Osaamisen ja sivistyksen asialla POP – perusopetus paremmaksi Kehittämiskokonaisuudet 2008 Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö
2 Osaamisen ja sivistyksen asialla POP-ohjelman merkitys Perusopetus paremmaksi –ohjelmassa pyritään parantamaan erityisesti opetuksen laatua Toimenpiteet suunnataan asioihin, joiden avulla voidaan tukea sekä oppimista että lapsen muuta kehitystä ja hyvinvointia Valtionavustusta on osoitettu kehittämistyöhön, jota Opetushallitus ohjaa ja koordinoi; tukeen liittyy usein myös pitkäkestoista koulutusta sekä kehittävää arviointia Tuetun kehittämistyön tarkoituksena on luoda ja vakiinnuttaa rakenteita ja toimintatapoja, jotka parhaiten palvelevat kunnan omien tavoitteiden saavuttamista
3 Osaamisen ja sivistyksen asialla POP-kehittämistoiminnot Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen 2008–2009 Oppilaanohjauksen kehittämistoiminta 2008–2009 Oppilas- ja opiskelijahuollon laadun ja palvelurakenteen kehittäminen 2007–2009 Kerhotoiminnan kehittäminen 2008–2009 Joustavan perusopetuksen kehittäminen 2007–2010 Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen kouluyhteisössä 2007– 2010 Romanilasten perusopetuksen tukeminen 2008–2009 Sairaalaopetuksen kehittäminen 2008–2009
4 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen (KELPO) 2008–2009 Valtionavustusta saanut 233 kuntaa; esi-, perus- ja lisäopetus Tavoitteena erityisopetuksen strategian toteuttaminen: –vahvistaa oppilaan oikeutta tuen saamiseen omassa koulussa ja opetusryhmässä –kehittää ja vakiinnuttaa tuen rakenteita ja toimintamalleja –lisätä tehostetun ja erityisen tuen suunnitelmallisuutta –painopiste ennaltaehkäisevässä ja varhaisessa tuessa Yhteistyökumppanit: –Koulutus: Jyväskylän yliopiston Täydennyskoulutuskeskus –Kehittävä arviointi: Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus Yhteyshenkilö: Erityisasiantuntija Hanna-Mari Sarlin, p ,
5 Osaamisen ja sivistyksen asialla Oppilas- ja opiskelijahuollon laadun ja palvelurakenteen kehittäminen 2007–2009 Valtionavustusta saanut 100 kuntaa v. 2007–2008 ja 92 kuntaa v. 2008–2009 kehittämistoiminnan vakiinnuttamiseen ja sen laajentamiseen lukiokoulutukseen Tavoitteena – parantaa oppilas- ja opiskelijahuollon tuen saatavuutta lasten, nuorten ja perheiden näkökulmasta, –kehittää ja vakiinnuttaa kuntiin ja seuduille oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenne sekä verkostomainen toimintatapa –kehittää ehkäiseviä työtapoja ja –menetelmiä ja edistää moniammatillista ja hallintokuntien välistä yhteistyötä Yhteistyökumppanit: –Koulutus: Opetushallitus ja Opetusalan koulutuskeskus ( –Arviointi : Net Effect Oy. Yhteyshenkilö: opetusneuvos Pia Kalkkinen, p
6 Osaamisen ja sivistyksen asialla Oppilaanohjauksen kehittäminen 2008–2009 Valtionavustusta saanut 137 kuntaa/yksityistä koulutuksen järjestäjää; perus- ja lisäopetus Tavoitteena: –kehittää oppilaanohjausta paikallisena ja seudullisena toimintana –vahvistaa nuoren mahdollisuutta tehdä tietoon perustuvia ratkaisuja elämänsä suhteen ja tarjota mahdollisuuksia etsiä vaihtoehtoisia polkuja tavoitteisiin –tukea nuorta itsenäistymiseen ja vastuunottoon Yhteistyökumppanit: –Arviointi: Joensuun yliopisto –Koulutus ja koordinointi: Tampereen yliopiston Täydennyskoulutuskeskus Yhteyshenkilö : opetusneuvos Juhani Pirttiniemi, p Verkkosivut
7 Osaamisen ja sivistyksen asialla Kerhotoiminnan kehittäminen 2008–2009 Valtionavustusta saanut yhteensä 305 (joista 283 kuntaa, niistä ruotsinkielisiä 16, 1 kuntayhtymä ja yksityisiä 21); perusopetus Tavoitteena –monipuolinen, lapsen ja nuoren kasvua tukeva vapaa-ajantoiminta –jokaisella lapsella mahdollisuus ainakin yhteen kerhoharrastukseen läpi koko perusopetuksen –saada mukaan niitä lapsia ja nuoria, joilla ei ole perheen tuen puuttuessa mahdollisuutta harrastaa säännöllisesti –kodin ja koulun yhteistyömuotojen syventäminen Yhteistyökumppanit: Useita järjestöjä Yhteyshenkilö: projektipäällikkö Riitta Rajala p , Verkkosivut
8 Osaamisen ja sivistyksen asialla Joustava perusopetus (JOPO) 2007–2010 Nyt 72 joustavan perusopetuksen ryhmää 54 kunnassa; 20 kuntaa valitaan lisää myöhemmin Tavoitteena on kehittää toiminnallisia ja työpainotteisia opiskelumuotoja ja oppimisympäristöjä yläkouluikäisille nuorille Yhteistyökumppanit: –Kouluttajataho, Rondo Training, Prokoulutus –Arviointi: Helsingin yliopisto, Palmenia Yhteyshenkilö: Ylitarkastaja Pirkko Holopainen, p
9 Osaamisen ja sivistyksen asialla Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen kouluyhteisössä 2007–2010 Valtionavustus saanut 42 kuntaa; esi- ja perusopetus sekä lukio –28 kuntaa aloitti lv , lopettavat v lopussa –14 kuntaa aloittaa lv , lopettavat v lopussa Tavoitteena –tukea perusopetuksen arvopohjan toteutumista, –tukea kouluyhteisön monikulttuurisuustaitojen kehittämistä –laatia monikulttuurisuustaitojen kehittämissuunnitelma, jonka toimenpiteet vakiinnutetaan osaksi koulun arkea (lomake keh suunn.doc) keh suunn.doc Ohjauksesta ja koulutuksesta vastaa OPH Vastuuhenkilö: opetusneuvos Pirjo Immonen-Oikkonen p kehittäminen kouluyhteisössä
10 Osaamisen ja sivistyksen asialla Romanilasten perusopetuksen tukeminen 2008–2009 Kehittämistoiminnan piirissä on 14 kuntaa Tavoitteena: –tukea perusopetuksen arvopohjan toteutumista, sekä kehittää ja vakiinnuttaa romanilasten tukimuotoja perusopetuksessa Kehittämistoiminta sisältää toimenpiteitä mm: –romanioppilaan kohtaamiseksi ja oppimisen tukemiseksi –romanikulttuurin tuntemuksen lisäämiseksi –kouluyhteisön romanivähemmistön ja pääväestön yhteyksien edistämiseksi, kodin ja koulun välisten yhteyksien parantamiseksi –romanioppilaiden erilaisen taustan huomioonottavan pedagogiikan ja materiaalin kehittämiseksi Yhteyshenkilö: erityisasiantuntija Susanna Lehtonen, puh ,