Avoimen tiedon ohjelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Advertisements

Suomen Avoimen hallinnon toimintaohjelma Vuonna 2011 käynnistetty kansainvälinen hallinnon kehittämisen kumppanuushanke avoimuus, tehokkuus,
Avoin data Avoimuutta ja innovaatioita Jyrki Kasvi TIEKEn Avoimen datan foorumi.
Metsä Tieto Osaaminen Hyvinvointi Metsien kestävä ja monipuolinen käyttö luo pysyvän pohjan suomalaisten hyvinvoinnille Metla yhdistyy Maa- ja elintarviketalouden.
Tutkimusaineistot ja aineistopolitiikka Tutkimuksen infrastruktuurien tiekartan aloitusseminaari Juha Haataja
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Helsinki Region Infoshare Julkiset tietovarannot avoimeksi dataksi Projektipäällikkö Ville Meloni & Pekka Vuori Forum Virium Helsinki & Helsingin kaupungin.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Organisaatioiden välinen yhteistyö OKM:n näkökulmasta
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Hallinnon tietovarannot ja niiden avaaminen Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Tiedon saatavuuden edistäminen – avoimuutta ja arkkitehtuuria Juha Haataja
Avoimen tiedon ohjelma (LUONNOS) ”Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja.
Suomen Avoimen hallinnon toimintaohjelma Vuonna 2011 käynnistetty kansainvälinen hallinnon kehittämisen kumppanuushanke avoimuus, tehokkuus,
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
JHS 179 Liite X: KA-kuvaukset Luonnosversio 0.21 keskustelutilaisuutta varten
Avoimen tiedon ohjelma Tavoitteet, lähtökohdat ja eteneminen Ohjausryhmä
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen LUONNOS.
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Helsinki Region Infoshare -palvelu Kokemuksia ja suunnitelmia JHS 189 Avoimen tietoaineiston käyttölupa -seminaari Projektipäällikkö Tanja Lahti.
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus. 2 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu-
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Avoimesta datasta tiedon innovatiiviseen hyödyntämiseen - Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen Julkisen hallinnon tietohallinnon.
Avoimen tiedon ohjelma Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
JulkICTLab Projektipäällikkö Kirsi Pispa, CSC. JulkICTLab lyhyesti JulkICTLab on avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö Osa VM:n julkisen.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja Tilaisuuden ohjelma 13.00Avaus ja Juhtan esittely, yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara,
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Avoimen tiedon ohjelman viestintä. Pääviestit  Ohjelman pääfokuksena on tietovarantojen avaaminen  Kansalaisyhteisöt voivat rakentaa palveluja kansalaisille,
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
Kansallinen avoimen datan palvelu
Tietopolitiikan rakentaminen
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Mitä avoimuus on?.
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Avoimen tiedon palvelukokonaisuus
Tiedon maksuttomuus ja avoin data
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Esityksen transkriptio:

Avoimen tiedon ohjelma 2013-2015 Anne Kauhanen-Simanainen 4.11.2013

Hallitusohjelman kärkihanke Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja yritysten käyttöön. Näin avataan markkinoita uusille palveluille ja liiketoimintamahdollisuuksille. (Hallitusohjelman strateginen toimeenpanosuunnitelma: Strateginen painopistealue II: Kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen)

Julkishallinnon tietovarantojen avaamisen linjauksia Valtioneuvoston periaatepäätös 3.3.2011 Hallitusohjelma VN periaatepäätös 5.10.2011, vastuuministeriöt VM, TEM, LVM, OKM EU:n avoimen datan strategia EU:n PSI (Public Sector Information) direktiivi ja sen muutos 2013 ja Inspire-direktiivi Open Government Partnership – Avoimen hallinnon kumppanuushanke Julkisen hallinnon ICT –strategia Tietoluovutusten periaatteet ja käytännöt –raportin ehdotukset 2012 Kehysvalmistelu 2013-2016 ja 2014-2017 ICT2015 –työryhmän ehdotukset Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta: Suomen sata uutta mahdollisuutta 2013 Rakennepoliittinen ohjelma 2013: Julkisten tietovarantojen avaamista jatketaan Taustalla myös Open Government Data (OGD) ja Linked Open Data – globaali kehitys Big Data, julkishallinto katalysaattorina

