MITOITUS OPAS TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Välivuoden hyödyntäminen  paranna pääsymahdollisuuksiasi lisäopinnoilla  hanki työkokemusta ja opiskelurahaa  paranna kielitaitoasi ja hanki elämänkokemuksia.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
1.5. Trigonometriset yhtälöt
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Turvallisuustutkinnot
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Laskuharjoitukset Suvi Jutila, W5W
Opetussuunnitelmatyö
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Analyysi II Katsaus.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Arvostelu Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Suvi Jutila, w5w-suunnittelija, Oulun yliopisto
Ops seminaari Askola.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN
Liikesaksan perusteet II
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Professori Juha Raitio KURSSIAVAIN: YksOik2 (sisämarkkinaoikeus)
EU:n sisämarkkinaoikeuden opetus lukuvuonna
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

MITOITUS OPAS TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN Mitoittaminen joko todellisen tiedon perusteella tai annettujen ohjeiden mukaan (Mitoitus opas) Mitoitusoppaan kertoimet pohjautuvat syvällisen oppimisen tavoitteluun ei selviytymiseen ja minimityöhön, jolla opintojaksoista pääsee läpi Varottava 1970-luvun virheitä Tietoisuus mitoitusperiaatteesta auttaa opetusjärjestelyiden suunnittelussa Jokaisella opetustavalla on omat kertoimensa, jolla voidaan määritellä opiskelijalle oppimiseen varattava kokonaisaika Vanhoilla raameilla mitoittaminen mitoitusoppaan kertoimien avulla voi tulla hankalaksi Mitoituksen tarkkuus ja luotettavuus ei ole ydinasia, vaan kouluttajan ja opettajan tahto ohjata opiskelijan työskentelyä ajan avulla Mitoituksessa keskityttyvä pelkästään työtunteihin ei ajatteluun pisteillä Mitoitusvirhe on luvallista tehdä vain positiiviseen suuntaan, jolloin aikaa varataan hieman yli todellisen tarpeen MITOITUS OPAS Anna aikaa ajatella

SISÄLTÖJÄ PAISUTTAMATTA TUTKINTORAKENNEUUDISTUS TUTKINTOJEN OPETUSSUUNNITELMA: MITOITUS JA YDINAINES VANHA 160 ov Mikä on ollut tutkinnon todellinen laajuus? UUSI 300 op 1ov=40 tuntia opiskelijan työtä Vuodessa 40 ov (40ov x 40t =1600t) 1 opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan työtä, joka on 60 opintopistettä (op) 160 x 1,5 = 240 160 x 1,875 = 300 120 x 1,5 = 180 40 ov = 2 x 20 ov Kaksi viimeistä vuotta 40 x 3 = 120 ? 2 x 1600 tuntia = 2 x 60op =120 op kertoimia ei käytetä 3200 tuntia TÄYDELLINEN UUSMITOITUS SISÄLTÖJÄ PAISUTTAMATTA 120 ov = 3 x 40 ov Kolme ensimmäistä vuotta 3 x 1600 tuntia = 3 x 60op 180 op 4800 tuntia Opintojen mitoittaminen tarkoittaa urakkalaskentaa,jossa arvioidaan paljonko keskitason työntekijältä menee aikaa työ- tehtävän suorittamiseen. opintoviikon rakenteellinen tulkintavirhe vuodet rakenteellisesti yhteismitallisia YDINAINES: 1. TUTKINNON YDIN, JOKA TARKOITTAA NIITÄ OPINTOJAKSOJA (ELI TIETOSISÄLTÖJÄ) JOIDEN SUORITTAMINEN ON VÄLTTÄMÄTÖNTÄ JA PAKOLLISTA (NIITÄ EI VOI KORVATA ERI SISÄLTÖISILLÄ OPINNOILLA) 2. OPINTOJAKSON YDINAINES, JOKA TARKOITTAA YKSITTÄISEN KURSSIN OLEELLISEN TIETOSISÄLLÖN MÄÄRITTÄMISTÄ. OLEELLINEN TARKOITTAA OPPIAINEEN (TIETEELLISEN/AMMATILLISEN) OPPIMISEN KANNALTA OLEELLISTA Asko 2003

