Aikuisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Advertisements

Psykologinen kehitys aikuisiässä
Turvallisuus, identiteetti ja hyvinvointi
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Sini, Marika & Ville-Pekka
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Ikääntyminen ja vanhuus
MOTIVAATIO.
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
Syrjäytyminen elämänkulussa
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Nuoruus kehitysvaiheena
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
AIKUINEN OPPIJA.
Mielenterveys s. 110 –
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
Aikuiskasvatustieteen tutkijatapaaminen Rovaniemi YLIOPISTOKOULUTETTUJEN NUORTEN AIKUISTEN ELÄMÄÄN TYYTYVÄISYYDEN JA ELÄMÄNÄHALLINNAN HAASTEET.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
ZEN CAFE: AAMUISIN  Osta asunto, hoida koiraa pidä pihaa vaimon kanssa hanki lapset jos on saumaa yks tai kaks, mut hankkikaa ne tutustu naapureihin vietä.
AIKUISUUS PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Milloin ihminen on aikuinen? – (1) Juridinen näkökulma – (2) Biologinen näkökulma – (3) Psykologinen näkökulma Kierrä luokassa.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kanuunan teemaseminaari SALO
Työkykymalleja Lääketieteellinen työkykykäsitys
Sosioemotionaalinen kehitys
Seurustelu ja parisuhde
elämänkulku = yksilön elämä syntymästä kuolemaan
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Psyykkinen hyvinvointi vanhuudessa
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Tasaiset vaiheet ja siirtymät
3 Minuudessa on kaksi puolta
Aikuisen Ajattelu.
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
10. Ajattelu.
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Elämänkaarinäkökulma
”Ihmisen kehitys vauvasta vaariin”
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Aikuisuus

Yksilön kehitys- ja muutostekijät (Baltes & Reese 1987) Normatiiviset, säännönmukaiset, ikään liittyvät tapahtumat Biologinen kehitys, iän mukainen kypsyminen Sosiaaliset kehitystehtävät, kulttuuri vaikuttaa Normatiiviset, historian kulkuun liittyvät tapahtumat Kohortti- eli ikäluokkavaikutus Hitaat ja nopeat yhteiskunnalliset muutokset Odottamattomat, ei normatiiviset elämäntapahtumat Ennakoimattomia, merkityksellisiä kokemuksia ja tekijöitä, esim. sairaus, ero Psyykkinen itsesäätely korostuu Yksilön välitön toimintaympäristö Yksilön persoonallisuuden ja oman toiminnan merkitys

Kehitystehtävät aikuisuudessa Kehitystehtävä = tiettyyn ikään liittyvä normatiivinen haaste tai vaatimus Vastavuoroiset läheisyyssuhteet vs. eristäytyminen Sosiaalistuminen vanhemmuuteen ja perheeseen Kyky liittyä ja sitoutua Työelämän siirtymä ja työuralla eteneminen Työelämän vaatimukset ja odotukset Ammattiin sosiaalistuminen (arvostukset, asenteet, tiedot ja taidot)

Nuori aikuisuus Partnerin valinta ja elämä puolisona Perheen perustaminen, lasten kasvatus Ammattiin valmistuminen Osallistuminen yhteisiin asioihin ja aseman löytäminen

Keski-ikä 35-40 – 65 v. Luopuminen nuoren identiteetistä Vastuullinen ja onnellinen aikuisuus Huolenpito omista vanhemmista Sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asema Työtyytyväisyyden ylläpito, tasapaino vapaa-aikaan Hyväksyä ja sopeutua keski-iän fysiologisiin muutoksiin Keski-iän kriisi? Identiteettikonflikti: oma arvo, läheisyys Uhkana ajatus oman ajan loppumisesta ja kuoleman todellisuudesta, muistuttajina omien vanhempien kuolema, muutokset kehossa ja suorituskyvyssä, omien lasten aikuistuminen

Aikuisuuden siirtymät (Daniel Levinson 1978) Aikuisen elämänkululle tyypillistä syklinen rakenne Elämänrakenne: oman sosiokulttuurisen maailman kokonaisuus, 2-3 merkittävää osatekijää Siirtymät: vaiheita, joissa omaa tilaa arvioidaan, tarkastetaan ja muokataan uudelleen Kehityksen jakso, joka kytkee elämänvaiheet toisiinsa Siirtymien sykli vaihtelee 6-8 vuoden välein Siirtymät viileitä, kriisi kuuma Kriisi: muutos välttämätön, koska yksilön aikaisemmat kokemukset ja opitut toimintatavat eivät enää päde Kriisi voi olla äkillinen tai kehittyä hitaasti

