HelMet-kirjaston ei-käyttäjätutkimus 2007

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Asiakaslehtitutkimus 2009 Heikki Nikali ja Arja Kaikkonen, Itella Oyj Riitta Siikaranta ja Annika Fock, Rian Oy Aikakausmedian Asiakaslehtiryhmä.
Maankäyttö-lehden lukijatutkimus
Heinolan seudun vapaa-ajan asukkaiden asiointitutkimus
11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Rinnakkaislääketutkimus 2010
Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry
Internet-äänestäminen Jari Pajunen | |2T2234, Jari Pajunen, Internet-äänestäminen Toteutus Tämän haastattelututkimukseen.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
PÄIJÄNTEEN SÄÄNNÖSTELYN VAIKUTUKSET RANTOJEN VIRKISTYSKÄYTTÖÖN
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
HelMet pilotoi uusia e-aineistoja
Yksilö ostajana.
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Nuorten suosima nettiyhteisö
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
Askel aikaa edelle Minkälaisessa kunnassa sinä haluaisit asua? Leila Kostiainen.
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 | |1T-6370VR Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 Suomen.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
KYSELY KUNTALIITOKSESTA TUUSNIEMEN KUNNAN ASUKKAILLE Tuusniemen kunta Tuomo Turja.
Drop out-ilmiö SPL:n Turun piirin juniorijalkapallossa
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TURUN YLIOPISTO MITÄ VOIMME OPPIA KANSALAISKYSELYSTÄ ? Sirkka-Liisa Kivelä professori, ylilääkäri.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Yleistä tutkimuksesta
Jukka Läärä puheenjohtaja
OSTAREISTAKO ASUKASAREENAT? KVALITATIIVINEN ASUKASTILATUTKIMUS Kati Myrén Tutkimuspäällikkö, YTL.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
POHJANMAA ”Uuden energian Pohjanmaa - Energiaa huippuosaamisesta, monikulttuurisuudesta ja vahvasta yhteisöllisyydestä”.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Suomalaisten suhtautuminen vapaa-aikaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2426.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Kuntouttava työtoiminta 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Asunto-Saimaan tutkimus Etelä-Saimaa Presentation name / Author Tutkimuksen taustaa Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Yleistä tutkimuksesta
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Keski-Pohjanmaan liiton sidosryhmätutkimus. Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tekeminen aloitettiin vuoden 2015 marraskuussa. Pohjana käytettiin aikaisempaa.
Seurakuntavaalit 2010: miten äänestettiin ja miksi Onnistuiko ensimmäinen kerta? Cafe Agricola 13/ Helsinki Harri Palmu, Kirkon tutkimuskeskus.
Julkisuuskuvatutkimus
PAMin vetovoimabarometri 2016
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
KUMMIPÄIVÄ.
Suomalaisten mielipiteet aktiivimallista
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö VPK toiminnan tunnettuus
Celian palvelut kirjastosta
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Nuoret ja trendit -tutkimus
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

HelMet-kirjaston ei-käyttäjätutkimus 2007 Marja-Leena Rantanen 3.12.2008

Tutkimuksen taustaa Kirjaston kävijämäärät ovat laskussa Kirjastokorttiaan aktiivisesti käyttävien määrä vähenee vuosittain Miksi aiemmat käyttäjät ja potentiaaliset asiakkaat (esim. kulttuuria ja kirjallisuutta harrastavat) eivät käytä kirjastoa

Tutkimuksen kohderyhmä Tutkimus kohdistettiin niihin HelMet-kirjaston toiminta-alueella asuviin henkilöihin, jotka eivät viimeksi kuluneen vuoden aikana ole käyttäneet kirjaston palveluja. Tutkimus rajattiin koskemaan ikäryhmiä 15-25 ja 55-65 -vuotiaat. Tutkittavat poimittiin Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan asukkaista.

Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen teki Taloustutkimus Oy HelMet-kirjaston toimeksiannosta. Tutkimukseen sisältyi kaksi osiota: ryhmäkeskustelut sekä puhelinhaastattelututkimus Ryhmäkeskusteluihin kutsuttiin 10 henkilöä kummastakin ikäryhmästä, ne pidettiin elokuussa 2007 Puhelinhaastattelu toteutettiin loka-marraskuun vaihteessa 2007. Yhteensä haastateltiin 333 ei-käyttäjää.

Tutkimuksessa selvitettiin Kirjaston palvelujen tuntemista Mielipiteitä kirjaston palveluista Spontaaneja mielikuvia kirjastosta Syitä kirjastopalvelujen käyttämättömyyteen Kirjastoon kohdistuvia toiveita ja odotuksia Kokemuksia kirjaston käytöstä

Ryhmäkeskustelujen antia: Käsitys kirjaston musiikki- ja elokuva tarjonnasta oli kapea-alainen, muisteltiin kokemuksia huonolaatuisista tallenteista Kirjaston yksilö- ja ryhmäopastuspalvelut olivat tuntemattomia Nuoret vieroksuivat kirjaston hiljaisuus-vaatimusta, toivoivat kirjastoon tiloja, joissa keskustelu on sallittua Varttuneemmat kiinnittivät huomiota uusien suurten kirjastotilojen kolkkouteen, kodikkuutta kaivattiin lisää

