Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
UVA 2 - Uusi Väylä Ammattiin 2
Advertisements

KOKEMUKSIA AMMATILLISTEN OPINTOJEN OHJAUKSEN JA LÄPÄISYN TEHOSTAMISESTA KESKI-POHJANMAALLA SEKÄ 3 T TUOTANTOKOULU-, TUTKINTO- JA TYÖHAUTOMOHANKE Anne Eteläaho.
Koulutusjohtaja Pauli Kamppi
KPEDU MUUT TOIMET LÄPÄISYN EDISTÄMISEKSI. MUUTA LÄPÄISYÄ TUKEVAA TOIMINTAA OPISKELIJAHUOLLON JA ERITYISOPETUKSEN KEHITTÄMISEN PROJEKTIT JA NIIDEN PYSYVÄT.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ammatillista koulutusta
Tornio Margita Lukkarinen, toimitusjohtaja
KOKEMUKSIA AMMATILLISTEN OPINTOJEN OHJAUKSEN JA LÄPÄISYN TEHOSTAMISESTA KESKI-POHJANMAALLA SEKÄ 3 T TUOTANTOKOULU-, TUTKINTO- JA TYÖHAUTOMOHANKE Anne Eteläaho.
Oma polku ja Uusi Väylä Ammattiin 2
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
KPEDUN MUUT TOIMET LÄPÄISYN TEHOSTAMISEKSI
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
”REIMARI-TILASTOT” • Toteutettu yhteistyössä Kokkolan TE-toimiston kanssa vuodesta 2005 lähtien osana silloista Reimari 1-hanketta • Tilastokeskuksen sijoittumistilastoissa.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Coulutuscoctail
Opinnollistamistyö Työvoimalasäätiössä
Jämsän ammattiopisto, aikuiskoulutus
Oulun seudun ammattiopisto
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
– Kokkolan osahanke saakka.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
VALITSE OIKEIN. VALITSE AMMATTI. - OPISKELE SATAKUNNASSA!
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Esityksen nimi / Tekijä Osaamista työpajoilta – Yksilöllisiä polkuja ja mahdollisuuksia suorit- taa ammatillisia opintoja.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Työelämä yhteistyön käytäntöjä Raahen alueella
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Kahden tutkinnon polku
Ammattistartin opiskelijoiden sijoittuminen eri aloille 2008
3T-hankkeen päättöseminaari
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat Uusi Väylä Ammattiin 2 on ESR ja Ely-keskus -rahoitteinen projekti, jota hallinnoi Tornion Työvoimalasäätiö. Osatoteuttajina projektissa ovat: Ammattiopisto Lappia Bovallius-ammattiopisto Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Kokkotyö-säätiö Lapin ammattiopisto Meri-Lapin TE-toimisto Meri-Lapin Työhönvalmennus-säätiö Romotke-säätiö Seita-säätiö Simon kunta / Nuorten työpaja Tervolan kunta / Nuorten työpaja Hankkeelle haetaan jatkoaikaa vuodelle 2014.

KOKKOLAN TOIMIJAT JA TOIMENPITEET Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Erityisopettaja – osa-aikainen, n. 7 ov /vuosi Oppilaitosten opettajat – osa-aikaisia, resurssoitu 1 ov / tutkinto Koutsi – kokoaikainen; opinnollistamisen yhteyshenkilö Kokkotyö-säätiö Työvalmentajat – osa-aikaisia, resurssoitu 1 ov / työpaja TOIMENPITEET Kokkotyö-säätiön työpajojen opinnollistaminen Luodaan työpaja-oppilaitosyhteistyölle soveltuvia kaavakkeita, toimintaohjeita ja –malleja Tuotantokoulussa tutkinnon osia opiskelevien nuorten ohjaaminen Hankkeen nettisivut http://projekti.kpedu.fi/(S(5bbtm045xdqhmc45whg0iv45))/Default.aspx?siteid=681