Kolmenkympin siirtymä Keski-iän siirtymä Viidenkympin siirtymä Aikuisuuden siirtymä Elämä auki itsenäistyminen Kolmenkympin siirtymä Velvollisuudet rajoittavat: perhe, työ, parisuhde, arvot Keski-iän siirtymä Olenko saavuttanut sen mistä haaveilin? Nyt töpinäksi! Viidenkympin siirtymä Suuret muutoksen jo toteutettu, loput voi unohtaa

Hannu Perho ja Merja Korhonen 1997 tutkineet itäsuomalaisia Työ ja parisuhde psyykkisen hyvinvoinnin kannalta keskeisiä Siirtymiä naisilla (90%) useammin kuin miehillä (75%) Kasautuvat n. 35-ikävuoden jälkeen Naisilla teemana eheytyminen, itsenäisyys ja oman identiteetin löytäminen – painopiste perheestä työhön tai omaan aikaan Miehillä entistä vastuullisempi suhtautuminen elämään – painopiste työstä vapaa-aikaan

Marcian identiteettistatusluokittelu (1966) Selkiytymätön identiteetti Ei olemassa selkeää identiteettiä tai omaa näkemystä, suhtautuu asiaan välinpitämättömästi eikä pyri luomaan identiteettiä Ominaista orientoituminen nykyhetkeen, ei tulevaisuuteen Omaksuttu identiteetti Ilman omaa pohdintaa omaksunut perheestään tai muusta yhteisöstä tutut näkemykset ja normit, sitoutunut niihin Etsivä identiteetti Ei pysty määrittämään identiteettiään, kokee tämän olotilan ongelmalliseksi ja pyrkii löytämään identiteetin Saavutettu identiteetti Aktiivisesti itse rakentanut identiteettiään pohtimalla, kyseenalaistamalla ja vertailemalla erilaisia näkemyksiä, kokenut kenties identiteettikriisin Saavutettu identiteetti luo vahvuutta: tulevaisuuteen voi vaikuttaa itse

Saavutettu identiteetti aikuisiän hyvinvoinnin voimavarana Ennustaa Elämänhallinnan tunnetta Toisista huolehtimista Tuotteliaisuutta Psykososiaalista hyvinvointia Ennakoi Koulumenestys varhaisnuoruudessa Vanhempien korkea koulutustaso ja ammattiasema Oma korkea koulutustaso ja keskimääräistä myöhempi siirtyminen kokopäiväiseen työelämään Persoonallisuuden tyylit: oman toiminnan seurausten arviointi, älylliset kiinnostukset ja harrastukset, matala neuroottisuus

Kognitiivinen kehitys Piaget: Aikuisen käsitteellisen eli formaalin ajattelun taso n. 16 v. Ajattelu integroitu kokonaisuus, abstraktia ja loogista Osa normaalia kypsymistä, jota tosin kaikki eivät saavuta Postformaali ajattelu: Koulutuksen tulos Tiedon suhteellisuus, epävarmuus Kriittisyys Tunnistaa omat virheet, arvioi omaa ajattelua

Älylliset kyvyt aikuisuudessa Joustava älykkyys heikkenee Nopeus, oivallus reaktionopeus Taustalla hermoston muutokset Kiteytynyt älykkyys kasvaa Kokemus, hankitiun tiedon soveltaminen, tietoperusta, kulttuurin hallinta Elämänhistoria, koulutus ja ammatillinen tausta vaikuttavat

Muisti ja oppiminen Olemassa oleva tietorakenne voimavara, siihen on helpompi sitoa uusia asioita – kokonaisuudet ja keskeiset sisällöt Ulkoa oppiminen heikkenee Oppiminen hidastuu Motivaation merkitys kasvaa

Persoonallisuus ja ihmissuhteet Temperamentti suht pysyvä osa persoonallisuutta Ympäristö voi muuttaa persoonallisuutta, ei jähmeä Oma tietoinen elämänmuutos Aikuisen persoonallisuudelle tyypillistä Kokemuksen tuoma varmuus Tunteiden hallinta paranee, minäkäsitys moniulotteisemmaksi Pitkäjännitteisyys Omien piirteiden hyväksyminen empatia

Sternberg: rakkauden ulottuvuudet Ihmissuhteet Lapsuuden kiintymyssuhde heijastuu myöhempiin ihmissuhteisiin: suhde puolisoon, omiin lapsiin Parisuhteen vaiheet Huumavaihe Itsenäistymisvaihe Kumppanuuden vaihe Sternberg: rakkauden ulottuvuudet Läheisyys, sitoutuminen, intohimo Pulkkinen ja Tolkki-Nikkonen: parisuhdetta koossa pitävät tekijät Parisuhde Olosuhde Perhesuhde