Merkittäviä aineistoja avattu, uusia avautuu Esimerkkejä avatusta datasta: V. 2008 Ympäristöhallinnon tietovarannot v. 2012 Maanmittauslaitoksen maastotiedot. v. 2012 esimerkiksi Tilastokeskus, Verohallinto (yhteisöverotiedot), Puolustusvoimat (sota-ajan kuva-aineisto), Metla, Museovirasto, Valtion taidemuseoiden kokoelmatiedot. v. 2013 alkaen Ilmatieteen laitoksen sää-, ilmasto-, ja meridata sekä ilmastomallit. Avattujen tietoaineistojen käyttäjämäärät ovat kasvaneet huomattavasti. pp.kk.vvvv

5 5 Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Maksuttomuus/maksullisuus Tietoturvallisuus/ tietosuoja Ennakoinnin tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Etuustietovarannot Potilastietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Verotustietovaranto Julkishallinnon datakatalogit Tutkimustietovaranto Eläketietovaranto Metatietovarannot Julkisten hankintojen tietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Työvoimatietovaranto Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Kansallinen osaa-misen pääoman tietovaranto Vakuutustietovaranto Palvelunjärjestäjien ja -tuottajien tietovaranto Henkilötietovaranto Säädöstietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Tuonti- ja vienti-tietovaranto Tie- ja katu-verkkotietovaranto Kiinteistötietovaranto Toiminta-ympäristö-tietovaranto Tilastotietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Tietoturva-ohjeistukset tietovarantona Päätös-tietovaranto Rakennus- ja huoneisto-tietovaranto Maaseutuelin-keinohallinnon tietovaranto Maastotietovaranto Uutistietovaranto Muut paikkatietovarannot Toimilupia koskevat tietovarannot Yritys- ja yhteisö-tietovaranto Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Arvo-osuus-järjestelmän tietovaranto Tapahtumatietovaranto Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Sopimustietovaranto Oikeusratkaisujen tietovaranto Julkishallinnon organisaatiot tietovarantona EU-tietoaineistojen tietovaranto Tuomioistuinten tietovarannot Julkishallinnon hanketietovaranto Toimipaikkatietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Rikosrekisteri tietovarantona Liikenne-tietovaranto Säätietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Ajoneuvo-tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Julkisuus/ salassapito / käyttöoikeudet Löytyvyys / saatavuus / käytettävyys Kuulemisen tietovaranto 5 5

Data on avointa, kun se on uudelleenkäytettävissä laillisesti (lainsäädäntö, käyttöehdot) Data on avoimesti lisensoitu eli sen käyttöä ei rajoiteta käyttäjäryhmän tai käyttötarkoituksen mukaan. teknisesti (teknologia) Riittävän rakenteellisessa muodossa (koneluettava) ja avoimessa tiedosto- formaatissa oleva data on ladatta- vissa ilman rekisteröitymistä. maksutta (talous) Datan käytöstä ei peritä maksua. l (Lähde: Avoimen datan foorumi 2012)

Miksi avata julkisia tietovarantoja? Se on kansantaloudellisesti järkevää Palvelujen raaka-ainetta, tuotekehityksen ja uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia, sitä kautta uusia työpaikkoja ja innovatiivisempia palveluja Se vahvistaa yhteiskunnan läpinäkyvyyttä ja demokratiaa Lisää viranomaistoiminnan läpinäkyvyyttä Kansalaisvaikuttamisen ja tiedonsaannin uusia mahdollisuuksia Se tehostaa hallintoa Parantaa hallinnon sisäistä tehokkuutta, tuottavuutta ja vaikuttavuutta sekä tietovarantojen näkyvyyttä. Luovutaan päällekkäisestä tietojen keruusta ja tuotannosta. Laajempi tietojen käyttö ja käyttäjäpalaute laadun parantajana. Se monipuolistaa koulutuksen ja tutkimuksen aineistoja Kanadassa paljastui miljardien eurojen veropetos, kun valtion kirjanpito avattiin

Arvon luonti avoimen datan ja tiedon pohjalta (OECD 2013) Parantaa hallinnon vastuullisuutta, läpinäkyvyyttä, vastaanottavaisuutta ja demokraattista kontrollia Edistää kansalaisten voimaannuttamista, osallistumista ja sitoutumista Kehittää uudenlaisia tiedon analysoinnin, tuottamisen ja kommunikoinnin virkamiestaitoja Vahvistaa hallinnon palveluiden innovatiivisuutta, tehokkuutta ja vaikuttavuutta Luo taloudellisia mahdollisuuksia yhteiskunnalle Avatuilla tietoaineistoilla saadaan lisäarvoa avoimen tieteen ja opetuksen kautta pp.kk.vvvv

