PALVELUMUOTOILU PUREE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Suomen koulutusjärjestelmä
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
LÄHDETÄÄN KOKEILEMAAN!
Uusi Leader-brändi 2014 Mikä, miksi ja miten?.
Projektiassistentti Sanna Hälvä Luovien alojen Kaakkois-Suomen kehittämisstrategia -hanke –
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Visuaalinen analytiikka Case: Alkon myymälöiden segmentointi
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Luova Tila Häme Projektisuunnitelma –
Kokeiltavat ubiikit palvelut Alpakka-hanke Maunulassa 2008 tutkija Sirkku Wallin Teknillinen korkeakoulu TKK projektipäällikkö Anna Kanervo Helka ry. Maunulan.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Toimintasuunnitelma.
Avi Studio Oy. Yritys •Osakeyhtiö, perustettu maaliskuussa 2007 •Kaksi päätoimialaa:  Sisällön ja opastusjärjestelmien tuotanto matkailun ja kulttuurin.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
I-DAYS Petri Kemppainen I-DAYS palvelu varmistaa, että tärkeät päivät tulevat huomioitua ajoissa ja oikealla tavalla.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Power Point – esitysgrafiikkaohjelma lyhyesti
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
TTL Sosiaalisessa mediassa
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
/ 1 / © Finpro ry Jäsenenä tiedät ensimmäisenä, osallistut ja verkostoidut
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Mika Väyrynen tuottaja
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Tuotteistaminen.
Marja-Leena Rinkineva ”Pyöreän pöydän keskustelu” Hyvinvointisektorin elinkeinopoliittiset linjaukset Marja-Leena Rinkineva.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Palvelun muotoilu, Workshop
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
Kohti viittä konseptia
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Esittäytyminen VYYHTI.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Kilpailijan starttikurssi
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja klo 9-12.
Luo(v)uutta puusta-Hiilinielu Design Studio TkT Ulla Häggblom, TAMK Biotalous Road , TAMK.
Turvallisuusviestinnän resurssit ja raportointi Teija Mankkinen Turvallisuusviestinnän yhteistyöfoorumi
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
VI Ohjaamo-päivä Verkko-Ohjaus
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
Vaatetusalan jatko-opintovaihtoehtoja
Lahden ammattikorkeakoulun Työelämäpalvelut
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Arvioinnista arkipäivää
Hyvinvointipalveluiden palvelumuotoilu yrittäjille ja opiskelijoille – Palvelumuotoilun määrittely.
Konseptin kuvauspohja
BtoB ASIAKKAAN TARVE MATKAILUALALLA
Mitä muita asioita tulisi huomioida?
Esityksen transkriptio:

PALVELUMUOTOILU PUREE Design Bites Espoo 21.3.2012

TKI-HUMAK Voima, projektipäällikkö (Periskooppi) Kai Hämäläinen 020 7621 405 kai.hamalainen@humak.fi TKI-HUMAK Voima, projektipäällikkö (Periskooppi) Aalto / Taik, erikoistutkija 2008 – 09 Design business ja muotoilun tutkimus-erikoistumisopinnot (Lamk) 2005 – 07 Puustelli Office (kaluste- ja tilasuunnittelija) 2005 Hidesk (teollinen muotoilija) 2002 – 04 teollinen muotoilija (Kyamk) 2002 Design Bites Espoo 21.3.2012

Designing Services with Innovative Methods Miettinen, Koivisto (eds.) TaiK ja Kuopion Muotoiluakatemia 2009 Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen Miettinen (toim.) Teknologiateollisuus ry ja Kuopion Muotoiluakatemia 2011 Design Bites Espoo 21.3.2012

Periskooppi – Luovien alojen ja matkailun verkosto Kehittää verkostomaista palvelutuotantoa matkailualan ja luovien alojen välille Matkailualan voimakas kehittyminen Etelä-Karjalassa, yrittäjyyden etsikkoaika Palvelumuotoilu- ja tuotteistamistyöpajat Case-tapahtumien yhteistyön ja ansaintalogiikan mallinnus www.luonet.fi -verkkopalvelu Design Bites Espoo 21.3.2012

