Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lahti kansalliseksi ympäristökaupungiksi sekä edelläkävijäksi kansallisen ilmasto- ja energiastrategian toteuttamisessa.
Advertisements

Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Gourmet herkkuja ravintola- ja kotikeittiöihin
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Kotimainen ruoka ja yhteiskuntavastuu Johanna Ikävalko ympäristöjohtaja MTK.
ELINTARVIKEKEHITYKSEN OSAAMISKESKUSOHJELMA Foodwest Oy.
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
AB CHIPSTERS FOOD OY.
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
(Viitekehys: Suomi, Kotka)
Hallitusohjelmaodotukset yrittäjyyden edistämiseksi Yrittäjävaltuuskunnan kokous PK-johtaja Pentti Mäkinen.
MITÄ ON TURVALLINEN RUOKA?
YMPÄRISTÖLIIKETOIMINTA JA
Kaupan näkökulma logistiikkaketjun toimivuuteen Ok Arinan marketkauppa Arto Mustonen.
Koukussa järvikalaan Esox lucius. Järvikalan käytön lisäämisen tavoitteena on  suomalaisen ruokakulttuurin syventäminen  kotimaisen kalan arvostuksen.
Tykkimäki -brändi. Brändisisältö Tykkimäk i Brändisisältö Tykkimäk i Omistajien tahtotila.
Pirkanmaan Vuoden Kylä 2011: Kotala, Virrat.
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
- mahdollisuus kehittämiseen -
Turun kaupungin kestävät hankinnat
Pajuniemi Oy ja Krunex Oy Luomu ammattikeittiöissä.
Viljan sopimustuotannon sähköinen toimintamalli
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Luomu julkisen sektorin ammattikeittiöissä Risto Pitkänen/ Finfood Luomu Finfood – Suomen Ruokatieto ry
Missä menee suomalaisten ruokakulttuuri?
RUUAN TURVALLISUUS SUOMALAISESSA RUOKAKETJUSSA
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
KAUKOLÄMPÖ NYT JUUASSA TUOTANTOVÄLINEET KUNNOSSA TUOTANTOVÄLINEET KUNNOSSA PAITSI VARAVOIMA, UUSINTA 2011 ALK. PAITSI VARAVOIMA, UUSINTA 2011 ALK. VERKOSTO.
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Suomi 2028 – Suomi ja globaali maailmantalous I Globalisaatio edennyt vuosituhansia Teollinen vallankumous kiihdytti globalisaatiota; Suomi tuli todella.
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
MANNER-SUOMEN MAASEUTURAHASTO
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
LUOMU SUOMESSA. Tehtävä Suomelle: Luomu yksi Suomen maabrändeistä ja menestystekijöistä Valtioneuvosto: Kestävät julkiset hankinnat Euroopan yhteisö:
Biologinen turvallisuus elintarvikekuljetuksissa ja varastoinnissa Kuljetus- ja logistiikkaseminaari Veli-Mikko Niemi Maa- ja metsätalousministeriö.
Makupaloja Suomesta. Tilaisuuden nimi Päivämäärä Esittäjän nimi Organisaatio.
Kokkolan ammattiopisto
1 Valtioneuvoston maatalouspoliittinen selonteko I Selonteko on yleisen tason tarkastelu maatalouden toimintaympäristöstä ja kehityksestä Tarkastellaan.
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun kehittäminen ja tuoteimagon ylläpito - Miten varmistetaan JTK-laatu? Simo Saurio Suomalaisten Jatkajakoulutoimijoiden 2. tapaaminen.
Luonnonvara- ja ympäristöalan tulevaisuus ja koulutuksen muutostarpeet Luonnonvara- ja ympäristöalan ammatillisen koulutuksen kehittämispäivä,
Globalisaatio – taloudelliset vaikutukset Suomeen I
TALOUDELLINEN VASTUU.
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Laatu ammattikeittiössä
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Case: Sydänmerkki-aterioita tarjoavasta opiskelijaravintolasta Kirta Nieminen Pt. tuntiopettaja, ruokapalvelut
Tuonnin etiikka ja kilpailukyky Irina Haltsonen Kuvat: Yrjö Tuunanen.
Tykätään – ostetaanko? Kuluttaja ja luomu Tämän materiaalin tuottamiseen on käytetty MMM:n menekinedistämisrahaa.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kiilto Oy – Suomalaista kemian osaamista vuodesta 1919
Nova Scola Finlandia Teemaseminaarin Osanottajat
Vastuullinen valinta KIILTO NATURA -SARJA
Yritykset ja yhteiskunta
Suoramyynnissä mahdollisuus
Jokainen totuus käy läpi kolme vaihetta. Ensin sille nauretaan.
Maatalouden ja ruoantuotannon yhteiskuntavastuun taustalla ovat mm.
Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina Ilkka.
Miten seura-arjessa voidaan ottaa ympäristö huomioon
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät Kirsi Ekola Restonomi AMK, Keittiömestari Kylpylä Kivitippu, Lappajärvi

Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät Kuluttajatutkimukset läntisessä maailmassa osoittavat, että kuluttaja haluavat: maistuvaa puhdasta turvallista terveellistä ympäristöstä vastuuta kantavaa ruokaa

Suomalaisen ruuan brändit Suomalainen, lähialueella tuotettu ruoka, turvaa kansallisen huoltovarmuutemme ja tukee suomalaisen maaseudun hyvinvointia. Suomessa, luonnonmukaisesti tuotettu, GMO vapaa ruoka, vastaa ruualle asetettuihin haasteisiin mm.: henkisten, moraalisten ja eettisten kysymysten sekä kestävän kehityksen näkökulmasta.

Suomalaiselle ruualle asetetut laatutekijät ja -odotukset 2. Tuoteturvallisuus 3. Jäljitettävyys ja alkuperä 4. Elintarvikeketjun läpinäkyvyys 5. Vastuu yleisesti 6. Ympäristövastuu 7. Sosiaalinen vastuu 8. Taloudellinen vastuu 9. Vaikutusmahdollisuudet

1. Laatu tuote on käyttötarkoitukseen sopiva tuote on asiakkaan tarpeita ja odotuksia vastaava tuotteella on luotettava kokonaislaatu laatu vastaa lainsäädännön asettamia vaatimuksia laatu ja hinta vastaavat toisiaan

2. Tuoteturvallisuus On peruslaatutekijä ja –vaatimus tuote ei aiheuta mikrobiologista riskiä käyttäjälle, eikä aiheuta eläinten tai ihmisten sairastumista tuotepakkaukseltaan ehjä ja aistittavalta laadultaan hyvä Edellyttää tuotteiden oikeaa käsittelyä ja säilytystä sekä kylmäketjun katkeamattomuudesta ja päiväysmerkinnöistä huolehtimista.

3. Jäljitettävyys ja alkuperä Tärkeä tekijä ostopäätöstä tehtäessä: alkuperän selvittämisessä palautteen perille saamisessa kustannusten hallitsemisessa riskien hallitsemisessa osa tuoteturvallisuutta ja kuluttajansuojaa laatuketjun ylläpitämisessä ja luotettavuudessa Edellyttää dokumentointia

4. Elintarvikeketjun läpinäkyvyys yrityksen toimintatapojen avoimuus edellyttää rehellisyyttä, joka vahvistaa luottamusta toimijoiden välillä jalostustyön arvostaminen elintarvike-markkinoilla elintarvikkeen läpikäymien vaiheiden tarkistettavuus ja valvottavuus => vastuullinen toiminta kuluttajalle suunnattu tiedottaminen

5. Vastuu yleisesti tuotteiden laadun on oltava yrityksen lupausten ja sidosryhmien sekä asiakkaan odotusten mukaisia. toiminnassa on noudatettava lainsäädäntöä, säännöksiä, korkeaa työmoraalia ja itsensä kehittämistä. huolehdittava hävikin minimoimisesta, lajittelusta ja jätehuollosta. elintarvikeketjussa edellisen toimijan laadun varmistaminen ja tuotteen hallinta määrittää vastuun.