Vaikutusarvioinnit samansuuntaisia Käytettävissä olevat selvitykset ja tutkimukset viittaavat siihen, että edistämällä tietovarantojen tehokasta käyttöä laajasti yhteiskunnassa, voidaan saada merkittäviä taloudellisia ja yhteiskunnallisia hyötyjä. Varovaisestikin arvioiden ne ovat suuremmat kuin ne myyntitulot, jotka viranomaiset jatkossa menettäisivät.

Julkishallinnon tietovarantojen avaaminen Tietoja, joissa on lainsäädäntöön perustuvia käyttö- rajoituksia Avattavissa olevat julkiset tietovarannot Avoin data koneluettavissa uudelleen käytettävissä ? Salassa pidettävät Tietoja, joissa ei ole lainsäädäntöön perustuvia käyttörajoituksia Avoin yhdistetty data

Avoimen tiedon ohjelma 2013-2015 Vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamista ja käytön lisäämistä. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia ja edellytyksiä tiedon avaamiselle sekä sisältöjen ja palvelujen kehittämiselle. Osana ohjelmaa toteutetaan tietovarantojen löytämistä ja hyödyntämistä helpottava dataportaali ja avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö. Valtiovarainministeriö asettanut ohjausryhmän sekä koordinointi- ja valmisteluryhmän Muodostetaan yhteistyöverkosto. Ministeriöt omilla toimialoillaan kokoavia solmuja. Ohjelma kokoaa ja koordinoi toimenpiteitä, jotka vastuutetaan ja aikataulutetaan organisaatioille ja tehtäväkohtaisille ryhmille.

Avoimen tiedon ohjelma 2013-2015 Tietovarantojen avaamisen Periaatteet ja kriteerit, lainsäädäntö, taloussuunnittelu, ohjeistus Tietovarantojen avaamisen prosessi virastoissa Datan avaamista, löytämistä ja käyttämistä tukevat rakenteet, palvelut ja käytännöt Avoimen tiedon ohjelman yhteistyöalueita Datan käytön edistäminen Koulutus, osaamisen edistäminen Vaikutusten seuranta ja arviointi Tavoitteet: Julkishallinnon tuottamat julkiset tiedot ovat hyödynnettävissä käyttökelpoisessa ja koneluettavassa muodossa taloudellisesti ja turvallisesti, ottaen huomioon yksityisyyden suoja ja muut lainsäädäntöön perustuvat rajoitukset. Keskeisimmät julkisen hallinnon tietovarannot ovat avoimesti saatavilla verkossa ja niitä käytetään laajasti ja monipuolisesti. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia tiedon avaamiselle sekä palvelujen kehittäjäverkostojen ja ekosysteemien työlle. Tutkimus, kehitys ja innovaatiotoiminta Tehtävä: koordinoidaan ja vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamiseen ja käytön lisäämiseen tähtääviä toimenpiteitä.

Tietovarantojen avaamista jatketaan Valtiontalouden kehyspäätös 2014-2017 Suomessa tietovarantojen avaaminen lähti liikkeelle v. 2012 maastotiedoista ja jatkui sää-, ilmasto- ja meridatan sekä ilmastomallien avaamisella vuoden 2013 alussa. Kehyskaudella tietovarantojen avaamista jatketaan tilastoaineistoilla, yritystiedoilla, liikenne- ja viestintädatalla sekä lentokenttähavainnoilla. Jutta Urpilaisen talousarvioehdotus vuodelle 2014 Joukkoliikenteen reitti- ja aikataulutiedot sekä liikenneverkkotiedot, sää- ja tutkatiedot sekä lentokenttähavainnot maksuttomiksi Julkisten tietovarantojen avaamiseen yht. n. 6 milj. euron määrärahalisäys vuodelle 2014 pp.kk.vvvv

