Vaatetus kautta aikojen Vaatetuksen historia Vaatetus kautta aikojen Kulttuurin soveltaminen Vatenetti/Koulutuskeskus Salpaus, Heinola / 2006
Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona
otsikko Tietoa virtuaalikoulusta http://hiiri. phkk.fi/hi_vatenetti/index.htm Oppimismenetelmän kehittäminen, tutkiva oppiminen Oppimateriaalin kehittäminen Aineiston analysointi ja jatkokehittäminen Verkko-opiskelu lähiopetuksen tukena Verkko-oppimiseen harjaannuttaminen Yhteiseen tiedonrakenteluun ja yhteistoimintaan harjaannuttaminen
Opintojakson tavoitteet Tunnet vaatetuskulttuuriin liittyvän perussanaston Osaat tunnistaa ja ajoittaa eri aikakausien tyyliominaisuuksia ja tunnuspiirteitä Tunnet tuotteisiin, materiaaleihin ja valmistukseen liittyvää tyylihistoriaa ja muodin vaiheita Seuraat muodin kehitystä ja osaat soveltaa suunnittelussa menneisyyttä taitavasti nykypäivään.
Missä näitä tietoja tarvitaan? Tehtävä Mieti missä erilaisissa työtehtävissä voisit tarvita tavoitteissa mainittuja tietoja ja taitoja toimiessasi vaatetusalan artesaanina työelämässä Kirjaa visioitasi oppimisympäristön keskustelualueelle Kommentoi muiden ajatuksia ja keskustele aiheesta
Opintojakson sisältöjä Terminologia tutuksi Tutustuminen eri aikakausien pukuihin Kuvien tunnistaminen Perehtyminen yhden aikakauden vaatetukseen tarkemmin, kertomus sanoin ja kuvin Tekstien ja kuvien vienti verkkoon Oppimispäiväkirja, verkkokeskustelut Opitun jakaminen ja tarkastelu
Opiskelu ja oppimisympäristöt Verkkoaineistosta ja sen käytöstä verkko-oppimisympäristö verkkotyökalut: sivut / tehtävät, linkit, tiedostot, päiväkirja, keskustelut, ryhmäposti, portfolio Verkkotyöskentely verkko työvälineenä lähiopetuksen aikana ja etäopiskelussa, aineistot, verkkokeskustelut, tiedon haku, tehtävien työstäminen, läpinäkyvyys, tiedon jakaminen, yhteisöllinen tiedon rakentaminen, integrointi opintopäiväkirja / oman oppimisen seuranta ja arviointi
Opiskelutekniikka kehittyy Metakognitiiviset taidot tietoisuus omasta oppimisesta, sen ohjauksesta ja säätelystä tavoitteiden asettaminen aikataulun ja tehtävien suunnittelu oppimisen arviointi, itsearviointi, vertaistuki oppimisprosessin ohjaus tavoitteiden suuntaisesti
Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006
Mitä tiedät ennestään? Aikakaudet Vaatteet Tapahtumat testaa tietosi
Testi / aikakaudet Milloin oli aurinkopliseerattu naisen vaate silkillä vuoratut irtohihat miehillä ja naisilla miehillä korkea leijonanharja-peruukki myllynkivikaulus naisen puvun poikkileikkaus rinnan alapuolella
Testi / vaatteet Millainen oli ja mitä aikakautta edustaa turnyyri New look turnyyri ensimmäiset jakkupuvut Chanel-tyyli Punk-muoti
Testi / tapahtumat Mihin historialliseen tapahtumaan tai aikakauteen liittyy sukkahousujen keksiminen trenchcoat pitkien housujen käyttö naisilla aurinkokuningas Minolais-kulttuuri
Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006
Oppimisprosessin jäsentely ja aikataulun suunnittelu Hahmota opintojen kokonaisuus ja suunnittele ja tee aikataulu etenemisestäsi Sovitaan yhdessä opintojen etenemisen pääpiirteet Yhdessä sovittu aikataulu pannaan näkyville oppimisympäristöön Aikataulun suunnitteluun palataan opintojakson edetessä ja sitä täsmennetään tarpeen mukaan Tallenna oma aikataulusi oppimisympäristön tiedostoalueelle omaan kansioosi Tarkenna aikataulua opintojen edetessä
Oppimisprosessin aikataulun suunnittelu 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 metakognitiiviset taidot Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006
Sanastoa Muinaispuku Muotipuku Kansanpuku Kansallispuku
Sanastoa Tehtävä Etsi tietoa kirjallisuudesta ja internetistä ja laadi lyhyet määritelmät edellä oleville termeille. Tee asiakirja, johon liität ohessa olevan kuvan ja laatimasi määritelmän. Palauta tehtävä erikseen sovitulla tavalla.
