Laatu ohjelmistotyössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Testaus ja testausympäristöt
Advertisements

1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
PK-kehittämispalvelut
Käytettävyystestaus GenMetrics projektissa Jonas Alam
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Tietokannan suunnittelu
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Kick-off.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Verkkopankin käytettävyys
T Projektikatselmus Ampel 3. Toteutusvaihe
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Mikko Arasmaa / Tietohallinto
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Laatujärjestelmät.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
Viestintäsuunnitelma
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
T Loppudemo Kaffetauko eAuction
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Vaatimustenhallinta.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
T Iteraatio Demo Neptune Projektin Suunnittelu-iteraatio Klo SoberIT.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
T Projektikatselmus Ampel Projektisuunnitteluvaihe (Versio 1.0)
FTR (Formal Technical Review) Kimmo Airamaa. Johdantoa Muodollinen tekninen tarkastus = toiminta tarkastustilaisuudessa on tarkasti määritelty Muodollinen.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Ohjelmistotekniikka - Tarkastukset ja katselmoinnit Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite Osa materiaalista on peräisin kurssikirjasta Haikala,
Ohjelmistotekniikka kevät 2003 Ohjelmistotekniikan määritelmä Ohjelmistotekniikka (Software Engineering) tarkoittaa pätevien insinööriperiaatteiden vakiinnuttamista.
PROJEKTISUUNNITELMA NURKKALA MAARIT & SAARIKKO SANNA Jyväskylän yliopisto syksy 2004.
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
18. Testaus.
Työn sujuvuus, työprosessin hallinta Koulutuksessa on syytä huomioida työn tehokkuus vaatimuksia, jotka työpaikoilla ovat itsestään selvyys.
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – CTQ
Arvioinnista arkipäivää
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Projektin ohjaus, seuranta ja raportointi Riitta Rautava .
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Laatu ohjelmistotyössä

Laatuongelmia Budjetin ylitys Aikataulun viivästyminen Bugit lopputuotteessa ”Sädehoitokone” Asiavirheet sisällössä Ylläpito-ongelmat Dokumentointi Arkkitehtuuri Sisäiset kustannukset - kilpailukyky

Laadun määritelmiä 1/2 Deming Asiakkaalle tärkein tuote Crosby Täyttää vaatimukset Ishikawa Asiakastyytyväisyys Wesselius Laatu = objektiivisesti arvioitavissa oleva komponentti + subjektiivisesti arvioitavissa oleva komponentti + kokonaan arvioimattomissa oleva komponentti. PIMS -tietokanta Laatu: hintaa lukuun ottamatta kaikki muut ostopäätökseen vaikuttavat attribuutit Oxford dictionary Erinomaisuuden aste

Laadun määritelmiä 2/2 ISO Tuotteen tai palvelun kaikki piirteet ja ominaisuudet, joilla tuote tai palvelu täyttää sille asetetut tai oletettavat vaatimukset Kauppamiehen aksiooma Asiakastyytyväisyys on tärkeintä. Tyytyväiset asiakkaat ostavat uudestaan ja kertovat muillekin hyvästä tuotteesta. Hyvä tuote tarkoittaa parempaa kuin kilpailijoilla. Weinberg Laatu on arvoa (value) jollekin henkilölle

Laatu eri näkökulmista Asiakas Vaatimukset Virheettömyys Aikataulu Budjetti Johto Aikataulu Budjetti Tehokkuus Laatu Työntekijä Virheettömyys Speksit

Laadun erittely Tuotoksen laatu Prosessin laatu - Virheettömyys (aika) - Vaatimukset - Speksit - Ylläpidettävyys - Dokumentaatio Prosessin laatu - Laadukas prosessi tuottaa laatua? - Aikataulu ja budjetti - Sisäiset kustannukset – resurssien kulutus (Resurssilaatu) - Kehittäjien osaamisella vaikutus tekokkuuteen ja tuotteen laatuun

Laadunhallintakeinot Tuotoksen laatu Testaus Katselmoinnit/katselmukset Verifiointi ja validointi Prosessin laatu Laatujärjeselmät CMM SPICE

Katselmoinnit (review) Katselmointi Tarkastus Läpikäynti Tekninen katselmointi Katselmointi: Tarkoitus etsiä tuotoksesta virheitä lukemalla tuotosta (vrt. testaus)

V-malli komponentti- testaus Vaatimukset komponentti- testaus Katselmointi komponentti- testaus Arkkitehtuuri Katselmointi Komponentti- suunnittelu komponentti- testaus Katselmointi Katselmointi komponenttien Koodaus

Virheen suhteellinen kustannus (Boehm 1983)