Tietovarantojen hallittu avaaminen Tietovarantokartoitukset osana julkisessa hallinnossa tehtävää tietoarkkitehtuurityötä Virastoja kannustetaan avaamaan julkisia tietovarantojaan budjettinsa puitteissa Uusien kehyspäätöstä vaativien tietovarantojen avaaminen käsitellään osana valtion kehys- ja talousarviomenettelyä 8.8.2013

Avoimen tiedon palvelukokonaisuus Yhteiskunnan läpinäkyvyys ja demokratia Markkinat ja innovaatiot Hallinnon sisäisen tehokkuus Avoimen tiedon käyttäjät Viranomaiset Kansalaiset Yritykset Yhteisöt Tutkijat . . . Avoimen tiedon hyödyntäjät (lisäarvopalvelujen tuottajat) Palvelun kehittäjät Sovellusten kehittäjät Tiedon aggregaattorit Tiedon tulkitsijat Tiedon jalostajat Avoimen tiedon välittäjät EU:n dataportaali Kansallinen avoimen datan portaali Alueelliset dataportaalit Tre Hki Oulu . . . Aihekohtaiset dataportaalit Lii-kenne Paikka-tieto . . . Avoimen tiedon hyödyntäjät Palvelun kehittäjät (tarjoavat esim. tietojen avaamiseen liittyvää tukipalvelua) Sovellusten kehittäjät (luovat uusia tapoja saattaa avoin tieto käyttäjien saataville eri päätelaitteissa) Tiedon aggregaattorit (avoimen datan yhdistelijät, jotka harmonisoivat ja luovat uutta dataa olemassa olevasta) Tiedon tulkistijat (antavat merkitystä datalle) Tiedon jalostajat (muokkaavat dataa uudella tavalla) Avoimen tiedon välittäjät Erilaisten datakatalogien ja/tai dataportaalien ylläpitäjät Keräävät ja julkaisevat metatietoa avoimesta datasta Voisi järjestäytyä esim. alueellisen rakenteen mukaisesti ja/tai aihekohhtaisesti Tyypillistä, että metatietoja jaetaan keskenään (harvestointi) VIP:llä nyt roolina tuottaa dataportaali julkisen hallinnon avoimen datan metatietojen ylläpitämiseen Avoimen datan tuottajat Alkuperäisiä tiedon ”omistajia”, joilla tarve/halu avata tietoaan kaikkien saataville Eivät välttämättä itse julkaise dataa, vaan voivat hankkivat tiedon julkaisuun apua esim. tiedon hyödyntäjistä (datahotelli-palveluam clearing house-palvelua jne.) Avoimen tiedon tuottajat Julkishallinnon avoin data Yritysten avoin data Yhteisöjen avoin data . . . avoin data

Tietovarantojen hallittu avaaminen Kokonaisarkkitehtuuri Yhteentoimivuus, tietovarannot, tietoarkkitehtuuri Datan avaaminen Strategia Lainsäädäntö Tavoitteet Etenemisvaiheet Vaikuttavuuden arviointi Julkisuus Tietosuoja Yksityisyyden suoja Tekijänoikeudet Tietoturvallisuus Käytännön toimenpiteet

Toimenpiteiden kohteet Lainsäädännön tarkastelu Tietovarantojen hallittu avaaminen Rakenteet ja yhteiset palvelut Yhteiset käytännöt Demokratia- ja kansalaisnäkökulman vahvistaminen Kyky hyödyntää tietoa Yhteistyö ja toimintatavat Vaikutusten arviointi ja seuranta 8.8.2013

Yhteiset käytännöt JHS Avointen tietoaineistojen käyttölupa on palautekierroksella Tietovarantojen metatietomalli, dataportaalin suunnittelun yhteydessä, kansainvälinen yhteistyö Avointen tietoaineistojen viitearkkitehtuuri 8.8.2013

Demokratia- ja kansalaisnäkökulman vahvistaminen Yhteistyö avoimen tiedon ohjelman ja avoimen hallinnon hankkeen (OGP) kesken: avoimen tiedon ohjelma edistää avoimen hallinnon hankkeen ehdotuksia, jotka koskeva avointa tietoa 8.8.2013

