Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
PAMin vetovoimabarometri 2016
Sakari Nurmela
2
Keskeisiä tuloksia
3
Kaupan ala tunnetaan parhaiten.
Sosiaali- ja terveysala sekä majoitus- ja ravitsemisala seuraavaksi parhaiten tunnetut. Kaupan houkuttelevuus työnantajana lisääntynyt, rahoitusala mennyt alaspäin. Myös majoitus- ja ravitsemisala houkuttelee enemmän kuin aiemmin. Provisiopalkkainen myyntityö kiinnostaa vain marginaalista osaa. Puhelinmyynti valtaenemmistön ”inhokki”. Eräoppaan työt Lapissa kaikkein kiinnostavimpia. Päivittäistavarakaupan myyjän työ toiseksi kiinnostavin. Vain harvat hyödyntävät aktiivisesti alustataloutta. Kaikki toimijat vain harvojen hyödyntämiä. Amazon suosituin. Selkeä vähemmistö on käyttänyt kaupasta ostetun ruoan kotiinkuljetusta tai saanut ansiotuloja verkossa tehdyllä työllä. Työehtosopimukset työpaikkojen tärkeä turvaa tuova selkänoja. Tietoiset rikkomukset (esim. sovitun alle jäävät palkat) tulisi kriminalisoida. Enemmistö uskoo työllistyvänsä kotiseudullaan – porkkana keppiä parempi työllistämiskeino. Työttömyysturvalla opiskelu pitäisi enemmistön mielestä olla mahdollista. Henkilökohtaisiin tapaamisiin perustuvat palvelut hyödyllisiä työttömille. Eriarvoisuus kasvaa Suomessa huolestuttavaa vauhtia.
4
Eräiden alojen tunteminen
5
Eräiden alojen tunteminen
6
Eräiden alojen tunteminen, kauppa
7
Eräiden alojen tunteminen, majoitus- ja ravitsemisala
8
Eräiden alojen tunteminen, kiinteistöpalveluala
9
Eräiden alojen houkuttelevuus työnantajana
10
Eräiden alojen houkuttelevuus työnantajana, kaupan ala
11
Eräiden alojen houkuttelevuus työnantajana, majoitus- ja ravitsemisala
12
Eräiden alojen houkuttelevuus työnantajana, kiinteistöpalveluala
13
”Pamilaisten” alojen houkuttelevuus työnantajana
14
Kuinka mielellään näkisi läheisensä eräiden alojen työntekijänä
15
Kuinka mieluisaa olisi, jos omainen tai läheinen työskentelisi kaupan alalla
16
Kuinka mieluisaa olisi, jos omainen tai läheinen työskentelisi majoitus- ja ravitsemisalalla
17
Kuinka mieluisaa olisi, jos omainen tai läheinen työskentelisi kiinteistöpalvelualalla
18
Kuinka mieluisaa olisi, jos omainen tai läheinen työskentelisi ”pamilaisilla” aloilla
19
Eräiden tehtävien houkuttelevuus
20
Eräiden tehtävien houkuttelevuus
21
Verkon hyödyntäminen
22
Onko käyttänyt verkosta ostetun kaupparuoan kotiinkuljetusta?
23
Onko saanut ansiotuloja verkossa tehdyllä työllä?
24
Verkon hyödyntäminen…
25
Eräiden alustatalouden palveluiden käyttäminen Suomessa tai ulkomailla?
26
Työelämään liittyviä mielipiteitä
27
Työelämään liittyviä mielipiteitä, työsuhdetta koskevat väittämät
28
Työelämään liittyviä mielipiteitä, työn perässä liikkumista koskevat väittämät
29
Työelämään liittyviä mielipiteitä, työttömyyttä ja eriarvoisuutta koskevat väittämät
30
Työelämään liittyviä mielipiteitä, työttömyyttä ja eriarvoisuutta koskevat väittämät
31
Työelämään liittyviä mielipiteitä, näkemysten muutos
32
Työelämään liittyviä mielipiteitä, näkemysten muutos
33
Työelämään liittyviä mielipiteitä, näkemysten muutos
34
Palveluita koskevia mielipiteitä
35
Palveluita koskevia mielipiteitä
36
Tutkimuksen toteuttaminen
Sisältö Barometrissa selvitettiin Palvelualojen ammattiliiton kannalta keskeisten toimialojen mainetta ja houkuttelevuutta. ”Pamilaisista” aloista mukana olivat kauppa, majoitus- ja ravitsemisala sekä kiinteistöpalveluala. Tutkimuksessa oli viisi keskeistä sisältöaluetta: alojen koettu tunteminen, alojen houkuttelevuus/toivottavuus työnantajana, Alustatalouden hyödyntäminen työelämään liittyvät mielipiteet, Palveluihin liittyvät mielipiteet. Aineiston kerääminen Tutkimus toteutettiin Gallup Forumissa loka-marraskuun vaihteessa Kyseessä on TNS Gallup Oy:n internetiä tiedonsiirrossa hyödyntävä vastaajapaneeli Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat työikäiset ( vuotiaat). Tutkimusta varten haastateltiin henkilöä. Tilastollinen virhemarginaali on 2,9 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.