Mitä on palvelumuotoilu? Palvelumuotoilu on tutkimus- ja osaamisala, jonka avulla asiakkaille halutaan tarjota tavoitteenmukainen palvelukokemus. Muotoilun menetelmiä sovelletaan palveluiden kehittämiseen. Käyttäjän kokemus ja sen ymmärtäminen ovat suunnittelun keskipisteenä. Palvelumuotoilu tarkastelee sekä palvelun funktionaalista, emotionaalista sekä esim. sosiaalista ulottuvuutta. Design Bites Espoo 21.3.2012 5

Palvelumuotoilu ei ole sisutussuunnittelua tuotemuotoilua koemarkkinointia graafista suunnittelua käyttöliittymäsuunnittelua design management stailaus ym. 1. What I have understood based on the papers I’ve read is that there is not one process or model, especially not a linear one. But is there a practical guideline or framework to work with or start at? Design Bites Espoo 21.3.2012

Miksei? Koska palvelumuotoilu on kokonaisvaltainen prosessi, joka tarkastelee koko palvelukokemusta ja pyrkii suunnittelemaan siitä yhtenäisen, erilaisen ja positiivisen. Se on parhaimmillaan useiden eri alojen asiantuntijoiden synergiaa: tutkimusta, konseptointia, teknistä toteutusta, visualisointia, prototypointia… Palvelumuotoilussa tarkastellaan yhtä aikaa esim. asiakkaan tarpeita, motivaatioita ja mieltymyksiä sekä palvelun liiketaloudellista kannattavuutta osana yrityksen tavoitteita ja strategiaa. Practical working process that is used by a design firm IDEO. Tested and well documented and chosen as an example here as we are also dealing with a practical process of service design. I will go through all phases shortly but in Desire-project the focus will be on the so called fuzzy front end of service creation meaning the idea level of a new service. Understand the market, the client, the technology and the perceived constraints on the problem. Observe real people in real-life situations to find out their needs, wants, likes and dislikes. Visualize new-to-the world concepts and the customers who will use them. Evaluate and refine the prototypes in a series of quick iterations. Make improvements in cooperation with internal team, the client, the market and experts. Implement the concept for commercialization. Design Bites Espoo 21.3.2012

Miksi muotoilla palveluita? Vielä abstraktit, aineettomat palveluideat visualisoidaan konkreettisiksi Palveluista ja palveluideoista on helpompi kommunikoida Palveluideoita on helpompi testata ja arvioida Käyttäjien kokemus on keskipisteenä Asiakastyytyväisyyden ja prosessin tehostumisen kautta liiketaloudellista hyötyä yritykselle Palveluun voidaan liittää mielikuvia ja tarinoita, jotka sitouttavat ja erilaistavat Palvelumuotoilu antaa huomattavaa syvyyttä palveluntarjoajan ja asiakkaan välisen kohtaamisen arviointiin ja kehittämiseen. Design Bites Espoo 21.3.2012

Millaisissa tilanteissa? esimerkiksi kun halutaan kehittää täysin uusi palvelu tarjota kohderyhmälle jotakin, mutta ei tiedetä miten löytää potentiaalinen uusi kohderyhmä parantaa olemassa olevan palvelun palvelukokemusta erilaistaa palvelu verrattuna kilpailijoihin brändätä palveluprosessi muuttaa palvelun imagoa esitellä ideaa ymmärrettävällä tavalla Design Bites Espoo 21.3.2012

