Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PAMin vetovoimabarometri 2016

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PAMin vetovoimabarometri 2016"— Esityksen transkriptio:

1 PAMin vetovoimabarometri 2016
Sakari Nurmela

2 Keskeisiä tuloksia

3 Kaupan ala tunnetaan parhaiten.
Sosiaali- ja terveysala sekä majoitus- ja ravitsemisala seuraavaksi parhaiten tunnetut. Kaupan houkuttelevuus työnantajana lisääntynyt, rahoitusala mennyt alaspäin. Myös majoitus- ja ravitsemisala houkuttelee enemmän kuin aiemmin. Provisiopalkkainen myyntityö kiinnostaa vain marginaalista osaa. Puhelinmyynti valtaenemmistön ”inhokki”. Eräoppaan työt Lapissa kaikkein kiinnostavimpia. Päivittäistavarakaupan myyjän työ toiseksi kiinnostavin. Vain harvat hyödyntävät aktiivisesti alustataloutta. Kaikki toimijat vain harvojen hyödyntämiä. Amazon suosituin. Selkeä vähemmistö on käyttänyt kaupasta ostetun ruoan kotiinkuljetusta tai saanut ansiotuloja verkossa tehdyllä työllä. Työehtosopimukset työpaikkojen tärkeä turvaa tuova selkänoja. Tietoiset rikkomukset (esim. sovitun alle jäävät palkat) tulisi kriminalisoida. Enemmistö uskoo työllistyvänsä kotiseudullaan – porkkana keppiä parempi työllistämiskeino. Työttömyysturvalla opiskelu pitäisi enemmistön mielestä olla mahdollista. Henkilökohtaisiin tapaamisiin perustuvat palvelut hyödyllisiä työttömille. Eriarvoisuus kasvaa Suomessa huolestuttavaa vauhtia.

4 Eräiden alojen tunteminen

5 Eräiden alojen tunteminen

6 Eräiden alojen tunteminen, kauppa

7 Eräiden alojen tunteminen, majoitus- ja ravitsemisala

8 Eräiden alojen tunteminen, kiinteistöpalveluala

9 Eräiden alojen houkuttelevuus työnantajana

10 Eräiden alojen houkuttelevuus työnantajana, kaupan ala

11 Eräiden alojen houkuttelevuus työnantajana, majoitus- ja ravitsemisala

12 Eräiden alojen houkuttelevuus työnantajana, kiinteistöpalveluala

13 ”Pamilaisten” alojen houkuttelevuus työnantajana

14 Kuinka mielellään näkisi läheisensä eräiden alojen työntekijänä

15 Kuinka mieluisaa olisi, jos omainen tai läheinen työskentelisi kaupan alalla

16 Kuinka mieluisaa olisi, jos omainen tai läheinen työskentelisi majoitus- ja ravitsemisalalla

17 Kuinka mieluisaa olisi, jos omainen tai läheinen työskentelisi kiinteistöpalvelualalla

18 Kuinka mieluisaa olisi, jos omainen tai läheinen työskentelisi ”pamilaisilla” aloilla

19 Eräiden tehtävien houkuttelevuus

20 Eräiden tehtävien houkuttelevuus

21 Verkon hyödyntäminen

22 Onko käyttänyt verkosta ostetun kaupparuoan kotiinkuljetusta?

23 Onko saanut ansiotuloja verkossa tehdyllä työllä? 

24 Verkon hyödyntäminen…

25 Eräiden alustatalouden palveluiden käyttäminen Suomessa tai ulkomailla?

26 Työelämään liittyviä mielipiteitä

27 Työelämään liittyviä mielipiteitä, työsuhdetta koskevat väittämät

28 Työelämään liittyviä mielipiteitä, työn perässä liikkumista koskevat väittämät

29 Työelämään liittyviä mielipiteitä, työttömyyttä ja eriarvoisuutta koskevat väittämät

30 Työelämään liittyviä mielipiteitä, työttömyyttä ja eriarvoisuutta koskevat väittämät

31 Työelämään liittyviä mielipiteitä, näkemysten muutos

32 Työelämään liittyviä mielipiteitä, näkemysten muutos

33 Työelämään liittyviä mielipiteitä, näkemysten muutos

34 Palveluita koskevia mielipiteitä

35 Palveluita koskevia mielipiteitä

36 Tutkimuksen toteuttaminen
Sisältö Barometrissa selvitettiin Palvelualojen ammattiliiton kannalta keskeisten toimialojen mainetta ja houkuttelevuutta. ”Pamilaisista” aloista mukana olivat kauppa, majoitus- ja ravitsemisala sekä kiinteistöpalveluala. Tutkimuksessa oli viisi keskeistä sisältöaluetta: alojen koettu tunteminen, alojen houkuttelevuus/toivottavuus työnantajana, Alustatalouden hyödyntäminen työelämään liittyvät mielipiteet, Palveluihin liittyvät mielipiteet. Aineiston kerääminen Tutkimus toteutettiin Gallup Forumissa loka-marraskuun vaihteessa Kyseessä on TNS Gallup Oy:n internetiä tiedonsiirrossa hyödyntävä vastaajapaneeli Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat työikäiset ( vuotiaat). Tutkimusta varten haastateltiin henkilöä. Tilastollinen virhemarginaali on 2,9 prosenttiyksikköä suuntaansa.

37


Lataa ppt "PAMin vetovoimabarometri 2016"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google