6. Ympäristö vastuu ympäristökuormitusten vähentäminen ja annettujen standardien ja säädösten noudattaminen. alkutuotannossa maaseutumaisemasta huolehtiminen. kierrätyksen ja jätehuollon kehittäminen sekä energian käytön tehostaminen. tuotteiden pakkaustapa ja pakkausmateriaalien kierrätettävyys tai helppo hävittäminen. ympäristön ja eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen.

7. Sosiaalinen vastuu omasta, henkilöstön ja työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtiminen (työolot, työsuojelu, työn arvostus) työpaikkojen säilyttäminen eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen eettiset tuotantotavat terveellisten ruokatottumusten edistäminen vastuu kuluttajasta ja itsestä sekä omista valinnoista

8. Taloudellinen vastuu Toiminnan tulee olla kannattavaa ketjun kaikille toimijoille. Liiketoiminnan jatkuvuuden ylläpitäminen Yhteistyökumppanille tai alihankintayritykselle tiedottaminen kulutusennusteista. Myydä tuotteet katteellisesti kilpailukyvyn ja kustannustehokkuuden ylläpitämiseksi.

9. Vaikutusmahdollisuudet Asiakaspalautteen antaminen tuotevalikoimista Omat valinnat ”Jaloilla äänestäminen” Oma aktiivinen osallistuminen ja hakeutuminen päättäviin tehtäviin ”Tarkkaile ajatuksiasi ja niistä tulee sanoja, tarkkaile sanojasi ja niistä tulee tekoja”

Miksi elintarvike tuonti kasvaa kokoajan? Miksi; v. 2009 Suomeen tuotiin elintarvikkeita 3,3 miljardin euron edestä ja vietiin vain 1,4 miljardin euron edestä?

Miksi ulkolaista yhteistyötä? Miksi; iso teollisuus myy ja välittää ulkolaisia tuotteita, miksi he eivät tee yhteistyötä suomalaisten pk-yritysten kanssa ja / tai toteuta enemmän alihankintaa?

Miksi emme ole ylpeitä omasta? Ranskalaiset ja Italialaiset ovat todella ylpeitä omasta ruuastaan ja valitettavasti myös me ihannoimme muiden maiden ruokia, raaka-aineita ja osaamista hiukan liikaa. Miksi me suomalaiset olemme vaatimattomia ja pidämme ”kynttilää vakan alla”?

Suomalaisen elintarvikkeen kilpailutekijät Suomalainen elintarvike ei kilpaile hinnalla vaan sen kilpailutekijät ovat: erikoistuminen, erilaistuminen korkean osaamisen taso suomalaiset makutottumukset neljä vuodenaikaa antamassa makuja

Toimintani vastullisena keittiömestarina Hyvää Suomesta ravintola ajatuksen luominen ja kehittäminen yhdessä Finfoodin kanssa 2000-luvun alussa. Lähiruoka filosofia markkinointi- ja kilpailutekijänä Taste of Pohjanmaa Finfood yhteistyö Portaat luomuun-yhteistyö Eko Centrian kanssa Yhteistyö muiden tahojen kanssa mm.: Sydänliitto, Keliakialiitto, Allergia- ja astmaliitto

Valinta on sinun Suomalainen ruoka ja ruuan raaka-aine on: maistuvaa, puhdasta, turvallista, terveellistä ja ympäristöstä vastuuta kantavaa ruokaa. eli juuri sitä mitä tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat.

Toimintaehdotus ” Tehdään ja myydään niin hyvää kuin osataan, eikä niin huonoa kuin kehdataan”! ”Ostetaan oman maan mansikka eikä muun maan mustikka” ” Suomalainen osta suomalaista” - Kiitos -