Avoimen tiedon ohjelman organisointi HALKE ICT-2015 toimeenpanon seurantaryhmä JUHTA Ohjausryhmä JulkICT-Labs Palvelumuotoilupaja Dataportaali- projekti Valmistelu- ja koordinointityöryhmä Yhteistyöverkosto Asiantuntijaryhmä : Esim. Avointen tietoaineistojen käyttölupa Kehittäjäyhteisöt Projekti Virastot ja laitokset Yritykset Yhteistyöohjelma 1 Esim. Avoimen hallinnon hanke Asiantuntija-ryhmä Projekti Yliopistot, oppilaitokset Tutkijayhteisöt Kansalaisryhmät Asiantuntija- Ryhmä Intressiryhmät Kunnat

Avoimen tiedon ohjelma toteutetaan verkostomaisena yhteistyönä Vastuuministeriöt VM, OKM, LVM, TEM Kaikki ministeriöt omilla toimialoillaan Valtion virastot ja laitokset Kunnat, Helsinki Region Infoshare HRI Yliopistot ja tutkimuslaitokset, koulutuslaitokset Kehittäjäyritykset ja –yhteisöt Kansalaisyhteisöt Tutkijayhteisöt

Alueiden ja kuntien ohjelmat ja hankkeet Yhteistyö ja vuorovaikutus avointa tietoa edistävien ohjelmien ja hankkeiden kesken Alueiden ja kuntien ohjelmat ja hankkeet Julkisen hallinnon ICT-strategia/VM: Avoin tieto ja tiedon yhteiskäyttö Avoimen tiedon ohjelma: Tietovarantojen avaaminen ja saatavuus Kitkaton Suomi ICT 2015 –raportin ehdotukset/ Seurantaryhmä Osaaminen, tutkimus, koulutus, tietoinfrastruktuurit Avoimen tiedon instrumentit AVOIN/OKM Tutkimustiedon infrastruktuuri/OKM Tutkimus- ja innovaatiopolitiikan toimintaohjelma TINTO/ OKM ja TEM Avoimet kehittämisympäristöt ja älystrategiat KIDE LVM Tutkimus, kehitys ja innovaatiot, TEM ja Tekes: Suomen Akatemia Avoin hallinto (OGP): Avoin toiminta, selkeä kieli, avoin tieto, hallinto mahdollistajana VM Toimintamallit Kuntatieto Rahoitus- instrumentit Päätöstietojen avaaminen Tutkimustulosten ja aineistojen avaaminen Avoin tiede Koulutus ja oppiminen

Vaikutusten, tulosten ja riskien seurannan ja arvioinnin kehittäminen Uudet palvelut Yhteiskunnallinen keskustelu Kansalaisten osallistuminen Päätöksenteon tietopohja Kustannukset virastoille Vaikutukset yritystoimintaan Vaikutukset työpaikkoihin Talous Yhteiskunta Tulokset Tiedot Julkishallinnon toiminta Avatut tietovarannot (laajuus ja sisältö) Käyttömäärät Tietojen laatu Vaikutukset toimintaan Vaikutukset henkilöstöön Vaikutukset päällekkäisyyksiin

Avoimen tiedon ohjelma 2013-2015 Kansallinen dataportaali 02/2014 (JulkiCTLab 12/2014) Tietovarannot saataville JHS Avointen tietoaineistojen käyttölupa 03/2014 Yhtenäiset käyttöehdot Avointen tietoaineistojen viitearkkitehtuuri 06/2014 Yhteentoimivat käytännöt Vaikutusten, hyötyjen ja riskien arviointimalli, tutkimushanke 12/2014 Vaikutusten arviointi EU:n PSI (Public Sector Information) –direktiiviuudistuksen implementointi 18.7.2015 mennessä § Tietovarantojen systemaattinen avaaminen tarpeiden, linjausten ja valtiontalouden kehysten mukaisesti 2013-2017 € Demokratianäkökulmaa vahvistavat toimenpiteet , OGP – Yhteistyö avoimen hallinnon kumppanuushankkeen kanssa Avoimen tiedon yhteistyö, avoimen datan ekosysteemi, koulutus, viestintä jatkuvasti 8.8.2013

Suomi on aina selvinnyt tiedon avulla Lamasta ylös 2000 Sodista jälleen- rakentamiseen 1950 Lukutaito 1900 Kalevalasta lukutaitoon, 1800-luku Uusi selviämistarina tiedon hyödyntämisestä ja yhteistyöstä? 2010-2030

Tietoa avoimen tiedon ohjelmasta http://www. vm Tietoa avoimen tiedon ohjelmasta http://www.vm.fi/avointieto http: hare.vn.fi