 22 alueellisesta pelastuslaitoksesta. Sen toiminta-alueen muodostavat maakunnan 11 kuntaa: Forssa, Hattula,
Oma paloharjoitus taloyhtiössä. Turvallisuusosaamisessa on parantamisen varaa Vain 43 % suomalaisista tietää oman talonsa pelastussuunnitelmasta. Vain.
Ulkoiset pelastussuunnitelmat / harjoitukset
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Lappi
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Turku
Asumisen paloturvallisuuden parantaminen Helsinki
Pelastustoimen laitteiden vaatimustenmukaisuus
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
TUOTANTOINSINÖÖRIKOULUTUS 2018
Rakennuksen sisäilmasto ja ilmanvaihto
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Espoo
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Helsinki
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Jyväskylä
Vahingonvaaraselvitykset
2.2 Tutustutaan rakennuspaikkaan
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

PELASTUSSUUNNITELMA Pelastuslaki N:o 468 Annettu Helsingissä 13 päivänä kesäkuuta 2003 Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 1 luku Yleiset säännökset 8 § Omatoiminen varautuminen Rakennuksen omistaja ja haltija, teollisuus ja liiketoiminnan harjoittaja, virasto, laitos ja muu yhteisö on asianomaisessa kohteessa ja muussa toiminnassaan velvollinen ehkäisemään vaaratilanteiden syntymistä, varautumaan henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa ja varautumaan sellaisiin pelastustoimenpiteisiin, joihin ne omatoimisesti kykenevät. Annettu Helsingissä 4 päivänä syyskuuta 2003

Velvollisuus laatia pelastussuunnitelma Valtioneuvoston asetus pelastustoimesta Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty sisäasiainministeriön esittelystä, säädetään 13 päivänä kesäkuuta 2003 annetun pelastuslain (468/2003) nojalla: 9 § Velvollisuus laatia pelastussuunnitelma Pelastuslain 9 §:n 3 momentissa tarkoitettu pelastussuunnitelma on laadittava: asuinrakennuksiin tai muihin rakennusryhmiin, jotka ovat samalla tontilla tai rakennuspaikalla ja joissa on yhteensä vähintään viisi asuinhuoneistoa; sairaaloihin, vanhainkoteihin, hoitolaitoksiin, liikuntarajoitteisten ja muiden erityisryhmien palvelu- ja asuinrakennuksiin sekä rangaistuslaitoksiin ja muihin näitä vastaaviin tiloihin, joissa olevien ihmisten kyky havaita vaaratilanne tai mahdollisuudet toimia vaaratilanteen edellyttämällä tavalla ovat heikentyneet; hotelleihin, asuntoloihin, lomakyliin, leirintäalueille ja muihin vastaaviin majoitustiloihin, joissa on yli 10 majoituspaikkaa; kokoontumis- ja liiketiloihin, joissa on runsaasti yleisöä tai asiakkaita, kuten yli 50 asiakaspaikan ravintoloihin, yli 25 hoitopaikan päiväkotihuoneistoihin ja yli 500 neliömetrin kokoisiin myymälöihin, kouluihin, urheilu- ja näyttelyhalleihin, teattereihin, kirkkoihin, kirjastoihin ja liikenneasemille;

suurehkoihin tuotanto-, varasto- ja maataloustuotantotiloihin kohteisiin, joissa palo- ja räjähdysvaarallisten kemikaalien käsittely tai varastointi voi aiheuttaa vaaraa ihmisten terveydelle, omaisuudelle tai ympäristölle; tiloihin, jotka on varustettu säädöksessä tai viranomaisen päätöksessä vaaditulla automaattisella sammutuslaitteistolla tai paloilmoittimella; yrityksiin, laitoksiin ja vastaaviin kohteisiin, joissa työntekijöiden ja samanaikaisesti paikalla olevien muiden ihmisten määrä on yleensä vähintään 30; liiketoiminnan harjoittajan tai muun yhteisön järjestämään tapahtumaan, jossa henkilö- ja paloturvallisuudelle tai ympäristölle aiheutuvan vaaran taikka mahdollisen onnettomuuden aiheuttamien vahinkojen voidaan arvioida olevan vakavat tapahtumaan osallistuvien ihmisten suuren määrän tai muun erityisen syyn vuoksi.

Jos samaa kohdetta varten tulee muun lain kuin pelastuslain nojalla laatia pelastus-, valmius- tai muu vastaava suunnitelma, 1 momentissa tarkoitettua pelastussuunnitelmaa ei tarvitse laatia, vaan pelastussuunnitelmassa selvitettäviä tietoja vastaavat tiedot voidaan koota muun lain nojalla laadittavaan suunnitelmaan. Pelastussuunnitelma on pidettävä ajan tasalla, ja siitä on tiedotettava tarvittavalla tavalla asianomaisen rakennuksen tai muun kohteen asukkaille ja työntekijöille sekä muille, joiden on osallistuttava pelastussuunnitelman toimeenpanoon. Pelastussuunnitelma tai sen yhteenveto on toimitettava alueen pelastusviranomaiselle tämän antamien ohjeiden mukaisesti.

