Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKrista Pakarinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
JHS 179 Liite X: KA-kuvaukset Luonnosversio 0.21 keskustelutilaisuutta varten 17.4.2015
2
Johdanto Tämän dokumentin tarkoituksena on antaa konkreettisia esimerkkejä ja ohjeita kokonaisarkkitehtuurin visuaalisten kuvauksien tuottamiseksi. Dokumentin taustalla on pyrkimys siihen, että kuvaukset visualisoitaisiin mahdollisimman yhteismitallisiksi kuviksi ja kaavioiksi. Dokumentissa olevat kuvaukset sisältävät yhden tai useamman esimerkkikuvan ja kuvauksen visualisointiin liittyvän ohjeistusosion. Dokumentin lopussa on myös joitain mallipohjia, joita voi hyödyntää, mikäli käytössä ei ole muuta kuvausvälinettä. Huom! Tämä on hahmotelmaversio, jonka tarkoituksena on mm. selvittää minkätasoisia visualisointiohjeita on tarpeen tuottaa. Tämän vuoksi dokumentissa on hieman eritasoisia ohjeistuksia. 2 Osasto
3
Dokumentin kuvaukset Periaatteellinen taso Strategiakartta Strategian kuvaus Archimate(R)- notaatiolla Liiketoimintamalli Toiminta-arkkitehtuuri Prosessikartta Toimintamalli Prosessikaavio Toimijoiden vuorovaikutus Kyvykkyyskartta Tieto-arkkitehtuuri Käsitemalli Loogiset tietovarannot Tietovirrat Tietojärjestelmä-arkkitehtuuri Tietojärjestelmäkartta Looginen järjestelmäjäsennys Tietojärjestelmien vuorovaikutus Teknologia-arkkitehtuuri Teknologiatiekartta
4
Periaatteellisen tason kuvaukset
5
5 Osasto Strategiakartta Periaatteellisen tason kuvausten visualisoinnilla voidaan hahmottaa selkeämmin organisaation strategiaa, siitä johdettuja tavoitteita sekä liittymää organisaation operatiiviseen toimintaan. Kuva tulee tähän Operatiivinen toiminta Toiminta Tiedot Tietojärjestelmät Teknologiat Operatiivinen toiminta Toiminta Tiedot Tietojärjestelmät Teknologiat Liiketoimintamalli Toimialue/-ala Asiakkaat Arvolupaus Palvelut Arvoketju Liiketoimintamalli Toimialue/-ala Asiakkaat Arvolupaus Palvelut Arvoketju Strategian kuvaus Archimate(R)- notaatiolla Liiketoimintamalli
6
Strategiakartta
7
Strategiakartta tiivistää strategian toimeenpanon kannalta olennaisimmat ja tärkeimmät asiat yhteen kuvaan. Se luo tavoitteiden ja toimenpiteiden välille suhteen. Visuaalinen strategiakartta voi jäsentyä: strategian tavoitteiden ja painoalueiden mukaisesti tai tulosprisman tai tuloskortin näkökulmien mukaisesti Strategiakarttaa voi hyödyntää toiminnan eri tasojen välisen keskustelun ja tuloksen sopimisessa ja fokusoinnissa. Strategiakartan strategiset tavoitteet, tavoitteet ja toimenpiteet listataan lisäksi taulukkoon.
8
Strategiakartta -esimerkkikuva 8 Osasto
9
Strategian kuvaus Archimatella
10
Strategian kuvaus Archimate(R)- notaatiolla Strategian voi kuvata myös Archimate- notaation avulla. Kuva tulee tähän
11
Esimerkkikuva 11 Osasto Kuva tulee tähän
12
Liiketoimintamalli
13
Liiketoimintamallin visuaalisen visualisoinnin avulla strategia voidaan kuvata liiketoiminnan keskeisten elementtien näkökulmasta. Liiketoimintamallissa kuvataan lyhyesti ja selkeästi mitä organisaatio tekee miten organisaatio tavoittaa ja kohtaa asiakkaat miten organisaatio sekä luo ja toimittaa heille tuotteita tai palveluita antamansa palvelulupauksen mukaisesti. Liiketoimintamallissa kuvataan myös palvelun tai tuotteen arvon tuottamista.
