Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tekstiili- ja vaatetusalan virtuaalikouluhanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tekstiili- ja vaatetusalan virtuaalikouluhanke"— Esityksen transkriptio:

1 Tekstiili- ja vaatetusalan virtuaalikouluhanke
Ritva Somerma

2 Vatenetti-oppilaitokset
Mikkelin ammattiopisto Pohjois-Savon ammattiopisto Heinola-instituutti Halikon käsi- ja taideteollisuusoppilaitos Koulutuskeskus Tavastia Kokkolan ammattioppilaitos

3 HI:n tavoitteet ammatti-identiteetin kehittymisen tukeminen - mitä taitoja työelämässä tarvitaan? tutkivaan, vuorovaikutteiseen verkko-oppimiseen harjaannuttaminen metakognitiivisten taitojen saattaminen luonnolliseksi osaksi oppimisprosessia opintojen integrointi

4 Opintokokonaisuus Aikamatka 9 ov
Esteettinen, visuaalinen ja kulttuuriosaaminen taidehistoria 2 ov plastinen sommittelu 1 ov kuvallinen esittäminen 1 ov värisommittelu 1 ov luova muotoilu 2 ov Yhteiset opinnot (valinnaiset) tekstinkäsittely ja tiedonhaku 1 ov Pakolliset opinnot / Kulttuurin soveltaminen muodin historia 1 ov

5 AJANKUVA TAIDE AIKA- MATKA MUODIN UUSI MAAILMA YMMÄRRYS PLASTINEN
Tekstin- käsittely ja tiedonhaku Luova muotoilu MUODIN MAAILMA UUSI YMMÄRRYS Kuvallinen esittäminen PLASTINEN SOMMITTELU Tyylikenkä Väri- sommittelu

6 Kontekstin luominen ja opintoihin orientoituminen
Vatenetti Opintokokonaisuuden tavoitteet, sisällöt Oppimisympäristö tutuksi Ilmoittautuminen kurssille Vatenetin aikamatka (käyttäjätunnukset ja salasanat)

7 TUTKIVA OPPIMINEN KONTEKSTIN LUOMINEN, ORIENTOINTI TAVOITTEIDEN
ASETAMINEN, ONGELMAT OPITUN JA PROSESSIN TARKASTELU TUTKIVA OPPIMINEN TIEDON JAKAMINEN AIKAISEMPI TIETÄMYS TIEDON PROSESSOINTI, KÄSITTEELLINEN MUUTOS TYÖSKENTELY- MALLIN SUUNNITTELU TIEDONHAKU JA KÄYTTÖ Prosessin ja metakognitiivisten taitojen harjoittelun ulkoistaminen Ritva Somerma 2002

8 Metakognitiiviset taidot
tietoisuus omasta oppimisesta, sen ohjauksesta ja säätelystä tavoitteiden asettaminen tehtävien asettaminen oppimisen arviointi oppimisprosessin ohjaus tavoitteiden suuntaisesti

9 verkko-oppimisympäristöjen hyödyntäminen
oman ajatteluprosessin tekeminen tietoiseksi itseohjautuvuus / yhteinen tiedon rakentaminen yhteistoiminnallisuus läpinäkyvyys

10 Tehtävä 1 / Aivoriihi Pohtikaa, mitä kaikkea tulisi selvittää jokaisesta aikakaudesta, sen kulttuurista, taiteesta ja muodista, että aikakauden kokonaiskuva hahmottuisi selkeästi. Kootkaa ajatuksenne miellekartaksi, jonka esittelette tunnin lopussa kaikille.

11

12 Tehtävä 2 / Mielikuvitusmatka
Valitse joku aikakausi. Tee pieni mielikuvitusmatka ja kirjoita asioita muistiin, mitä kohtaat matkallasi. Pidä silmäsi avoimina. Tarkastele matkallasi minkälaista on ihmisten elämä, minkälaista taidetta on heidän ympärillään ja kuinka he pukeutuvat. Minkälaisilla kengillä kuljet tuossa ajassa? Tallenna matkakuvauksesi oppimisympäristön kyseisen aikakauden kansioon ja omaan kansioosi.