SISÄLTÖJÄ PAISUTTAMATTA Työajan ainoa käyttökelpoinen perusyksikkö on tunti UUSI 300 op Vuotuinen työaika on 1600 h, jos tehollisia opiskelukuukausia on 10  työaika 160 h/kk ja kun kuukaudessa on 21 työpäivää, yhdelle päivälle jää 7,6 h työaikaa. 1600 h opiskelijan työtä on 60 opintopistettä  1 op = 1600/60 = 26,67 h opiskelijan työtä eli 1 h = 0,0375 op X op * 26, 67 = Y h eli X op = Y h * 1/26,67 = Y h * 0,0375 , missä X = opintopistemäärä ja Y = opiskelijan opiskelutyö tunteina 1 opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan työtä, joka on 60 opintopistettä (op) TÄYDELLINEN UUSMITOITUS SISÄLTÖJÄ PAISUTTAMATTA 2 x 1600 tuntia = 2 x 60op =120 op 3200 tuntia 3 x 1600 tuntia = 3 x 60op 180 op 4800 tuntia vuodet rakenteellisesti yhteismitallisia Suvi 2003

Opetusmuodot ja mitoituskertoimet Opetusmuodot on luokiteltu käytettyjen opetusmenetelmien mukaan Tärkeimmät opetusmuodot ovat esittävä opetus, toiminnallinen opetus, tehtäväohjattu opetus, kirjallisuudella opetus ja virtuaaliopetus Arviointimenetelmä vaikuttaa opiskelun kuormittavuuteen. Syventävät opinnot ja aine-/perusopinnot erotetaan toisissaan mitoitettaessa. Syventävissä opinnoissa opiskelijan itsenäisen opiskelun kerroin on kerrottava 2:lla. Kertoimet aine- ja perusopinnoille Esittävä opetus luennot: 1:1 tai 1:3 = 2-4 harjoitukset: 1:2 = 3 Toiminnallinen opetus minimi kerroin 1:2 = 3 aktivoivat luennot: 1:2 = 3 ohjatut harjoitukset: 1:3 = 4 aktivoiva havainnollistaminen: 1:1 tai 1:2 = 2-3 Työharjoittelu Ongelmakeskeinen opetus: 1:5 = 6 seminaarit: 1:2 = 3 Tehtäväohjattu opetus Esim. kirjallinen tuotos, artefakti, esittävä tuotos, autenttinen tehtävä Kirjallisuudella opetus kirjallisuus oheislukemistona Kirjallisuus suoritetaan erikseen kirjatenttinä (s.58) Kirjallisuudesta vaaditaan erillinen suorite (yksi lukukerta lasketaan s.59) Kirjallisuus hakuteoksen tapaan käytettynä (yksi lukukerta lasketaan s.59) Virtuaaliopetus Samat kertoimet, mutta huomioidaan 8-24h opetusympäristöön tutustumista Suvi 2004

Arviointimenetelmän vaikutus mitoitukseen Arviointimenetelmiä: Perinteinen tentti muunnoksineen Tehtäväksi annot Jatkuva arviointi Mitoittaminen: Perinteinen tentti: jokaista 40h opiskelijan työtä varataan 8h tenttiin valmistautumisaikaa Tehtäväksi annot: Jos kirjallinen tuotos Siihen varattava aikaa. Myös kirjallisuuteen perehtymiseen varattava aikaa. Jatkuvassa arvioinnissa ei tarvitse opiskelijalle varata aikaa erikseen kurssin suoritukseen. Huom. tällainen menetelmä lisää opiskelijoiden aktiivisuutta kurssin aikana yleisesti Suvi 2004

Tehtävä 1. Aiemmin tosiologien opintojakso (2ov) sisälsi 20h luentoja ja 10h harjoituksia. Tosiologian professori halusi tietää kuinka monta opintopistettä hänen kurssinsa olisi Anna Aikaa Ajatella kirjan mitoitusohjeilla. Millaiseen tulokseen hän tuli? Tosiologian kurssi on ainekurssi.