14
Liiketoimintamalli -esimerkkikuva yleinen liiketoimintamalli 14 Osasto
15
Toiminta-arkkitehtuurin kuvaukset
16
Toiminta-arkkitehtuurin kuvaukset 1/2 Prosessien ja toimintamallien kuvaaminen 16 Osasto Prosessikartta Prosessikaavio Organisaation toiminnan prosessien kuvaaminen visuaalisesti parantaa toiminnan kokonaisuuden hahmottamista. Prosessit kuvataan ylätasolla prosessikarttana ja niitä täydennetään toimintamallien kuvauksella sekä yksittäisten prosessien tarkemmalla kuvauksella prosessikaavioina. Toimintamalli
17
Prosessien kuvaaminen Prosessien kuvaamisessa käytetään JHS 152 Prosessien kuvaaminen -suositusta. Kuvauskielenä BPMN Prosesseja kuvattaessa huomioidaan organisaation hierarkiatasojen lisäksi myös käsitetasot. Kartta organisaation pääprosesseista kuvataan käsitteellisellä tasolla. Loogisella tasolla kuvataan organisaation toimintamalli- ja prosessinkulkukaaviot Fyysisellä tasolla kuvataan työnkulkukaaviot. Tämä ei kuulu kokonaisarkkitehtuuriin. v2.0 17
18
Prosessikartta
19
Prosessikartta antaa kokonaiskuvan palvelujen toimittamiseen tai niiden hankkimiseen liittyvistä prosesseista. Prosessikarttaan koostetaan vain keskeiset prosessit, ei yksittäisiä työnkulkuja. Prosessikartan lisäksi prosessit ja niihin liittyvät lisätiedot kuvataan Prosessit-taulukkoon.
20
Prosessikartta -esimerkkikuva
21
Toimintamalli
22
Toimintamallissa kuvataan organisaation prosesseja ja niiden välisiä tietovirtoja. Prosessien väliset tieto- tai materiaalivirrat ovat oleellinen osa toimintamallia, sillä yleensä prosessien suurimmat ongelmat ja haasteet ovat juuri niiden rajapinnoissa naapuriprosesseihin. Esimerkkikuva: Maistraatti
23
Toimintamalli -esimerkkikuva Esimerkkikuva: Maistraatti
24
Prosessikaavio
25
Prosessikaavioissa kuvataan yksittäisiä prosesseja prosessikarttaa ja toimintamallia tarkemmalla tasolla. Prosessikaavio kuvaa tarkemmin toimintojen, toimijoiden ja tietojen kulun ja eri vaiheet. Prosessikaavioiden kuvaamisessa on usein järkevää käyttää erillistä kuvausvälinettä.
26
Prosessikaavio -mallikuva Esimerkkikuva: Maistraatti
27
Toiminta-arkkitehtuurin kuvaukset 2/2 Toimijoiden vuorovaikutus ja kyvykkyyskartta 27 Osasto Toimijoiden vuorovaikutus Kyvykkyyskartta Toimijoiden vuorovaikutus -kaavion kautta saadaan ylätason näkymä organisaation vuorovaikutukseen muun toimintaympäristön kanssa. Kyvykkyyskartalla kuvattavat kyvykkyyden toimivat ylätason vaatimuksina organisaatiolle (esim. asiakaspalvelun kyvykkyys)
28
Toimijoiden vuorovaikutus
29
Toimijoiden vuorovaikutuksen kuvaaminen mahdollistaa esimerkiksi eri palvelun tuottamiseen osallistuvien toimijoiden hahmottamisen selkeämmin, joka on hyödyksi erityisesti yli organisaatiorajojen tuotettavissa palveluissa. Tunnistetut toiminnalliset organisaatiorajapinnat tukevat esim. palveluiden suunnitteluvaiheen määrittelytyötä.
30
Toimijoiden vuorovaikutus -esimerkkikuva Esimerkkikuva: Maistraatti
31
Kyvykkyyskartta
32
Kyvykkyys tarkoittaa organisaation kykyä toimia tarkoituksenmukaisesti tietyllä osa-alueella ja kykyä hyödyntää osaamistaan ja resurssejaan, jotta tavoitteet saavutetaan. Kyvykkyyskartta esittää kyvykkyydet ryhmiteltynä loogisiin toiminnallisiin kokonaisuuksiin (substanssispesifiset ja koko organisaatiolle yhteiset kyvykkyydet). Kyvykkyyskartan perusteella voidaan paremmin hahmottaa mitä kyvykkyyksiä organisaation tulee kehittää ja mitä toimenpiteitä kyvykkyyksien saavuttamiseksi tulee tehdä.