Pelastuslain edellyttämä pelastussuunnitelma Sisäasiainministeriön pelastuslain (486/03) edellyttämää omatoimista varautumista varten on omistajan laadittava kaikista suurehkoista maatiloista pelastussuunnitelma. Suunnitelmassa on erityisesti selvitettävä tulipalon varhaiseen havaitsemiseen, alkusammutukseen ja ihmisten sekä eläinten pelastamiseen tarvittavat laitteet ja järjestelyt.

Suurehkolla maatilalla tarkoitetaan ympäristönsuojeluasetuksen (169/2000) mukaista maatilaa, jonka toiminta on ympäristöluvanalaista, ja jonka eläinsuoja on tarkoitettu vähintään 30 lypsylehmälle 80 lihanaudalle 60 täysikasvuiselle emakolle 210 lihasialle 60 hevoselle ja ponille 160 uuhelle tai vuohelle 2700 munituskanalle 10 000 broilerille tai turkistarhaa, joka on tarkoitettu 250 siitosnaarasminkille tai -hillerille 50 supinaarasketulle tai -supille muulle 50 siitosnaaraseläimelle Suurehkolla maatilalla tarkoitetaan myös maatilaa, jonka tuotantorakennuksen pinta-ala on yli 1000 m2.

MITÄ KUULUU KENELLE JA KUKA VASTAA MISTÄKIN? Vastuu pelastussuunnitelman tekemisestä ja päivittämisestä yksinomaan kohteen omistajalla/ toiminnan harjoittajalla. Pelastuslaitos neuvoo, ohjaa pelastussuunnitelmien laadinnassa. Pelastuslaitos valvoo palotarkastusten yhteydessä.

PELASTUSSUUNNITELMAN SISÄLTÖ Pelastussuunnitelmassa on selvitettävä: ennakoitavat vaaratilanteet ja niiden vaikutukset; toimenpiteet vaaratilanteiden ehkäisemiseksi; poistumis- ja suojautumismahdollisuudet sekä sammutus- ja pelastustehtävien järjestelyt; turvallisuushenkilöstö, sen varaaminen ja kouluttaminen sekä muun henkilöstön tai asukkaiden perehdyttäminen suunnitelmaan; tarvittava materiaali kuten alkusammutus-, pelastus- ja raivauskalusto, henkilösuojaimet ja ensiaputarvikkeet sen mukaan kuin ennakoitujen vaaratilanteiden perusteella on tarpeen; ohjeet erilaisia 1 kohdan mukaisesti ennakoituja onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteita varten; miten suunnitelmaan sisältyvät tiedot saatetaan asianomaisten tietoon. Pelastussuunnitelmassa on tarpeen mukaan otettava huomioon myös kohteen tavanomaisesta poikkeava käyttö.

RISKIEN KARTOITUS TULIPALORISKIT MAATILOJEN PALOT JA SYTTYMISSYYT sähköasennukset ja –laitteet (määräysten mukaiset, ehjät, eläinten ulottumattomissa) määräaikaistarkastukset (pääsulake >35A → 15 vuoden välein) valaisimet (kuvut, loistevalaisimet, halogeenit) lämmittimet (lämpötilat, kiinnitykset, puhtaus) koneet ja laitteet (puhtaus, virrat pois käytön jälkeen) tulisijat/ kattilahuoneet (huolellisuus, osastoinnit) palavat nesteet (määrät 60/200, säilytys) tulityöt (huolellisuus, varovaisuus) ukkonen (ukkossuojaus) itsesyttyminen ilkivalta

TAPATURMARISKIT putoaminen, kaatuminen, liukastuminen, tallautuminen, sähköisku jne. YMPÄRISTÖRISKIT öljysäiliöt, lietesäiliöt, muut vastaavat ja muut haitalliset/ vaaralliset aineet, tarttuvat taudit yms. MUUT sortumat, eläinten karkaamiset, lietekaivoihin putoamiset, sähkö-, lämpö-, vesikatkot, ulkopuoliset uhat: tulipalo tai esim. kaasuvuoto lähialueella, tulvat ja muut luonnonilmiöt

TIETOA SAA pelastuslaki 468/2003 pelastusasetus 787/2003 MMM:n asetus tuettavaa rakentamista koskevista paloteknisistä vaatimuksista 25/2004 MMM:n asetus tuettavaa rakentamista koskevista paloteknisistä vaatimuksista annetun asetuksen muuttamisesta 85/2005 Suomen vakuutusyhtiöiden keskusliiton julkaisu: Maatilojen palontorjunta, turvaohje 2005 paikallinen pelastusviranomainen www.finlex.fi, www.vakes.fi/svk, www.spek.fi