LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa 1.2.2009 - 31.12.2012 Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Perehdyttämällä ja ohjaamalla osaajaksi – räätälöity työssäoppiminen
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ohjausta, kasvatusta ja suojelua kehittämään (OKS) –hanke 2008–2009 Hankkeessa kehitetään toimijoiden.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Innova Länsi-Suomen akk
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio- ja palvelujärjestelmien kehittäminen Hyvät käytänteet –seminaari Helsinki Rolf Holmberg ja Jarmo Linkosaari Turun ammatti-instituutti

Toteuttajat

ASIAKASLUPAUS / SIDOSRYHMÄLUPAUS TYÖSSÄOPPIMISEN LAATU PARANEE PÄÄVIESTI 1 KOULUTAMME INNOSTUNEITA TYÖPAIKKAOHJAAJIA PÄÄVIESTI 2 KOHOTAMME OPETTAJIEN TYÖELÄMÄOSAAMISTA PÄÄVIESTI 3 ALUEYHTEISTYÖLLÄ TYÖSSÄOPPIMINEN YHDENMUKAISEKSI Yleinen ohjaus- ja arviointiosaaminen paranee, 1400 uutta ohjaajaa Täydennyskoulutusta, 2000 osallistujaa Kehittämis- ja infopäiviin osallistuu työelämän ja oppilaitosten edustajia Työelämäjaksolle (1 kk) lähtee 90 opettajaa Jaksoon liittyy työelämän kehittämistehtävä Kokemuksista kerrotaan ja niistä opitaan laajasti ammatillisissa oppilaitoksissa Työssäoppimisen järjestäminen yrityksissä paranee, hankkeessa mukana kaikkiaan 300 Työpaikkaohjaajakouluttajien määrä lisääntyy ja materiaalit kehittyvät Opettajien työelämäjaksoja hyödynnetään Varsinais-Suomen kaikissa oppilaitoksissa Työelämän ja oppilaitosten käyttöön tiedon jakamiseksi verkkopalvelu laakeri.info Työssäoppimisen verkkopalvelu Varsinais-Suomessa

Vaikuttavuus työpaikoilla •Työpaikkaohjaajakoulutuksiin ja kokopäivän täydennyskoulutuksiin, joiden tavoitteena on yleisen ohjaus- ja arviointiosaamisen lisääminen työpaikoilla, on osallistunut 2278 työpaikkaohjaajaa edustaen 525 yritystä ja 114 muuta organisaatiota Varsinais-Suomesta. •Opettajan työelämäjakson aikana työpaikalla on kehitetty työssäoppimisen toteutuksen, perehdytyksen ja ohjauksen käytäntöjä sekä suunniteltu työelämälähtöistä opetusta. Jaksoja on toteutunut 98. •Ajantasainen tieto koulutuksista löytyy osoitteesta joka toimii samalla työssäoppimisen verkkopalveluna Varsinais-Suomessa. •Oppilaitokset käyttävät samanlaista sopimusta työssäoppimisesta

TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUS •Yhteisesti sovitut mallit 1+2, passimalli yms.. •Yhteinen materiaali •Yhteinen manuaali, resurssit •Yhteinen konsepti markkinoida koulutusta •Aloituspäivässä hankkeen toimija, kouluttaja •Kaikki valmiina • Lomakkeet • Esitepohjat • Kutsut • Ohjelmat • Prosessiaikataulu • Palautemalli yms… • Tarvikepaketti, materiaali, tunnisteet, esitteet yms TOSI HELPPOA

•Työpaikkaohjaajakoulutus 3 ov. Perusmalli 2ov>3 ov lisää itsenäistä työskentelyä •Ammatillinen koulutus ja työelämä •-Suomen koulutusjärjestelmä •-Työssäoppiminen •-Oman alan ammatillinen koulutus •-Etätehtävät •Perehdytys ja osaamisen ohjaus •-Oppiminen •-Ohjaaminen •-Perehdyttäminen •-Työsuojelu ja työturvallisuus •-Etätehtävät •Osaamisen arviointi •-Arvioinnin perusperiaatteet •-Arviointiasteikko •-Osaamisen osoittamistavat •-Arvosanasta päättäminen •-Etätehtävät •8 tuntia •4 tuntia •Todistus osaamisesta