33
Kyvykkyyskartta -esimerkkikuva
34
Tietoarkkitehtuurin kuvaukset
35
35 Osasto Käsitemalli Tietovirrat Tietoarkkitehtuurin visuaaliset kuvaukset helpottavat jäsentämään ja selkeyttämään organisaation käyttämän, tuottaman ja vastaanottaman tiedon kuvauksia. Loogiset tietovarannot Kuva tulee tähän
36
Käsitemalli
37
Käsitemallin kuvauksen tarkoituksena on selvittää organisaation ja ko. toiminnon keskeiset käsitteet ja niiden suhteet. Käsitemallin kautta saadaan määriteltyä loogiset tietovarannot. Visualisointi kannattaa tehdä UML-luokkakaaviona. Käsitteiden luetteloinnin lisäksi on tärkeää visualisoida käsitemallia kuvaamalla käsitteet ja niiden väliset riippuvuudet v2.0 37
38
Käsitemalli -esimerkkikuva
39
Loogiset tietovarannot
40
Tietovaranto on toiminnan tarpeista johdettu ja hallinnollisista syistä määritelty tietojen kokonaisuus. Tietovarantojen ja tietosisältöjen kuvaamisen tarkoitus on hahmottaa a)organisaation tiedonhallinta ja b)tietojen ylläpito selkeämmin ja tarkemmin. Kuva tulee tähän Prosesseissa käytettävien sisäisten ja ulkoisten tietovarantojen kuvaaminen auttaa suunnittelemaan tiedonhallinnan ja –huollon mahdollisimman hyvin toimintaa tukevaksi sekä järkeistämään tiedon tuottamisen prosesseja.
41
Julkisen hallinnon tietovarannot -esimerkkikuva 41 Osasto Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Kulkuneuvo- tietovaranto Tie- ja katu- verkkotietovaranto Muut paikkatietovarannot Ennakoinnin tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Toiminta- ympäristö- tietovaranto Tilastotietovaranto Säädöstietovaranto Julkishallinnon hanketietovaranto Julkishallinnon organisaatiot tietovarantona Toimipaikkatietovaranto EU-tietoaineistojen tietovaranto Löytyvyys / saatavuus / käytettävyys Maksuttomuus/ maksullisuus Tietoturvallisuus/ tietosuoja Julkisuus/ salassapito / käyttöoikeudet Julkisten hankintojen tietovaranto Tapahtumatietovaranto Päätös- tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Rakennus- ja huoneisto- tietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Palvelunjärjestäjien ja - tuottajien tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Uutistietovaranto Metatietovarannot Julkishallinnon datakatalogit Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Säätietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Sopimustietovaranto Arvo-osuus- järjestelmän tietovaranto Tuonti- ja vienti- tietovaranto Verotustietovaranto Vakuutustietovaranto Maaseutuelin- keinohallinnon tietovaranto Työvoimatietovaranto Potilastietovaranto Eläketietovaranto Etuustietovarannot Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Tutkimustietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Kansallinen osaa- misen pääoman tietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Rikosrekisteri tietovarantona Tietoturva- ohjeistukset tietovarantona Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Liikenne- tietovaranto Oikeusratkaisujen tietovaranto Henkilötietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Toimilupia koskevat tietovarannot Kuulemisen tietovaranto Tavaratietovaranto
42
Loogiset tietovarannot -esimerkkikuva 42 Osasto Kuva tulee tähän
43
Tietovirrat
44
Tietovirtakuvauksen tarkoituksena on luoda näkymä a)toimintaan liittyvien prosessien väliseen tiedonvaihtoon, b)tunnistaa toiminnassa hyödynnettävät tietovarannot sekä c)tunnistaa toiminnan tietovirtoihin vaikuttavat ulkopuoliset toimijat ja lopputuotteet Suositeltavaa on kuvata tietovirrat vähintään prosessien näkökulmasta.
