Vaatetus kautta aikojen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Pukeutumiskulttuuri / tilannepukeutuminen
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
Integraalilaskenta MA 10
Tekstiili- ja vaatetusalan virtuaalikouluhanke
VOA-oppimispäiväkirja
Mohammed Kertoo itsestään:
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
1. Tunnetko oman kotiseutusi kansallispuvun?
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
ARJEN HISTORIA HI08.
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
Lukemaan oppii vain lukemalla
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Haastatteluun valmistautuminen
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
T YÖSSÄOPPIMINEN ULKOMAILLA Portfoliotyöskentelyn ohjeistus.
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
HUIPPU Elokuu 2017.
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Kotitalouden kurssit lukiossa
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Vaatetus kautta aikojen Vaatetuksen historia Vaatetus kautta aikojen Kulttuurin soveltaminen Vatenetti/Koulutuskeskus Salpaus, Heinola / 2006

Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona

otsikko Tietoa virtuaalikoulusta http://hiiri. phkk.fi/hi_vatenetti/index.htm Oppimismenetelmän kehittäminen, tutkiva oppiminen Oppimateriaalin kehittäminen Aineiston analysointi ja jatkokehittäminen Verkko-opiskelu lähiopetuksen tukena Verkko-oppimiseen harjaannuttaminen Yhteiseen tiedonrakenteluun ja yhteistoimintaan harjaannuttaminen

Opintojakson tavoitteet Tunnet vaatetuskulttuuriin liittyvän perussanaston Osaat tunnistaa ja ajoittaa eri aikakausien tyyliominaisuuksia ja tunnuspiirteitä Tunnet tuotteisiin, materiaaleihin ja valmistukseen liittyvää tyylihistoriaa ja muodin vaiheita Seuraat muodin kehitystä ja osaat soveltaa suunnittelussa menneisyyttä taitavasti nykypäivään.

Missä näitä tietoja tarvitaan? Tehtävä Mieti missä erilaisissa työtehtävissä voisit tarvita tavoitteissa mainittuja tietoja ja taitoja toimiessasi vaatetusalan artesaanina työelämässä Kirjaa visioitasi oppimisympäristön keskustelualueelle Kommentoi muiden ajatuksia ja keskustele aiheesta

Opintojakson sisältöjä Terminologia tutuksi Tutustuminen eri aikakausien pukuihin Kuvien tunnistaminen Perehtyminen yhden aikakauden vaatetukseen tarkemmin, kertomus sanoin ja kuvin Tekstien ja kuvien vienti verkkoon Oppimispäiväkirja, verkkokeskustelut Opitun jakaminen ja tarkastelu

Opiskelu ja oppimisympäristöt Verkkoaineistosta ja sen käytöstä verkko-oppimisympäristö verkkotyökalut: sivut / tehtävät, linkit, tiedostot, päiväkirja, keskustelut, ryhmäposti, portfolio Verkkotyöskentely verkko työvälineenä lähiopetuksen aikana ja etäopiskelussa, aineistot, verkkokeskustelut, tiedon haku, tehtävien työstäminen, läpinäkyvyys, tiedon jakaminen, yhteisöllinen tiedon rakentaminen, integrointi opintopäiväkirja / oman oppimisen seuranta ja arviointi

Opiskelutekniikka kehittyy Metakognitiiviset taidot tietoisuus omasta oppimisesta, sen ohjauksesta ja säätelystä tavoitteiden asettaminen aikataulun ja tehtävien suunnittelu oppimisen arviointi, itsearviointi, vertaistuki oppimisprosessin ohjaus tavoitteiden suuntaisesti

Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006

Mitä tiedät ennestään? Aikakaudet Vaatteet Tapahtumat testaa tietosi

Testi / aikakaudet Milloin oli aurinkopliseerattu naisen vaate silkillä vuoratut irtohihat miehillä ja naisilla miehillä korkea leijonanharja-peruukki myllynkivikaulus naisen puvun poikkileikkaus rinnan alapuolella

Testi / vaatteet Millainen oli ja mitä aikakautta edustaa turnyyri New look turnyyri ensimmäiset jakkupuvut Chanel-tyyli Punk-muoti

Testi / tapahtumat Mihin historialliseen tapahtumaan tai aikakauteen liittyy sukkahousujen keksiminen trenchcoat pitkien housujen käyttö naisilla aurinkokuningas Minolais-kulttuuri

Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006

Oppimisprosessin jäsentely ja aikataulun suunnittelu Hahmota opintojen kokonaisuus ja suunnittele ja tee aikataulu etenemisestäsi Sovitaan yhdessä opintojen etenemisen pääpiirteet Yhdessä sovittu aikataulu pannaan näkyville oppimisympäristöön Aikataulun suunnitteluun palataan opintojakson edetessä ja sitä täsmennetään tarpeen mukaan Tallenna oma aikataulusi oppimisympäristön tiedostoalueelle omaan kansioosi Tarkenna aikataulua opintojen edetessä

Oppimisprosessin aikataulun suunnittelu 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 metakognitiiviset taidot Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006

Sanastoa Muinaispuku Muotipuku Kansanpuku Kansallispuku

Sanastoa Tehtävä Etsi tietoa kirjallisuudesta ja internetistä ja laadi lyhyet määritelmät edellä oleville termeille. Tee asiakirja, johon liität ohessa olevan kuvan ja laatimasi määritelmän. Palauta tehtävä erikseen sovitulla tavalla.

