Katso Aitolasta lisää:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
. Rauman freinetkoulu.
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Hämeenlinnan Jalkapalloseura ry Harjoituksen kulku.
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Lukemaan oppii vain lukemalla
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Lähiluonnossa toimien, liikkuen ja ihmetellen, kaikkina vuodenaikoina − säällä kuin säällä.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Maaseutupolitiikan YTR Verkostosparraus
YHTEINEN IDEOINTI. Mitä yhteisiä työpäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme? Kirjatkaa keskeisimmät asiat ylös. Voisiko joitain näistä asioista.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Tarkastele kojelautaa.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Videopuhelun aloittaminen Osoita Yhteyshenkilöt-luettelossa yhteyshenkilön kuvaa ja napsauta kamerakuvaketta. Yhteyshenkilösi näyttöön ponnahtaa ilmoitus,
Mira Haapala, Karoliina Hiitola, Saana Berg VAKA-12A
TVT (vaka) Projektitehtävä
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Lämpimästi tervetuloa!
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Luonnontiedeaiheinen projekti
Muksuoppi Online on psykiatri Ben Furmanin kehittämä Muksuoppia hyödyntävä tietokone-ohjelma netissä, jonka avulla vanhemmat voivat auttaa lapsiaan voittamaan.
Tietoa välittävä puheenvuoro
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
Miellekartta.
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Muksuoppi Online on psykiatri Ben Furmanin kehittämä Muksuoppia hyödyntävä tietokone-ohjelma netissä, jonka avulla vanhemmat voivat auttaa lapsiaan voittamaan.
Esityksen transkriptio:

Katso Aitolasta lisää: OPASTUSTA OSALLISTAVAAN PIENRYHMÄ- JA TEEMATYÖSKENTELYYN Katso Aitolasta lisää: www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;10672;37752;11264;11295;11294 www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat Helena Lindqvist helena.lindqvist@espoo.fi

Pienryhmän ensimmäinen kokoontuminen Aiheena nimen valitseminen ryhmälle Käytäntö: Jokainen lapsi saa ehdottaa nimiä ja aikuinen kirjaan ne ylös. Sitten äänestään ja eniten ääniä saanut ehdotus on ryhmän nimi Muista kertoa lapsille miksi äänestetään ja miten äänestystulos vaikuttaa, eniten ääniä saanut ehdotus valitaan ryhmän nimeksi Kerro lapsille mikä ryhmän nimeksi tuli Tehkää yhdessä joku nimeen liittyvä piirros tai vastaava ja kirjatkaa ryhmän nimi siihen. Jokainen lapsi kirjoittaa taitojensa mukaan siihen nimensä /puumerkkinsä Ota valokuva ryhmästä

Pienryhmän toinen kokoontuminen Kysele lapsilta mitä he haluavat tehdä/tutkia/ oppia ryhmässään (keksi avuksi kysymyksiä) Dokumentoi: Kirjaa kaikki toiveet ylös ja ota valokuvia Anna lasten tehdä sen jälkeen jotakin toiveista jonka voi toteuttaa helposti Käytä ryhmän nimeä

Pienryhmän toiminnan suunnittelu Lasten ideat ja toiveet Mitä on mahdollista toteuttaa? Teeman/tutkimusaiheen valitsee aikuinen lasten ideoiden pohjalta Huomioi myös muut lasten toiveet Käytä käsitekarttaa apuna Selvitä mitä itse tiedät aiheesta Sovi työkavereiden kanssa pienryhmälle aikaa

Pienryhmän kolmas kokoontuminen Kerro lapsille mitä ryhmä alkaa tutkia tai mikä teema on Avaa lasten käsitekartan kautta mitä lapset tietävät asiasta, miten voisi tutkia, mistä saisi tietoa jne. Kirjaa kaikki ylös Tee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä Huolehdi, että jokainen saa kertoa Pohdi yhdessä lasten kanssa Valokuvaa

Muurahaisteemaa…

Pienryhmän työskentely näkyville Laita seinälle ryhmän töitä sitä mukaa kun niitä tulee, ota lapset mukaan mahdollisimman paljon, mutta yllätä välillä laittamalla itse töitä esiin Kerro vanhemmille ”seinästä” ja kannusta tutustumaan ryhmän töihin Valokuvaa ja / tai videoi töitä ja lapsia niitä tekemässä eri vaiheissaan Kopioi jokaiselle kirjaamasi pienryhmän kokoontumiset; laittakaa ne yhdessä lasten kanssa kasvunkansioon aikajärjestyksessä

Rubiinit pienryhmän oma seinä (4-5v.)

Muumit pienryhmän oma seinä (2-3v.)

Kasvun kansiot Lapsi tekee itse kansiotaan Lapsi kertoo Kansio on lapsen ulottuvilla Lapsella on yksinoikeus kansioon Lapsen kanssa katsellaan yhdessä kansiota Pienryhmätyöskentely omana osanaan Mitä nuorempi lapsi sen enemmän aikuisen kädenjälki näkyy Lapsen kertoma kirjataan sitaatteihin ” Lapsi tuo ja vie kansionsa hyllyyn Kansion katselemiseen pyydetään lapselta lupa

Työskentele pienryhmän kanssa säännöllisesti Etene lasten ehdoilla ja ole innolla mukana, aikuinen luo puitteet ja mahdollistaa työskentelyn. Älä unohda leikin tärkeyttä. Päätä teematyöskentely selkeästi lasten kanssa.

Arvioi yhdessä lasten kanssa Mitä opittiin/tehtiin Miten opittiin/tehtiin Mikä oli hauskaa, mikä kurjaa Keksi itse tarkentavia kysymyksiä ja anna tilaa myös lasten kysymyksille ja ajatuksille Saduta aiheesta Kirjaa ylös Käy läpi lasten kanssa kasvunkansioon laitetut pienryhmän kirjaukset/työt

Arvioi itse Mitä/ miten tutkittiin/opittiin? Mitä/miten tehtiin? Moniko toive toteutui? Saivatko kaikki lapset osallistua riittävästi? Mikä oli hauskaa ja mikä kurjaa? Miten ryhmä toimii? Miten yksittäinen lapsi ryhmässä toimii? Miten vanhemmat olivat mukana? Onnistuiko sovitut kokoontumiset ajallisesti? Mitä uutta opin? Kirjaa mietteesi