Tarkastus Tarkasti määritelty ”kokouskäytäntö” katselmoinnin toteuttamiseen Fagan 1976, IBM Ei ole sama miten katselmointi toteutetaan: IBM totesi 23% tehokkuuden nousun jo ensimmäisissä kokeiluissa (Fagan 1976). Hewlet-Packardilla säästetty 25 miljoonaa dollaria (Grady & Slack 1994) Ericsonin projektissa 40 % työajasta tarkastuksiin -> 70 % parannus tuottavuudessa ja 100% testauksessa 22 % vaatimusmäärittelyssä syntyneistä virheistä jäi löytämättä, vaikka käytettiin tarkastuksia. Schneider, Martin & Tsai (1992)

Tarkastus (Gilb & Graham 1993) Tarkastuksella on johtaja, joka orgnisoi tilaisuuden Ei tuotoksen tekijä eikä esimies Ryhmän kokosuositus 3-6 henkilöä Eri roolit tärkeitä: Eri osaamisalueet Sama dokumentti näkökulmista Jaetaan dokumentti osiin Tarkastus on luonnollinen osa tuotantoprosessia, ei minkään erillisen laatuyksikön asia Vie 5-15 % työajasta

Tarkastusprosessi (1/8) Vaatimus tarkastuksen järjestämisestä Aloitus Suunnittelu Käynnistyskokous Itsenäinen tarkastus Kirjauspalaveri Korjaus ja seuranta Lopetus

Vaatimus tarkastuksen järjestämisestä Tuotoksen tekijä esittää vaatimuksen tarkastuksen järjestämisestä, kun hänen mieleestään esiehdot on täytetty Tarkastuksen tulisi olla vapaaehtoista ?!? Valitaan tarkastuksen johtaja Tuotos tarkastuksen johtajalle

Tarkastusprosessi (2/8) Vaatimus tarkastuksen järjestämisestä Aloitus Suunnittelu Käynnistyskokous Itsenäinen tarkastus Kirjauspalaveri Korjaus ja seuranta Lopetus

Aloitus Tarkastuksen johtaja käy läpi aloituskriteerit Jos aloituskriteerejä ei ole täytetty, on turha tuhlata tarkastajien aikaa Aloituskriteerit yleisiä nopeasti tarkastettavia, esim. Dokumentiontiohjeita noudatettu Kaikki vaadittu tehty Voidaanko käytännössä peruuttaa? > aloitukriteerit käytännössä ehkä tekijää varten

Tarkastusprosessi (3/8) Vaatimus tarkastuksen järjestämisestä Aloitus Suunnittelu Käynnistyskokous Itsenäinen tarkastus Kirjauspalaveri Korjaus ja seuranta Lopetus

Suunnittelu Tarkastuksen johtaja suunnittelee tarkastuksen läpiviennin Useampi kierros? Tarkastajien valinta ja roolitus Aikataulu, tilavaraukset Materiaalin jakelu tarkastajille

Tarkastusprosessi (4/8) Vaatimus tarkastuksen järjestämisestä Aloitus Suunnittelu Käynnistyskokous Itsenäinen tarkastus Kirjauspalaveri Korjaus ja seuranta Lopetus

Käynnistyskokous Ei välttämättä järjestetä – voidaan ohjeistaa tarkastajat muulla tavalla Tarkastajien koulutusta ja motivointia varten Varmistetaan, että jokainen tietä roolinsa Tuotoksen tekijä voi esitellä tuotosta, jotta tarkastajat pääsevät siihen helpommin sisälle

Tarkastusprosessi (5/8) Vaatimus tarkastuksen järjestämisestä Aloitus Suunnittelu Käynnistyskokous Itsenäinen tarkastus Kirjauspalaveri Korjaus ja seuranta Lopetus

Itsenäinen tarkastus Tarkastajat etsivät itsenäisesti tuotoksista virheitä Ilman tätä vaihetta on mahdollista, että löydetään vain 10% virheistä verrattuna hyvin toteutettuun tarkastukseen. (Gilb & Graham 1993) Tarkastaja käy dokumentin läpi tarkistuslistan avulla ja kirjaa löytämänsä ”virheet” ylös

Tarkastusprosessi (6/8) Vaatimus tarkastuksen järjestämisestä Aloitus Suunnittelu Käynnistyskokous Itsenäinen tarkastus Kirjauspalaveri Korjaus ja seuranta Lopetus

Kirjauspalaveri Kolme tarkoitusta Kirjataan ylös kaikki mahdolliset virheet, jotka on havaittu itsenäisessä tutustumisessa Suoritetaan tarkastus ryhmässä, jotta voidaan löytää ja kirjata ylös vielä uusia virheitä Kirjataan ylös tarkastettavaan tuotokseen liittyviä kehitysehdotuksia ja kysymyksiä tuotoksen tekijälle Lisäksi voidaan kerätä erikseen prosessinkehitysehdotuksia

