Viivästynyt kielen kehitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsen puheen ja kielen kehitysvaikeudet
Advertisements

Vihdin seurakunnan ilta
Porin kaupunki PERHENEUVOLA.
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Lasten mielenterveyspalvelujen porrastus – uudet tehtävät 2012 alkaen
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Työeläkekuntoutus © Tapiola-ryhmä.
Kielellinen erityisvaikeus
Kielellinen erityisvaikeus SLI
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Turun seudun vetovoimaisin kaupunki KAARINAN k a u p u n k i Valomerkki –toimintamalli Stop nuorten päihteiden käytölle Kaarinan kaupunki Kaarinan kihlakunnan.
Sensorinen integraatio
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Vantaan dysfasiaprojekti Tutkimussuunnitelmat 1,2,3 Leena Isotalo Sinikka Hannus Pia Isoaho.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Kielen kehitys sosiaalinen tausta vaikuttaa kielen kehitykseen =käytetty puhetapa satujen lukeminen, keskustelu lapsen kanssa  kielellinen taso konkreettiset.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Masennus eli Depressio.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
DOWNIN SYNDROOMA. MITÄ DOWNIN SYNDROOMA TARKOITTAA? Downin syndrooma on yleisin kehitysvamman aiheuttaja ja Suomessa Downia sairastavia on n henkilöä.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
Toimintaympäristö Asuntokunnat ja perheet Leena Salminen.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Esimerkkejä lapsen kasvun ja kehityksen arviointi- ja seurantamenetelmistä Petra Suonio 2011.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Aivoverenkierron häiriöt (AVH)
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Englanti 8. lk LV – 2017.
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
3 Minuudessa on kaksi puolta
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Kielen kehityksen avainkohdat
Lapsuus ja nuoruus.
Marja-Kristiina Lerkkanen
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
Elämänkaarinäkökulma
Lasten kuntoutus Katja Hietaniemi Miia Kääntö Minja Liuska
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Kielellinen erityisvaikeus
Kehityksellinen kielihäiriö (kielellinen erityisvaikeus, lapset ja nuoret) Julkaistu Perustuu päivitettyyn Käypä hoito -suositukseen.
Esityksen transkriptio:

Viivästynyt kielen kehitys Kielenkehittymisellä on yhteys lapsen tunteisiin, sillä lapsi haluaa olla yhteydessä muihin ihmisiin ja jakaa heidän kanssaan asioita. Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Kielellinen kehitys Tunne- ja eleilmaisun kehittyminen, fonologisen järjestelmän ja kieliopillisten sääntöjen omaksuminen ja käyttö kuuluvat lapsen kielelliseen kehitykseen (Leiwo 1979). Kielellinen kehitys on osa lapsen kokonaiskehitystä. Kuuntelemalla, katselemalla ja matkimalla ympäristöään lapsi oppii tuottamaan äänteitä. Kielenkehitys on kuitenkin yksilöllistä ja jokaisessa kehitysvaiheessa on normaali vaihteluväli. Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Kielellinen kehitys Bloom (1998) on erotellut kielen kehityksen kolmeen merkittävään siirtymävaiheeseen. Sanojen ja perussanaston omaksuminen tapahtuu toisen ikävuoden lopulla (eli ennen kuin lapsi täyttää kaksi vuotta). Toinen vaihe on yksittäisten sanojen yhdistäminen lauseiksi kolmannen ikävuoden lopulla. Kolmas vaihe – yksinkertaisista lauseista siirtyminen suhteita ilmaiseviin monimutkaisempiin lauseisiin – saavutetaan yleensä kolmannen ja neljännen ikävuoden välillä Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Kielellisen kehityksen häiriöt Kielihäiriö tarkoittaa kyvyttömyyttä tehokkaaseen kielelliseen kommunikaatioon sekä kielen käyttöön oppimisvälineenä; neurobiologinen häiriö. Kielihäiriöllä on usein yhteys koulumenestykseen sekä sosiaalisiin ja emotionaalisiin ongelmiin. Kielihäiriöt ovat melko tavallisia - Esikouluikäisistä lapsista noin 10 %:lla esiintyy kielen kehityksessä viiveitä. Lapsen kielellistä kehitystä voi arvioida suhteutettuna ikään. Toinen arviointilähtökohta on kielen osataitojen suhteuttaminen lapsen muuhun kehitykseen. Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Kielenkehitystä häiritsevät ja viivästyttävät esimerkiksi kuulovammat, aivovammat tai perinnöllinen viivästyminen lievät aivotoiminnan häiriöt puhe-elinten rakenteelliset poikkeavuudet psyykkiset häiriöt lapsen varhaiskehityksessä virikeköyhä ympäristö monikielisyys Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Kielellisen kehityksen häiriöt Viivästynyt kielenkehitys Dysfasia Dysartria Dyspraksia Mutismi Änkytys ja sokellus Äännevirheet Kielihäiriöt ja oppimisvaikeudet Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Viivästynyt kielenkehitys tarkoittaa lapsen kommunikaatiotaitojen normaalia hitaampaa kehitysrytmiä sekä vaikeuksia kielen välityksellä tapahtuvassa oppimisessa omaan ikäryhmäänsä nähden. Tällaisessa tapauksessa lapsen kuitenkin oletetaan ottavan ikätoverinsa kiinni jossakin vaiheessa. Viivästyneeseen kielenkehitykseen voi vaikuttaa myös kasvuympäristö ja aikaisemmin todetut kehitykselliset häiriöt. (ks. dia 5) Tutkimusten mukaan viivästyneestä kielenkehityksestä kärsivistä lapsista puolet saavuttavat oman ikäryhmänsä tason aikanaan jonka jälkeen kielenkehitys jatkaa normaalia kehitystä hitaasta alusta huolimatta. Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Viivästynyt kielenkehitys Usein nämä lapset saavuttavat helposti ikätasonsa, noin neljään ikävuoteen mennessä. Joka viidennellä lapsella Haitta saattaa olla lievä Ongelmia voi olla sanojen taivuttamisessa, kertovassa puheessa Lapsi sopeutuu helposti Osalla lapsista ongelmat jatkuvat Kaikki lapset hyötyvät tukitoimenpiteistä Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Kielihäiriöiden toteaminen varhaisen kielenkehityksen ongelman havaitseminen 2 - 4 -vuoden ikäisillä lapsilla kielellisen kehityksen viivästymä on jo selkeästi nähtävissä viivästynyt kielen ja/tai puheen kehitys havaitaan usein silloin kun huomataan, että lapsi omaksuu kieltä normaalia hitaammin ja kielen hallinta on kapea-alaista yhteistyö -> vanhemmat, lastenneuvola, päivähoidon henkilöstö, … Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Kielihäiriöiden toteaminen lapsen puhe testit -> lastenlääkäri, koululääkäri, puheterapeutti, psykologi, neurologi -> jatkotutkimukset tehdään tarvittaessa erikoissairaanhoidossa -> Kela, sosiaalitoimisto, tukiperhe Jotta kielihäiriö diagnoosi voidaan antaa, lapsen puheen tuottamistaidot tai kuullun puheen ymmärtämistaidot tulee olla selvästi lapsen iän mukaista kehitystä heikompia ja jäljessä muusta kehityksestä. Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Kielihäiriöiden kuntoutus kielen kehityksen tukeminen kannattaa aloittaa heti, kun ollaan huolissaan lapsen kielenkehityksestä vaikka myöhemmin ilmenisikin, että syytä huoleen ei ollutkaan, tukitoimista ei ole mitään haittaa, jos ne toteutetaan lasta motivoivalla ja kiinnostavalla tavalla tuen tarve arvioidaan yksilöllisesti tehdään kuntoutus- ja jatkotoimintasuunnitelma, johon on kirjattu lapsen ja hänen perheensä tuen ja kuntoutuksen tarve Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova

Kielihäiriöiden kuntoutus Puheterapia - lääkinnällistä kuntoutusta, jota antaa puheen, kielen ja kommunikaation asiantuntija, puheterapeutti -> yksilöllinen, pienryhmä Ryhmäkuntoutus Toimintaterapia -> yksilöllinen, ryhmässä Musiikkiterapia Puhetta tukevat kommunikaatiokeinot (AAC) -> tukiviittomat (viittomakieli), kuvat , piirtäminen (piktogrammit, PCS-kuvat, Bliss-symbolit) Suoma-koulutus Olga Ovchinnikova