45
Tietovirrat -esimerkkikuva 45 Osasto Tähän tulee uusi kuva
46
Tietojärjestelmäarkkitehtuurin kuvaukset
47
47 Osasto Tietojärjestelmäkartta Looginen järjestelmäjäsennys Tietojärjestelmä-arkkitehtuurin kuvausten visualisoinnin avulla saadan selkeämpi kuva organisaation keskeisistä tietojärjestelmistä (esim. tietojärjestelmäkartta), niiden suhteista ja ominaisuuksista (esim. vuorovaikutus- kaaviot, looginen tietojärjestelmäjäsennys.) Tietojärjestelmien vuorovaikutus
48
Tietojärjestelmäkartta
49
Tietojärjestelmäkarttaan kuvataan organisaation käytössä olevat tai muille tarjoamat järjestelmät visuaalisena karttana. Tietojärjestelmäkarttaan kuvataan ylätason tietojärjestelmäalueet. Ryhmittely voi olla esim. Toiminnallinen jaottelu Käyttävät tai omistavat organisaatiot Ydin- ja tukiprosessit Palvelyryhmät Lisäksi kuvataan kullekin alueelle kuuluvat loogiset tietojärjestelmät.
50
Tietojärjestelmäkartta -esimerkkikuva
51
Looginen järjestelmäjäsennys
52
Looginen järjestelmäjäsennys yhdistää toiminta-, tietojärjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurit. Looginen järjestelmäjäsennys kuvaa tietojärjestelmien, tietovarantojen ja teknologiakomponenttien sekä keskeisten toiminnan palvelujen tai prosessien merkittävimmät keskinäiset suhteet. Looginen järjestelmäjäsennys kuvataan aina visuaalisesti elementtien välisenä riippuvuutena. Loogisen järjestelmäjäsennyksen komponentteja ovat: toiminnan pääpalvelut ja prosessit tietovarannot keskeisimmät järjestelmäpalvelut integraatioratkaisut tärkeimmät teknologiapalvelut keskeisimmät toimijat käyttäjärajapinta
53
Looginen järjestelmäjäsennys -esimerkkikuva 53 Osasto
54
Looginen tietojärjestelmäjäsennys -esimerkkikuva Esimerkki: Maistraatti
55
Tietojärjestelmien vuorovaikutus
56
Tietojärjestelmien vuorovaikutus voidaan visualisoida kuvaamalla esim. tietyn palvelun prosessien käyttämät tietojärjestelmät sekä niiden väliset tietovirrat eli mitä tietoa tietojärjestelmien välillä liikkuu. Haluttaessa voidaan näyttää käsitteet ja käytetty integraatioalusta.
57
Tietojärjestelmien vuorovaikutus -esimerkkikuva Esimerkki: Maistraatti
58
Teknologia-arkkitehtuurin kuvaukset
59
59 Osasto Teknologiatiekartta Teknologia-tiekartan avulla voidaan hahmottaa olemassa olevien ja suunniteltujen teknisten vaihtoehtojen, standardien ja rakenteiden kokonaiskuva.
60
Teknologiatiekartta
61
61 Osasto Teknologiatiekartassa kuvataan visuaalisesti teknologian kehityshankkeet esim. GANTT-kaavion avulla aikajanalle.
62
62 Osasto Mallipohjat
63
Kuvauspohjat Prosessikartta Toimintamalli Toimijoiden vuorovaikutus Kyvykkyyskartta Käsitemalli Tietojärjestelmien vuorovaikutus Tietojärjestelmäkartta 63 Osasto
64
Prosessialue Prosessikartta (pohja) Prosessialue Prosessin nimi Prosessiryhmän nimi Prosessin nimi
65
Toimintamalli (pohja) Suoritettava tehtävä,toiminto tai prosessi Tieto xTieto y
66
Toimijoiden vuorovaikutus (pohja) Toimija rahavirta tietovirta tavaravirta sopimus Organisaatio
67
Kyvykkyyskartta (pohja) Palvelukohtaiset kyvykkyydet Kyvykkyys Kaikille palveluille yhteiset kyvykkyydet Kyvykkyys
68
Käsitemalli (pohja) Käsite 1...* 1
69
Tietojärjestelmäryhmä 1 Tietojärjestelmäryhmä 2 Tietojärjestelmäryhmä 3 Tietojärjestelmäryhmä X Tieto- järjestelmä- ryhmä x Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Tietojärjestelmäkartta (pohja)
70
Tietojärjestelmien vuorovaikutus (pohja) Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Järjestelmä Järjestelmän nimi Tieto y Tieto x Tieto y
71
Kehittämisehdotuksia ? 71 Osasto
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.