Kirjauspalaveri Aivoriihimäinen, suositaan vapaata ajatuksenjuoksua Rajoitetaan keskustelua, ettei kaikki aika kulu siihen Parannusehdotuksia ja kysymyksiä saa esittää, mutta ne ainoastan kirjataan ylös Ratkaisujen pohdinta jätetään korjaajalle Maksimiaika 2 tuntia -> tarkastuksen johtajalla tärkeä rooli ohjata ajankäyttöä oleellisiin asioihin Tuloksena lista virheistä, prannusehdotuksista ja kysymyksistä

Kirjauspalaverin huoneentaulu (Haikala & Märijärvi 2001) Puheenjohtaja: Hillitse selittelyä Huolehdi aikataulussa pysymisestä Estä rönsyily ja liika ideointi Tekijä Älä selittele Alä tuo keskeneräistä tuotetta Kaikki osallistujat Valmistaudu huolellisesti Ole ystävällinen, varo loukkaamasta tekijää Pysyttele teknisissä asioissa – arvioi tuotosta, älä tekijää Anna myös positiivisia kommentteja Osoita ongelmat, älä esitä korjausehdotuksia Anna korjaukset pikkuvirheisiin kirjallisesti Tee kysymyksiä

Tarkastusprosessi (7/8) Vaatimus tarkastuksen järjestämisestä Aloitus Suunnittelu Käynnistyskokous Itsenäinen tarkastus Kirjauspalaveri Korjaus ja seuranta Lopetus

Korjaus ja seuranta Korjaaja (tuotoksen tekijä?) käy kirjauspalaverissa luodun listan läpi Virheiden luokittelu ja lopullinen kirjaus Virheiden korjaus Tarvittaessa korjauspyyntö lähdedokumenttiin Kolme tapaa edetä: Uusi tarkastus Tarkastuksen johtaja hyväksyy korjaukset Korjaaja vahvistaa itse korjaukset tehdyksi

Tarkastusprosessi (8/8) Vaatimus tarkastuksen järjestämisestä Aloitus Suunnittelu Käynnistyskokous Itsenäinen tarkastus Kirjauspalaveri Korjaus ja seuranta Lopetus

Lopetus Tarkastuksen johtaja tarkistaa lopetuskriteerit Kriteerejä esim. Kaikki vaaditut dokumentit tehty Vaaditut korjaukset tehty Yleinen hyväksyttävä virhetaso saavutettu

Tarkastuksen merkitys organisaatiolle (Gilb 2000) 1/3 Prosessin läpimenoajan lyhentäminen Dokumentin laadun mittaaminen Dokumentteja tuottavan prosessin laadun mittaaminen Jäljellä olevien virheiden määrän arvioinnin mahdollistaminen Virheiden tunnistaminen (ennaltaehkäisy) Virheiden poistaminen Ylimääräisten prosessin loppuvaiheen virheiden ennaltaehkäisy poistamalla olemassa olevat virheet

Tarkastuksen merkitys organisaatiolle 2/3 8. Dokumentteja tuottavan prosessin kehittäminen 9. Tarkastusprosessin kehittäminen Katselmoijien työn kautta oppiminen Tiimin johtajan koulutus Tiimin johtajan sertifiointi Työntekijöiden motivointi Johtajien motivointi Tuotoksen tekijän auttaminen

Tarkastuksen merkitys organisaatiolle 2/3 Standardoitumisen vahvistuminen Asiantuntijatiedon kerääminen ja uudelleenkäyttö Kustannuksien pienentyminen Tiimin rakennus Se on hauskaa – sosiaalinen tapahtuma

Yhteenveto tarkastuksen merkityksestä Ei käytetä tarkastusta ainoastaan virheiden karsimiseen, vaan lisäksi ainakin: Koulutukseen Prosessin kehittämiseen Virheiden ennalta ehkäisyyn Tarkastuksia voidaan käyttää myös laadun mittaamiseen

Tarkastuksen ongelmat Vaatii paljon resursseja – varsinkin pienissä projekteissa ei voida toteuttaa kovin ”oikeaoppisesti”. Kannattavuutta on vaikea mitata ja siksi myös vaikea perustella kehitettäessä. -> kehitettävä pikkuhiljaa pitkäkestoisena projektina Vaatii, että moni ihminen on samaan aikaan samassa paikassa

Virtuaalinen tarkastus Pidetään tarkastusprosessi suunnilleen samanlaisena, mutta ei vaadi henkilökohtaista kontaktia Kirjauspalaveri siirretään verkkoon esim. www-pohjaisen työkalun avulla. Toiminnalle on kuitenkin selkeät ohjeet ja tiukasti määritelty aikataulu Palaveri voidaan pitää verkon välityksellä samaan aikaan tai osallistujat voivat antaa omat kommenttinsa vapaasti jonkin tietyn ajanjakson sisällä.

Tarkastusprosessi laajemmin