3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Yksilö ostajana.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kognitiivinen psykologia tutkii
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Asenteet.
Oppimisorientaatioita
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Mitä on kulttuuri?.
Ops seminaari Askola.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Opetussuunnitelmassa 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Havainnointi ja maailmankuva
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
10. Ajattelu.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Kirjoittajaprofiilit
Miten puhua kulttuureista koulussa?
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Esityksen transkriptio:

3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat ”Peruskoulun maantiedon opetuksen tavoitteena on jäsentyneen maailman karttakuvan rakentaminen. Mentaalikarttojen piirtäminen on hyvä apuväline tähän tarkoitukseen. Niiden avulla oppilaat voivat itsekin seurata oman karttakuvansa hahmottumista.” (Rikkinen, H. 1998; 2007)

3.1 käsitteiden määrittelyä Maantieteellinen maailmankuva = yksilön käsitys erilaisista tiloista, paikoista ja alueista sekä näissä havaittavista ilmiöistä (Kaivola & Rikkinen 2003). Maailman karttakuvan hahmottaminen on osa yksilön maantieteellistä maailmankuvaa ja sen kehittymistä.

Maantieteellinen kartta on yksinkertaistettu malli ympäröivästä maailmasta ja sen ilmiöistä.

Kognitiivinen kartta on yksilöllinen mielikuva ympäröivästä maailmasta.

Mentaalikartta on yksilön kognitiivisesta kartasta tekemä ulkoinen esitys. Mentaalikartta on vapaalla kädellä tasolle laadittu karttamainen piirros, joka välittää oppilaiden subjektiivisen näkemyksen ympäristöstä, jostakin alueesta tai ilmiöstä. Voidaan piirtää oppilaan omasta lähiympäristöstä ja laajemmista alueista (esim. Suomi, Eurooppa, Maailma)

Mentaalikarttojen piirtämiseen liittyviä käsitteitä: Tilataju Spatiaalinen älykkyys= kyky tehdä tarkkoja havaintoja ympäröivästä maailmasta ja muodostaa niistä sisäisiä mielikuvia (skeemoja), joita yksilö pystyy palauttamaan mieleensä ja muokkaamaan edelleen, vaikka alkuperäistä ärsykettä ei olisikaan paikalla

3.2 Opettaja maailmaa kuvaavien mentaalikarttojen tulkitsijana

3.3 Oppilaiden maailmankartoissa havaittuja yleisiä piirteitä Läheisyysfaktori – etäisyys havaitsijan kotipaikasta. Muotofaktori – erikokoisen muotoiset ääriviivat ja rannikot muistetaan. Pinta-alafaktori – suuret alueet mainitaan yleensä pieniä alueita useammin. Ajankohtaisuusfaktori – uutisoinnin kohteet mainitaan muita useammin. Kulttuurifaktori – rikkaat ja teollistuneet maat mainitaan yleisesti. (Saarinen, T. 1973;1988)

Lisäksi oppilaiden maailmankarttoihin heijastuu usein: Oppilaan omat kokemukset (esim. matkustaminen) Oppilaan mielenkiinnonkohteet (esim. harrastukset) Opetus ja oppiminen (tiedot, taidot, asenteet) Arvot & asenteet Tilataju ja spatiaalinen älykkyys

OPPILAAN MENTAALIKARTTA kulttuuritausta tiedot taidot kokemukset spatiaalinen älykkyys asenteet ja arvostukset OPPILAAN MENTAALIKARTTA oppilas

Mentaalikartoilla voidaan ohjata oppilaan maantieteellisen maailmankuvan rakentumista!

3.5 Mentaalikarttojen käyttö maantiedon opetuksessa Diagnostinen väline (oppilaiden tiedot, taidot ja spatiaaliset kyvyt) Informatiivinen väline (oppilaiden mielikuvien seuraaminen) Instruktiivinen väline (opetuksen suuntaaminen ja väärinkäsitysten korjaaminen sekä oppilaan huomion kohdistaminen omien alueellisten mielikuvien kehittymiseen)

4 Maailmankuvan rakentuminen ja maantieteen opetus Peruskoulun maantiedon opetuksen keskeisenä tavoitteena on tunnistaa eri kulttuureja ja suhtautua myönteisesti vieraisiin maihin ja niiden kansoihin sekä erilaisten kulttuurien edustajiin. (Opetushallitus 2004)

Maailmankuvaan liittyvien mielikuvien rakentuminen Maailmankuvaan liittyvät mielikuvamme ja käsityksemme ovat henkilökohtaisia ja ne syntyvät, kun yksilöt liittävät merkityksiä ympäristöönsä. Alueet ja niiden kulttuurit saavat merkityksensä ihmisten kokemuksista ja tulkinnoista Välittömät kontaktit (henkilökohtaiset kokemukset) välilliset kontaktit (ystävät, sukulaiset, joukkotiedotusvälineet, elokuvat, musiikki)

Yksilöllisissä mielikuvissa on aina mukana myös yhteisöllinen ulottuvuus. Mielikuviemme yhteisölliset piirteet ovat usein tyypillisiä ja yhteisiä mm. oman aikakautemme, oman sukupuolen ja -polven sekä saman koulutuksen saaneille ihmisille.

Maailmankuva ja maantiedon opetus Maantiedon opetus on osaltaan rakentamassa oppilaiden mielikuvia, arvostuksia ja kokemuksia maailmasta. Opetus ja oppimateriaalit välittävät erilaisia kuvia läheisistä ja kaukaisista alueista sekä niiden kulttuureista ja ihmisistä.

Maantieteen opetuksen tavoitteena on ajankohtaisesti, alueellisesti tasapuolisesti ja avarasti informoitu maailma. Maantieteen opetukseen liittyy kuitenkin aina arvoja sekä subjektiivisia ja kollektiivisia merkityksiä sen perusteella, kenen näkökulmasta asioita tarkastellaan.

Maantieteen opetus ei ole arvovapaata. Tärkeää pohtia: Millaisia arvoja maantieteen opetuksessa opetetaan? Kenen arvoja opetuksessa välitetään? Miten arvot tulisi huomioida opetuksessa?

Tärkeää, että oppilaat tulevat tietoiseksi Maantieteen opetusmenetelmien tulisi olla sellaisia, joissa korostuvat erilaiset mielipiteet ja niiden perustelut, pohdinnat ja ajattelun taidot. (Rikkinen, H. 1998) Tärkeää, että oppilaat tulevat tietoiseksi Omista ja toisten ihmisten mielikuvista ja käsityksistä Mielikuvien ja käsitysten muodostumisprosessista Mielikuvien vaikutuksesta toimintaan ja käyttäytymiseen (Hartikainen & Kärkkäinen 2009)