TURUN KOULUT LIIKKEELLE 2004-2007 Taustaa, tavoitteita Konkreettisia ensiaskeleita www.koulutliikkeelle.fi Anu Oittinen, Turun kaupunki, opetuspalvelukeskus,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AVARTTI – NUORET SEN TEKEVÄT THE INTERNATIONAL AWARD FOR YOUNG PEOPLE
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
VASITE-HANKE Ohjausryhmän kokous KESKEISET TOIMENPITEET Työnhaun ohjaus, työnhakupalvelu ja urasuunnittelu 2. asteelta valmistuneille Urasuunnittelu.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY Well-Being Partnership Turun yhteistapaaminen Vanha Viinatehdas, kello 12-16
Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Yhteiskunnassa vallitsee arjen rytmihäiriö. Lapset ja nuoret viettävät iltapäivät.
LIIKKUMAAN AKTIVOINNIN KETJU Auli KanervaSanna Salonen.
SAFE AND ACTIVE SCHOOL DAY Well-Being Partnership Turun yhteistapaaminen, , klo Cafe Tiljan, Åbo Svenska Teater
LIIKUn kuntaristeily © SLU –alueet 2012.
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Kouluterveydenhoitaja lasten liikunnan edistäjänä ja tukijana
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
LIIKUNNASTA HYVINVOINTIA - SEMINAARI Turun lyseon koulu Kello
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
LIIKUNNASTA HYVINVOINTIA JA VIIHTYVYYTTÄ KOULUUN
TURUN LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINTIKUMPPANUUS TAUSTAA Turun koulut liikkeelle – hankkeen myötä syntynyt innovatiivinen kumppanuus koulujen ja kaupungin.
Koululiikunnan kehittämissuunnitelmia Liikunta- ja hyvinvointiseminaari
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Vältä koukkua – Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen
VALO JA LIIKUNNAN ALUEJÄRJESTÖT Toimenpiteet liikkuvampaan koulupäivään
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Ops seminaari Askola.
LÄHILIIKUNTA TUTUKSI – HANKE Kohderyhmä: Lapset ja nuoret, perheet Kohdealue: Kuopion kaupunki, lähiliikunta-alueet Taustakuvaus / Lähtökohdat Taustalla.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
TET =Työelämään tutustuminen
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Aloitekanava.fi Nuorten verkkodemokratiapalvelu
LIIKKUMAAN AKTIVOINNIN KETJU Auli Kanerva Sanna Salonen
Opetussuunnitelmassa 2016
Joustavat oppimispolut
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

TURUN KOULUT LIIKKEELLE Taustaa, tavoitteita Konkreettisia ensiaskeleita Anu Oittinen, Turun kaupunki, opetuspalvelukeskus, ,

TAUSTAA Liikunnan vaikutukset terveyteen, hyvinvointiin, jaksamiseen, keskittymiseen ja oppimiseen Turku strategia: turkulaisten hyvinvointi, lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointi (hankkeen rahoitusperusta) Hyvät kokemukset poikkihallinnollisista hankkeista (esim. Liike 2000) Lasten ja nuorten liikunnan väheneminen Ý KOULUT LIIKKEELLE -HANKE Ý LISÄÄ LIIKETTÄ KOULUPÄIVÄÄN!

MITÄ TAVOITTELEMME? Vuoden 2007 loppuun mennessä liikunnan avulla on kyetty lisäämään lasten ja nuorten hyvinvointia ja koulussa viihtymistä. Tämä edellyttää koulujen toimintakulttuurin ja - ympäristön kehittymistä aktiivisuutta ja liikunnallisuutta kannustavaan suuntaan. Tarvitsemme koulukohtaisia toimintaprosesseja ja sitä kautta uudenlaisia ratkaisuja liikunnan tukemiseen.

MILLÄ NÄITÄ PROSESSEJA TUETAAN? Tukemalla opettajia koulutuksen, materiaalien ja muiden toimenpiteiden avulla. Tukemalla kouluyhteisöä koulutuksen ja vuorovaikutuksen lisäämisen avulla. Tarjoamalla laajan hallintokuntien välisen yhteistyöpohjan koulukohtaisten hankkeiden toteuttamisessa. VAIN KOULUJEN OMISTA LÄHTÖKOHDISTA PONNISTAVIEN TOIMINTAPROSESSIEN KAUTTA VOIDAAN VAIKUTTAA KOULUJEN TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOKSEEN.