Tiedonhaku, kuvien analysointi ja tunnistaminen Tehtävä Tutustu seuraavassa luettelossa olevien aikakausien vaatetukseen kirjallisuuden ja internetin avulla. Tunnista kuvakavalkadin puvut. Voitte myös työskennellä yhdessä, pareittain tai pienissä ryhmissä. Minkä aikakauden tai kulttuurin vaatetusta mikin kuvapari (nainen ja mies) edustaa? Kokoa tiedot oppimisympäristöön erikseen sovittavalla tavalla.

Kulttuureja, tyylikausia ja ajanjaksoja Egypti Kreeta Bysantti Varhaiskeskiaika Gotiikka Renessanssi Barokki Rokokoo Empire Biedermeier Uusrokokoo Sekatyyli Jugend 1920 1940 1950 1960 1970 1980

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mikä aika, mikä tyyli?

Mitkä kulttuurit?

Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006

Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Keskeistä tutkivassa oppimisessa Kysymysten tekeminen eli ns. ongelmien hahmottaminen Opiskelijat tekevät kysymyksiä ja he etsivät yhdessä niihin vastauksia Hyviä kysymyksiä ovat esimerkiksi mitä, milloin, kuka, ketkä, missä, minkälaiset, miksi, miten, mistä, mihin -kysymykset Tutkimuksen = opiskelun edetessä on hyvä tarkentaa ja tehdä lisää kysymyksiä

Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Tehtävään orientointi Tämän tehtävän myötä on tarkoitus perehtyä jonkin aikakauden / tyylisuunnan vaatetukseen syvällisesti Pohdi ensin, mitä kaikkea on selvitettävä, kun ryhdyt miettimään minkä tahansa aikakauden vaatetusta tarkemmin Tee itsellesi luettelo selvitettävistä asioista (= ongelmista) kysymysmuodossa Valitkaa keskeiset kysymykset yhteistyössä opiskelijaryhmän ja opettajan kanssa Palatkaa kysymysten asetteluun tehtävän edetessä ja tarkentakaa niitä

Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Tehtävä Valitse aikakausi, joka kiehtoo sinua Perehdy kyseisen ajan vaatetukseen kirjallisuuden ja internetin avulla ja etsi vastauksia yhdessä laatimiinne keskeisiin kysymyksiin Kuvittele, että elät kyseisellä aikakaudella Kuvaile sanoin ja kuvin minkälainen on oma ja kavaljeerisi (miehesi, miesystäväsi) garderobi (vaatetus, vaatekaapin sisältö) Kirjoita teksti minä-muodossa ja tallenna se ja piirtämäsi kuvat sähköisessä muodossa oppimisympäristöön.

Tiedon jakaminen muille Tehtävä Valmistaudu hyvin etukäteen esittelemään ja esittele yhdessä sovittuna aikana oma ja kavaljeerisi garderobi opiskelutovereillesi ja opettajallesi Työstäkää yhdessä kaikille jaettava aineisto, jossa on kaikkien tekemät esitykset kuvineen

Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Vaatetuksen historia Opiskelun aloitus, tavoitteet, verkko- keskustelu integrointi muihin opintoihin Mitä tiedät ennestään? alkutesti Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen muille Oppimis- prosessin hahmotus, opiskeluinfo Opintokokonaisuus Kulttuurin soveltaminen Vaatetuksen historia 1 ov 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Oma ja kavaljeerisi garderobi sanoin ja kuvin Sanasto tutuksi, sanastotehtävä 5 Tiedonhaku, kuvien tunnistaminen verkko- työskentely, päiväkirja, keskustelut Opintojen eteneminen kaaviona Vatenetti/Ritva Somerma, Hanna Toijala ja Pilvikki Nurminen 2006

Kertaa vielä!

Lopputesti Tehtävä Tarkista mitä opit. Tee oppimisympäristössä oleva lopputesti.

Opitun ja prosessin lopputarkastelu Tehtävä Lue läpi opintojen aikana kirjoittamasi päiväkirjamerkinnät ja analysoi opintojesi etenemistä. Kirjoita opintojesi etenemisestä oppimisympäristön keskustelualueelle. Kerro mikä oli hyvää ja mitä olisi syytä kehittää edelleen? Mitä pidit verkkotyöskentelystä? Kerro kuinka yhteistyönne sujui. Kerro saitko apua ja neuvoja tarpeeksi. Mitä opit? kehittyivätkö opiskelutaitosi opintojen aikana?

Tekijät Tekstit Kuvat Ritva Somerma ja Pilvikki Nurminen Muotipukujen kuvat: Koulutuskeskus Salpaus, Heinola, artesaaniopiskelijat Muinaispuvun kuva: Valokuvaamo Irma, Heinola Kansallispukujen kuva: Suomen kansallispukuneuvosto Opintojen prosessikaavio: Ritva Somerma, Hanna Toijala