13

14 Eri opintojen tavoitteet ja sisällöt, opiskelutavan, tuotoksen ja aikataulun suunnittelu

15 Tehtävä 3 / Aivoriihi Pohtikaa aivoriihessä, mitä keskeisiä asioita jokaisen esityksessä tulee olla, että ajankuva, kulttuuri, taide ja muoti hahmottuvat hyvänä kokonaisuutena. Pohtikaa myös mihin muotoon esitykset haluatte tehdä esim. portfolio, Word-dokumentti, PowerPoint-esitys tms. Esitelkää pohdintanne tulokset kaikille.

16 vatenetti 2. TAIDE 1. AJAN KUVA AIKAMATKA Esittely, näyttely Portfolio
KUVATAITEET vatenetti MAALAUSTAIDE TYYLI- SUUNNAT YHTEISKUNTA- LUOKAT YHTEIS- KUNNALLINEN TILANNE KUVANVEISTO 2. TAIDE ARKKITEHTUURI 1. AJAN KUVA SISUSTUS (MUSIIKKI) KEHITYS KEKSINNÖT SUURIA NIMIÄ AATTEET IHANTEET VAATTEET NAISET MIEHET AIKAMATKA Esittely, näyttely Portfolio Jättikengät Piirrokset KAUNEUS- IHANTEET MATERIAALIT 3. MUOTI JALKINEET VÄRIT HYGIENIA EHOSTUS KAMPAUKSET AIKAMATKA O02 portfolion runko

17 TUTKIVA OPPIMINEN tuotosten tekeminen mitä jäi vatenetti
selvittämättä? vatenetti oppimisalusta aikamatka kokonaisuus palaute-keskustelu aivoriihi kysymykset ymmärryksen laajeneminen KONTEKSTIN LUOMINEN, ORIENTOINTI OPITUN JA PROSESSIN TARKASTELU TAVOITTEIDEN ASETAMINEN, ONGELMAT aika- kauden valinta esitys, näyttely TUTKIVA OPPIMINEN TIEDON JAKAMINEN AIKAISEMPI TIETÄMYS esityksen valmistelu mitä tiedän? mielikuvitus-matka TIEDON PROSESSOINTI, KÄSITTEELLINEN MUUTOS tuotosten tekeminen TYÖSKENTELY- MALLIN SUUNNITTELU aikakauteen tutustuminen ideointi TIEDONHAKU JA KÄYTTÖ aivoriihi työskentelymalli aikataulu tiedonhaku aiheen jäsentely tiedonhaku Prosessin ja metakognitiivisten taitojen harjoittelun ulkoistaminen Ritva Somerma 2002

18 Verkon käyttö Oppimisalustalla kurssi Aikamatka, johon opiskelijat ilmoittautuivat Kurssilta löytyi opintokokonaisuuden tavoitteet, integrointiajatus tietoa tutkivasta oppimisesta, metakognitiivisista taidoista, oppimisalustasta eri opintojen tavoitteet, arvioimiskriteerit, aikataulut eri aikakausien kansiot opiskelijoiden kansiot päiväkirja oppimisprosessin seuraamista varten keskustelukanava, ryhmäposti palautteet

19 Kokemukset ja palaute Kokonaisuuden suunnittelu tärkeää ja vaati paljon aikaa etukäteen ja prosessin aikana Alku hämmentävä Kokonaisuus toimiva, integrointi innostava, lopputulos hyvä Opiskelijat olivat tyytyväisiä opintokokonaisuuteen Kurssiaineistoja hiottava edelleen, dialogia ja prosessin etenemisen tarkastelua ja itsearviointia kehitettävä

20 © Sisältö Ritva Somerma Sivut Hanna Toijala

21 Tutkivan oppimisen prosessi


Lataa ppt "Tekstiili- ja vaatetusalan virtuaalikouluhanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google