HANKKEEN ETENEMISEN VAIHEET 1) Lähtökohtien määrittely kouluissa 2) Yhteisten intressialueiden hahmottaminen -> koulutukset, materiaalit, hankkeistaminen koulujen tukena 3) Toimintasuunnitelmat 4) Toteutussuunnitelmat 5) Toteutus, seuranta, arviointi 6) Uudet lähtökohdat

KOULU- KOHTAINEN HANKE- KOHTAINEN KAUPUNKI- TASOINEN KANSALL. KANS.VÄL Omat lähtökohdat & odotukset Osallistuminen Osallistaminen Toimintaprosessi Yhteiset intressialueet Tuotteet Materiaalit Koulutukset Verkostot, yht.työ Päätöksentekoon, strategioihin, toimintatapoihin vaikuttaminen Uusien ideoiden hankkeistaminen Yht.työkumpp. Rahoitus Kansall. & KV- hankkeet (EU: Shape up) TOIMINNAN/VAIKUTTAMISEN TASOT

Laaja kaupunkitason hanke Þ18 alakoulua, 3 yläkoulua, 3 lukiota, ammatti-instituutti (3 yksikköä) Þeri hallintokunnat Þkaupungin johto sitoutunut Valtakunnalliset verkostot • esim. Nuori Suomi Eurooppalainen yhteistyö • Active living -verkosto EU:n Public Health Programme: Shape Up • EU:n Public Health Programme: Shape Up: miten eri maissa ryhdytty toimiin lasten ylipaino-ongelman ratkaisemiseksi (Turku yksi 25:sta hankekaupungista)

LÄHTÖKOHTIA, ESILLE NOUSSEITA ASIOITA: ALAKOULUT Välituntiliikunta: 1) välituntikorit, 2) uudet pelit/leikit -> kirjanen, 3) leikkipäivät, välituntiteemapäivät, 4) leikittäjät, 5) perinteiset pihaleikit, 6) pihaolosuhteet: koulupihaolosuhteiden kehittämisohjelma lähiliikunnan tarpeet huomioiden: kaupunkitason suunnitelma, yksittäiset pihasuunnitelmat Koulumatkaliikunta : 1) koulumatkakartat, 2) koulumatkakampanjat, 3) ”liikennemummot ja -vaarit” Kerhotoiminta: liikunnallisesti passiivisten mukaan saaminen Iltapäiväkerhot : liikunta pysyväksi osaksi (liikuntakoulutusta ohjaajille) Liikunta-, terveys- ja hyvinvointiviestintä : 1) reissari, 2)

LÄHTÖKOHTIA, ESILLE NOUSSEITA ASIOITA: YLÄKOULUT & LUKIOT ”Personal traineri” -kokeilu: koululle henkilökohtaisen liikuntaneuvojan vastaanottoaika esim. tunti/viikko, terveydenhoitajan ja trainerin yhteistyö, toimintaa tukeva materiaali (liikuntakalenteri ym.) Kaveriporukkaliikunta: oppilaista toistensa aktivaattoreita, vertaisohjaajakurssi lukioon, välituntiliikunnan aktivointi ym. Liikuntakerhot: lähtökohtana liikkumattomien mukaan kutsuminen Koulumatkaliikunta (kartat, kampanja + vaaran paikat) Välituntiliikunta: välituntivälineet, pihaolosuhteiden kehittäminen

LÄHTÖKOHTIA, ESILLE NOUSSEITA ASIOITA: AMMATTI-INSTITUUTTI Yksinasuvat nuoret -> miten hankkeen avulla sisältöä ja viiteryhmiä heidän elämäänsä (kaveriporukkaliikunta) Liikunnan asemaan vaikuttaminen opetuksessa Maahanmuuttajat, kerhotoiminta jne. Asennetasolla vaikuttaminen erittäin tärkeää (liikuntaan suhtautuminen negatiivista) --> tiedotus, markkinointi jne. Markkinoinnin opiskelijat: ”Miten markkinoida/myydä liikuntaa TAI:n opiskelijoille” Rakennusosaston opiskelijat: pienimuotoisten pihavälineiden rakentaminen Miten voidaan hyödyntää Power Action -toimintaa?

HANKKEEN FILOSOFIA: Pienillä konkreettisilla toimenpiteillä tehdään hanketta näkyväksi ja tuetaan ison kokonaisuuden - toimintakulttuurin muutoksen - etenemistä!