KOULUTTAJAKOULUTUS 8t+4t •2 ov:n perusteet •Eri koulutusvaihtoehdot perusmalli, passimalli, verkkomalli •Resurssit •Toimet ennen koulutusta, markkinointi > •Koulutuspäivien sisällöt, ”minuuttiaikataulu” •Innostaa opettajia kouluttamaan •Kokeneet kouluttajat jakamassa hiljaista tietoa •Olemassa olevan materiaalin hyödyntäminen •Mukana yhdessä koulutuskokonaisuudessa apuopettajana Päivän aikana luodaan yhteinen käsitys siitä miten koulutus toteutetaan.

LAAKERI-TIIMIN TEHTÄVÄNÄ… •Koordinoida laadukasta ja sujuvaa työpaikkaohjaajakoulutusta Laakeri-hankkeessa tuotettujen mallien mukaisesti •Tuoda yhteisiä käytäntöjä alueen työelämän ja oppilaitosten palveluihin •Välittää tietoa työssäoppimisesta ja sen kehittämisestä •Ylläpitää ja kehittää alueellista työssäoppimisen – verkkopalvelua •Antaa suosituksia työssäoppimisen edistämiseksi Varsinais-Suomessa •Alakohtaisten opettajatapaamisten edistäminen •Tapahtumajärjestelijä ???

Vaikuttavuus oppilaitoksissa •Työssäoppimisen laatu on parantunut uusien koulutettujen ohjaajien avulla •Opiskelijat saavat parempaa ohjausta •Opettajien on helpompi tehdä yhteistyötä yritysten kanssa, sillä alueella on yhteinen työssäoppimisen sopimus •Opetus on tullut työelämälähtöisemmäksi opettajan työelämäjaksojen avulla •Työpaikkaohjaajakouluttajien määrä on lisääntynyt •Työpaikkaohjaajien osaaminen tunnistetaan paremmin •Verkkopalvelu on käytössä tiedon jakamiseen

Opettajan työelämäjaksolla opettaja….. 1 •Edistää työpaikan ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä (81) • Kehittämällä yhdessä työpaikan edustajien kanssa (63) • Opetuksen suunnittelua ja toteutusta työelämälähtöisesti • Työssäoppimisen järjestämistä ja toteutusta • Ammattiosaamisen näyttöjä työpaikalla • Tukemalla työpaikkaohjaajaa (18) • Opiskelijoiden ohjaamiseen liittyvän tukimateriaalin laatimisessa työpaikalle • Arviointiin ja tutkinnon perusteisiin perehdyttämisessä • Työssäoppimisen perehdytyksessä / laadun varmistamisessa • Vertaistuen ja verkostoitumisen avulla

Opettajan työelämäjaksolla opettaja….. 2 •Kehittää työpaikan henkilöstön osaamista (14) • Kouluttamalla työpaikkaohjaajia (14) • Työpaikkaohjaajakoulutus • Täydennyskoulutus •Toteuttaa työympäristön kehittämisen (1) •Laatii viestintämateriaalia työpaikalle (2)

Vaikuttavuus alueella –oppilaitosten alueellisena yhteistyönä •Kehitetty yhteinen koulutusmateriaali työpaikkaohjaajakoulutuksiin •Räätälöity koulutuksia työpaikoilla tapahtuvaksi •Kehitetty ja toteutettu ohjaajille täydennyskoulutuksia: •Luotu malli opettajan työelämäjaksolle hakeutumiseen, toteutukseen ja raportointiin. •Kehitetty opettajille täydennyskoulutuksia •Käynnistetty uusia verkostoja / yhteistyötä •Mallinnettu työssäoppimisen kehittämistilaisuuksia •Päätetty jatkaa työssäoppimisen yhteistyötä ja ylläpitää verkkopalvelua

Työssäoppimisen verkkopalvelu

Vaikuttavuus valtakunnallisesti Työpaikkaohjaajakoulutuksiin on kehitetty koulutusmateriaali, joka on kaikkien ladattavissa verkkopalvelusta