Palvelupolku, palvelutuokio ja kontaktipiste Palvelu koetaan palvelupolkuna palvelutuokioiden ja kontaktipisteiden kautta. Palvelutuokio on yksittäinen episodi palvelupolulla. Palvelutuokio koostuu yksittäisistä kontaktipisteistä, joiden kautta käyttäjä kokee palvelun. Kontaktipisteitä voivat olla tilat, esineet, prosessit ja ihmiset. Yksittäiseen kontaktipisteen suunnitteluun voi sisältyä esim. kalustemuotoilua. Palvelumuotoilun avulla voidaan kehittää yksittäistä kontaktipistettä, kokonaista palvelutuokiota tai palvelupolkua. Käyttäjät kulkevat palveluprosessin läpi ajassa erilaisia palvelupolkuja pitkin, joita voidaan muotoilun avulla ohjata. Design Bites Espoo 21.3.2012

kontaktipiste touchpoint palvelutuokio service moment alku / loppu Design Bites Espoo 21.3.2012

Palvelupolun mallintaminen eli asiakasymmärrys Havainnointi, etnografia Erilaiset haastattelut Videointi Valokuvaus Käyttäjäpersoonien / -profiilien mallintaminen Design Bites Espoo 21.3.2012

Design Bites Espoo 21.3.2012

Design Bites Espoo 21.3.2012

Design Bites Espoo 21.3.2012

Persoonat Mikä on persoonalle tyypillistä? Arvonmuodostuksen ydin? Tapa toimia? Onko jokin persoona / käyttäjäprofiili alipalveltu? Mitä he tavoittelevat? Valmis maksamaan jostain uudesta palvelutuokiosta? Onko jokin palvelutuokio täysin turha? 2. How deep market-orientation is needed in your experience? Full market mapping and research or…? Design Bites Espoo 21.3.2012

Palvelumuotoilun konsepteja Ideoiden konkretisoiminen Skenaariot Sarjakuvat Tarinat Palvelunäytteet } Palvelumuotoilun konsepteja 2. How deep market-orientation is needed in your experience? Full market mapping and research or…? Design Bites Espoo 21.3.2012 17

Desire / Länsi-Suomen Muotoilukeskus Muova 2. How deep market-orientation is needed in your experience? Full market mapping and research or…? Desire / Länsi-Suomen Muotoilukeskus Muova 18

Desire / Länsi-Suomen Muotoilukeskus Muova 2. How deep market-orientation is needed in your experience? Full market mapping and research or…? Desire / Länsi-Suomen Muotoilukeskus Muova 19

Desire / Länsi-Suomen Muotoilukeskus Muova 2. How deep market-orientation is needed in your experience? Full market mapping and research or…? Desire / Länsi-Suomen Muotoilukeskus Muova 20

2. How deep market-orientation is needed in your experience 2. How deep market-orientation is needed in your experience? Full market mapping and research or…? Tapiola-ryhmä 21

2. How deep market-orientation is needed in your experience 2. How deep market-orientation is needed in your experience? Full market mapping and research or…? Tapiola-ryhmä 22

2. How deep market-orientation is needed in your experience 2. How deep market-orientation is needed in your experience? Full market mapping and research or…? Tapiola-ryhmä 23

Muotoilun menetelmien tuominen palveluiden kehittämiseen tehostaa palveluideoiden jalostamista ja arvioimista, koska abstraktit palveluideat voidaan saattaa konkreettiseen muotoon, jolloin niitä on helppo testata ja arvioida. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmistä esimerkiksi persoonien luominen auttaa palveluiden muotoilijaa ottamaan huomioon erilaisten käyttäjien halut, tarpeet ja toiveet palveluita suunniteltaessa. Konseptointi on tapa, jossa kehitettävästä palvelusta luodaan vaihtoehtoisia kuvauksia. Nämä konseptit voivat olla muodoltaan esimerkiksi skenaarioita, sarjakuvia tai tarinoita, jotka kuvaavat palvelun käyttökontekstia. 2. How deep market-orientation is needed in your experience? Full market mapping and research or…? Design Bites Espoo 21.3.2012