Ryhmäkeskustelujen antia: Perusasenne kirjastoon oli pääosin positiivinen Henkilökunnan asiantuntemusta ei epäilty, mutta henkilökohtaisen palvelun epäystävällisyys oli vieraannuttanut jotkut kirjastosta, erityisesti nuorten viihtymiselle henkilökunnan palveluasenne on ratkaisevaa Kirjaston eri palvelumuotoja tunnettiin varsin huonosti Kirjaston palvelutarjonta yllätti positiivisesti

Ryhmäkeskustelujen antia: Ilmainen netinkäyttömahdollisuus kirjastossa tunnettiin, merkitys vähenemässä kotikoneiden myötä Kirjaston konekantaa epäiltiin vanhanaikaiseksi, poikkeuksena Kirjasto 10 ja Sellon kirjasto, joiden moderni varustus tunnettiin HelMet –verkkokirjaston palvelut tunnettiin huonosti, nuoremmat olivat käyttäneet jonkin verran, vanhemmat eivät olenkaan

Puhelinhaastattelututkimus Taustaa Kirjastokortti käytössä kahdella viidesosalla (40 %) Noin neljä viidestä on ollut joskus aktiivisempi kirjaston käyttäjä Kahdella kolmasosalla jonkinlainen tuntemus palveluista Noin joka kymmenennelle joku muu lainaa kirjoja

Palvelujen tunnettuus Kauno- ja tietokirjallisuuden lainaaminen 86 % Musiikkiäänitteiden lainaaminen 57 % Lehtien lukeminen ja lainaaminen 38 % Elokuvatallenteiden lainaaminen 36 % Maksuttomat internetyhteydet 35 % Lukusalit 16 % HelMet-aineistohaku 4 % Vajaa kolmannes ei tunne lainkaan palveluja Kahdella viidesosalla jonkinlainen käsitys Monet yllättyneitä palvelujen monipuolisuudesta – monia palveluja ei tunnettu lainkaan

Palvelujen kiinnostavuus (erittäin tai melko kiinnostavia) Kauno- ja tietokirjojen lainaaminen 59 % Tiedonhaku tietokannoista 51 % Poistomyynnit 50 % HelMet-aineistohaku 49 % Lehtien lukeminen ja lainaaminen 47 % Maksuttomat internet-yhteydet 45 % Lukusalit 43 % Bestseller-kokoelma (uutuudet, laina-aika 7 pv) 43 % Kaukopalvelu 43 % Elokuvatallenteiden lainaaminen 42 % Musiikkiäänitteiden lainaaminen 41 % Palvelut kiinnostaa, naisia keskimäärin enemmän kuin miehiä

Mielikuvat kirjastosta Pääosin mielikuvat olivat positiivisia: helppo saada palvelua, kaikille, joustava, lämminhenkinen, selkeä, viihtyisä Iso osa vastaajista piti kirjastoa kuitenkin passiivisena, rutiininomaisena ja näkymättömänä. Kirjastoa pidettiin ensisijaisesti pistäytymispaikkana, ei oleskelutilana. Ilmapiiri jakoi mielipiteet, toisten, erityisesti nuorten, mielestä se on tylsä ja toisten innostava. Iäkkäämpien mielikuvat ovat keskimäärin positiivisempia kuin nuorten. Kaikkein kriittisimpiä ovat nuoret miehet.

Palvelujen käyttämättömyyden syyt Tärkein syy siihen, että ei käytä tällä hetkellä kirjaston palveluja, on tutkimuksen mukaan ajan puute. On niin paljon muuta tekemistä. Toiseksi merkittävin syy on se, että kirjat hankitaan ostamalla tai saadaan lahjaksi eikä ole tarvetta enää hankkia niitä muualta. Kolmanneksi yleisin syy on se, että ei ole tullut mieleen käydä kirjastossa. Kirjaston palveluihin liittyvät syyt eivät nouse keskeisiksi kirjaston käyttämättömyyden syyksi.

Palvelujen markkinointi Valtaosa vastaajista (71 %) ei muista huomanneensa kirjaston markkinointia tai esiintymistä kirjaston ulkopuolella. Yleisimmin markkinointia on huomattu lehdistä (13 %). Eniten markkinointia toivottiin lehtiin (37 %). Erityisesti iäkkäämmät naiset. Toiseksi toivotuin kanava oli internet (25 %). Erityisesti nuoret.

Yhteenvetoa Kirjaston ”perinteiset” palvelut tunnetaan Palvelujen monipuolisuus ei ole tiedossa Palvelut koetaan pääosin kiinnostavina Monet pitävät kirjastoa passiivisena, rutiininomaisena ja näkymättömänä Syyt kirjaston käyttämättömyyteen ovat ajan puute ja se, että ei ole tullut mieleen käydä kirjastossa Kirjasto palveluna hukkuu helposti muun tarjonnan joukkoon ja jää unohduksiin

Miten tästä eteenpäin? Tiedonpuute Näkyvyyden puute Tuotteistaminen, markkinointi, viestintä Imago ajan tasalle Näkyvyyden puute Viestintä, markkinointi ja esiintyminen niillä foorumeilla, missä ihmiset liikkuu ja kohtaa

Miten tästä eteenpäin? Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta Palvelutarjonta, palvelukonsepti ja asiakaspalvelu houkutteleviksi Tilat viihtyisiksi ja helposti jäsentyviksi viihtyisyys, olohuone löydettävyys, opasteet tilojen kohdentaminen eri tarkoituksiin Kirjasto osaksi ihmisten aktiivisessa käytössä olevaa ”vapaa-ajan valikkoa”

Kiitos! marja-leena.rantanen@hel.fi