Virtuaaliammattikorkeakoulu OPPIMISAIHIOT - ituja oppimiselle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Oppimisaihioista Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Aikis Verkko-opiskelumateriaalien suunnitelmien arviointia
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Olli Ilveskoski.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Liisa Ilomäki, Minna Lakkala ja Sami Paavola, 2003 Mitä ovat oppimisaihiot? Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Helsingin.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tervetuloa! OPS 2016.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Anna Alftan Heikki Hannula
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
Esityksen transkriptio:

Virtuaaliammattikorkeakoulu OPPIMISAIHIOT - ituja oppimiselle Pasi Silander pasi.silander@joensuu.fi Strategiaseminaari 26.3.2002

Mikä on oppimisaihio? Ei varsinaista yleisesti käytössä olevaa määritelmää (vrt. Learning Objects) Itsenäinen, pieni oppimateriaalipalanen, (esim. simulaatio), jota voidaan käyttää erilaisissa oppimisprosesseissa ja oppimisprosessin eri vaiheissa Ominaisuuksia: kompakti, atominen, oppimisen väline Perinteisiin materiaaleihin verrattuna uusia oppimisen mahdollisuuksia tarjoava Esim. oppimisaihioista yksilöllisesti koottu ja adaptiivinen oppimisprosessi

OA Oppimisprosessi 1. ... (ks. Koli & Silander 2002)

Oppimisprosessi 2. ... OA (ks. Koli & Silander 2002)

Oppimisaihio voi olla esimerkiksi muodoltaan (pieni) Visualisointi / interaktiivinen visualisointi Videoklippi / interaktiivinen video Animaatio Simulaatio / interaktiivinen simulaatio Toiminnallinen hyperteksti Ajattelun työkalu Edellisten yhdistelmä  Mahdollisuus tallentaa tietokantaan tai LCMS:ään  uudelleenkäytettävyys

Oppimisaihioiden taksonomia: (ks. esim. Cavas et al. 2003)

1. esimerkki oppimisaihiosta: Terveellinen ateria http://www.edu.fi/oppimateriaalit/terveellinenateria/ Interaktiivinen simulaatio Oppimisaihiolla useita eri käyttökohteita oppimisprosessissa Miten linkittyy oppimistehtäviin, tiedonrakenteluun verkon keskustelualueella?

2. esimerkki oppimisaihioista: Vesivirtojen säätäminen (LVI) http://www.trelin.fi/trelin/lvi/ Oppimateriaali, joka koostuu useista oppimisaihioista ja oppimistehtävistä Oppimisaihiot linkitetty kokonaisoppimisprosessiin

Oppimisaihion pedagoginen funktio – käyttökohde oppimisprosessissa Aktivointi (kognitiivinen) Kontekstin luonti, ongelman asettelun pohjana Hypoteesin / oman selityksen testaus  johtopäätökset (~MindTools) Tietolähde (havainnollistaminen, proseduraalisen tiedon kuvaaminen) Tiedon rakentelun työkalu (~MindTools) esim. oppijan käsitteellisten luomusten esittäminen Reflektio Arviointi / testaus (Silander 2003)

Oppimisaihiot kognitiivisina työkaluina (MindTools) Ajattelun työkaluina (ks. Jonasseen 1996, vrt. As We May Think, Bush 1946) Oppimisaihiot voivat aktivoida korkeamman tason kognitiivisia strategioita ja kriittistä sekä reflektiivistä ajattelua Käsitteellisten luomusten (artefaktien) esittäminen ja yhdessä jakaminen Prosessin scaffolding (ohjaus)

Oppimisaihio synnyttää opiskelijassa (osa)oppimisprosessin MITEN ? Videoklippi/ Simulaatio / Case 1. Oppija: tiedonrakentelija vs. sohvaperuna? 2. Oppimisprosessiin sitominen vs. sirpaleisuus? 3. Mihin oppijan ajatteluprosessi kohdistuu?

Oppimista edistävät osaprosessit, joita oppimisaihiot voivat ohjata

Oppimisaihio prosessin / ilmiön havainnollistajana Aito ilmiö/ prosessi / työvaiheen kuvaus pohjana Oppimisaihiossa prosessi mallinnettu ja pedagogisesti jäsennetty prosessi jäsennetty ja käsitteellistetty (ainakin osittain) jäsennetty oppimisen kannalta edulliseksi jäsennetty siten, että synnyttä oppijassa (osa)oppimisprosesseja (menetelmä!)

Oppimisaihioiden suunnittelussa keskeistä 1. Oppijan kognitiiviset prosessit oppimisen taustalla ajattelu havainnointi 2. Pedagoginen malli, oppimisteoria esim. tutkiva oppiminen 3. Oppimisaihion ensisijainen pedagoginen funktio oppimisprosessissa esim. hypoteesin testaus, aktivointi jne. 4. Proseduraalinen asiasisällön esittäminen / ilmiön mallintaminen sisältö

Oppimisaihioiden tuottamisen vaiheet (karkeasti) 1. Osaamistavoitteet lähtökohtana 2. Oppimisprosessin ja osaoppimisprosessien suunnittelu 3. Sisällön (ilmiön/asian/prosessin) mallinnus 4. Oppijan kognitiivisen prosessoinnin ohjaaminen aihiossa  menetelmät suunniteltava 5. Mediasuunnittelu ja informaatioarkkitehtuuri 6. Tekninen toteutus

Lopuksi… Oppimisaihio ei toimi yksin – kokonaisoppimisprosessi on suunniteltava muut oppimista tukevat elementit, verkkokeskustelut, ohjaus jne. Oppimisaihiot ohjaavat oppimista osaoppimisprosessien tasolla, mutta eivät ole sidottuja tietyn pedagogisen mallin mukaiseen oppimisprosessiin Opettaja luo usein pedagogisen kehyksen ja tukirakenteet, esim. oppimistehtävillä

Lähteitä Silander, P. & Koli, H. (2003). Verkko-opetuksen työkalupakki – Oppimisaihiosta oppimisprosessiin. Finn Lectura, Helsinki. (www.finnlectura.fi) Koli, H. & Silander, P. (2002). Verkko-oppiminen – oppimisprosessin suunnittelu ja ohjaus verkossa. HAMK. Cavas, B., La Russa, W., Pitkänen, S.H., Silander, P., Silvasti, P. & Suhonen, J. (2003). What are Needed to be Considered in Addition to Learning Objects in Computer Science Education? Proceedings of the Third Annual Finnish/Baltic Sea Conference on Computer Science Education, Report B-2003-3, University of Helsinki, Department of Computer Science, Helsinki. Jonassen, D. H. (1996). Computers in the Classroom. Mindtools for Critical Thinking. USA: Prentice-Hall, Inc. Bush, V. (1945). As We May Think. Teoksessa The Atlantic Monthly. http://faith.swan.ac.uk/~eechris/vbush/vbush.txt