Tiedonhaku, kuvien analysointi ja tunnistaminen Tehtävä Tutustu seuraavassa luettelossa olevien aikakausien vaatetukseen kirjallisuuden ja internetin avulla. Tunnista kuvakavalkadin puvut. Voitte myös työskennellä yhdessä, pareittain tai pienissä ryhmissä. Minkä aikakauden tai kulttuurin vaatetusta mikin kuvapari (nainen ja mies) edustaa? Kokoa tiedot oppimisympäristöön erikseen sovittavalla tavalla.
Kulttuureja, tyylikausia ja ajanjaksoja Egypti Kreeta Bysantti Varhaiskeskiaika Gotiikka Renessanssi Barokki Rokokoo Empire Biedermeier Uusrokokoo Sekatyyli Jugend 1920 1940 1950 1960 1970 1980
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mikä aika, mikä tyyli?
Mitkä kulttuurit?
Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006
Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Keskeistä tutkivassa oppimisessa Kysymysten tekeminen eli ns. ongelmien hahmottaminen Opiskelijat tekevät kysymyksiä ja he etsivät yhdessä niihin vastauksia Hyviä kysymyksiä ovat esimerkiksi mitä, milloin, kuka, ketkä, missä, minkälaiset, miksi, miten, mistä, mihin -kysymykset Tutkimuksen = opiskelun edetessä on hyvä tarkentaa ja tehdä lisää kysymyksiä
Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Tehtävään orientointi Tämän tehtävän myötä on tarkoitus perehtyä jonkin aikakauden / tyylisuunnan vaatetukseen syvällisesti Pohdi ensin, mitä kaikkea on selvitettävä, kun ryhdyt miettimään minkä tahansa aikakauden vaatetusta tarkemmin Tee itsellesi luettelo selvitettävistä asioista (= ongelmista) kysymysmuodossa Valitkaa keskeiset kysymykset yhteistyössä opiskelijaryhmän ja opettajan kanssa Palatkaa kysymysten asetteluun tehtävän edetessä ja tarkentakaa niitä
Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Tehtävä Valitse aikakausi, joka kiehtoo sinua Perehdy kyseisen ajan vaatetukseen kirjallisuuden ja internetin avulla ja etsi vastauksia yhdessä laatimiinne keskeisiin kysymyksiin Kuvittele, että elät kyseisellä aikakaudella Kuvaile sanoin ja kuvin minkälainen on oma ja kavaljeerisi (miehesi, miesystäväsi) garderobi (vaatetus, vaatekaapin sisältö) Kirjoita teksti minä-muodossa ja tallenna se ja piirtämäsi kuvat sähköisessä muodossa oppimisympäristöön.
Tiedon jakaminen muille Tehtävä Valmistaudu hyvin etukäteen esittelemään ja esittele yhdessä sovittuna aikana oma ja kavaljeerisi garderobi opiskelutovereillesi ja opettajallesi Työstäkää yhdessä kaikille jaettava aineisto, jossa on kaikkien tekemät esitykset kuvineen
Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006
Kertaa vielä!
Lopputesti Tehtävä Tarkista mitä opit. Tee oppimisympäristössä oleva lopputesti.
Opitun ja prosessin lopputarkastelu Tehtävä Lue läpi opintojen aikana kirjoittamasi päiväkirjamerkinnät ja analysoi opintojesi etenemistä. Kirjoita opintojesi etenemisestä oppimisympäristön keskustelualueelle. Kerro mikä oli hyvää ja mitä olisi syytä kehittää edelleen? Mitä pidit verkkotyöskentelystä? Kerro kuinka yhteistyönne sujui. Kerro saitko apua ja neuvoja tarpeeksi. Mitä opit? kehittyivätkö opiskelutaitosi opintojen aikana?
Tekijät Tekstit Kuvat Ritva Somerma ja Pilvikki Nurminen Muotipukujen kuvat: Koulutuskeskus Salpaus, Heinola, artesaaniopiskelijat Muinaispuvun kuva: Valokuvaamo Irma, Heinola Kansallispukujen kuva: Suomen kansallispukuneuvosto Opintojen prosessikaavio: Ritva Somerma, Hanna Toijala