Sosiaalisen median helmet – lukiossa – 11.10.2011 Anne Rongas 2011 Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
Oppimisympäristön rakentaminen sosiaalisen median palveluilla
TerveTie Tampereen ryhmä
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Blogit ja wikit oppimisen tukena Käytännön esimerkkejä Anne Rongas.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra RSS -syötteet.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
VOA-oppimispäiväkirja
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
KROY TROY -hanke Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa Nivalan ammattiopisto / Pyhäjärven yksikkö Rakennusalan perustutkinto,
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Kokemuksia sosiaalisen median oppimiskäytöstä Anne Rongas
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Jarkko Muhonen TeamProg
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
RSS-syötteet: kerää haluamasi uutisotsikot syötteenlukijaan
Esityksen transkriptio:

Sosiaalisen median helmet – lukiossa – Anne Rongas 2011 Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi

Tietoa toistavasta oppimisesta...

...aktiiviseen, yhteisölliseen oppimiseen.

Oppijalähtöisyys •Keskustelu ja näkyväksi tekeminen. •Miten tieto siirtyy? Siirtyykö se? •Tiedon rakentaminen ja luominen. •Tietämisen taidot. Kognitiivisten toimintojen tuki. •Hajautettu ja jaettu asiantuntijuus. •Oppimisen tavoitteet. •Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen sulautuminen yhteisön oppimisympäristöihin. •Korkea-asteen oppimismenetelmät. Työelämän avaintaidot.

Osaaminen ja asiantuntijuus verkostoissa Sari Veikkolainen: Jaettu asiantuntijuus -blogimerkintä 2010Jaettu asiantuntijuus -blogimerkintä "Vaatii rohkeutta riisua yltään vanhan arvovallan symbolit ja nähdä, että osaaminen ei ole minussa vaan verkostoissa." "Myönnän julkisesti että en tiedä asiaa, mutta tunnen ihmisiä, jotka tietävät tai heidän tuttunsa tietävät. Voimme keskustella ja ihmetellä yhdessä." "Olen omassa työssäni saanut maistaa jaettua asiantuntijuutta enkä voisi enää kuvitella työskenteleväni toisin. Se tuntuisi ihan hölmöltä. Yksin, miksi?"

Tiedon rakentaminen yhdessä "Tiedon rakentaminen muistuttaa parhaimmillaan tutkimusryhmän toimintaa. [...] yhdessä ryhmä kykenee etsimään ratkaisuja ongelmiin, joita opiskelijat eivät yksin kykenisi ratkaisemaan." Esim. kollektiivinen miellekartta. Lidblom-Ylänne, S. & Lonka, K. & Slotte, V. (2001). Aiotko opiskelijaksi. Edita, Helsinki.

Kuvat ja miellekartat Yhteisöllistä prosessointia

Opiskelijoiden kuvia oman arkensa ympäristöistäkuvia oman arkensa ympäristöistä

Mind42: Mitä aivoissa tapahtuu kuvan tilanteessa?Mitä aivoissa tapahtuu kuvan tilanteessa?

Mind42Mind42 integroitu Wikipediaan (engl.)Wikipediaan

Ryhmätyöskentely onnistuu (Mind 42 sisältää chatin)

Toinen hyvä ryhmän online miellekarta MindMeister MindMeisterMindMeister

Wiki Sisältöjen rakentelua ja opiskeluohjeita

Yhdessä rakentelua case PS5 Aloitimme PS5-kurssin wikin opiskelijoitten kanssa keväällä 2007 yhdeltä ainoalta sivulta, jossa oli opetussuunnitelma. PS5-kurssin wikin Samaa wikiä on rakenneltu useamman kurssin ajan. Opettajan aineiston lisäksi wikiin on tehty harjoituksia, sinne on kirjoitettu opetuskeskustelua ja sinne on upotettu opiskelijatöitä (luvan kanssa).

Sulautuvan opetuksenSulautuvan opetuksen idea. PS5-wikin historiasta löytyy alkutila. PS5-wikin historiasta löytyy alkutila.

Kurssi aloitettiin yhdeltä sivulta (kurssin ops)yhdeltä sivulta

Opiskelijoiden tuotoksiaOpiskelijoiden tuotoksia: toiminnallisuutta

PortfolioPortfolio yhtenä kurssin opiskelumuotona

Esseeharjoitus wikissä

Opettajan kommentoimat linkit

Ensimmäisen kurssin prosessi dokumentoitu blogiin.dokumentoitu blogiin

Blogi Opettajalla prosessin ohjaamiseen Opiskelijalla prosessissa etenemiseen Karhulan lukion tähtimalli Opettajan ohjausblogi

Ohjausblogi (tähtimalli) kurssiblogi ja opiskelijoitten blogit (Jere Majava 2005)Jere Majava 2005

#prosessin ohjaus #keskeiset linkit #opiskejoiden blogien linkit ja tuoreet lisäykset #kommentoitia ja nostoja opiskelijoiden blogeista #lisäaineistot

Opiskelijablogi: persoonallinen oppimispäiväkirjapersoonallinen oppimispäiväkirja

