Sosiaalisen median työkalut oppimisen tukena 2000-luvun taidot?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Toimintaohjeet opelle
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Tytöt teknologian taitajiksi
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Vanhempien mielipiteitä
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2015
ETwinning eTwinning on Euroopan komission vuonna 2005 perustama ohjelma, joka kuuluu Erasmus+ -ohjelmaan. eTwinning on eurooppalaisten opettajien yhteistyöfoorumi.
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
Tietotekniikkaa alakouluilla
Opetustoimi osana Jyväskylää
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Esityksen transkriptio:

Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa ja kansainvälisessä yhteistyössä Pertti Kuosmanen

Sosiaalisen median työkalut oppimisen tukena 2000-luvun taidot?

POLKU 2000-luvun avaintaidot opelle - mistä tullaan - minne mennään - kuka kuljettaa OPS Mediataitojen oppimispolku Kansainvälisyys 2000-luvun avaintaidot oppilaille (ITL-research) - tuloksia, esimerkkejä Ideoita

A vision of 21st Century teachers - video

Lasten toiveammatteja 1974 -video TOP 10 ammattia,  joita ei ollut 10 vuotta sitten -video

Media-aikakaudella mielekkäin oppiminen tapahtuu koulun ulkopuolella, ja tulevaisuuden opettaja on enemmän sillanrakentaja kuin tiedon tarjoaja, tutkijat väittävät.

Kaikenlaisia sillanrakentajia tarvitaan!

OPS Mediakasvatuksellisia sisältöjä käsitellään kouluissa osana aihekokonaisuuksia. Perusopetuksessa aihekokonaisuus kulkee nimikkeellä media- ja viestintätaito  ja lukiossa nimellä viestintä- ja mediaosaaminen. 

Viestintä- ja mediataito -aihekokonaisuuden päämääränä on kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja, edistää median aseman ja merkityksen ymmärtämistä sekä kehittää median käyttötaitoja. Viestintätaidoista painotetaan osallistuvaa, vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä viestintää. Mediataitoja tulee harjoitella sekä viestien vastaanottajana että tuottajana. 

...lukee, ymmärtää, tulkitsee, analysoi, muokkaa, rakentaa, suhteuttaa, kritisoi, tuottaa... Aihekokonaisuudet, äidinkieli, musiikki, kuvataide, fyke, historia, käsityö...  

Mediataitojen oppimispolku yleiskuvaus mediakulttuurissa elämiseen tarvittavista mediataidoista: luovat ja esteettiset taidot vuorovaikutustaidot  kriittiset tulkintataidot   turvataidot - kirja löytyy kerhokeskus.fi

Kansainvälisyydestä koulussa • Opetusvirasto osaa sanoa, missä olisi kiinnostavia yhteistyökouluja ja onko kunnalla resursseja muuhunkin kuin virtuaaliyhteistyöhön. • Opettajanhuone voi päättää työnjaosta ja toiminnan luonteesta muun muassa opetussuunnitelman kannalta. • Oppilaskunta ja oma luokka puolestaan tietävät, mikä nuorta maailmalla kiinnostaa. Nuoret osaavat usein käyttää sosiaalista mediaa luontevammin kuin opettajat. • Huoltajat tietävät, mikä olisi tärkeää heidän lastensa kansainväliselle kehitykselle.

Kansainvälisyys-kaikkien opiskelijoiden oikeus Toiminnan tavoitteita on siis mietittävä yhdessä: • Kuka tarvitsee koulun kansainvälisyyttä? (Oppilaat ja opettajat osaamisensa kehittämiseen, elinkeinoelämä saadakseen hyviä työntekijöitä, maailma saadakseen kestävän tulevaisuuden rakentajia) • Miksi sitä tehdään? (Oppilaiden parhaaksi ja koulun kehittämiseen, elinkeinoelämää elvyttääksemme, maailmaa parantaaksemme) OPH-julkaisu

eTwinning - Internet-pohjaisena ideoiden ja inspiraation lähteenä  - verkostoitumis- ja yhteisönmuodostusvälineenä  - kansainvälisten projektien kumppaninhakuvälineenä - yhteistyöalustana oppilaiden projektityöskentelyssä  - ammatillisen kehityksen välineenä.

Around the world, there is growing consensus that education systems must evolve to help individuals develop the skills they will need to succeed in the 21st Century.

21st Century skills for students -video - eläkkeelle n. vuonna 2070

ITL-research Innovatiivinen oppiminen ja opetus (linkki) - media välineenä, apuna Oppimistehtävien ulottuvuudet(linkki) Intro - GoogleDocs Esimerkki 2 -> youtube (yksityinen)

lähde ITL 

Kokemuksia, kokeiluja, linkit Saarimäen markkinat- keskiajan oppimisympäristö Storyline-Rooma Mediapaja-animaatiot Löylykauha (Picasa+gdocs)

...lisää (yksityisiä) Lokikirja 1 Lokikirja 2 (kysymykset näkyvissä) Lokikirja 3  Kokkolan vesi Ärsyttävä kotitehtävä Tove (kollaboraatio) Lukujärjestys

Mitä tämä vaatii? Kodit pidettävä ajantasalla -> lapset vie viestiä Kaikilla email-osoite Avaa ovi rohkeasti -> lapset ovat jo siellä, mennään perässä Prosessi, matkanteko on tärkeää Perille päästään monia eri polkuja

Ideaa ja inspistä! Love letter Collaborative art project Campaign speech Ancient Rome in Google Earth  GoogleArt -Versailles Mediakasvatus.fi TVT-suunnitelma

Ideaa ja inspistä! Wikit yli 70 sosiaalisen median sovellusta Sometu-sosiaalinen media oppimisen tukena

Luovuus on yhtä tärkeää kuin lukutaito Luovuus on yhtä tärkeää kuin lukutaito!   - Sir Ken Robinson 2006 (RSAnimate) Kaikki lapset syntyvät taiteilijoina. Haasteena on säilyttää tämä taito läpi elämän.  - Picasso Mitä voisi tapahtua, jos oppilaat itse saisivat asettaa tavoitteensa ja käyttää luovasti sosiaalisen median työkaluja?  - vaikka näin