Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net
Järjestöt sosiaaliseen mediaan • uusia kohderyhmiä viestinnälle ja kampanjoinnille: erityisesti aktiiviset internetin / uuden median käyttäjät • alle 35v., mutta enenevästi myös vanhemmat • kustannustehokkuus (mutta ei ilmaisuus) • perinteisen järjestötyön hiipuminen, kevytaktivismin etsiminen verkosta
Text “Netin über-kulutuksesta eivät enää vastaakaan rasvatukkaiset nörttimiehet, vaan tänä päivänä supersuurkuluttajia ovat trenditietoiset 18–26-vuotiaat naiset. Myös netin käyttötavoissa naiset ovat ottaneet kanavan haltuunsa. Heidät löytää useammin sosiaalisista verkostoista kuten facebookista tai kotisivujen ja blogien takaa.” M&M, Sami Salmenkivi
Järjestöt sosiaaliseen mediaan • toiminnan kehittäminen vuorovaikutuksessa verkkoaktiivisten ihmisten kanssa • kampanjoiden tulokset helposti seurattavissa ja mitattavissa • brändäys: “mukana ajassa”
Kevytaktivismiin • hierarkiasta vertikaalisuuteen • yhdistyskeskeisyydestä vapaisiin parvimuodostelmiin • valtiokeskeisyydestä yksilökeskeisyyteen • kollektiivisesta vaikuttamisesta arkielämän politiikkaan • sosiaalinen media luontainen ympäristö
Kevytaktivismi ja sosiaalinen media • sanomien ja arvojen välitys • identiteetin rakennus • ruohonjuuritason kuhina, asioiden nostaminen perinteiseen mediaan • onko verkkoaktiivisuus kanavoitavissa tosimaailman toiminnaksi?
Kevytaktivismi ja sosiaalinen media • sos. media synnyttää salamannopeasti verkostoja ajankohtaisen aiheen ympärille • kevytaktivismin kohteet voivat olla mitä erikoisimpia • verkostojen hyödyntäminen: verkkoadressit, varojen keruu, keskustelun herättely...
Toiminta sosiaalisessa mediassa • verkostojen rakentaminen vaatii sitkeää ja suunnitelmallista työtä • verkostojen aktivoiminen vaatii neuvokkuutta ja uusia ideoita • sosiaalisen median alustojen kehityksessä on pysyttävä mukana
Toiminta sosiaalisessa mediassa • sos. median tehokasta hyödyntämistä varten on ymmärrettävä, miten ihmiset toimivat verkostoitumispalveluissa: • miten verkostoidutaan • minkälaisia linkkejä klikataan • minkälaista sisältöä lähetetään eteenpäin • mitkä ovat käyttäytymissäännöt
“Sosiaalisen median hyödyntämiseen ei tarvita mainostoimistoa - kysykää vain neuvoa siltä oman toimistonne 23- vuotiaalta.” “Saadaksesi suuren ja hyvän järjestelmän, aloita pienestä ja hyvästä järjestelmästä.” Clay Shirky: “NGOs and Social Media”
Esityksen lähteet • Satu Seppänen: “Järjestöt virittelevät sosiaalisen median verkkoja”, d=80 • Sami Salmenkivi: "Naiset valtaan!" Markkinointi&Mainonta , • David Barnard, Matthew de Gale: “NGOs and Social Media - Challenges and Opportunities”, and-opportunities and-opportunities
Yhteys: Perttu Iso-Markku p facebook.com/maailmanet twitter.com/maailmanet