Some oppimisympäristönä Palvelujen integrointi

Avoimet ja henkilökohtaiset verkkosivustot: yleiskuva iGoogleiGoogle: henkilökohtainen sivu ks. iGoogle-ohjeiGoogle-ohje (Gmail = Googlen käyttäjätili, ks. ohje)ks. ohje Opettajan Blogger-blogi: ohjausviestejä ks. Pintakilta-blogiPintakilta-blogi Opiskelijan Blogger-blogi: kuin henkilökohtainen kurssivihko, juttua ja kuvia ks. Blogger-ohjeBlogger-ohje Facebook-sivu juttelua ja linkkejä Twitter lyhyitä tiedotteita Google-kalenteri wikin ja opettajan blogin etusivulla Pintakilta-wiki kuin oppikirja ja yhteinen kurssipäiväkirja Muiden blogit

Rakennesuunnittelu ennen opintojakson alkua. Valitse sopivat palikat. Mieti toiminnot ja yhdistely. CC BY-SA 3.0CC BY-SA 3.0 Rongas ja Kuusela 2011

Informaation ohjaaminen somepalveluilla Johtaa selkeämpään työskentelyyn ja vähentää verkossa eksymistä. Kalenteri – syötteet – sosiaaliset kirjanmerkit.

Kalenteri •Ajalliset tavoitteet rytmittävät verkkotyöskentelyä. Verkkokalenteri on hyvä ohjauksen apuväline. •Tärkeitä ominaisuuksia Google-kalenteri:Google-kalenteri o kalenterin upottaminen verkkosivuille o erilaiset kalenterinäkymät o mahdollisuus synkronoida omaan kalenteriin (iCal- muotoa tukevat kalenterit) o mobiili käyttöliittymä o muistutusten lähettäminen kalenterista o päivittäminen yhdestä paikasta selaimen kautta o päivittämisvastuuta voidaan jakaa

Upotettuna perinteiselle verkkosivulleperinteiselle verkkosivulle

Syöte ja syötteenlukija •Syöte tarkoittaa avoimelta verkkosivulta tuoreista sisällöistä muodostuvaa sisältövirtaa. •Syöte mahdollistaa sivustojen seuraamisen ilman, että käy kyseisillä sivuilla. •Syötettä voi seurata syötteenlukijalla, joka sijaitsee joko omalla koneella, mobiililaitteessa tai toimii verkkopalveluna. •Syötettä voi myös ohjata verkkosivulle, kuten blogin sivupalkkiin, pienoisohjelman avulla.

Google-syötteenlukijaGoogle-syötteenlukija: mahdollisuus kansioida kursseittain seurattavat kohteet, mahdollisuus jakaa sisältöjä eteenpäin

Sosiaaliset kirjanmerkit •Sama toiminto kuin suosikkisivujen (bookmarks, favorites) tallentaminen omalle tietokoneelle – sillä poikkeuksella, että tallennus tapahtuu verkkopalveluun, jolloin suosikkeihin pääsee käsiksi miltä tahansa nettiyhteydessä olevalta koneelta. •Kirjanmerkkeihin voi lisätä kuvailua ja hakusanoja. Kirjanmerkkejä voi myös välittää omille kontakteille. •Sosiaalisista kirjanmerkeistä voi luoda hakusanapilviä ja linkkilistoja, joita voi upottaa verkkosivuille. •Kirjanmerkkejä voi tallettaa verkkoon myös yksityisesti tai jakaa vain rajatulle ryhmälle. •Selaimelle voi asentaa painikkeet, joilla linkkien lisääminen on kätevää. •Diigo ja Delicious.DiigoDelicious

Aarne Hagmanin linkkikokoelma (ks. Diigo-ohje)linkkikokoelmaDiigo-ohje

Pieniä ja käteviä helmiä

Nopeasti avattu vertaistyöskentelytuokio: EtherPadEtherPad

Ideoitten kierrätystäIdeoitten kierrätystä: pallo pyörii.

Kurssikeskustelua Facebook-ryhmässä.

YouTube-soittolistat

FB-keskustelut näkyvät vain ryhmän jäsenille.

Podcast: esimerkki PS5-kurssilta: ppt-esitys + audiopodcastit verkko-opiskelijoille.esimerkki PS5-kurssilta:

AudioluennotAudioluennot: nauhoitus omalla koneella > mp3 > lähetys Posterous-blogiin sähköpostin liitteenä > blogin syötteen voi upottaa wikiin ja tilata iTunesiin.

Audioluentojen syöte

Audioluennot iTunesissa, josta ne voi siirtää mobiilisoittimeen.

Miksi sosiaalista mediaa? •Elinikäisen oppimisen polku •Suljetun ja avoimen yhdistäminen •Aktiivisen ja toiminnallisen oppimisen mallit •Eheyttävä, integroiva, ilmiöpohjainen oppiminen •Yksilöllisen ja yhteisöllisen yhdistäminen •Vertaistuki •Vertaistuotanto •Oppimisprosessin avaaminen ja tuki •Erilaisten oppijoiden tuki •Ajattelutaitojen ja tietoyhteiskuntataitojen oppiminen •Medialukutaidon ja kriittisen lukutaidon oppiminen •Luovuuden ja ilmaisutaitojen oppiminen

Ei tarvitse yksin ihmetellä: kirjat, lehdet, seminaarit, webinarit, verkko ja verkostot apuna oppimispolulla. Katso somejatko opettajille.somejatko opettajille