LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Advertisements

FOOTPASS-ARVIOINTI Suomen Palloliitto.
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
PRIIMA -kehittämispäivä
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
laatujärjestelmä= asiakaspalautejärjestelmä?
HAAGA-HELIAn laadunvarmistusjärjestelmä
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Karelia-amk kehittämisraportti
PALVELUALA 2009 Verkko-oppimisen tavoitteet Merja Talkio-Vilanen.
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
TKK:n Sisäinen auditointiprosessi
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
SSKKY laadunhallintajärjestelmän itsearviointi 2014 Elise Anttalainen-Kulmala Mikko Kaskari.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Toiminnan suunnittelu
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Työelämän kehittämishanke ”Taitopuisto III”. Hankkeen keskeinen tavoite Seudulla ja laajemminkin tunnettu ja arvostettu, asiakaslähtöinen, joustavasti.
Palaute- ja arviointi- vuosikello palaute keskustelu kehittäminen
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Enter your footer here KEK TKK:n LVJ Sisäiset auditoinnit ja KKAn uusinta-auditointi
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Työ- ja elinkeinokeskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois- Savossa 2007 – Microteknia, Kuopio.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
1 PROSESSIN OMISTAJA Tutkimusjohtaja PROSESSIKUVAUKSEN HYVÄKSYJÄ Johtoryhmä PRSESSIKUVAUS LUOTU JA PÄIVITETTY Kesäkuu – lokakuu 2008 PROSESSIKUVAUS HYVÄKSYTTY.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
huhtikuu Kehysehdotus ja JTS VM:lle Hallituksen vuosikertomus
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Esityksen transkriptio:

LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS Kehittämistyö syksyn 2006 auditoinnin jälkeen Marjo-Riitta Järvinen 12.4.2010

HYVÄÄ OPPIMISTA EDISTÄVÄ LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄ

KESKEISIMMÄT LAATUTYÖKALUT Toiminta- ja taloussuunnitteluprosessi ja sen seuranta (sis. mm. raamipalaverit, sisäiset tulossopimukset, LAMK – ja koulutusalatason toimintasuunnitelmat, BSC-tuloskortit LAMK- , koulutusala- ja koulutusohjelmatasolla) Sisäiset itsearvioinnit (ml. laajennetun johtoryhmän EFQM-itsearviointi) Palautekyselyt Seurantamittarit -> tulosanalyysit Prosessien mallinnukset Palautepäivät ja opiskelijafoorumit Kehityskeskustelut Ulkoiset arvioinnit Palvelusopimukset Benchmarking Jatkuva dialogi ja yhteistyö eri toimijoiden välillä Viestintävälineet (mm. intra/laatupyramidi, Reppu/laatulokero, www-sivut)

AUDITOINNIN JÄLKEINEN KEHITTÄMISTYÖ Auditoinnin tulosten pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma keväällä 2007 (13 kehittämiskohdetta) Kehittämistoimenpiteiden toteutumisen seuranta ja arviointi tammikuussa 2009 Missä on edistytty: Toiminnanohjausta selkiytetty ja toimintoja yhtenäistetty Prosesseja mallinnettu yhteisen prosessiopin mukaisesti Pedagoginen strategia valmistunut (hyvän oppimisen malli) Sidosryhmien osallistumista ”helpotettu”: mm. työelämän neuvottelukuntien roolin vahvistaminen (esim. kokousten teemoittaminen, dokumentointi) -> AHA Kokonaisarvioinnit otettu käyttöön (EFQM-itsearviointi) Hyvien käytänteiden levittäminen tehostunut (benchmarkkaus, kokouskäytännöt) Uudet ohjelmistot ja kehittämishankkeet (tukevat tavoitteiden saavuttamista): ScoreCard- ja ProcessGuide-ohjelmisto, asiakkuudenhallintajärjestelmä, osaamisen johtamisen ohjelmisto, intranet/Kori, DWtietovarasto- sekä kokonaisarkkitehtuurihanke

Kehittämiskohteet: Viestintä Vastuiden määrittely Opiskelijoiden osallistuminen T&K -toiminnan laadunvarmistus

VAIKUTTAVUUDEN ARVIOINTI Laadunvarmistusjärjestelmän vaikuttavuus järjestelmällinen toiminnan arviointi ja kehittäminen toiminnan kehittämisen kannalta relevantti tieto Auditoinnin vaikuttavuus valmistautuminen käynnisti laajamittaisen kehittämistyön auditointiprosessi loi perustan kehittämistyön jatkuvuudelle Ohjaako auditointi liikaa kehittämistyötä? Ohjaako liian yhtenäiseen suuntaan?