OPINNOLLISTAMISPROSESSI Hankkeen aikana työpaja-oppilaitosyhteistyöllä opinnollistetaan niiden ammatillisten perustutkintojen tutkinnon osat, jotka voidaan suorittaa Tuotantokoulussa Kokkotyö-säätiön työpajoilla. Tiivis yhteistyö oppilaitosten, säätiön, 3T- ja Läpäisyhankkeiden toimijoiden kesken. Projektin avulla oppilaitokset rakentavat lisää työkaluja ehkäistä opintojen keskeytyksiä. Lisäksi projektissa kehitetään opinnollistamisprosessien dokumentointia. Tavoitteena on saada opetussuunnitelmapohjaiset sovellukset ja toimintatavat osaksi Kokkotyö-säätiön työpajojen perustoimintaa.

KOKKOTYÖ-SÄÄTIÖN OPINNOLLISTETTAVAT TYÖPAJAT Ompelu- ja kädentaidot sekä Pesula / Tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinto PalveluPaja ja Pesula / Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinto Metallipaja / Levyseppähitsaaja, Kone- ja metallialan perustutkinto Puutyö / Puualan perustutkinto Puutyö, rakennus / Rakennusalan perustutkinto Autohuolto / Autoalan perustutkinto Myymälä,Mesi-Café,toimisto / Liiketalouden perustutkinto Viestintäpaja / Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto Viestintäpaja / Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto Startteripaja ja muut soveltuvat pajat / Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinto Tutkinnon suorittamiseen soveltuvat pajat / Kiinteistöpalvelujen perustutkinto

TUOTANTOKOULU Toimii Kokkotyö-säätiön työpajoissa yhteistyössä Kpedun opistojen kanssa (osapuolten välinen koulutuksen alihankintasopimus 1.1.2012 alkaen) Opetussuunnitelman mukainen ammatillisen tutkinnon suorittaminen työvaltaisesti opinnollistetuissa työpajoissa Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa olevat, erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, joiden opinnot ovat vaarassa keskeytyä Opetus toteutetaan työssäoppien, luokkaopetus on minimoitu ja toimintarakenne on kiinnitetty työelämään Työvalmentaja toimii opiskelijan ammatillisten opintojen ohjaajana, yhteistyössä oppilaitoksen ammattiopettajan kanssa Kokoaikaiset opettajat puu- (tällä hetkellä puupaja remontissa ja opettajaa haetaan) ja metallipajoilla Läpäisy- ja 3T-hankkeiden rahoituksella. Läpäisy 3-hanketta on haettu, päätöstä odotetaan rahoittajalta syyskuun aikana. Yksilövalmentaja tukee opiskelijan toimintakykyä ja arjenhallintaa, rahoitus ollut Läpäisy 2-hankkeesta, Läpäisy 3 tulossa.

OHJAUS TUOTANTOKOULUOPINTOIHIN

OPISKELIJAKOHTAISET SOPIMUKSET KOULUTUSSOPIMUS: Opetussuunnitelman mukaisten ammatillisten opintojen suorittaminen työpajalla Tuotantokoulun suostumuslomake Sopimus työssäoppimisesta

TUOTANTOKOULUOPISKELIJAT 1.1.2012 – 31.5.2013 aikavälillä tuotantokouluopintoja suorittaneet opiskelijat: Mesi-Café/Hotelli-, ravintola- ja cateringalan pt, kokin ko. 1 PalveluPaja/Kotityö- ja puhdistuspalvelujen pt 1 Puutyö/Puualan pt 9, rakennusalan pt 1 10 - valmistuneita 2, kirjoilla 4 opiskelijaa syksyllä 2013 Ompelu- ja kädentaidot/Tekstiili- ja vaatetusalan pt 2 - molemmat ovat valmistuneet keväällä 2013 Autohuolto/Autoalan pt 1 Metallipaja/Kone- ja metallialan pt 10 - kirjoilla 10 opiskelijaa syksyllä 2013 Lisäksi työpajoilla on ollut opiskelijoita työssäoppimisjaksoilla ja 3T-hankkeen rahoittamilla opiskeluvalmiuksien kartoitusjaksoilla.