Ratkaisu 1. (Ainekurssi) Opiskelijan luennoista ja harjoituksista kertyvä työmäärä: aktivoivat luennot + esittävät harjoitukset = 20h*3 + 10h*3 = 90h aktivoivat luennot + toiminnalliset/ohjatut harjoitukset = 20h*3 + 10h*4 = 100h tai minimissään = 20h*3 + 10h*3 = 90h esittävät luennot + esittävät harjoitukset = 20h*2 + 10h*3 = 70h esittävät luennot + toiminnalliset/ohjatut harjoitukset = 20h*2 + 10h*4 = 80h tai minimissään = 20h*2 + 10h*3 = 70h Arviointimenetelmän vaikutus opiskelijan työmäärään: Jos kurssilla on perinteinen tentti: (X/40h)*8h = esim. (80h/40h)*8h = 16h Jos kurssilla käytetään jatkuvaa arviointia: Ei lisää opiskelijan työmäärää. Jos kurssilla vaaditaan erillinen tuotos: Tapauskohtaisesti selvitettävä Kurssin opiskelijan työmäärä on, jos siihen sisällytetään perinteinen tentti, 70h + 14h = 84h tai 100 h +20h =120h. Opintopisteinä tämä on 84h * 0,0375 = 3,15 tai 120h * 0,0375 = 4,5 Suvi 2004

Tehtävä 2. (Syventävä kurssi)

Ratkaisu 2. (Syventävä kurssi) Opiskelijan luennoista ja harjoituksista kertyvä työmäärä: aktivoivat luennot + esittävät harjoitukset = (20h*1 + 20h*2*2) + (10h*1 + 10h*2*2) = h aktivoivat luennot + toiminnalliset/ohjatut harjoitukset = (20h*1 + 20h*2*2) + (10h*1 + 10h*3*2) = h tai minimissään = (20h*1 + 20h*2*2) + (10h*1 + 10h*2*2) = h esittävät luennot + esittävät harjoitukset = (20h*1 + 20h*1*2) + (10h*1 + 10h*2*2) = h esittävät luennot + toiminnalliset/ohjatut harjoitukset = (20h*1 + 20h*1*2) + (10h*1 + 10h*3*2) = h tai minimissään = (20h*1 + 20h*1*2) + (10h*1 + 10h*2*2) = h Arviointimenetelmän vaikutus opiskelijan työmäärään: Jos kurssilla on perinteinen tentti: (X/40h)*8h = Jos kurssilla käytetään jatkuvaa arviointia: Ei lisää opiskelijan työmäärää. Jos kurssilla vaaditaan erillinen tuotos: Tapauskohtaisesti selvitettävä Kurssin opiskelijan työmäärä on, jos siihen sisällytetään perinteinen tentti ? Opintopisteinä tämä on? Suvi 2004

Tehtäväohjattu opetus Kontaktiopetusta ei lainkaan, tai se on hyvin vähäistä ja tilanteenmukaista mitoitusperustana tuotos kirjallinen tuotos, (sanamäärä) autenttinen tehtävä, (tunnit) Työmäärä laskennallinen sanamääräisenä opiskelija tuottaa 100 sanaa tunnissa normaalia tekstiä ja 50 sanaa vaikeaa tekstiä esim. 3 op essee tarkoittaa 80 tunnin työtä kirjastotyöskentelyä 2 h kirjallisuuteen perehtymistä (500 s.) 20 h kirjoittamista 58 h eli 23 sivua

Kirjallisuuteen perehtyminen Kirjallisuus oheislukemistona ei lasketa erillistä kuormittavuutta (vrt. esittävä opetus) kirjatentti, 100 sivua 20 h / 30 h huom! Ei koske kaunokirjallisuuden mitoittamista esim. 3 op (80 h) luetaan 400 sivua kotimaista tenttikirjallisuutta tai 266 sivua vieraskielistä kirjallisuudesta vaaditaan referaatin, kotiesseen, oppimispäiväkirjan tai vastaavan erillisen suoritteen tekemistä kirjallisuutta käytetään tutkimuksellisessa työssä hakuteoksen tapaan